REPOZYTORIUM UNIWERSYTETU
W BIAŁYMSTOKU
UwB

Proszę używać tego identyfikatora do cytowań lub wstaw link do tej pozycji: http://hdl.handle.net/11320/19039
Tytuł: Bariery i stymulatory rozwoju kształcenia praktycznego realizowanego przez szkoły ponadpodstawowe prowadzące kształcenie zawodowe w województwie podlaskim w długiej perspektywie
Autorzy: Gardocka-Jałowiec, Anna
Ciborowski, Robert
Bugowski, Łukasz
Czech, Marta
Wierzbicka, Katarzyna
Fiedorow, Katarzyna
Redaktor(rzy): Gardocka-Jałowiec, Anna
Słowa kluczowe: kształcenie zawodowe
kształcenie praktyczne
województwo podlaskie
partnerstwo społeczne
edukacja zawodowa
rynek pracy
uczenie się przez całe życie
innowacje edukacyjne
Data wydania: 2024
Data dodania: 14-paź-2025
Wydawca: Uniwersytet w Białymstoku
Abstrakt: Celem opracowania jest identyfikacja i ocena barier oraz stymulatorów rozwoju kształcenia praktycznego realizowanego przez szkoły ponadpodstawowe prowadzące kształcenie zawodowe w województwie podlaskim w perspektywie długookresowej. Badanie koncentruje się na uwarunkowaniach instytucjonalnych, infrastrukturalnych, społecznych i kulturowych, które wpływają na jakość, dostępność i efektywność kształcenia zawodowego w regionie. Szczególny nacisk położono na analizę relacji między szkołami a pracodawcami oraz na identyfikację czynników sprzyjających partnerstwu społecznemu, aktywizacji gospodarczej i upowszechnianiu idei uczenia się przez całe życie. Analiza została przeprowadzona z wykorzystaniem triangulacji metod badawczych – obejmowała zarówno analizę danych zastanych (desk research), jak i badanie jakościowe oparte na indywidualnych wywiadach pogłębionych (IDI) z dyrektorami szkół i przedstawicielami pracodawców. Próba badawcza objęła 38 respondentów reprezentujących trzy podregiony województwa podlaskiego: białostocki, łomżyński i suwalski. Wyniki wskazują, że rozwój kształcenia praktycznego w regionie warunkowany jest dostępnością wykwalifikowanej kadry, stanem infrastruktury techno-dydaktycznej oraz zakresem współpracy szkół z otoczeniem społeczno-gospodarczym. Do głównych barier zaliczono ograniczoną liczbę instruktorów praktycznej nauki zawodu, niewystarczające doposażenie warsztatów oraz niską elastyczność programową w reagowaniu na potrzeby rynku pracy. Stymulatorami rozwoju pozostają natomiast aktywne formy współpracy z przedsiębiorcami, włączanie szkół w lokalne inicjatywy innowacyjne oraz rosnąca świadomość znaczenia edukacji zawodowej w kształtowaniu regionalnego kapitału ludzkiego. Opracowanie formułuje rekomendacje dwupoziomowe – na płaszczyźnie lokalnej i krajowej oraz w odniesieniu do doświadczeń międzynarodowych, w tym skandynawskich. Wskazano potrzebę wzmocnienia powiązań między polityką edukacyjną i gospodarczą, integracji szkół zawodowych z uczelniami wyższymi oraz rozwijania mechanizmów wsparcia dla kształcenia opartego na praktyce i innowacji.
Afiliacja: Robert W. Ciborowski - Wydział Ekonomii i Finansów, Uniwersytet w Białymstoku
Anna Gardocka-Jałowiec - Wydział Ekonomii i Finansów, Uniwersytet w Białymstoku
Łukasz Bugowski - Wydział Ekonomii i Finansów, Uniwersytet w Białymstoku
Marta Czech - Wydział Ekonomii i Finansów, Uniwersytet w Białymstoku
Katarzyna Wierzbicka - Wydział Ekonomii i Finansów, Uniwersytet w Białymstoku
Katarzyna Fiedorow - Wydział Ekonomii i Finansów, Uniwersytet w Białymstoku
E-mail: Robert W. Ciborowski: r.ciborowski@uwb.edu.pl
Anna Gardocka-Jałowiec: a.gardocka@uwb.edu.pl
Łukasz Bugowski: l.bugowski@uwb.edu.pl
Marta Czech: m.czech@uwb.edu.pl
Katarzyna Wierzbicka: k.wierzbicka@uwb.edu.pl
Katarzyna Fiedorow: k.fiedorow@uwb.edu.pl
Opis: Publikacja przygotowana w ramach projektu „Zbudowanie systemu koordynacji i monitorowania regionalnych działań na rzecz kształcenia zawodowego, szkolnictwa wyższego oraz uczenia się przez całe życie, w tym uczenia się dorosłych” współfinansowanego ze środków Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności, inwestycja A.3.1.1. Wsparcie rozwoju nowoczesnego kształcenia zawodowego, szkolnictwa wyższego oraz uczenia się przez całe życie.
URI: http://hdl.handle.net/11320/19039
ISBN: 978-83-7431-818-1
Typ Dokumentu: Book
Występuje w kolekcji(ach):Sprawozdania/Raporty (WEiF)

Pliki w tej pozycji:
Plik Opis RozmiarFormat 
Bariery i stymulatory kształcenia praktycznego.pdf1,62 MBAdobe PDFOtwórz
Pokaż pełny widok rekordu Zobacz statystyki


Pozycja jest chroniona prawem autorskim (Copyright © Wszelkie prawa zastrzeżone)