REPOZYTORIUM UNIWERSYTETU
W BIAŁYMSTOKU
UwB

Proszę używać tego identyfikatora do cytowań lub wstaw link do tej pozycji: http://hdl.handle.net/11320/19055
Pełny rekord metadanych
Pole DCWartośćJęzyk
dc.contributor.authorGłowacka-Sobiech, Edyta-
dc.contributor.authorChmura-Rutkowska, Iwona-
dc.date.accessioned2025-10-16T09:32:13Z-
dc.date.available2025-10-16T09:32:13Z-
dc.date.issued2025-
dc.identifier.citationCzasopismo Naukowe Instytutu Studiów Kobiecych, nr 1(18), 2025, s. 71-111pl
dc.identifier.issn2451-3539-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11320/19055-
dc.descriptionProjekt pt. Mądrość, odwaga i entuzjazm. Pierwsze uczone Uniwersytetu Poznańskiego (1919–1939) realizowany jest przez prof. UAM dr hab. Iwonę Chmurę-Rutkowską, prof. UAM dr hab. Edytę Głowacką-Sobiech, prof. UAM we współpracy z Kołem Naukowym Edukacji Równościowej „Emancypacja”, działającym przy Wydziale Studiów Edukacyjnych Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.pl
dc.description.abstractCelem artykułu jest zaprezentowanie problematyki emancypacji przez edukację na przykładzie badanych przez nas historii pierwszych naukowczyń Uniwersytetu Poznańskiego. Celem prezentowanych badań jest odkrycie nieznanych biografii, udokumentowanie spuścizn i śladów oraz zachowanie pamięci o pierwszych badaczkach i uczonych okresu międzywojennego, które pracowały i współtworzyły Uniwersytet Poznański – na szerszym tle walki kobiet o równe prawa do edukacji. Celem jest także popularyzacja postaci i dorobku niezwykłych kobiet, bohaterek swoich czasów, pionierek, wierzących w emancypacyjną moc nauki, edukacji i rozumu, które wpływały krajobraz społeczny Poznania oraz na II Rzeczpospolitą.pl
dc.description.abstractThe purpose of this article is to present the issue of emancipation through education on the example of the stories of the first female scholars of the University of Poznan that we have studied. The aim of the presented research is to discover unknown biographies, document legacies and traces, and preserve the memory of the first female researchers and scholars of the interwar period who worked and co-founded the University of Poznan – against the broader background of women’s struggle for equal rights to education. The goal is also to popularize the figures and achievements of extraordinary women, heroines of their time, pioneers, believers in the emancipatory power of science, education and reason, who influenced the social landscape of Poznan and the Second Republic.pl
dc.description.sponsorshipProjekt finansowany w II edycji konkursu FUND_AKCJA Fundacji Uniwersytetu im. A. Mickiewicza oraz w ramach projektu „Gdy Nauka Jest Kobietą” UAM.pl
dc.language.isoplpl
dc.publisherWydawnictwo HUMANICA Instytut Studiów Kobiecychpl
dc.rightsUznanie autorstwa-Na tych samych warunkach 4.0 Polska-
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0/pl/-
dc.subjectemancypacjapl
dc.subjectedukacjapl
dc.subjectnaukowczyniepl
dc.subjectrówność płcipl
dc.subjectprawa kobietpl
dc.subjectemancipationpl
dc.subjectequal rightspl
dc.subjecteducationpl
dc.subjectwomen scientispl
dc.subjectgender equalitypl
dc.subjectwomen’s rightspl
dc.titleNaukowe „bojownice”. Pierwsze uczone i badaczki w Uniwersytecie Poznańskimpl
dc.title.alternative“Shefighters” in Science” First Female Scholars and Researchers at the University of Poznanpl
dc.typeArticlepl
