Proszę używać tego identyfikatora do cytowań lub wstaw link do tej pozycji:
http://hdl.handle.net/11320/18944
Pełny rekord metadanych
Pole DC | Wartość | Język |
---|---|---|
dc.contributor.author | Janicka, Anna | - |
dc.date.accessioned | 2025-10-06T10:37:11Z | - |
dc.date.available | 2025-10-06T10:37:11Z | - |
dc.date.issued | 2022 | - |
dc.identifier.citation | Zapolska międzynarodowa. Seria I: Biografia, estetyka, recepcja, red. nauk. Anna Janicka i Piotr Biłos, Kraków – Białystok 2022, s. 111-128 | pl |
dc.identifier.isbn | 978-83-7624-204-1 | - |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11320/18944 | - |
dc.description.abstract | This article addresses a topic that was already discussed in research into the work of Gabriela Zapolska. The subject can be expressed by the question: did Gabriela Zapolska during her stay in France (1889–1895) consciously build an art collection or merely collected works received as gifts and purchased from French artists? The items/collection acquired by Zapolska included very valuable paintings and sculptures (e.g. by Sérousier, Van Gogh, Gauguin). The author proposes the hypothesis that Zapolska began with acquiring works of art to became in time a conscious art collector, and her aesthetic competence matured in France. This hypothesis is confirmed in her introductions to exhibition catalogues and articles dedicated to painting, which reveal the writer’s deep understanding of modern art (post-impressionists, Nabis, pointillists). | pl |
dc.language.iso | pl | pl |
dc.publisher | Collegium Columbinum SJ | pl |
dc.relation.ispartofseries | Przełomy/Pogranicza: Studia Literackie;50 | - |
dc.subject | Gabriela Zapolska | pl |
dc.subject | malarstwo | pl |
dc.subject | Francja | pl |
dc.subject | kolekcja sztuki | pl |
dc.subject | seria obrazów | pl |
dc.subject | painting | pl |
dc.subject | France | pl |
dc.subject | art collection | pl |
dc.subject | set of paintings | pl |
dc.title | Gabriela Zapolska: kolekcjonerka czy posiadaczka kolekcji sztuki? | pl |
dc.title.alternative | Gabriela Zapolska: An Art Collector or Owner of An Art Collection? | pl |
dc.type | Book chapter | pl |
dc.rights.holder | © Uniwersytet w Białymstoku, Białystok 2022 | pl |
dc.rights.holder | © Collegium Columbinum, Kraków 2022 | pl |
dc.rights.holder | © Anna Janicka i Piotr Biłos, Białystok 2022 | pl |
dc.description.Biographicalnote | ANNA JANICKA – dr hab., prof. Uniwersytetu w Białymstoku, pracuje w Kolegium Literaturoznawstwa na Wydziale Filologicznym. Zainteresowania badawcze: literatura polska II połowy XIX wieku, modernizm, twórczość Gabrieli Zapolskiej, kultura polska w jej związkach z kulturami Europy Wschodniej. Współredagowała m.in. tomy: Pogranicza, cezury, zmierzchy Czesława Miłosza (Białystok 2012); Żeromski. Tradycja i eksperyment (S. I, Białystok 2013); Starość. Doświadczenie egzystencjalne – temat literacki – metafora kultury (t. 1-2, Białystok 2013); Przemiany dyskursu emancypacyjnego kobiet (S. I: Perspektywa środkowoeuropejska, red. A. Janicka, C. Fournier Kiss, M. Bracka; S. II: Perspektywa polska, red. A. Janicka, C. Fournier Kiss, B. Olech, Białystok 2019); Pozytywiści warszawscy: „Przegląd Tygodniowy” 1866–1876 (S. I: Studia, rewizje, konteksty, Białystok 2015; S. II: Świat, Europa, Polska, Białystok 2020). Wydała monografie: Sprawa Zapolskiej. Skandale i polemiki (Białystok 2013), Tradycja i zmiana. Literackie modele dziewiętnastowieczności: pozytywizm i „obrzeża” (Białystok 2015), Модерністка з Волині. Про творчість Габріелі Запольської (Kiiv 2017). Edytorka (z Pauliną Kowalczyk) Kwiatu śmierci. Powieści kryminalnej ze