Proszę używać tego identyfikatora do cytowań lub wstaw link do tej pozycji:
http://hdl.handle.net/11320/19039Pełny rekord metadanych
| Pole DC | Wartość | Język |
|---|---|---|
| dc.contributor.author | Gardocka-Jałowiec, Anna | - |
| dc.contributor.author | Ciborowski, Robert | - |
| dc.contributor.author | Bugowski, Łukasz | - |
| dc.contributor.author | Czech, Marta | - |
| dc.contributor.author | Wierzbicka, Katarzyna | - |
| dc.contributor.author | Fiedorow, Katarzyna | - |
| dc.contributor.editor | Gardocka-Jałowiec, Anna | - |
| dc.date.accessioned | 2025-10-14T09:58:13Z | - |
| dc.date.available | 2025-10-14T09:58:13Z | - |
| dc.date.issued | 2024 | - |
| dc.identifier.isbn | 978-83-7431-818-1 | - |
| dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11320/19039 | - |
| dc.description | Publikacja przygotowana w ramach projektu „Zbudowanie systemu koordynacji i monitorowania regionalnych działań na rzecz kształcenia zawodowego, szkolnictwa wyższego oraz uczenia się przez całe życie, w tym uczenia się dorosłych” współfinansowanego ze środków Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności, inwestycja A.3.1.1. Wsparcie rozwoju nowoczesnego kształcenia zawodowego, szkolnictwa wyższego oraz uczenia się przez całe życie. | pl |
| dc.description.abstract | Celem opracowania jest identyfikacja i ocena barier oraz stymulatorów rozwoju kształcenia praktycznego realizowanego przez szkoły ponadpodstawowe prowadzące kształcenie zawodowe w województwie podlaskim w perspektywie długookresowej. Badanie koncentruje się na uwarunkowaniach instytucjonalnych, infrastrukturalnych, społecznych i kulturowych, które wpływają na jakość, dostępność i efektywność kształcenia zawodowego w regionie. Szczególny nacisk położono na analizę relacji między szkołami a pracodawcami oraz na identyfikację czynników sprzyjających partnerstwu społecznemu, aktywizacji gospodarczej i upowszechnianiu idei uczenia się przez całe życie. Analiza została przeprowadzona z wykorzystaniem triangulacji metod badawczych – obejmowała zarówno analizę danych zastanych (desk research), jak i badanie jakościowe oparte na indywidualnych wywiadach pogłębionych (IDI) z dyrektorami szkół i przedstawicielami pracodawców. Próba badawcza objęła 38 respondentów reprezentujących trzy podregiony województwa podlaskiego: białostocki, łomżyński i suwalski. Wyniki wskazują, że rozwój kształcenia praktycznego w regionie warunkowany jest dostępnością wykwalifikowanej kadry, stanem infrastruktury techno-dydaktycznej oraz zakresem współpracy szkół z otoczeniem społeczno-gospodarczym. Do głównych barier zaliczono ograniczoną liczbę instruktorów praktycznej nauki zawodu, niewystarczające doposażenie warsztatów oraz niską elastyczność programową w reagowaniu na potrzeby rynku pracy. Stymulatorami rozwoju pozostają natomiast aktywne formy współpracy z przedsiębiorcami, włączanie szkół w lokalne inicjatywy innowacyjne oraz rosnąca świadomość znaczenia edukacji zawodowej w kształtowaniu regionalnego kapitału ludzkiego. Opracowanie formułuje rekomendacje dwupoziomowe – na płaszczyźnie lokalnej i krajowej oraz w odniesieniu do doświadczeń międzynarodowych, w tym skandynawskich. Wskazano potrzebę wzmocnienia powiązań między polityką edukacyjną i gospodarczą, integracji szkół zawodowych z uczelniami wyższymi oraz rozwijania mechanizmów wsparcia dla kształcenia opartego na praktyce i innowacji. | pl |
| dc.language.iso | pl | pl |
