REPOZYTORIUM UNIWERSYTETU
W BIAŁYMSTOKU
UwB

Proszę używać tego identyfikatora do cytowań lub wstaw link do tej pozycji: http://hdl.handle.net/11320/18969
Pełny rekord metadanych
Pole DCWartośćJęzyk
dc.contributor.authorRusek, Iwona E.-
dc.date.accessioned2025-10-08T08:47:42Z-
dc.date.available2025-10-08T08:47:42Z-
dc.date.issued2025-
dc.identifier.citationKonstanty Ildefons Gałczyński: biografia i wyobraźnia. Studia, redakcja tomu Wojciech Kass, Jarosław Ławski, Białystok 2025, s. 193-206pl
dc.identifier.isbn978-83-7657-545-2-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11320/18969-
dc.description.abstractThe article analyzes the radio adaptation of K.I. Gałczyński’s farce entitled Grandma and Grandson from 1995. The author of the article uses the findings of Witold Hulewicz included in his work the theatre of imagination and her own experience as an author of scripts and adaptations written for radio. The main interpretative and analytical assumptions concern issues focused on sound (dialogues, monologues, music), silence and stage directions, which build an image of the work in the listener’s imagination if it were a theater.pl
dc.language.isoplpl
dc.publisherWydawnictwo PRYMAT, Mariusz Śliwowskipl
dc.relation.ispartofseriesPrzełomy, Pogranicza;57-
dc.subjectK.I. Gałczyńskipl
dc.subjectradiopl
dc.subjectadaptationpl
dc.subjectthe theater of imaginationpl
dc.titleGałczyński radiowypl
dc.title.alternativeGałczyński’s radiopl
dc.typeBook chapterpl
dc.rights.holder©Copyright by Uniwersytet w Białymstoku, Białystok 2025pl
dc.description.BiographicalnoteIWONA E. RUSEK – dr hab., prof. Uniwersytetu w Białymstoku, badaczka twórczości Wacława Berenta, Stanisława Wyspiańskiego oraz Juliusza Słowackiego. Autorka książek: Pragnienie – Symbol – Mit. Studium o „Próchnie” Wacława Berenta (Warszawa 2013), Poznaj samego siebie. O „Fachowcu” Wacława Berenta (Warszawa 2014), Życia lampy niewygasłe. Studium o „Oziminie” Wacława Berenta (Warszawa 2017), Rytuał i śmierć. Studia o literaturze XIX wieku (Białystok 2022), Stanisław Wyspiański. Mit – Tradycja – Historia (Warszawa 2024). Zainteresowania naukowe badaczki obejmują literaturę XIX wieku, folklor, obrzędy, wierzenia, zwyczaje, symbole, baśnie oraz archetyp Magna Mater. Pracuje obecnie nad książką o Barbarze Radziwiłłównie oraz nad biografią Wacława Berenta. Mieszka w Warszawie.pl
dc.description.AffiliationUniwersytet w Białymstoku, Zakład Badań Źródłowych nad Literaturą XIX i XX Wiekupl
dc.description.referencesBocheński T.P., Usłyszeć – wyobrazić – doświadczyć: foniczna przestrzeń radiowa Witolda Hulewicza (oraz Stanisława Grochowiaka i Andrzeja Trzebińskiego), s. 247–258; [online:] https://www.academia.edu/42057829/Usłyszeć_wyobrazić_doświadczyć_foniczna_przestrzeń_radiowa_Witolda_Hulewicza_oraz_Stanisława_Grochowiaka_i_Andrzeja_Trzebińskiego_ [dostęp: 4.08.2024].pl
dc.description.referencesBujnicki T., O słuchowiskach radiowych „Kukułki Wileńskiej”. Wokół kilku wileńskich rękopisów i maszynopisów Gałczyńskiego, „Bibliotekarz Podlaski” 2019, nr 3.pl
