REPOZYTORIUM UNIWERSYTETU
W BIAŁYMSTOKU
UwB

Proszę używać tego identyfikatora do cytowań lub wstaw link do tej pozycji: http://hdl.handle.net/11320/19087
Pełny rekord metadanych
Pole DCWartośćJęzyk
dc.contributor.authorKolemba, Marcin-
dc.contributor.authorBajkowski, Tomasz-
dc.date.accessioned2025-10-21T11:22:31Z-
dc.date.available2025-10-21T11:22:31Z-
dc.date.issued2021-
dc.identifier.citationResocjalizacja Polska Nr 21, 2021, s. 191-205pl
dc.identifier.issn2081-3767-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11320/19087-
dc.descriptionArtykuł dostępny w dwóch wersjach językowych (tłumaczenie angielskie).pl
dc.description.abstractW artykule przedstawiono związki uporu (grit) oraz jego dwóch aspektów – wytrwałości w wysiłku i spójności zainteresowań ze skłonnością do przestrzegania zasad i zaleceń ustanowionych przez rząd w czasie pandemii Covid-19. Zaprezentowane wyniki bazują na danych zebranych w trakcie badania zrealizowanego w grupie 275 uczniów szkół średnich z obszaru województwa podlaskiego. W badaniu wykorzystano autorski kwestionariusz do pomiaru funkcjonowania młodzieży w czasie pandemii Covid-19 oraz skalę Short Grit Scale (SGS) A. Lee Duckworth w polskiej adaptacji P. Wyszyńskiej (Wyszyńska i in. 2017). Uzyskane wyniki wskazują na związki grit, a w szczególności wytrwałości w wysiłku ze skłonnością do przestrzegania zaleceń epidemicznych w grupie badanych kobiet. W grupie badanych mężczyzn nie stwierdzono istotnych statystycznie zależności. Sugeruje to, iż czynnik grit może być jednym z ważnych zasobów osobistych przyczyniających się do zachowań prospołecznych, który powinien być skapitalizowany w toku działań prewencyjnych i praktyce resocjalizacyjnej adresowanej do grupy młodych kobiet.pl
dc.description.abstractThe article presents connections of grit and its two factors – perseverance of effort and consistency of interests, with a propensity to follow the rules and recommendations established by the government during the Covid-19 pandemic. The presented results are based on data collected during the study carried out in a group of 275 secondary school students from the Podlaskie Voivodeship. Research tools included an original questionnaire for the functioning of youth during the Covid-19 pandemic and the Short Grit Scale (SGS) by A. Lee Duckworth in the Polish adaptation of P. Wyszyńska (Wyszyńska et al., 2017). The results found on the correlation of grit and in particular perseverance of effort, with following to the epidemic recommendations in the group of studied female. In the group of male respondents, differences were statistically irrelevant. This suggests that the grit factor may be one of the important personal resources supporting the pro-social behavior of female, which should be capitalized in the course of preventive activities and resocialization practice addressed to the group of young women.pl
dc.language.isoplpl
dc.publisherFundacja Pedagogiumpl
dc.rightsLicencja Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 (CC-BY)pl
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/-
dc.subjectupórpl
dc.subjectprzestrzeganie zasadpl
dc.subjectresocjalizacjapl
dc.subjectzachowania prospołecznepl
dc.subjectmłodzieżpl
dc.subjectgritpl
dc.subjectadherence to rulespl
dc.subjectresocializationpl
dc.subjectpro-social behaviorpl
dc.subjectyouthpl
dc.titleGrit jako zasób sprzyjający przestrzeganiu zasad w trakcie pandemii Covid-19 w grupie młodych kobiet i mężczyzn – inspiracje resocjalizacyjnepl
dc.title.alternativeGrit as a resource conducive to compliance with the rules during the Covid-19 pandemic in the group of young women and men – resocialization inspirationspl
dc.typeArticlepl
dc.rights.holderLicencja Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 (CC-BY)pl
dc.identifier.doi10.22432/pjsr.2021.21.12-
dc.description.EmailMarcin Kolemba: m.kolemba@uwb.edu.plpl
dc.description.EmailTomasz Bajkowski: t.bajkowski@uwb.edu.plpl
