REPOZYTORIUM UNIWERSYTETU
W BIAŁYMSTOKU
UwB

Proszę używać tego identyfikatora do cytowań lub wstaw link do tej pozycji: http://hdl.handle.net/11320/18923
Tytuł: Władysław Orkan i Młoda Ukraina – uwagi o modernizmie polskim i ukraińskim
Inne tytuły: Władysław Orkan and Young Ukraine – remarks on Polish and Ukrainian Modernism
Autorzy: Ratuszna, Hanna
Słowa kluczowe: Władysław Orkan
Vasyl Stefanyk
Bohdan Lepky
Ukrainian Modernism
Young Muse
Young Poland
Slavic Modernism
Data wydania: 2022
Data dodania: 2-paź-2025
Wydawca: Collegium Columbinum SJ
Źródło: Modernizm polski i ukraiński. Paralele. Studia, redakcja naukowa Mariya Bracka, Jarosław Ławski, Rostysław Radyszewski, Kraków 2022, s. 135-150
Seria: Colloquia Orientalia Bialostocensia;57
Konferencja: Międzynarodowa Konferencja Naukowa "Modernizm polski i ukraiński. Warianty narodowe: paralele i dialogi", Białystok-Kijów, 15 października 2021 roku
Abstrakt: The article analyzes the concept of Ukrainian Modernism, and indicates the phases of artistic cooperation between Władysław Orkan and Bohdan Lepky. The Ukrainian novella from 1908, prepared together with Lepky, features works by the most important Ukrainian artists associated with the “Young Muse”. These artists are influenced by modernism, refer to impressionist imagery, symbolism or decadent movement, and implement the postulates of Friedrich Nietzsche’s philosophy (e.g. Olha Kobylianska). Their work, however, focuses on social issues and national causes, and has a veristic character. Modernism did not develop to the same extent in Ukrainian literature as it did in Western literature. Literary scholars therefore point to the presence of European and Slavic Modernism. Władysław Orkan finds an interesting source of topics in Ukrainian literature and culture, he notices aesthetic, formal and ideological similarities. He appreciates Ukrainian artists such as Bohdan Lepky and Vasyl Stefanyk, Olha Kobylianska for their artistic skill and individual tone.
Afiliacja: Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu
Nota biograficzna: HANNA RATUSZNA – prof. dr hab., pracownik Instytutu Literatury Polskiej Uniwersytetu Mikołaja Kopernika w Toruniu (w Zakładzie Literatury Młodej Polski i Dwudziestolecia Międzywojennego). Jest autorką książek: „Wieczność w człowieku”. O młodopolskiej świadomości śmierci w twórczości Stanisława Przybyszewskiego (Toruń 2005), „Błysk obrazu” – z zagadnień krótkich form narracyjnych w literaturze Młodej Polski (Toruń 2009), „Trwam, jestem, czuję cudnej zgody sprzeczność” – o twórczości Maryli Czerkawskiej (Toruń 2014); redaktorka i współredaktorka tomów: m.in. Z problematyki krótkich form narracyjnych. Nowela młodopolska (Toruń 2006), Przez dwa stulecia. In memoriam Artur Hutnikiewicz (Toruń 2006), Krótkie formy dramatyczne (Toruń 2007), Religie i wierzenia polskiego modernizmu (Toruń 2009), Młodopolska synteza sztuk (Toruń 2010), Życie i twórczość Gabrieli Zapolskiej (Stuttgart 2013).
URI: http://hdl.handle.net/11320/18923
ISBN: 978-83-7624-195-1
metadata.dc.identifier.orcid: 0000-0002-7544-3581
Typ Dokumentu: Book chapter
Właściciel praw: © Uniwersytet w Białymstoku, Białystok 2022
© Collegium Columbinum, Kraków 2022
© Mariya Bracka, Jarosław Ławski, Rostysław Radyszewski, Kijów–Białystok 2022
Występuje w kolekcji(ach):Międzynarodowa Konferencja Naukowa "Modernizm polski i ukraiński. Warianty narodowe: paralele i dialogi", 15 października 2021

Pliki w tej pozycji:
Plik Opis RozmiarFormat 
H_Ratuszna_Wladyslaw_Orkan_i_Mloda_Ukraina.pdf217,06 kBAdobe PDFOtwórz
Pokaż pełny widok rekordu Zobacz statystyki


Pozycja jest chroniona prawem autorskim (Copyright © Wszelkie prawa zastrzeżone)