dc.rights.holderUznanie autorstwa-Na tych samych warunkach 4.0 Polskapl
dc.identifier.doi10.15290/cnisk.2025.01.18.03-
dc.description.EmailEdyta Głowacka-Sobiech: egs@amu.edu.plpl
dc.description.EmailIwona Chmura-Rutkowska: iwona.chmura-rutkowska@amu.edu.plpl
dc.description.BiographicalnoteEdyta Głowacka-Sobiech – historyczka, romanistka, archiwistka i pedagożka, prof. UAM na Wydziale Studiów Edukacyjnych Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu. Członkini Rady Naukowej Interdyscyplinarnego Centrum Badań Płci Kulturowej i Tożsamości UAM, Polskiego Towarzystwa Pedagogicznego, Polskiego Towarzystwa Historycznego, Zespołu „Gdy Nauka jest Kobietą”, Rady Naukowej „Harcerstwa. Rocznika Naukowego Muzeum Harcerstwa”, zespołu ds. równego traktowania WSE UAM oraz Zespołu Badawczego Historia Kobiet działającego w Instytucie Historycznym Uniwersytetu Szczecińskiego. Współtwórczyni, kierowniczka i wykonawczyni projektów: kalendarz Entuzjastki pedagogiki i edukacji (UAM, Poznań 2017–2018), projekt „Niegodne historii”. O nieobecności i stereotypowych wizerunkach kobiet w świetle podręcznikowej narracji historycznej w gimnazjum (NCN 2011–2015) oraz projekt „Mądrość, odwaga i entuzjazm. Pierwsze uczone Uniwersytetu Poznańskiego 1919–1939” (Fund_Akcja UAM). Współzałożycielka i fundatorka Fundacji Muzeum Historii Kobiet.pl
dc.description.BiographicalnoteIwona Chmura-Rutkowska – pedagożka, socjolożka, edukatorka antydyskryminacyjna, prof. na Wydziale Studiów Edukacyjnych Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu. Autorka prac z zakresu socjologii edukacji, społecznego i kulturowego kształtowania się tożsamości płciowej, przemocy motywowanej stereotypami i uprzedzeniami, edukacji równościowej oraz studiów nad historią kobiet, m.in. Niegodne historii? (Poznań 2015 z E. Głowacką-Sobiech i I. Skórzyńską), Gender w podręcznikach (red., Warszawa 2016), Być dziewczyną – być chłopakiem i przetrwać. Płeć i przemoc w narracjach młodzieży (Poznań 2019), Naukowczynie – pierwsze kobiece kariery uniwersyteckie w Poznaniu. Wystawa (Poznań, 2021–2022). Członkini Polskiego Towarzystwa Pedagogicznego, Zespołu Pedagogiki Młodzieży oraz Sekcji Pedagogiki Krytycznej przy KNP PAN, Rady Naukowej Interdyscyplinarnego Centrum Badań Płci Kulturowej i Tożsamości UAM, zespołu Gdy Nauka Jest Kobietą UAM. Ekspertka w Radzie ds. Kobiet w Nauce i Szkolnictwie Wyższym w MNiSW oraz Kobiet na Rynku Pracy w MRPiPS. Współzałożycielka i fundatorka Fundacji Muzeum Historii Kobiet.pl
dc.description.AffiliationEdyta Głowacka-Sobiech - Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu (Polska)pl
dc.description.AffiliationIwona Chmura-Rutkowska - Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu (Polska)pl
dc.description.referencesArchiwum PAN Oddział w Poznaniu (spuścizny: L. Dobrzyńskiej-Rybickiej sygn. P-III-1; W. Knapowskiej sygn. P-III-2; B. Stelmachowskiej sygn. P-III-23; R. Ludwiczak sygn. P-III-124; A. Smoczkiewiczowej sygn. P-III-126; L. Krakowieckiej sygn. P-III-171; H. Szafranówy sygn. P-III-38; M. Szmytówny sygn. P-III-159).pl
dc.description.referencesArchiwum rodzinne rodziny Knapowskich.pl
dc.description.referencesArchiwum Uniwersytetu Jagiellońskiego (Materiały H. Gajewskiej, E. Piaseckiej-Zeylandowej sygn. S III 127 i M. Ruxer sygn. WF II 121/359/362/363/366/369/371/375/377-381/508; SII 228/235b/236b/243a/244/251b/252b/257/264/265/273/522/619).pl