stosunków krakowskich w dwóch tomach Gabrieli Zapolskiej (Białystok 2015). Zaangażowana we współorganizowanie Olimpiady Literatury i Języka Polskiego na Białorusi (od 1997) i Łotwie (od 2012). W latach 2014–2020 kierowała grantem NPRH na badania nad środowiskiem młodych pozytywistów warszawskich z kręgu „Przeglądu Tygodniowego” (1866–1876). W latach 2019–2020 ukazała się pod jej redakcją w ośmiu woluminach naukowa edycja publicystyki pozytywistycznej: „Przegląd Tygodniowy” 1866 – 1876. Teksty, analizy, komentarze. Mieszka w Białymstoku. | pl |
dc.description.Affiliation | Katedra Filologicznych Badań Interdyscyplinarnych, Uniwersytet w Białymstoku | pl |
dc.description.references | Interpreting Objects and Collections, ed. by S.M. Pearce, London, New York 1994. | pl |
dc.description.references | Kłudkiewicz K., Czy kolekcja dzieł sztuki mogła być atrybutem kobiecości? Wybrane aspekty kolekcjonerstwa kobiet w drugiej połowie XIX wieku, [w:] Wnuczki Pandory. Kobieta w społeczeństwie od starożytności do współczesności, red. A. Głowacka-Penczyńska, K. Grysińska-Jarmuła, M. Opioła-Cegiełka, Bydgoszcz 2016. | pl |
dc.description.references | Markowski M.T., Kolekcja: między autonomią i reprezentacją, „Teksty Drugie” 1997, z. 4. | pl |
dc.description.references | Pearce S.M., On Collecting. An Investigation into Collecting in the European Tradition, London, New York 1995. | pl |
dc.description.references | Pomian K., Muzea i narody w Europie Środkowej przed pierwszą wojną światową, przeł. T. Stróżyński, posłowie A. Rottermund, Warszawa 2016. | pl |
dc.description.references | Pomian K., Zbieracze i osobliwości. Paryż–Wenecja. XVI–XVIII wiek, przeł. A. Pieńkos, Warszawa 1996. | pl |
dc.description.references | Ratuszna H., Artysta, kolekcjoner codzienności – studium przypadku Gabrieli Zapolskiej, [w:] Kolekcjonerzy, zbieracze, kwestarze w literaturze i kulturze XIX i XX wieku, red. J. Lekan-Mrzewka, M. Kulesza, B.K. Obsulewicz, Lublin 2016. | pl |
dc.description.references | Siwicka D., Kolekcja wobec nikczemności świata, [w:] Zdziwienia Kraszewskim, pod red. M. Zielińskiej, Wrocław 1990. | pl |
dc.description.references | Wróbel S., Kolekcje Krzysztofa Pomiana, „Przegląd Filozoficzno-Literacki” 2017, nr 3-4 (48). | pl |
dc.description.references | Zapolska G., [Malarstwo „Niezależnych”], [w:] tejże, Publicystyka, cz. 2, oprac. J. Czachowska i E. Korzeniewska, Wrocław 1959, s. 375–384. | pl |
dc.description.references | Zapolska G., [Przedmowa do katalogu wystawy obrazów ze zbioru Gabrieli Zapolskiej], [w:] Towarzystwo Przyjaciół Sztuk Pięknych. Wystawa ze zbioru Gabryeli Zapolskiej, Lwów 1906–1910. | pl |
dc.description.references | Żurkowa R., Zygmunta Glogera związki z Akademią Umiejętności w Krakowie, „Roczniki Biblioteki Polskiej Akademii Nauk w Krakowie” 1973, R. 19, s. 135–147. | pl |
dc.description.firstpage | 111 | pl |
dc.description.lastpage | 128 | pl |
dc.identifier.citation2 | Zapolska międzynarodowa. Seria I: Biografia, estetyka, recepcja, red. nauk. Anna Janicka i Piotr Biłos | pl |
dc.conference | I Międzynarodowa Konferencja Naukowa „Gabriela Zapolska. Biografia – Estetyka – Idee", Białystok–Paryż–Lwów, 24 września 2021 r. | pl |
dc.identifier.orcid | 0000-0003-0289-3706 | - |
Występuje w kolekcji(ach): | I Międzynarodowa Konferencja Naukowa „Gabriela Zapolska. Biografia – Estetyka – Idee", 24 września 2021 Materiały konferencyjne (WFil) |
Pliki w tej pozycji:
Plik | Opis | Rozmiar | Format | |
---|---|---|---|---|
A_Janicka_Gabriela_Zapolska.pdf | 243,12 kB | Adobe PDF | Otwórz |
Pozycja jest chroniona prawem autorskim (Copyright © Wszelkie prawa zastrzeżone)