REPOZYTORIUM UNIWERSYTETU
W BIAŁYMSTOKU
UwB

Proszę używać tego identyfikatora do cytowań lub wstaw link do tej pozycji: http://hdl.handle.net/11320/18944
Pełny rekord metadanych
Pole DCWartośćJęzyk
dc.contributor.authorJanicka, Anna-
dc.date.accessioned2025-10-06T10:37:11Z-
dc.date.available2025-10-06T10:37:11Z-
dc.date.issued2022-
dc.identifier.citationZapolska międzynarodowa. Seria I: Biografia, estetyka, recepcja, red. nauk. Anna Janicka i Piotr Biłos, Kraków – Białystok 2022, s. 111-128pl
dc.identifier.isbn978-83-7624-204-1-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11320/18944-
dc.description.abstractThis article addresses a topic that was already discussed in research into the work of Gabriela Zapolska. The subject can be expressed by the question: did Gabriela Zapolska during her stay in France (1889–1895) consciously build an art collection or merely collected works received as gifts and purchased from French artists? The items/collection acquired by Zapolska included very valuable paintings and sculptures (e.g. by Sérousier, Van Gogh, Gauguin). The author proposes the hypothesis that Zapolska began with acquiring works of art to became in time a conscious art collector, and her aesthetic competence matured in France. This hypothesis is confirmed in her introductions to exhibition catalogues and articles dedicated to painting, which reveal the writer’s deep understanding of modern art (post-impressionists, Nabis, pointillists).pl
dc.language.isoplpl
dc.publisherCollegium Columbinum SJpl
dc.relation.ispartofseriesPrzełomy/Pogranicza: Studia Literackie;50-
dc.subjectGabriela Zapolskapl
dc.subjectmalarstwopl
dc.subjectFrancjapl
dc.subjectkolekcja sztukipl
dc.subjectseria obrazówpl
dc.subjectpaintingpl
dc.subjectFrancepl
dc.subjectart collectionpl
dc.subjectset of paintingspl
dc.titleGabriela Zapolska: kolekcjonerka czy posiadaczka kolekcji sztuki?pl
dc.title.alternativeGabriela Zapolska: An Art Collector or Owner of An Art Collection?pl
dc.typeBook chapterpl
dc.rights.holder© Uniwersytet w Białymstoku, Białystok 2022pl
dc.rights.holder© Collegium Columbinum, Kraków 2022pl
dc.rights.holder© Anna Janicka i Piotr Biłos, Białystok 2022pl
dc.description.BiographicalnoteANNA JANICKA – dr hab., prof. Uniwersytetu w Białymstoku, pracuje w Kolegium Literaturoznawstwa na Wydziale Filologicznym. Zainteresowania badawcze: literatura polska II połowy XIX wieku, modernizm, twórczość Gabrieli Zapolskiej, kultura polska w jej związkach z kulturami Europy Wschodniej. Współredagowała m.in. tomy: Pogranicza, cezury, zmierzchy Czesława Miłosza (Białystok 2012); Żeromski. Tradycja i eksperyment (S. I, Białystok 2013); Starość. Doświadczenie egzystencjalne – temat literacki – metafora kultury (t. 1-2, Białystok 2013); Przemiany dyskursu emancypacyjnego kobiet (S. I: Perspektywa środkowoeuropejska, red. A. Janicka, C. Fournier Kiss, M. Bracka; S. II: Perspektywa polska, red. A. Janicka, C. Fournier Kiss, B. Olech, Białystok 2019); Pozytywiści warszawscy: „Przegląd Tygodniowy” 1866–1876 (S. I: Studia, rewizje, konteksty, Białystok 2015; S. II: Świat, Europa, Polska, Białystok 2020). Wydała monografie: Sprawa Zapolskiej. Skandale i polemiki (Białystok 2013), Tradycja i zmiana. Literackie modele dziewiętnastowieczności: pozytywizm i „obrzeża” (Białystok 2015), Модерністка з Волині. Про творчість Габріелі Запольської (Kiiv 2017). Edytorka (z Pauliną Kowalczyk) Kwiatu śmierci. Powieści kryminalnej ze stosunków krakowskich