dc.description.referencesHejmej A., Dźwięk – doświadczenie akustyczne – nowoczesność. Witolda Hulewicza słuchanie kultury, [w:] Pasaże Witolda Hulewicza, red. A. Hejmej, I. Fedorowicz, K. Mytkowska, Kraków 2017.pl
dc.description.referencesHulewicz W., Teatr wyobraźni. Uwagi o słuchowisku i literackim scenarjuszu radjowym, Warszawa 1935; [online:] https://sbc.org.pl/ dlibra/publication/37445/edition/34366/ teatr-wyobrazni-uwagi-o-sluchowisku-i-literackim-scenarjuszu-radjowym [dostęp: 4.08.2024].pl
dc.description.referencesKaraś A., Miał zbudować wieżę: życie Witolda Hulewicza, Warszawa 2003.pl
dc.description.referencesKwiatkowski M.J., Narodziny Polskiego Radia. Radiofonia w Polsce w latach 1918–1929, Warszawa 1972.pl
dc.description.referencesLerski T., Janusz Kukuła. Ja to ktoś inny. Wspomnienia dyrektora Teatru Polskiego Radia, Warszawa 2023.pl
dc.description.referencesMaćkowiak A., Podstawy teoretyczne. 1.1. Słuchowisko radiowe – eksplikacja terminu, [w:] tejże, Satyra w Teatrze wyobraźni, Toruń 2013.pl
dc.description.referencesPleszkun-Olejniczakowa E., Słuchowiska Polskiego Radia w okresie piętnastolecia 1925–1939, t. 2, Łódź 2000.pl
dc.description.referencesPleszkun-Olejniczakowa E., Teoria słuchowiska, [w:] tejże, Słuchowiska Polskiego Radia w okresie piętnastolecia 1925–1939, t. 1, Łódź 2000.pl
dc.description.referencesRusek I.E., Praktyka ciszy, [w:] tejże, Dramaty radiowe, t. 2, Warszawa 2022.pl
dc.description.referencesSłowo – dźwięk – cisza. Radio i sztuka audialna, red. N. Kowalska-Elkader, J. Bachura-Wojtasik, Łódź 2021.pl
dc.description.referencesWieniawski A., Koncerty radiowe polskie, „Rzeczpospolita” 1925, nr 333.pl
dc.description.referencesWójciszyn-Wasil A., Radio: w stronę oryginalnego języka przekazu, [w:] Radio i społeczeństwo, red. nauk. G. Stachyra, E. Pawlak-Hejno, Lublin 2011.pl
dc.description.referencesZwolińska B., Motywy biblijne w radiowej Pułapce Tadeusza Różewicza (dramat literacki a słuchowisko), [w:] Biblia w dramacie, red. E. Jakiel, Gdańsk 2018.pl
dc.description.referencesZwolińska B., Słuchowiska adaptacyjne i oryginalne jako gatunki sztuki radiowej, [w:] Radiouczelni. Radio w badaniach naukowych i praktyce akademickiej, red. M. Białek, M. Iwanowska, Gdańsk 2018.pl
dc.description.firstpage193pl
dc.description.lastpage206pl
dc.identifier.citation2Konstanty Ildefons Gałczyński: biografia i wyobraźnia. Studia, redakcja tomu Wojciech Kass, Jarosław Ławskipl
dc.conferenceII Ogólnopolska Konferencja Naukowa z cyklu „Gałczyński – miejsca niedoczytane”: „Konstanty Ildefons Gałczyński – biografia i wyobraźnia". W 70. rocznicę śmierci pisarza: 1953-2023, Pranie – Białystok, 20-21 września 2023 r.pl
dc.identifier.orcid0000-0002-4894-7987-
Występuje w kolekcji(ach):II Ogólnopolska Konferencja Naukowa z cyklu „Gałczyński – miejsca niedoczytane”: „Konstanty Ildefons Gałczyński – biografia i wyobraźnia". W 70. rocznicę śmierci pisarza: 1953-2023, 20-21 września 2023 r.
Materiały konferencyjne (WFil)

Pliki w tej pozycji:
Plik Opis RozmiarFormat 
I_E_Rusek_Galczynski_radiowy.pdf111,61 kBAdobe PDFOtwórz
Pokaż uproszczony widok rekordu Zobacz statystyki


Pozycja jest chroniona prawem autorskim (Copyright © Wszelkie prawa zastrzeżone)