| dc.publisher | Uniwersytet w Białymstoku | pl |
| dc.rights | Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe | * |
| dc.subject | kształcenie zawodowe | pl |
| dc.subject | kształcenie praktyczne | pl |
| dc.subject | województwo podlaskie | pl |
| dc.subject | partnerstwo społeczne | pl |
| dc.subject | edukacja zawodowa | pl |
| dc.subject | rynek pracy | pl |
| dc.subject | uczenie się przez całe życie | pl |
| dc.subject | innowacje edukacyjne | pl |
| dc.title | Bariery i stymulatory rozwoju kształcenia praktycznego realizowanego przez szkoły ponadpodstawowe prowadzące kształcenie zawodowe w województwie podlaskim w długiej perspektywie | pl |
| dc.type | Book | pl |
| dc.description.Email | Robert W. Ciborowski: r.ciborowski@uwb.edu.pl | pl |
| dc.description.Email | Anna Gardocka-Jałowiec: a.gardocka@uwb.edu.pl | pl |
| dc.description.Email | Łukasz Bugowski: l.bugowski@uwb.edu.pl | pl |
| dc.description.Email | Marta Czech: m.czech@uwb.edu.pl | pl |
| dc.description.Email | Katarzyna Wierzbicka: k.wierzbicka@uwb.edu.pl | pl |
| dc.description.Email | Katarzyna Fiedorow: k.fiedorow@uwb.edu.pl | pl |
| dc.description.Affiliation | Robert W. Ciborowski - Wydział Ekonomii i Finansów, Uniwersytet w Białymstoku | pl |
| dc.description.Affiliation | Anna Gardocka-Jałowiec - Wydział Ekonomii i Finansów, Uniwersytet w Białymstoku | pl |
| dc.description.Affiliation | Łukasz Bugowski - Wydział Ekonomii i Finansów, Uniwersytet w Białymstoku | pl |
| dc.description.Affiliation | Marta Czech - Wydział Ekonomii i Finansów, Uniwersytet w Białymstoku | pl |
| dc.description.Affiliation | Katarzyna Wierzbicka - Wydział Ekonomii i Finansów, Uniwersytet w Białymstoku | pl |
| dc.description.Affiliation | Katarzyna Fiedorow - Wydział Ekonomii i Finansów, Uniwersytet w Białymstoku | pl |
| dc.description.references | Babanski Jurij K., Optymalizacja procesu nauczania, Warszawa 1979. | pl |
| dc.description.references | Bogaj Andrzej, Kształcenie ogólne w szkołach zawodowych, (w:) Stefan M. Kwiatkowski (red.), Nowe uwarunkowania edukacji szkolnej, Warszawa 1998. | pl |
| dc.description.references | Carlebach Elisheva, Teach Us to Be the Authors of Our Own Lives, “Live & Learn” 2016, issue 37. | pl |
| dc.description.references | Dąbrowska Grażyna, Związek poziomu umysłowego uczniów z wynikami nauczania, (w:) Barbara Niedośpiał (red.), Uwarunkowania osiągnięć szkolnych uczniów, Warszawa 1983. | pl |
| dc.description.references | Furmańska Małgorzata, Nierówności społeczne jako źródło niepowodzeń szkolnych na świecie, (w:) Anna Karpińska, Monika Zińczuk (red.), Dydaktyczna refleksja o edukacyjnych priorytetach, Warszawa 2014. | pl |
| dc.description.references | Hnatiuk Michał, Efektywność kształcenia jako działanie wypadkowe różnorodnych czynników. Czynnik ekonomiczny, „Edukacja” 2021, nr 2(157). | pl |
| dc.description.references | Kozłowski Józef, Malicka Małgorzata, Uwarunkowania efektywności pracy dydaktycznej nauczycieli, Warszawa 1979. | pl |
| dc.description.references | Kuźniak Igor, Zdeterminowane wyrażania efektów kształcenia, (w:) Kazimierz Denek, Adam Mościcki (red.), Podstawy pomiaru i oceny efektywności procesu kształcenia, Koszalin 1980. | pl |
| dc.description.references | Kwiatkowski Stefan (red.), Kompetencje przyszłości, Warszawa 2018. | pl |
