REPOZYTORIUM UNIWERSYTETU
W BIAŁYMSTOKU
UwB

Proszę używać tego identyfikatora do cytowań lub wstaw link do tej pozycji: http://hdl.handle.net/11320/18923
Pełny rekord metadanych
Pole DCWartośćJęzyk
dc.contributor.authorRatuszna, Hanna-
dc.date.accessioned2025-10-02T09:43:21Z-
dc.date.available2025-10-02T09:43:21Z-
dc.date.issued2022-
dc.identifier.citationModernizm polski i ukraiński. Paralele. Studia, redakcja naukowa Mariya Bracka, Jarosław Ławski, Rostysław Radyszewski, Kraków 2022, s. 135-150pl
dc.identifier.isbn978-83-7624-195-1-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11320/18923-
dc.description.abstractThe article analyzes the concept of Ukrainian Modernism, and indicates the phases of artistic cooperation between Władysław Orkan and Bohdan Lepky. The Ukrainian novella from 1908, prepared together with Lepky, features works by the most important Ukrainian artists associated with the “Young Muse”. These artists are influenced by modernism, refer to impressionist imagery, symbolism or decadent movement, and implement the postulates of Friedrich Nietzsche’s philosophy (e.g. Olha Kobylianska). Their work, however, focuses on social issues and national causes, and has a veristic character. Modernism did not develop to the same extent in Ukrainian literature as it did in Western literature. Literary scholars therefore point to the presence of European and Slavic Modernism. Władysław Orkan finds an interesting source of topics in Ukrainian literature and culture, he notices aesthetic, formal and ideological similarities. He appreciates Ukrainian artists such as Bohdan Lepky and Vasyl Stefanyk, Olha Kobylianska for their artistic skill and individual tone.pl
dc.language.isoplpl
dc.publisherCollegium Columbinum SJpl
dc.relation.ispartofseriesColloquia Orientalia Bialostocensia;57-
dc.subjectWładysław Orkanpl
dc.subjectVasyl Stefanykpl
dc.subjectBohdan Lepkypl
dc.subjectUkrainian Modernismpl
dc.subjectYoung Musepl
dc.subjectYoung Polandpl
dc.subjectSlavic Modernismpl
dc.titleWładysław Orkan i Młoda Ukraina – uwagi o modernizmie polskim i ukraińskimpl
dc.title.alternativeWładysław Orkan and Young Ukraine – remarks on Polish and Ukrainian Modernismpl
dc.typeBook chapterpl
dc.rights.holder© Uniwersytet w Białymstoku, Białystok 2022pl
dc.rights.holder© Collegium Columbinum, Kraków 2022pl
dc.rights.holder© Mariya Bracka, Jarosław Ławski, Rostysław Radyszewski, Kijów–Białystok 2022pl
dc.description.BiographicalnoteHANNA RATUSZNA – prof. dr hab., pracownik Instytutu Literatury Polskiej Uniwersytetu Mikołaja Kopernika w Toruniu (w Zakładzie Literatury Młodej Polski i Dwudziestolecia Międzywojennego). Jest autorką książek: „Wieczność w człowieku”. O młodopolskiej świadomości śmierci w twórczości Stanisława Przybyszewskiego (Toruń 2005), „Błysk obrazu” – z zagadnień krótkich form narracyjnych w literaturze Młodej Polski (Toruń 2009), „Trwam, jestem, czuję cudnej zgody sprzeczność” – o twórczości Maryli Czerkawskiej (Toruń 2014); redaktorka i współredaktorka tomów: m.in. Z problematyki krótkich form narracyjnych. Nowela młodopolska (Toruń 2006), Przez dwa stulecia. In memoriam Artur Hutnikiewicz (Toruń 2006), Krótkie formy dramatyczne (Toruń 2007), Religie i wierzenia polskiego modernizmu (Toruń 2009), Młodopolska synteza sztuk (Toruń 2010), Życie i twórczość Gabrieli Zapolskiej (Stuttgart 2013).pl
dc.description.AffiliationUniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniupl
dc.description.referencesAntologia współczesnych poetów ukraińskich, przeł. S. Twerdochlib, Lwów – Złoczów 1910.pl
dc.description.referencesDamrosch D., Dość czasu i światła, tłum A. Kola, „Teksty Drugie” 2014, nr 4, s. 100–130.pl
dc.description.referencesDamrosch D., What is world literature?, Princeton University Pres, Princeton-Oxford 2003.pl
dc.description.referencesFeldman W., Listy lwowskie, Lwów 25.05.1895, „Życie” 1898, nr 22.pl
dc.description.referencesFranko I., Ein Dichter des Verrathes, „Die Zeit” 1897, nr 136, s. 86–89.pl
