Proszę używać tego identyfikatora do cytowań lub wstaw link do tej pozycji:
http://hdl.handle.net/11320/18965
Pełny rekord metadanych
Pole DC | Wartość | Język |
---|---|---|
dc.contributor.author | Korotkich, Krzysztof | - |
dc.date.accessioned | 2025-10-07T11:39:57Z | - |
dc.date.available | 2025-10-07T11:39:57Z | - |
dc.date.issued | 2025 | - |
dc.identifier.citation | Konstanty Ildefons Gałczyński: biografia i wyobraźnia. Studia, redakcja tomu Wojciech Kass, Jarosław Ławski, Białystok 2025, s. 151-171 | pl |
dc.identifier.isbn | 978-83-7657-545-2 | - |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11320/18965 | - |
dc.description.abstract | The author of the article analyses one of the most mysterious and insufficiently researched satirical and ironic poem by Konstanty Ildefons Gałczyński (1905–1953), entitled: Chryzostoma Bulwiecia podróż do Ciemnogrodu [Chryzostom Bulwieć’s Trip to Ciemnogród] (1953). It was expected to be a propagandist work, commissioned during the Stalinist period. Its genre and aesthetic classification also raised certain controversies. The dilemmas of scholars who focused on the writer’s entanglement in the political system of Communism do not completely solve the issue of the fundamental problem of the poem, namely: what it is about. What is the subject of the longest poem, consisting of 300 four-verse stanzas, a total of 945 five-syllabic verses? In the meantime, Gałczyński had a perfect sense of the political dictatorship and he knew well how to “wander” across the world of Socialist realist nonsense. According to the author, the poet wrote a hybrid work, which is difficult to interpret unambiguously, in the times of rampant Stalinist censorship. Gałczyński creates a satirical poetic universe underlined by irony, where the history of mankind is an incessant “madness and collapse”, chaos resembling a recurrent motif in the opera. Bulwieć is a vision of a man who is lost not on the roads of the world, but within himself. | pl |
dc.language.iso | pl | pl |
dc.publisher | Wydawnictwo PRYMAT, Mariusz Śliwowski | pl |
dc.relation.ispartofseries | Przełomy, Pogranicza;57 | - |
dc.subject | Konstanty Ildefons Gałczyński | pl |
dc.subject | poem | pl |
dc.subject | Stalinism | pl |
dc.subject | wandering | pl |
dc.subject | irony | pl |
dc.title | Fantasmagorie ironisty, czyli gdzie błądzi Chryzostom Bulwieć Gałczyńskiego | pl |
dc.title.alternative | The phantasmagories of an ironist, or where does Chryzostom Bulwieć of Gałczyński wander? | pl |
dc.type | Book chapter | pl |
dc.rights.holder | ©Copyright by Uniwersytet w Białymstoku, Białystok 2025 | pl |
dc.description.Biographicalnote | KRZYSZTOF KOROTKICH – dr hab., prof. UwB, historyk literatury, kierownik Pracowni Komparatystyki Kulturowej w Katedrze Badań Filologicznych „Wschód–Zachód” na Wydziale Filologicznym Uniwersytetu w Białymstoku, Prorektor UwB ds. dydaktycznych. Autor książek: Wyobraźnia apokaliptyczna Juliusza Słowackiego. Obrazy – wizje – symbole, Białystok 2011; Ścieżki wyobraźni. O wrażliwości i estetyce w literaturze XIX wieku, Kraków 2017; Alchemia ducha. Studia i szkice o twórczości Józefa B. Dziekońskiego, Białystok 2019. Redaktor i współredaktor opracowań oraz edycji krytycznych: A. Malczewski, Maria. Powieść ukraińska, Białystok 1995; W. Szturc, Trauma, Białystok 2015; A. Markowa, Śmierć, Białystok 2016; P. Święcicki, Opowieści stepowe. Pisma prozą, Białystok 2020; Uniwersytet w Białymstoku. Dzieje – ludzie – opowieści, Białystok 2022. Autor rozpraw o literaturze i sztuce romantycznej oraz współczesnej. | pl |
dc.description.Affiliation | Uniwersytet w Białymstoku, Pracownia Komparatystyki Kulturowej | pl |
dc.description.references | Arno A., Konstanty Ildefons Gałczyński. Niebezpieczny poeta, Kraków 2013. | pl |
dc.description.references | Budzyńska N., Ja nie mam duszy. Sprawa Barbary Ubryk, uwięzionej zakonnicy, której historią żyła cała Polska, Kraków 2020. | pl |
dc.description.references | Chojnowski Z., Groteska i żart na serio, [w:] tegoż, Prowincjusze, tubylcy i bywalcy, Białystok 2024, s. 17–30. | pl |
dc.description.references | Dzieło i życie Konstantego Ildefonsa Gałczyńskiego, t. 1–2, red. A. Kulawik, J.S. Ossowski, Kraków 2005. | pl |
dc.description.references | Gałczyński K.I., Chryzostoma Bulwiecia podróż do Ciemnogrodu, [w:] tegoż, Dzieła, t. 2, Poezje, weryfikacja tekstu N. Gałczyńska, przypisy A. Stawar, Warszawa 1957. | pl |
dc.description.references | Macdonell A.G., Napoleon i jego marszałkowie, Warszawa 1939. | pl |
dc.description.references | Rosenblum R., Ingres, Paryż 1986. | pl |
dc.description.references | Stechow W., Bruegel the Elder, New York 1990. | pl |
dc.description.references | Stępnik K., Filozofia metafory, Lublin 1988. | pl |
dc.description.references | Szymański W.P., Uroki dworu (rzecz o zniewoleniu), Kraków 1994. | pl |
dc.description.references | Wilkoń T., Poematy Konstantego Ildefonsa Gałczyńskiego, Katowice 2010. | pl |
dc.description.firstpage | 151 | pl |
dc.description.lastpage | 171 | pl |
dc.identifier.citation2 | Konstanty Ildefons Gałczyński: biografia i wyobraźnia. Studia, redakcja tomu Wojciech Kass, Jarosław Ławski | pl |
dc.conference | II Ogólnopolska Konferencja Naukowa z cyklu „Gałczyński – miejsca niedoczytane”: „Konstanty Ildefons Gałczyński – biografia i wyobraźnia". W 70. rocznicę śmierci pisarza: 1953-2023, Pranie – Białystok, 20-21 września 2023 r. | pl |
dc.identifier.orcid | 0000-0002-4310-0402 | - |
Występuje w kolekcji(ach): | II Ogólnopolska Konferencja Naukowa z cyklu „Gałczyński – miejsca niedoczytane”: „Konstanty Ildefons Gałczyński – biografia i wyobraźnia". W 70. rocznicę śmierci pisarza: 1953-2023, 20-21 września 2023 r. Materiały konferencyjne (WFil) |
Pliki w tej pozycji:
Plik | Opis | Rozmiar | Format | |
---|---|---|---|---|
K_Korotkich_Fantasmagorie_ironisty.pdf | 133,38 kB | Adobe PDF | Otwórz |
Pozycja jest chroniona prawem autorskim (Copyright © Wszelkie prawa zastrzeżone)