REPOZYTORIUM UNIWERSYTETU
W BIAŁYMSTOKU
UwB

Proszę używać tego identyfikatora do cytowań lub wstaw link do tej pozycji: http://hdl.handle.net/11320/19039
Pełny rekord metadanych
Pole DCWartośćJęzyk
dc.contributor.authorGardocka-Jałowiec, Anna-
dc.contributor.authorCiborowski, Robert-
dc.contributor.authorBugowski, Łukasz-
dc.contributor.authorCzech, Marta-
dc.contributor.authorWierzbicka, Katarzyna-
dc.contributor.authorFiedorow, Katarzyna-
dc.contributor.editorGardocka-Jałowiec, Anna-
dc.date.accessioned2025-10-14T09:58:13Z-
dc.date.available2025-10-14T09:58:13Z-
dc.date.issued2024-
dc.identifier.isbn978-83-7431-818-1-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11320/19039-
dc.descriptionPublikacja przygotowana w ramach projektu „Zbudowanie systemu koordynacji i monitorowania regionalnych działań na rzecz kształcenia zawodowego, szkolnictwa wyższego oraz uczenia się przez całe życie, w tym uczenia się dorosłych” współfinansowanego ze środków Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności, inwestycja A.3.1.1. Wsparcie rozwoju nowoczesnego kształcenia zawodowego, szkolnictwa wyższego oraz uczenia się przez całe życie.pl
dc.description.abstractCelem opracowania jest identyfikacja i ocena barier oraz stymulatorów rozwoju kształcenia praktycznego realizowanego przez szkoły ponadpodstawowe prowadzące kształcenie zawodowe w województwie podlaskim w perspektywie długookresowej. Badanie koncentruje się na uwarunkowaniach instytucjonalnych, infrastrukturalnych, społecznych i kulturowych, które wpływają na jakość, dostępność i efektywność kształcenia zawodowego w regionie. Szczególny nacisk położono na analizę relacji między szkołami a pracodawcami oraz na identyfikację czynników sprzyjających partnerstwu społecznemu, aktywizacji gospodarczej i upowszechnianiu idei uczenia się przez całe życie. Analiza została przeprowadzona z wykorzystaniem triangulacji metod badawczych – obejmowała zarówno analizę danych zastanych (desk research), jak i badanie jakościowe oparte na indywidualnych wywiadach pogłębionych (IDI) z dyrektorami szkół i przedstawicielami pracodawców. Próba badawcza objęła 38 respondentów reprezentujących trzy podregiony województwa podlaskiego: białostocki, łomżyński i suwalski. Wyniki wskazują, że rozwój kształcenia praktycznego w regionie warunkowany jest dostępnością wykwalifikowanej kadry, stanem infrastruktury techno-dydaktycznej oraz zakresem współpracy szkół z otoczeniem społeczno-gospodarczym. Do głównych barier zaliczono ograniczoną liczbę instruktorów praktycznej nauki zawodu, niewystarczające doposażenie warsztatów oraz niską elastyczność programową w reagowaniu na potrzeby rynku pracy. Stymulatorami rozwoju pozostają natomiast aktywne formy współpracy z przedsiębiorcami, włączanie szkół w lokalne inicjatywy innowacyjne oraz rosnąca świadomość znaczenia edukacji zawodowej w kształtowaniu regionalnego kapitału ludzkiego. Opracowanie formułuje rekomendacje dwupoziomowe – na płaszczyźnie lokalnej i krajowej oraz w odniesieniu do doświadczeń międzynarodowych, w tym skandynawskich. Wskazano potrzebę wzmocnienia powiązań między polityką edukacyjną i gospodarczą, integracji szkół zawodowych z uczelniami wyższymi oraz rozwijania mechanizmów wsparcia dla kształcenia opartego na praktyce i innowacji.pl