dc.description.AffiliationMarcin Kolemba - Uniwersytet w Białymstokupl
dc.description.AffiliationTomasz Bajkowski - Uniwersytet w Białymstokupl
dc.description.referencesBartkowicz Z., 2008, Skuteczna resocjalizacja w perspektywie aksjologicznej i pomiarowej, [w:] Skuteczna resocjalizacja. Doświadczenia i propozycje, (red.) Z. Bartkowicz, A. Węgliński, Lublin.pl
dc.description.referencesBłachut J., 2001, Płeć a przestępczość, [w:] Nauka wobec przestępczości. Księga ku czci Prof. T. Hanauska, (red.) J. Błachut, M. Szewczyk, J. Wójcikiewicz, Wydawnictwo Instytutu Ekspertyz Sądowych, Kraków.pl
dc.description.referencesCredé M., Tynan M.C., Harms P.D., 2017, Much ado about grit: A meta-analytic synthesis of the grit literature, „Journal of Personality and Social Psychology”, 113(3), 492–511, https://doi.org/10.1037/pspp0000102.pl
dc.description.referencesDatu J.A., King R.B., Valdez J.P., Eala M.S.M., 2018, Grit is Associated with Lower Depression via Meaning in Life among Filipino High School Students, „Youth & Society”, https://doi.org/10.1177/0044118X18760402pl
dc.description.referencesDatu J.A., Valdez J.A., King R.B., 2016, Perseverance Counts but Consistency Does Not! Validating the Short Grit Scale in a Collectivist Setting, „Current Psychology”, 35(1), 121–130, https://doi.org/10.1007/s12144-015-9374-2.pl
dc.description.referencesDatu J.A., Yuen M., Chen G., 2018, The triarchic model of grit is linked to academic success and well-being among Filipino high school students, „School Psychology Quarterly”, 33(3), 428–438, https://doi.org/10.1037/spq0000234.pl
dc.description.referencesDuckworth A.L., Peterson C., Matthews M.D., Kelly D.R., 2007, Grit: Perseverance and passion for long-term goals, „Journal of Personality and Social Psychology”, 92(6), 1087–1101, https://doi.org/10.1037/0022-3514.92.6.1087.pl
dc.description.referencesDuckworth, A. L., & Quinn, P. D. (2009). Development and validation of the short grit scale (grit-s). Journal of Personality Assessment, 91(2), 166–174. https://doi.org/10.1080/00223890802634290pl
dc.description.referencesEskreis-Winkler L., Duckworth A.L., Shulman E.P., Beal S., 2014, The grit effect: Predicting retention in the military, the workplace, school and marriage, „Frontiers in Psychology”, 5, https://doi.org/10.3389/fpsyg.2014.00036.pl
dc.description.referencesFidelus A., 2012, Determinanty readaptacji społecznej skazanych, Wydawnictwo UKSW, Warszawa.pl
dc.description.referencesJarczyńska J., 2011, Wspomaganie procesu budowania prężności u dzieci i młodzieży zagrożonej rozwojem zespołu zachowań problemowych poprzez wzmacnianie relacji z rodzicami, [w:] Resilience: teoria, badania, praktyka, (red.) W. Junik, Wydawnictwo Edukacyjne Parpamedia, Warszawa.pl
dc.description.referencesJaworska A., 2012, Leksykon resocjalizacji, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Warszawa.pl
dc.description.referencesJunik W., 2011, Zjawisko resilience – wybrane problemy metodologiczne, [w:] Resilience: teoria, badania, praktyka, (red.) W. Junik, Wydawnictwo Edukacyjne Parpamedia, Warszawa.pl
dc.description.referencesKirchgasler Ch., 2018, True Grit? Making a Scientific Object and Pedagogical Tool, „American Educational Research Journal”, 55(4), 693–720, https://doi.org/10.3102/0002831217752244.pl
dc.description.referencesKonaszewski K., Kolemba M., Niesiobędzka M., 2019, Resilience, sense of coherence and self-efficacy as predictors of stress coping style among university students, „Current Psychology”, https://doi.org/10.1007/s12144-019-00363-1.pl
dc.description.referencesKonaszewski K., Niesiobędzka M., Kolemba M., 2019, Social and personal resources and adaptive and non-adaptive strategies for coping with stress in a group of socially maladjusted youths, „European Journal of Criminology”, https://doi.org/10.1177/1477370819895977.pl
dc.description.referencesKonopczyński M., 2014, Pedagogika resocjalizacyjna. W stronę działań kreujących. Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Warszawa.pl