dc.description.referencesArchiwum Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu (W. Knapowska, sygn. 82/186; M. Ruxerówna, sygn. 82/385; B. Stelmachowska, sygn. 82/440; H. Szafranówna, sygn. 82/449; E. Piasecka-Zeylandowa, sygn. 15/K/4; 103a/P/54; 15A/1; M. Stefanowska, sygn. 15A/1; J. Marszewska-Ziemiecka, sygn. 15A/1; M. Frankowska, sygn. 469/2; 638/456; 103b/639; M. Czekańska, sygn. 509/165; 103c/324; 158/20/5; L. Seipelt, sygn. 881/82).pl
dc.description.referencesArchiwum Uniwersytetu Libre w Brukseli.pl
dc.description.referencesArchiwum Uniwersytetu Łódzkiego (Materiały L. Seipelt, sygn. 1514).pl
dc.description.referencesArchiwum Uniwersytetu Medycznego im. K. Marcinkowskiego w Poznaniu (Materiały H. Gajewskiej, sygn. DWLI 1/180a; A. Gruszeckiej, sygn. 1/124, E. Piaseckiej-Zeylandowej sygn. 1/153/4; 5/531, E. Stołyhwo, sygn. 1/148).pl
dc.description.referencesArchiwum Uniwersytetu Warszawskiego (Materiały E. Stołyhwowej, sygn. RP 2536).pl
dc.description.referencesBiblioteka Narodowa.pl
dc.description.referencesBiblioteka Główna Uniwersytetu im. A. Mickiewicza w Poznaniu (Zbiory Specjalne, Dział Ikonografii).pl
dc.description.referencesCyfrowa Biblioteka Polona.pl
dc.description.referencesCyfrowe Repozytorium Lokalne Poznań CYRYL.pl
dc.description.referencesMuzeum Uniwersytetu Medycznego im. K. Marcinkowskiego w Poznaniu (Materiały H. Gajewskiej).pl
dc.description.referencesNarodowe Archiwum Cyfrowe.pl
dc.description.referencesZbiory Poznańskiego Towarzystwa Przyjaciół Nauk (materiały L. Dobrzyńskiej-Rybickiej).pl
dc.description.referencesBudzińska-Tylicka, Justyna (red.). Pamiętnik Zjazdu Kobiet Polskich w Warszawie w roku 1917, (Warszawa: Składnica Główna, 1918).pl
dc.description.referencesDobrzyńska-Rybicka, Ludwika. Wybory powszechne w świetle psychologii społecznej i etyki, (Poznań–Warszawa–Wilno–Lublin: Nakład Księgarni Św. Wojciecha, 1925).pl
dc.description.referencesDobrzyńska-Rybicka, Ludwika. Witkowska, Helena. Obywatelstwo jako podstawa życia zbiorowego w odrodzonej Polsce, (Poznań: Wojewódzki Instytut Wydawniczy, 1932).pl
dc.description.referencesGórnicka-Boratyńska, Aneta. „Wywołać z milczenia”, w: Aneta Górnicka-Boratyńska (red.), Chcemy całego życia. Antologia polskich tekstów feministycznych z lat 1870–1939, (Warszawa: Wyd. Res Publica, 1999).pl
dc.description.referencesHulewicz, Jan. Sprawa wyższego wykształcenia kobiet w Polsce w wieku XIX, (Kraków: Polska Akademia Umiejętności, 1939).pl
dc.description.referencesMackiewicz-Wojciechowska, Janina Uniwersytet „Latający”. Karta z dziejów tajnej pracy oświatowej, (Warszawa: Odbitka z wydawnictwa „Zagadnienia Pracy Kulturalnej”, 1933)pl
dc.description.referencesPachucka, Romana. Pamiętniki 1886–1914, (Wrocław: Zakład Narodowy im. Ossolińskich, 1958).pl
dc.description.referencesWalewska, Cecylia. Kobieta polska w nauce, (Warszawa: Skład Głównej Księgarni Wojskowej, 1922).pl
dc.description.referencesWalewska, Cecylia. W walce o równe prawa. Nasze bojownice, (Warszawa: Kobieta Współczesna, 1930), https://fbc.pionier.net.pl/details/nnsVv2d.pl
dc.description.referencesAbram, Monika. „Aktywizacja polityczna kobiet polskich na przełomie XIX i XX wieku”, w: Elżbieta Pakszys, Włodzimierz Heller (red.), Publiczna przestrzeń kobiet. Obrazy dawne i nowe, (Po znań: Wydawnictwo UAM, 1999).pl