dc.language.isoplpl
dc.publisherUniwersytet w Białymstokupl
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe*
dc.subjectkształcenie zawodowepl
dc.subjectkształcenie praktycznepl
dc.subjectwojewództwo podlaskiepl
dc.subjectpartnerstwo społecznepl
dc.subjectedukacja zawodowapl
dc.subjectrynek pracypl
dc.subjectuczenie się przez całe życiepl
dc.subjectinnowacje edukacyjnepl
dc.titleBariery i stymulatory rozwoju kształcenia praktycznego realizowanego przez szkoły ponadpodstawowe prowadzące kształcenie zawodowe w województwie podlaskim w długiej perspektywiepl
dc.typeBookpl
dc.description.EmailRobert W. Ciborowski: r.ciborowski@uwb.edu.plpl
dc.description.EmailAnna Gardocka-Jałowiec: a.gardocka@uwb.edu.plpl
dc.description.EmailŁukasz Bugowski: l.bugowski@uwb.edu.plpl
dc.description.EmailMarta Czech: m.czech@uwb.edu.plpl
dc.description.EmailKatarzyna Wierzbicka: k.wierzbicka@uwb.edu.plpl
dc.description.EmailKatarzyna Fiedorow: k.fiedorow@uwb.edu.plpl
dc.description.AffiliationRobert W. Ciborowski - Wydział Ekonomii i Finansów, Uniwersytet w Białymstokupl
dc.description.AffiliationAnna Gardocka-Jałowiec - Wydział Ekonomii i Finansów, Uniwersytet w Białymstokupl
dc.description.AffiliationŁukasz Bugowski - Wydział Ekonomii i Finansów, Uniwersytet w Białymstokupl
dc.description.AffiliationMarta Czech - Wydział Ekonomii i Finansów, Uniwersytet w Białymstokupl
dc.description.AffiliationKatarzyna Wierzbicka - Wydział Ekonomii i Finansów, Uniwersytet w Białymstokupl
dc.description.AffiliationKatarzyna Fiedorow - Wydział Ekonomii i Finansów, Uniwersytet w Białymstokupl
dc.description.referencesBabanski Jurij K., Optymalizacja procesu nauczania, Warszawa 1979.pl
dc.description.referencesBogaj Andrzej, Kształcenie ogólne w szkołach zawodowych, (w:) Stefan M. Kwiatkowski (red.), Nowe uwarunkowania edukacji szkolnej, Warszawa 1998.pl
dc.description.referencesCarlebach Elisheva, Teach Us to Be the Authors of Our Own Lives, “Live & Learn” 2016, issue 37.pl
dc.description.referencesDąbrowska Grażyna, Związek poziomu umysłowego uczniów z wynikami nauczania, (w:) Barbara Niedośpiał (red.), Uwarunkowania osiągnięć szkolnych uczniów, Warszawa 1983.pl
dc.description.referencesFurmańska Małgorzata, Nierówności społeczne jako źródło niepowodzeń szkolnych na świecie, (w:) Anna Karpińska, Monika Zińczuk (red.), Dydaktyczna refleksja o edukacyjnych priorytetach, Warszawa 2014.pl
dc.description.referencesHnatiuk Michał, Efektywność kształcenia jako działanie wypadkowe różnorodnych czynników. Czynnik ekonomiczny, „Edukacja” 2021, nr 2(157).pl
dc.description.referencesKozłowski Józef, Malicka Małgorzata, Uwarunkowania efektywności pracy dydaktycznej nauczycieli, Warszawa 1979.pl
dc.description.referencesKuźniak Igor, Zdeterminowane wyrażania efektów kształcenia, (w:) Kazimierz Denek, Adam Mościcki (red.), Podstawy pomiaru i oceny efektywności procesu kształcenia, Koszalin 1980.pl
dc.description.referencesKwiatkowski Stefan (red.), Kompetencje przyszłości, Warszawa 2018.pl
dc.description.referencesMayer John D., Salovey Peter, Czym jest inteligencja emocjonalna?, (w:) Peter Salovey, David J. Sluyter (red.), Rozwój emocjonalny a inteligencja emocjonalna. Problemy edukacyjne, Poznań 1999.pl