dc.description.referencesKozaczuk F., 2009, Determinanty skutecznej resocjalizacji w opinii skazanych i wychowawców, [w:] Prawne i socjokulturowe uwarunkowania profilaktyki społecznej i resocjalizacji, (red.) F. Kozaczuk, Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, Rzeszów, s. 318–330.pl
dc.description.referencesKroeber H.L., 2012, Osobowość prospołeczna – dlaczego zachowanie zorientowane na współpracę i normę stanowi o normalności?, „Psychiatria po Dyplomie”, 9(1), 33–38.pl
dc.description.referencesOgińska-Bulik N., Zadworna-Cieślak M., 2015, Rola prężności psychicznej w radzeniu sobie ze stresem związanym z egzaminem maturalnym, „Przegląd Badań Edukacyjnych”, 2(19), 7, https://doi.org/10.12775/PBE.2014.019.pl
dc.description.referencesOpora R., 2009, Ewolucja niedostosowania społecznego jako rezultat zmian w zakresie odporności psychicznej i zniekształceń poznawczych, Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego, Gdańsk.pl
dc.description.referencesOpora R., 2012, Kierunki współczesnych badań nad efektywnością oddziaływań resocjalizacyjnych, „Probacja”, 3, 67–81.pl
dc.description.referencesPospiszyl K., 2007, Plusy i minusy współczesnych oddziaływań resocjalizacyjnych, [w:] Postępy resocjalizacji i profilaktyki społecznej, (red.) A. Rejzner, Instytut Profilaktyki Społecznej i Resocjalizacji UW, Warszawa, s. 21–25.pl
dc.description.referencesPytka L., 2005, Pedagogika resocjalizacyjna: Wybrane zagadnienia teoretyczne, diagnostyczne i metodyczne, Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej, Warszawa.pl
dc.description.referencesShechtman N., DeBarger A.H., Dornsife C., Rosier S., Yarnall L., 2013, Promoting grit, tenacity, and perseverance: Critical factors for success in the 21st century, United States Department of Education, Office of Educational Technology.pl
dc.description.referencesSzałański J., 2008, Kryteria i mierniki efektywności resocjalizacji, [w:] Efektywność oddziaływań resocjalizacyjnych, (red.) F. Kozaczuk, Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, Rzeszów, s. 21–28.pl
dc.description.referencesSzczepanik R., 2010, „Płeć” resocjalizacji. Typ narracji w kształceniu pedagogów resocjalizacyjnych, „Kultura i Edukacja”, 2 (76).pl
dc.description.referencesSzymanowska A., 2003, Więzienie i co dalej, Wydawnictwo Akademickie „Żak”, Warszawa.pl
dc.description.referencesTang X., Wang M.J.J., Salmela-Aro K., 2019, Building Grit: The Longitudinal Pathways between Mindset, Commitment, Grit, and Academic Outcomes, „Journal of Youth and Adolescence”, 48(5), 850–863, https://doi.org/10.1007/s10964-019-00998-0.pl
dc.description.referencesUrban B., 2008, Ocena rezultatów resocjalizacji, [w:] Resocjalizacja, t. 1: Teoria i praktyka pedagogiczna, (red.) J.M. Stanik, B. Urban, PWN, Warszawa.pl
dc.description.referencesUrban B., 2012, Agresja młodzieży i odrzucenie rówieśnicze, PWN, Warszawa.pl
dc.description.referencesVainio M.M., Daukantaitė D., 2016, Grit and Different Aspects of Well-Being: Direct and Indirect Relationships via Sense of Coherence and Authenticity, „Journal of Happiness Studies”, 17(5), 2119–2147, https://doi.org/10.1007/s10902-015-9688-7.pl
dc.description.referencesWysocka E., 2008, Diagnoza w resocjalizacji, PWN, Warszawa.pl
dc.description.referencesWyszyńska P., Ponikiewska K., Karaś D., Najderska M., Rogoza R., 2017, Psychometric Properties of the Polish Version of the Short Grit Scale, „Polish Psychological Bulletin”, 48(2), 229–236, https://doi.org/10.1515/ppb-2017-0026.pl
dc.identifier.eissn2392-2656-
dc.description.number21pl
dc.description.firstpage191pl
dc.description.lastpage205pl
dc.identifier.citation2Resocjalizacja Polskapl
Występuje w kolekcji(ach):Artykuły naukowe (WNoE)
Resocjalizacja Polska, 2021, nr 21

Pokaż uproszczony widok rekordu Zobacz statystyki


Pozycja ta dostępna jest na podstawie licencji Licencja Creative Commons CCL Creative Commons