dc.description.referencesBeauvoir, Simone de. Druga płeć, przeł. Gabriela Mycielska, Maria Leśniewska, (Warszawa: Wydawnictwo Czarna Owca, 2009).pl
dc.description.referencesBourdieu, Pierre. Męska dominacja, przeł. Lucyna Kopciewicz, (Warszawa: Oficyna Naukowa, 2004).pl
dc.description.referencesBourdieu, Pierre. Passeron, Jean-Claude. Reprodukcja. Elementy teorii systemu nauczania, przeł. Elżbieta Neyman, (Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe, 1990).pl
dc.description.referencesChmura-Rutkowska, Iwona. Gdzie się podziały wszystkie wynalazczynie? Scenariusz zajęć dotyczący wspierania równości płci w szkołach, poszerzający listę postaci historycznych w programie szkolnym o wynalazczynie i ich odkrycia, Program „Równe/Różne. Wspieranie równości płci w szkołach”, (Warszawa: Centrum Eduka cji Obywatelskiej, 2020), https://szkolatolerancji.ceo.org.pl/rowno-rozne/materialy/gdzie-sie-podzialy-wszystkie-wynalazczynie.pl
dc.description.referencesChmura-Rutkowska, Iwona. „Stefanowska Michalina”, w: Zbigniew Pilarczyk (red.), Luminarze nauki Uniwersytetu Poznańskiego w latach 1919–2019, (Poznań: Wydawnictwo Naukowe UAM 2019), 674–680.pl
dc.description.referencesChmura-Rutkowska, Iwona. Głowacka-Sobiech, Edyta. „Herstorie”, w: Monika Herk, Anna Mieszała (red.), Herstorie/2021 w instytucji kultury, (Poznań: Poznańskie Centrum Dziedzictwa, 2022), 12–25, https://pcd.poznan.pl/article/378?fbclid=IwAR0ZE4ILuX7W2e56chaxyjrU6SG8yOze1A_0U7ra-UrBlsd4EwJgwQBpe1E.pl
dc.description.referencesChmura-Rutkowska, Iwona. Głowacka-Sobiech, Edyta. „Herstoria Uniwersytetu Poznańskiego”, Życie Uniwersyteckie, nr 5 (309), 2019, 12–13.pl
dc.description.referencesChmura-Rutkowska, Iwona. Głowacka-Sobiech, Edyta. „Jest nadzieja. Ramy i realia edukacji równościowej i antydyskrymina cyjnej na przykładzie problemu historii kobiet”, Sensus Historiae, nr 2, t. 57, 2024, 25–60.pl
dc.description.referencesChmura-Rutkowska, Iwona. Głowacka-Sobiech, Edyta. „Mądrość, odwaga i entuzjazm. Pierwsze uczone Uniwersytetu Poznańskiego (1919–1939)”, Życie Uniwersyteckie, nr 11 (302), 2018, 20–21.pl
dc.description.referencesChmura-Rutkowska, Iwona. Głowacka-Sobiech, Edyta. „Naukowczynie. Wystawa, jakiej nie było”, Życie Uniwersyteckie, nr 3, 2022, 26–27.pl
dc.description.referencesChmura-Rutkowska, Iwona. Głowacka-Sobiech, Edyta. „Pierwsze uczone i badaczki Uniwersytetu Poznańskiego w okresie międzywojennym”, Przegląd Wielkopolski, nr 1 (123), 2019, 60–63.pl
dc.description.referencesChmura-Rutkowska, Iwona. Głowacka-Sobiech, Edyta. „Praktyki pamięci i strategie upamiętniania pierwszych naukowczyń Uniwersytetu w Poznaniu”, w: Iwona Dadej, Agnieszka Kaczmarska, Dobrochna Kałwa, Anna Nowakowska-Wierzchoś (red.), Historię swą piszcie same. Polityka, historiografia i muzealne narracje z perspektywy kobiet, (Warszawa: Instytut Historii PAN i Muzeum J. Piłsudskiego w Sulejówku, 2023), 330–351.pl
dc.description.referencesChmura-Rutkowska, Iwona. Głowacka-Sobiech, Edyta. „Wydobyta z nieistnienia?”, Życie Uniwersyteckie, nr 5, 2024, 28–29.pl
dc.description.referencesChmura-Rutkowska, Iwona. Głowacka-Sobiech, Edyta. Wyzwania i potrzeby osób prowadzących edukację szkolną w Polsce w zakresie historii kobiet. Raport z badań, (Poznań: Muzeum Historii Kobiet, 2024), https://historiakobiet.org/badania/pl