dc.description.referencesGanushchak J., Młoda Polska i Młod(sz)a Ukraina. Twórczość przekładowa i działalność popularyzatorska Władysława Orkana w perspektywie postkolonialnej, „Przekładaniec” 2016, nr 33, s. 127–139.pl
dc.description.referencesGutowski W., W poszukiwaniu życia nowego. Mit a światopogląd w twórczości Tadeusza Micińskiego, Warszawa – Poznań – Toruń 1980.pl
dc.description.referencesKorniejenko A., Ukraiński modernizm: próba periodyzacji procesu historycznoliterackiego, Kraków 1998.pl
dc.description.referencesŁepki B., Zarys literatury ukraińskiej. Podręcznik informacyjny, Warszawa 1930.pl
dc.description.referencesŁesiów M., Ukraina wczoraj i dziś, Lublin 1995.pl
dc.description.referencesŁużny R., Bohdan Łepki(1872–1941), [w:] Złota księga Wydziału Filologicznego, red. J. Mipl
dc.description.referencesŁużny R., Profesor Bohdan Łepki w kręgu problematyki historii literatury ukraińskiej, „Krakowskie Zeszyty Ukrainoznawcze”, t. 1–2, Kraków 1993, s. 255-262.pl
dc.description.referencesMoraczewski W., Wasyl Stefanyk, „Życie” 1899, nr 10, s. 195–196.pl
dc.description.referencesOrkan W., Wskazania dla synów Podhala, [w:] Listy ze wsi i inne pisma społeczne, Kraków 1970.pl
dc.description.referencesPigoń S., Przedmowa do Kostki Napierskiego Orkana, Warszawa 1948.pl
dc.description.referencesPuchalska M., Władysław Orkan, Warszawa 1957.pl
dc.description.referencesSmal-Stocki R., Bohdan Łepki, „Wiadomości Literackie” 1933, nr 10.pl
dc.description.referencesSpengler O., Historia, kultura, polityka, wybór A. Kołakowski, przeł. A. Kołakowski, J. Łoziński, Warszawa 1990.pl
dc.description.referencesSpengler O., Zmierzch Zachodu, przeł. J. Marzęcki, Warszawa 2021.pl
dc.description.referencesStepowa legenda. Antologia ukraińskiej małej formy prozatorskiej 1890–1930, red. O. Hnatiuk, L. Szost, Warszawa 2001.pl
dc.description.referencesWelsch W., Transkulturowość. Nowa koncepcja kultury, przeł. B. Susła, [w:] Filozoficzne konteksty koncepcjonizmu transwersalnego. Wokół koncepcji Wolfganga Welscha, red. R. Kubicki, Poznań 1998.pl
dc.description.referencesWerwes H., Tam, gdzie Ikwy srebrne fale płyną. Z dziejów stosunków literackich polsko-ukraińskich z XIX i XX wieku, przeł. M. Jurkowski, Warszawa 1972.pl
dc.description.referencesWiśniewska E., Przybyszewski w korespondencji Stefanyka, [w:] Słowianie w świecie antynorm Stanisława Przybyszewskiego, red. H. Janaszek-Ivaničková, Wrocław 1981.pl
dc.description.referencesWiśniewska E., Wasyl Stefanyk w obliczu Młodej Polski, Wrocław – Warszawa – Kraków – Gdańsk – Łódź 1986.pl
dc.description.referencesZ dziejów stosunków literackich polsko-ukraińskich, pod red. M. Jakóbca, Wrocław 1974.pl
dc.description.referencesZiejka F., Orkan dzisiaj, [w:] Orkan czytany dzisiaj. Materiały z sesji naukowej zorganizowanej przez AP w Krakowie i PWSZ w Nowym Targu w dniach 12–13 października 2002 r. w Koninkach, red. M. Madejowa, W. Kudyba, A. Mlekodaj, Nowy Targ 2003.pl
dc.description.referencesZborowski J., Regionalizm podhalański, [w:] Pisma podhalańskie, t. II, Kraków 1972.pl
dc.description.referencesВервес Г., Владислав Оркан і українська література: літературно-критичний нарис, Київ 1962.pl
dc.description.referencesПавличко С., Дискурс модернізму в українській літературі, Київ 1997.pl
dc.description.firstpage135pl
dc.description.lastpage150pl
dc.identifier.citation2Modernizm polski i ukraiński. Paralele. Studia, redakcja naukowa Mariya Bracka, Jarosław Ławski, Rostysław Radyszewskipl
dc.conferenceMiędzynarodowa Konferencja Naukowa "Modernizm polski i ukraiński. Warianty narodowe: paralele i dialogi", Białystok-Kijów, 15 października 2021 rokupl
dc.identifier.orcid0000-0002-7544-3581-
Występuje w kolekcji(ach):Międzynarodowa Konferencja Naukowa "Modernizm polski i ukraiński. Warianty narodowe: paralele i dialogi", 15 października 2021

Pliki w tej pozycji:
Plik Opis RozmiarFormat 
H_Ratuszna_Wladyslaw_Orkan_i_Mloda_Ukraina.pdf217,06 kBAdobe PDFOtwórz
Pokaż uproszczony widok rekordu Zobacz statystyki


Pozycja jest chroniona prawem autorskim (Copyright © Wszelkie prawa zastrzeżone)