| dc.description.references | Mayer John D., Salovey Peter, Czym jest inteligencja emocjonalna?, (w:) Peter Salovey, David J. Sluyter (red.), Rozwój emocjonalny a inteligencja emocjonalna. Problemy edukacyjne, Poznań 1999. | pl |
| dc.description.references | Niedośpiał Barbara (red.), Uwarunkowania osiągnięć szkolnych uczniów, Warszawa 1983. | pl |
| dc.description.references | Nowacki Tadeusz, Leksykon pedagogiczny, Radom 2004. | pl |
| dc.description.references | Okoń Wincenty, Nowy słownik pedagogiczny, Warszawa 2001. | pl |
| dc.description.references | Sawiński Julian P., Jak zwiększyć skuteczność szkolnej edukacji. Poradnik dla nauczycieli i edukatorów, Warszawa 2015. | pl |
| dc.description.references | Skrzypniak Ryszard, Trójgłos w sprawie niepowodzeń edukacyjnych – trudności wychowawcze, (w:) Anna Karpińska, Monika Zińczuk (red.), Dydaktyczna refleksja o edukacyjnych priorytetach, Warszawa 2014. | pl |
| dc.description.references | Śnieciński Józef M. (red.), Encyklopedia pedagogiczna XXI wieku, Warszawa 2003. | pl |
| dc.description.references | Telus Jan, Poziom umysłowy i wyniki w nauce a stan rozwoju fizycznego ucznia, (w:) Barbara Niedośpiał (red.), Uwarunkowania osiągnięć szkolnych uczniów, Warszawa 1983. | pl |
| dc.description.references | Tyszkowa Maria, Czynniki determinujące pracę szkolną dziecka, Warszawa 1964. | pl |
| dc.description.references | Wyleżałek Joanna, Zmiany społeczne a kryzys tożsamości współczesnego człowieka, (w:) Krystyna Najder-Stefaniak, Jurij Plyska (red.), Człowiek w przestrzeni spotkań, Warszawa 2010. | pl |
| dc.description.references | Klasyfikacja zawodów szkolnictwa branżowego, gov.pl, https://www.gov.pl/web/edukacja/zawodyszkolnictwa-branzowego (dostęp: 20.05.2024). | pl |
| dc.description.references | Pojęcia stosowane w statystyce publicznej (1), GUS, https://stat.gov.pl/metainformacje/slownikpojec/pojecia-stosowane-w-statystyce-publicznej/4013,pojecie.html (dostęp: 20.05.2024). | pl |
| dc.description.references | Pojęcia stosowane w statystyce publicznej (2), GUS, https://stat.gov.pl/metainformacje/slownikpojec/pojecia-stosowane-w-statystyce-publicznej/4554,pojecie.html (dostęp: 20.05.2024). | pl |
| dc.description.references | Szkoły branżowe – podlaskie (1), edubaza.pl, https://szkoly-branzowe.edubaza.pl/s/4992/80974-podlaskie.htm?c1p=2001&c3_1= (dostęp: 8.08.2024). | pl |
| dc.description.references | Szkoły branżowe – podlaskie (2), edubaza.pl, https://szkoly-branzowe.edubaza.pl/s/4992/80974-podlaskie.htm?c1p=2009&c3_1=427 (dostęp: 8.08.2024). | pl |
| dc.description.references | Szkoły policealne – podlaskie, edubaza.pl, https://podlaskie.szkolypolicealne.edubaza.pl/serwis.php?s=1346&pok=23568&c1p=2063&c3_1=429 (dostęp: 8.08.2024). | pl |
| dc.description.references | Technika – podlaskie, edubaza.pl, https://podlaskie.technikum.edubaza.pl/serwis.php?s=1362&pok=23601&c1p=2061&c3_1=429 (dostęp: 8.08.2024). | pl |
| dc.description.references | Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 22 lutego 2019 r. w sprawie praktycznej nauki zawodu (Dz.U. 2019 poz. 391). | pl |
| dc.description.references | Ustawa z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe (Dz.U.2024.0.737 t.j.). | pl |
| Występuje w kolekcji(ach): | Sprawozdania/Raporty (WEiF) | |
Pliki w tej pozycji:
| Plik | Opis | Rozmiar | Format | |
|---|---|---|---|---|
| Bariery i stymulatory kształcenia praktycznego.pdf | 1,62 MB | Adobe PDF | Otwórz |
Pozycja jest chroniona prawem autorskim (Copyright © Wszelkie prawa zastrzeżone)