dc.description.referencesChmura-Rutkowska, Iwona. Głowacka-Sobiech, Edyta. Skórzyńska, Izabela. Niegodne historii? O nieobecności i stereotypowych wizerunkach kobiet w świetle podręcznikowej narracji historycz nej w gimnazjum, (Poznań: Wydawnictwo Naukowe UAM, 2015).pl
dc.description.referencesCzajecka, Bogusława. Z domu w szeroki świat. Droga kobiet do niezależności w zaborze austriackim w latach 1890–1914, (Kraków: Towarzystwo Autorów i Wydawców Prac Naukowych Universitas, 1990).pl
dc.description.referencesCzerepaniak-Walczak, Maria. Pedagogika emancypacyjna. Rozwój świadomości krytycznej człowieka, (Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, 2006).pl
dc.description.referencesDadej, Iwona. Habilitacja – bariera czy kariera? Porządek płci w polskiej kulturze akademickiej pierwszej połowy XX wieku, (Warszawa: Instytut Historii PAN, Wydawnictwo Neriton, 2022).pl
dc.description.referencesDomańska, Ewa. „Zwroty badawcze w historii i w innych naukach humanistycznych”, w: Ewa Domańska, Jan Pomorski, Wprowadzenie do metodologii historii, (Warszawa: Wydawnictwo Nauko we PWN, 2022).pl
dc.description.referencesDuda, Maciej. Emancypanci i emancypatorzy. Mężczyźni wspierający emancypację Polek w drugiej połowie XIX i na początku XX wieku, (Szczecin: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Szcze cińskiego, 2017).pl
dc.description.referencesDuda, Maciej. Głosy sojuszników spraw kobiet. Pisma mężczyzn wspierających emancypację Polek w drugiej połowie XIX i na początku XX wieku, (Szczecin: Wydawnictwo Naukowe Uniwersyte tu Szczecińskiego, 2020).pl
dc.description.referencesGłowacka-Sobiech, Edyta. „Knapowska Wisława prof. dr hab. – historyk, pedagog”, w: Zbigniew Pilarczyk (red.), Luminarze nauki Uniwersytetu Poznańskiego w latach 1919–2019, (Poznań: Wydawnictwo Naukowe UAM, 2019), 269–277.pl
dc.description.referencesGłowacka-Sobiech, Edyta. „Zapomniane uczone Uniwersytetu Poznańskiego. Doc. dr hab. Wisława Knapowska – nauczycielka i historyczka (7.06.1889–8.05.1956)”, Studia Edukacyjne, nr 50, 2018, 151–158.pl
dc.description.referencesGłowacka-Sobiech, Edyta. „Prof. dr hab. Mieczysława Sabina Ruxerówna (10.10.1891 – 5.04.1957). W 100. rocznicę obrony doktoratu, 65. rocznicę śmierci i w 50. rocznicę wydania «Naszyjnika greckiego w okresie hellenistycznym i greckim»”, Fontes Archaeologici Posnanienses, nr 58, 2022, 209–217.pl
dc.description.referencesGłowacka-Sobiech, Edyta. Chmura-Rutkowska, Iwona. „Kwestia praw i edukacji kobiet w tekstach Jana Hulewicza”, Roczniki Pedagogiczne, t. 14 (50), nr 1, 2022, 41–56.pl
dc.description.referencesGórnicka-Boratyńska, Aneta. Stańmy się sobą. Cztery projekty emancypacji (1863–1939), (Izabelin: Świat Literacki, 2001).pl
dc.description.referencesHill, Catherine. Corbett, Christianne. St. Rose, Andresse. Why So Few? Women in Science, Technology, Engineering, and Mathematics, (Washington: AAUW, 2010).pl
dc.description.references„Jak się robi emancypację. Wywiad z autorkami wystawy Naukowczynie”, kultura.poznan.pl, https://kultura.poznan.pl/mim/kultura/news/wystawy,c,5/jak-sie-robi-emancypacje,175150.html.pl
dc.description.referencesKałwa, Dobrochna. Kobieta aktywna w Polsce międzywojennej. Dylematy środowisk kobiecych, (Kraków: Towarzystwo Wydawnicze „Historia Iagellonica”, 2001).pl
dc.description.referencesKałwa, Dobrochna. „Model kobiety aktywnej zawodowo w Polsce międzywojennej”, w: Anna Żarnowska, Andrzej Szwarc (red.), Kobiety i praca, (Warszawa: Instytut Historyczny Uniwersytetu Warszawskiego, Wydawnictwo DiG, 2000).pl