dc.description.referencesNiedośpiał Barbara (red.), Uwarunkowania osiągnięć szkolnych uczniów, Warszawa 1983.pl
dc.description.referencesNowacki Tadeusz, Leksykon pedagogiczny, Radom 2004.pl
dc.description.referencesOkoń Wincenty, Nowy słownik pedagogiczny, Warszawa 2001.pl
dc.description.referencesSawiński Julian P., Jak zwiększyć skuteczność szkolnej edukacji. Poradnik dla nauczycieli i edukatorów, Warszawa 2015.pl
dc.description.referencesSkrzypniak Ryszard, Trójgłos w sprawie niepowodzeń edukacyjnych – trudności wychowawcze, (w:) Anna Karpińska, Monika Zińczuk (red.), Dydaktyczna refleksja o edukacyjnych priorytetach, Warszawa 2014.pl
dc.description.referencesŚnieciński Józef M. (red.), Encyklopedia pedagogiczna XXI wieku, Warszawa 2003.pl
dc.description.referencesTelus Jan, Poziom umysłowy i wyniki w nauce a stan rozwoju fizycznego ucznia, (w:) Barbara Niedośpiał (red.), Uwarunkowania osiągnięć szkolnych uczniów, Warszawa 1983.pl
dc.description.referencesTyszkowa Maria, Czynniki determinujące pracę szkolną dziecka, Warszawa 1964.pl
dc.description.referencesWyleżałek Joanna, Zmiany społeczne a kryzys tożsamości współczesnego człowieka, (w:) Krystyna Najder-Stefaniak, Jurij Plyska (red.), Człowiek w przestrzeni spotkań, Warszawa 2010.pl
dc.description.referencesKlasyfikacja zawodów szkolnictwa branżowego, gov.pl, https://www.gov.pl/web/edukacja/zawodyszkolnictwa-branzowego (dostęp: 20.05.2024).pl
dc.description.referencesPojęcia stosowane w statystyce publicznej (1), GUS, https://stat.gov.pl/metainformacje/slownikpojec/pojecia-stosowane-w-statystyce-publicznej/4013,pojecie.html (dostęp: 20.05.2024).pl
dc.description.referencesPojęcia stosowane w statystyce publicznej (2), GUS, https://stat.gov.pl/metainformacje/slownikpojec/pojecia-stosowane-w-statystyce-publicznej/4554,pojecie.html (dostęp: 20.05.2024).pl
dc.description.referencesSzkoły branżowe – podlaskie (1), edubaza.pl, https://szkoly-branzowe.edubaza.pl/s/4992/80974-podlaskie.htm?c1p=2001&c3_1= (dostęp: 8.08.2024).pl
dc.description.referencesSzkoły branżowe – podlaskie (2), edubaza.pl, https://szkoly-branzowe.edubaza.pl/s/4992/80974-podlaskie.htm?c1p=2009&c3_1=427 (dostęp: 8.08.2024).pl
dc.description.referencesSzkoły policealne – podlaskie, edubaza.pl, https://podlaskie.szkolypolicealne.edubaza.pl/serwis.php?s=1346&pok=23568&c1p=2063&c3_1=429 (dostęp: 8.08.2024).pl
dc.description.referencesTechnika – podlaskie, edubaza.pl, https://podlaskie.technikum.edubaza.pl/serwis.php?s=1362&pok=23601&c1p=2061&c3_1=429 (dostęp: 8.08.2024).pl
dc.description.referencesRozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 22 lutego 2019 r. w sprawie praktycznej nauki zawodu (Dz.U. 2019 poz. 391).pl
dc.description.referencesUstawa z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe (Dz.U.2024.0.737 t.j.).pl
Występuje w kolekcji(ach):Sprawozdania/Raporty (WEiF)

Pliki w tej pozycji:
Plik Opis RozmiarFormat 
Bariery i stymulatory kształcenia praktycznego.pdf1,62 MBAdobe PDFOtwórz
Pokaż uproszczony widok rekordu Zobacz statystyki


Pozycja jest chroniona prawem autorskim (Copyright © Wszelkie prawa zastrzeżone)