w dwóch tomach Gabrieli Zapolskiej (Białystok 2015). Zaangażowana we współorganizowanie Olimpiady Literatury i Języka Polskiego na Białorusi (od 1997) i Łotwie (od 2012). W latach 2014–2020 kierowała grantem NPRH na badania nad środowiskiem młodych pozytywistów warszawskich z kręgu „Przeglądu Tygodniowego” (1866–1876). W latach 2019–2020 ukazała się pod jej redakcją w ośmiu woluminach naukowa edycja publicystyki pozytywistycznej: „Przegląd Tygodniowy” 1866 – 1876. Teksty, analizy, komentarze. Mieszka w Białymstoku.pl
dc.description.AffiliationKatedra Filologicznych Badań Interdyscyplinarnych, Uniwersytet w Białymstokupl
dc.description.referencesInterpreting Objects and Collections, ed. by S.M. Pearce, London, New York 1994.pl
dc.description.referencesKłudkiewicz K., Czy kolekcja dzieł sztuki mogła być atrybutem kobiecości? Wybrane aspekty kolekcjonerstwa kobiet w drugiej połowie XIX wieku, [w:] Wnuczki Pandory. Kobieta w społeczeństwie od starożytności do współczesności, red. A. Głowacka-Penczyńska, K. Grysińska-Jarmuła, M. Opioła-Cegiełka, Bydgoszcz 2016.pl
dc.description.referencesMarkowski M.T., Kolekcja: między autonomią i reprezentacją, „Teksty Drugie” 1997, z. 4.pl
dc.description.referencesPearce S.M., On Collecting. An Investigation into Collecting in the European Tradition, London, New York 1995.pl
dc.description.referencesPomian K., Muzea i narody w Europie Środkowej przed pierwszą wojną światową, przeł. T. Stróżyński, posłowie A. Rottermund, Warszawa 2016.pl
dc.description.referencesPomian K., Zbieracze i osobliwości. Paryż–Wenecja. XVI–XVIII wiek, przeł. A. Pieńkos, Warszawa 1996.pl
dc.description.referencesRatuszna H., Artysta, kolekcjoner codzienności – studium przypadku Gabrieli Zapolskiej, [w:] Kolekcjonerzy, zbieracze, kwestarze w literaturze i kulturze XIX i XX wieku, red. J. Lekan-Mrzewka, M. Kulesza, B.K. Obsulewicz, Lublin 2016.pl
dc.description.referencesSiwicka D., Kolekcja wobec nikczemności świata, [w:] Zdziwienia Kraszewskim, pod red. M. Zielińskiej, Wrocław 1990.pl
dc.description.referencesWróbel S., Kolekcje Krzysztofa Pomiana, „Przegląd Filozoficzno-Literacki” 2017, nr 3-4 (48).pl
dc.description.referencesZapolska G., [Malarstwo „Niezależnych”], [w:] tejże, Publicystyka, cz. 2, oprac. J. Czachowska i E. Korzeniewska, Wrocław 1959, s. 375–384.pl
dc.description.referencesZapolska G., [Przedmowa do katalogu wystawy obrazów ze zbioru Gabrieli Zapolskiej], [w:] Towarzystwo Przyjaciół Sztuk Pięknych. Wystawa ze zbioru Gabryeli Zapolskiej, Lwów 1906–1910.pl
dc.description.referencesŻurkowa R., Zygmunta Glogera związki z Akademią Umiejętności w Krakowie, „Roczniki Biblioteki Polskiej Akademii Nauk w Krakowie” 1973, R. 19, s. 135–147.pl
dc.description.firstpage111pl
dc.description.lastpage128pl
dc.identifier.citation2Zapolska międzynarodowa. Seria I: Biografia, estetyka, recepcja, red. nauk. Anna Janicka i Piotr Biłospl
dc.conferenceI Międzynarodowa Konferencja Naukowa „Gabriela Zapolska. Biografia – Estetyka – Idee", Białystok–Paryż–Lwów, 24 września 2021 r.pl
dc.identifier.orcid0000-0003-0289-3706-
Występuje w kolekcji(ach):I Międzynarodowa Konferencja Naukowa „Gabriela Zapolska. Biografia – Estetyka – Idee", 24 września 2021
Materiały konferencyjne (WFil)

Pliki w tej pozycji:
Plik Opis RozmiarFormat 
A_Janicka_Gabriela_Zapolska.pdf243,12 kBAdobe PDFOtwórz
Pokaż uproszczony widok rekordu Zobacz statystyki


Pozycja jest chroniona prawem autorskim (Copyright © Wszelkie prawa zastrzeżone)