dc.description.referencesKolbuszewska, Jolanta. „Kobiety w akademii. Droga do samodzielności naukowej polskich historyczek w XX stuleciu”, w: Izabela Desperak, Inga Kuźma (red.), Kobiety niepokorne. Reformatorki – buntowniczki – rewolucjonistki. Herstorie, (Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2017).pl
dc.description.referencesKolbuszewska, Jolanta. „Wskrzeszenie państwa polskiego a równouprawnienie kobiet w nauce”, Sensus Historiae, t. 30/1, 2018, 119–134.pl
dc.description.referencesKondracka, Mariola. „Kobiety na uniwersytetach”, w: Anna Żarnowska, Andrzej Szwarc (red.), Równe prawa i nierówne szanse: kobiety w Polsce międzywojennej, (Warszawa: Instytut Historyczny Uniwersytetu Warszawskiego, Wydawnictwo DiG, 2000).pl
dc.description.referencesKraft, Claudia. „Równość i nierówności w II Rzeczypospolitej. Prawo małżeńskie w dyskursie publicznym na przełomie lat dwudziestych i trzydziestych”, w: Anna Żarnowska, Andrzej Szwarc (red.), Kobiety i małżeństwo, (Warszawa: Instytut Historyczny Uniwersytetu Warszawskiego, Wydawnictwo DiG, 2004).pl
dc.description.referencesKras, Janina. Wyższe Kursy dla Kobiet im. A. Baranieckiego w Krakowie 1868–1924, (Kraków: Wydawnictwo Literackie, 1972)pl
dc.description.referencesKubczak, Jerzy. „Pamięci Mieczysławy Ruxer”, Z Otchłani Wieków, t. 4, 1957, 177–180.pl
dc.description.referencesLakoff, George. Johnson, Mark. Metafory w naszym życiu, przeł. Tomasz P. Krzeszowski, (Warszawa: Wydawnictwo Aletheia, 2010).pl
dc.description.referencesMania, Elżbieta. „Kobiety w powojennej historii Uniwersytetu Poznańskiego”, Kronika Miasta Poznania. Poznanianki, nr 1, 2011, 240–241.pl
dc.description.referencesMaria Skłodowska-Curie. Doctor Honoris Causa Universitatis Studiorum Mickiewiczanae Posnaniensis, (Poznań: Wydawnictwo Naukowe UAM, 2023).pl
dc.description.referencesMazurczak, Dorota. „Kobiety na Uniwersytecie Poznańskim w okresie międzywojennym”, w: Przemysław Hauser, Tomasz Jasiński, Jerzy Topolski (red.), Alma Mater Posnaniensis. W 80. rocznicę utworzenia Uniwersytetu w Poznaniu, (Poznań: Wydawnictwo Naukowe UAM, 1999).pl
dc.description.referencesNussbaum Craven, Martha. W trosce o człowieczeństwo. Klasyczna obrona reformy kształcenia ogólnego, przeł. Astrid Męczkowska, (Wrocław: Wydawnictwo Naukowe Dolnośląskiej Szkoły Wyższej, 2008).pl
dc.description.referencesPakszys, Elżbieta. Sobczyńska, Danuta. „Przedmowa”, w: Elżbieta Pakszys, Danuta Sobczyńska (red.), Kobiety w poznaniu naukowym wczoraj i dziś. Humanistyka i płeć, t. 2, (Poznań: Wydawnictwo Naukowe UAM, 1997).pl
dc.description.referencesParzynowska, Małgorzata. „Drogi Polek na wyższe uczelnie”, Zadra, nr 3–4, 2015, 19–23.pl
dc.description.referencesPerkowska, Urszula. Studentki Uniwersytetu Jagiellońskiego w latach 1894–1939, (Kraków: Wydawnictwo Secesja, 1994).pl
dc.description.referencesPerrot, Michelle. Mon histoire des femmes, (Paris: Seuil France Culture, 2006).pl
dc.description.referencesPietrzak, Michał. „Sytuacja prawna kobiet w Drugiej Rzeczypospolitej”, w: Anna Żarnowska, Andrzej Szwarc (red.), Równe prawa i nierówne szanse: kobiety w Polsce międzywojennej, (Warszawa: Instytut Historyczny Uniwersytetu Warszawskiego, Wydawnictwo DiG, 2000).pl
