Proszę używać tego identyfikatora do cytowań lub wstaw link do tej pozycji:
http://hdl.handle.net/11320/19039| Tytuł: | Bariery i stymulatory rozwoju kształcenia praktycznego realizowanego przez szkoły ponadpodstawowe prowadzące kształcenie zawodowe w województwie podlaskim w długiej perspektywie |
| Autorzy: | Gardocka-Jałowiec, Anna Ciborowski, Robert Bugowski, Łukasz Czech, Marta Wierzbicka, Katarzyna Fiedorow, Katarzyna |
| Redaktor(rzy): | Gardocka-Jałowiec, Anna |
| Słowa kluczowe: | kształcenie zawodowe kształcenie praktyczne województwo podlaskie partnerstwo społeczne edukacja zawodowa rynek pracy uczenie się przez całe życie innowacje edukacyjne |
| Data wydania: | 2024 |
| Data dodania: | 14-paź-2025 |
| Wydawca: | Uniwersytet w Białymstoku |
| Abstrakt: | Celem opracowania jest identyfikacja i ocena barier oraz stymulatorów rozwoju kształcenia praktycznego realizowanego przez szkoły ponadpodstawowe prowadzące kształcenie zawodowe w województwie podlaskim w perspektywie długookresowej. Badanie koncentruje się na uwarunkowaniach instytucjonalnych, infrastrukturalnych, społecznych i kulturowych, które wpływają na jakość, dostępność i efektywność kształcenia zawodowego w regionie. Szczególny nacisk położono na analizę relacji między szkołami a pracodawcami oraz na identyfikację czynników sprzyjających partnerstwu społecznemu, aktywizacji gospodarczej i upowszechnianiu idei uczenia się przez całe życie. Analiza została przeprowadzona z wykorzystaniem triangulacji metod badawczych – obejmowała zarówno analizę danych zastanych (desk research), jak i badanie jakościowe oparte na indywidualnych wywiadach pogłębionych (IDI) z dyrektorami szkół i przedstawicielami pracodawców. Próba badawcza objęła 38 respondentów reprezentujących trzy podregiony województwa podlaskiego: białostocki, łomżyński i suwalski. Wyniki wskazują, że rozwój kształcenia praktycznego w regionie warunkowany jest dostępnością wykwalifikowanej kadry, stanem infrastruktury techno-dydaktycznej oraz zakresem współpracy szkół z otoczeniem społeczno-gospodarczym. Do głównych barier zaliczono ograniczoną liczbę instruktorów praktycznej nauki zawodu, niewystarczające doposażenie warsztatów oraz niską elastyczność programową w reagowaniu na potrzeby rynku pracy. Stymulatorami rozwoju pozostają natomiast aktywne formy współpracy z przedsiębiorcami, włączanie szkół w lokalne inicjatywy innowacyjne oraz rosnąca świadomość znaczenia edukacji zawodowej w kształtowaniu regionalnego kapitału ludzkiego. Opracowanie formułuje rekomendacje dwupoziomowe – na płaszczyźnie lokalnej i krajowej oraz w odniesieniu do doświadczeń międzynarodowych, w tym skandynawskich. Wskazano potrzebę wzmocnienia powiązań między polityką edukacyjną i gospodarczą, integracji szkół zawodowych z uczelniami wyższymi oraz rozwijania mechanizmów wsparcia dla kształcenia opartego na praktyce i innowacji. |
| Afiliacja: | Robert W. Ciborowski - Wydział Ekonomii i Finansów, Uniwersytet w Białymstoku Anna Gardocka-Jałowiec - Wydział Ekonomii i Finansów, Uniwersytet w Białymstoku Łukasz Bugowski - Wydział Ekonomii i Finansów, Uniwersytet w Białymstoku Marta Czech - Wydział Ekonomii i Finansów, Uniwersytet w Białymstoku Katarzyna Wierzbicka - Wydział Ekonomii i Finansów, Uniwersytet w Białymstoku Katarzyna Fiedorow - Wydział Ekonomii i Finansów, Uniwersytet w Białymstoku |
| E-mail: | Robert W. Ciborowski: r.ciborowski@uwb.edu.pl Anna Gardocka-Jałowiec: a.gardocka@uwb.edu.pl Łukasz Bugowski: l.bugowski@uwb.edu.pl Marta Czech: m.czech@uwb.edu.pl Katarzyna Wierzbicka: k.wierzbicka@uwb.edu.pl Katarzyna Fiedorow: k.fiedorow@uwb.edu.pl |
| Opis: | Publikacja przygotowana w ramach projektu „Zbudowanie systemu koordynacji i monitorowania regionalnych działań na rzecz kształcenia zawodowego, szkolnictwa wyższego oraz uczenia się przez całe życie, w tym uczenia się dorosłych” współfinansowanego ze środków Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności, inwestycja A.3.1.1. Wsparcie rozwoju nowoczesnego kształcenia zawodowego, szkolnictwa wyższego oraz uczenia się przez całe życie. |
| URI: | http://hdl.handle.net/11320/19039 |
| ISBN: | 978-83-7431-818-1 |
| Typ Dokumentu: | Book |
| Występuje w kolekcji(ach): | Sprawozdania/Raporty (WEiF) |
Pliki w tej pozycji:
| Plik | Opis | Rozmiar | Format | |
|---|---|---|---|---|
| Bariery i stymulatory kształcenia praktycznego.pdf | 1,62 MB | Adobe PDF | Otwórz |
Pozycja jest chroniona prawem autorskim (Copyright © Wszelkie prawa zastrzeżone)
