REPOZYTORIUM UNIWERSYTETU
W BIAŁYMSTOKU
UwB

Proszę używać tego identyfikatora do cytowań lub wstaw link do tej pozycji: http://hdl.handle.net/11320/18943
Pełny rekord metadanych
Pole DCWartośćJęzyk
dc.contributor.authorRatuszna, Hanna-
dc.date.accessioned2025-10-06T09:11:42Z-
dc.date.available2025-10-06T09:11:42Z-
dc.date.issued2022-
dc.identifier.citationZapolska międzynarodowa. Seria I: Biografia, estetyka, recepcja, red. nauk. Anna Janicka i Piotr Biłos, Kraków – Białystok 2022, s. 95-110pl
dc.identifier.isbn978-83-7624-204-1-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11320/18943-
dc.description.abstractIn the article entitled Gabriela Zapolska’s Parisian Encounters With Art – in the Circle of Japonisme, the problem of collecting and being active in the community of French artists was addressed. Zapolska collaborated, inter alia, with the editorial staff of the magazine “La Revue Blanche” founded by the Natanson brothers, where she got to know the works of the Nabis, learned how to interpret the paintings of this circle of painters and the impressionists. Sensitivity to their work was also associated with the experience of Japonisme. Its influence is present in both her journalistic texts and novels. Japonisme was the foundation of modern art and an authentic dialogue between cultures. In Zapolska’s work, it was also an important point of reference in reflection on the innovation of art and literature, and fostered a new view of cultural phenomena.pl
dc.language.isoplpl
dc.publisherCollegium Columbinum SJpl
dc.relation.ispartofseriesPrzełomy/Pogranicza: Studia Literackie;50-
dc.subjectGabriela Zapolskapl
dc.subjectjaponizmpl
dc.subjectnaturalizmpl
dc.subjectmodernizmpl
dc.subjectteatrpl
dc.subjectpowieśćpl
dc.subjectpublicystykapl
dc.subjectJaponismepl
dc.subjectnaturalismpl
dc.subjectModernismpl
dc.subjecttheatrepl
dc.subjectnovelpl
dc.subjectjournalismpl
dc.titleParyskie spotkania Gabrieli Zapolskiej ze sztuką – w kręgu japonizmupl
dc.title.alternativeGabriela Zapolska’s Parisian Encounters with Art – in the Circle of Japonismepl
dc.typeBook chapterpl
dc.rights.holder© Uniwersytet w Białymstoku, Białystok 2022pl
dc.rights.holder© Collegium Columbinum, Kraków 2022pl
dc.rights.holder© Anna Janicka i Piotr Biłos, Białystok 2022pl
dc.description.BiographicalnoteHANNA RATUSZNA – prof. dr hab., pracownik Instytutu Literatury Polskiej Uniwersytetu Mikołaja Kopernika w Toruniu (w Zakładzie Literatury Młodej Polski i Dwudziestolecia Międzywojennego). Jest autorką książek: „Wieczność w człowieku”. O młodopolskiej świadomości śmierci w twórczości Stanisława Przybyszewskiego (Toruń 2005), „Błysk obrazu” – z zagadnień krótkich form narracyjnych w literaturze Młodej Polski (Toruń 2009), „Trwam, jestem, czuję cudnej zgody sprzeczność” – o twórczości Maryli Czerkawskiej (Toruń 2014), redaktorką i współredaktorką tomów: m.in. Z problematyki krótkich form narracyjnych. Nowela młodopolska (Toruń 2006), Przez dwa stulecia. In memoriam Artur Hutnikiewicz (Toruń 2006), Krótkie formy dramatyczne (Toruń 2007), Religie i wierzenia polskiego modernizmu (Toruń 2009), Młodopolska synteza sztuk (Toruń 2010), Życie i twórczość Gabrieli Zapolskiej (Stuttgart 2013).pl
dc.description.AffiliationUniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniupl
dc.description.referencesChmielowski P., Pramacierz secesji, szkice o kulturze chińsko-japońskiej, „Wędrowiec” 1902, nr 5.pl
dc.description.referencesCzachowska J., Gabrieli Zapolskiej „Listy” o sztuce, [w:] Sztuka i krytyka. Materiały do studiów i dyskusji z zakresu teorii i historii sztuki, krytyki artystycznej oraz badań nad sztuką, R. VIII, Warszawa 1957, nr 3-4, s. 230–262.pl
dc.description.referencesDanielewicz I., Kolekcja Gabrieli Zapolskiej, [w:] Ars longa. Prace dedykowane pamięci profesora Jana Białostockiego. Materiały sesji Stowarzyszenia Historyków Sztuki, red. T. Hrankowska, Warszawa 1998.pl
dc.description.referencesDaniłowicz-Strzelbicki K., Sztuka japońska, „Wędrowiec” 1900, nr 23.pl
dc.description.referencesJanicka A., Widok z okna. Lwowskie felietony Gabrieli Zapolskiej, [w:] Życie i twórczość Gabrieli Zapolskiej, pod red. H. Ratusznej, A. Jarosza, Stuttgart 2013.pl
dc.description.referencesJaroszyński T., Sztuka secesji, „Tygodnik Ilustrowany” 1902, nr 41.pl
dc.description.referencesOlkusz W., Malarstwo w twórczości Gabrieli Zapolskiej, „Pamiętnik Literacki” 1989, nr 4.pl
dc.description.referencesRatuszna H., Artysta, kolekcjoner codzienności. Studium przypadku Gabrieli Zapolskiej, [w:] Kolekcjonerzy, zbieracze, kwestarze w literaturze i kulturze XIX i XX wieku, red. J. Lekan-Mrzewka, M. Kulesza, B.K. Obsulewicz, Lublin 2016, s. 271–289.pl
dc.description.referencesZapolska G., Fin-de-siècle’istka, Kraków 1922.pl
dc.description.referencesZapolska G., Helenka, [w:] Dzieła wybrane, t. IX, Wydawnictwo Literackie, Kraków 1958.pl
dc.description.referencesZapolska G., Les lettres polonaises, „Le Revue Blanche” 1895, nr 8, s. 277–278.pl
dc.description.firstpage95pl
dc.description.lastpage110pl
dc.identifier.citation2Zapolska międzynarodowa. Seria I: Biografia, estetyka, recepcja, red. nauk. Anna Janicka i Piotr Biłospl
dc.conferenceI Międzynarodowa Konferencja Naukowa „Gabriela Zapolska. Biografia – Estetyka – Idee", Białystok–Paryż–Lwów, 24 września 2021 r.pl
dc.identifier.orcid0000-0002-7544-3581-
Występuje w kolekcji(ach):I Międzynarodowa Konferencja Naukowa „Gabriela Zapolska. Biografia – Estetyka – Idee", 24 września 2021

Pliki w tej pozycji:
Plik Opis RozmiarFormat 
H_Ratuszna_Paryskie_spotkania_Gabrieli_Zapolskiej.pdf214,75 kBAdobe PDFOtwórz
Pokaż uproszczony widok rekordu Zobacz statystyki


Pozycja jest chroniona prawem autorskim (Copyright © Wszelkie prawa zastrzeżone)