dc.description.referencesPomorski, Jan. „Paradygmatyczna struktura historiografii”, w: Ewa Domańska, Jan Pomorski (red.), Wprowadzenie do metodologii historii, (Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN, 2022).pl
dc.description.referencesRenz, Regina. „Praca zawodowa i pozycja społeczna kobiety w środowisku inteligencji prowincjonalnej w latach międzywojennych (na przykładzie Kielecczyzny)”, w: Anna Żarnowska, Andrzej Szwarc (red.), Kobiety i praca, (Warszawa: Instytut Historyczny Uniwersytetu Warszawskiego, Wydawnictwo DiG, 2000).pl
dc.description.referencesReszke, Irena. Prestiż społeczny a płeć. Kryteria prestiżu zawodów i osób, (Wrocław–Warszawa–Kraków: Zakład Narodowy im. Ossolińskich, 1984).pl
dc.description.referencesSchrammowa, Halina. Dowżenko, Anatol. „Doc. Dr Anna Gruszecka. Wspomnienie pośmiertne”, Psychiatria Polska, 1 (3), 1967, 389–391.pl
dc.description.referencesSokół, Zofia. „Walka kobiet o wstęp na uniwersytety w Polsce”, Pełnym Głosem, nr 3, 1995, 81–91.pl
dc.description.referencesSolarska, Maria. „Krytyczny wymiar poznania historycznego”, w: Ewa Domańska, Jan Pomorski (red.), Wprowadzenie do metodologii historii, (Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN, 2022).pl
dc.description.referencesSwaby, Rachel. Upór i przekora. 52 kobiety, które odmieniły naukę i świat, przeł. Krzysztof Kurek, (Warszawa: Wydawnictwo Agora, 2017).pl
dc.description.referencesSzwarc, Andrzej. „Kobiety u wiedzy”, Uniwersytety. 700 lat sporów. Niezbędnik Inteligenta. Wydanie Specjalne Polityki, nr 4, 2014, 60–63.pl
dc.description.referencesTylińska, Ewelina. „Drogi do kariery akademickiej kobiet na ziemiach polskich na przełomie XIX i XX wieku”, Kwartalnik Historii Nauki i Techniki, nr 3–4, 2003, 155–162.pl
dc.description.referencesWalczewska, Sławomira. Damy, rycerze i feministki. Kobiecy dyskurs emancypacyjny w Polsce, (Kraków: Wydawnictwo eFKa, 2000).pl
dc.description.referencesŻarnowska, Anna. „Praca zarobkowa kobiet i ich aspiracje zawodowe w środowisku robotniczym i inteligenckim na przełomie XIX i XX wieku”, w: Anna Żarnowska, Andrzej Szwarc (red.), Kobiety i praca, (Warszawa: Instytut Historyczny Uniwersytetu Warszawskiego, Wydawnictwo DiG, 2000).pl
dc.description.referencesŻarnowski, Janusz. Struktura społeczna inteligencji w Polsce w latach 1918–39, (Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe, 1964).pl
dc.description.referencesDekret Tymczasowego Naczelnika Państwa z dnia 28 listopada 1918 r. o ordynacji wyborczej do Sejmu Ustawodawczego, Dz. P. P. P. z 1918 r. Nr 18.pl
dc.description.referencesUstawa z dnia 13 lipca 1920 r. o szkołach akademickich, Dz. U. z 1920 r. Nr 72, poz. 494.pl
dc.description.referencesUstawa z dnia 17 marca 1921 r. – Konstytucja Rzeczypospolitej Polskiej, Dz. U. z 1920 r. Nr 44, poz. 267.pl
dc.identifier.eissn2543-7011-
dc.description.issue1(18)pl
dc.description.firstpage71pl
dc.description.lastpage111pl
dc.identifier.citation2Czasopismo Naukowe Instytutu Studiów Kobiecychpl
dc.identifier.orcid0000-0003-3958-3859-
dc.identifier.orcid0000-0002-9319-7767-
Występuje w kolekcji(ach):Czasopismo Naukowe Instytutu Studiów Kobiecych, 2025, nr 1(18)

Pliki w tej pozycji:
Plik Opis RozmiarFormat 
CNISK_1_2025_E_Glowacka_Sobiech_I_Chmura_Rutkowska_Naukowe_bojownice.pdf2,95 MBAdobe PDFOtwórz
Pokaż uproszczony widok rekordu Zobacz statystyki


Pozycja ta dostępna jest na podstawie licencji Licencja Creative Commons CCL Creative Commons