Proszę używać tego identyfikatora do cytowań lub wstaw link do tej pozycji:
http://hdl.handle.net/11320/18906
Pełny rekord metadanych
Pole DC | Wartość | Język |
---|---|---|
dc.contributor.author | Stadniczeńko, Stanisław Leszek | - |
dc.date.accessioned | 2025-10-01T06:34:56Z | - |
dc.date.available | 2025-10-01T06:34:56Z | - |
dc.date.issued | 2021 | - |
dc.identifier.citation | Resocjalizacja Polska Nr 22, 2021, s. 11-27 | pl |
dc.identifier.issn | 2081-3767 | - |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11320/18906 | - |
dc.description.abstract | Autor ukazuje uwarunkowania kształtowania się projektu Kodeksu Rodzinnego. Zwraca uwagę na specyfikę prawa rodzinnego osobowego, jego charakter i na fundamentalne pojęcia w nim zawarte. Wskazuje na dwa wymiary wspólnoty rodzinnej, międzyosobowy i społeczny, które przenikają się wzajemnie na różne sposoby, zawierają się w sobie nawet się warunkują. Podkreśla, iż sytuacje rodzinne są sytuacjami złożonymi. Praca nad projektem kodeksu stanowiła metodyczną refleksję nad rzeczywistością wychowawczą, uwzględniając myślenie potoczne społeczeństwa. Wskazuje jednocześnie na pedagogikę prawa która stanowiła pomoc w refleksji nad wychowaniem i prawem. | pl |
dc.description.abstract | The author indicates the conditions for shaping the project of the Family Code. Draws attention to the specificity of personal family law, its character and the fundamental concepts contained in it. The author points to two dimensions of the family community, interpersonal and social, which interpenetrate each other in various ways, contain and even condition each other. It is emphasized that family situations are complex situations. The work on the project of The Family Code was a methodical reflection on the educational reality, taking into account the common thinking of the society. Shows simultaneously on the pedagogy of the law which provided help to reflect on education and the law. | pl |
dc.language.iso | pl | pl |
dc.publisher | Fundacja Pedagogium | pl |
dc.rights | Licencja Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 (CC-BY) | pl |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ | - |
dc.subject | projekt Kodeksu Rodzinnego | pl |
dc.subject | osobowe prawo rodzinne | pl |
dc.subject | sytuacja wychowawcza | pl |
dc.subject | odpowiedzialność rodzicielska | pl |
dc.subject | wyzwania wobec rodziny | pl |
dc.subject | pedagogika prawa | pl |
dc.subject | project of the Family Code | pl |
dc.subject | personal family law | pl |
dc.subject | educational situation | pl |
dc.subject | parental responsibility | pl |
dc.subject | family challenges | pl |
dc.subject | law pedagogy | pl |
dc.title | Rzeczywistość wychowawcza wyzwaniem do kształtowania nowego Kodeksu Rodzinnego | pl |
dc.title.alternative | The educational reality as a challenge to form the new Family Code | pl |
dc.type | Article | pl |
dc.rights.holder | Licencja Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 (CC-BY) | pl |
dc.identifier.doi | 10.22432/pjsr.2021.22.02 | - |
dc.description.Affiliation | Akademia Ekonomiczno-Humanistyczna w Warszawie | pl |
dc.description.references | Ablewicz K., 1988, Sytuacja wychowawcza jako szczególne spotkanie dwóch osób – szkic problematyki, „Zeszyty Naukowe UJ”, Prace pedagogiczne, z. 8. | pl |
dc.description.references | Bańka J., 1996, „Ja teraz”, Katowice. | pl |
dc.description.references | Barczyk P., Czerny J., 1998, Zagrożenia wychowawcze współczesnej szkole, Kraków. | pl |
dc.description.references | Bloom H., 2001, Global Brain. The Evolution of mass mind from the big bang to the twenty 21th Century, Hoboken. | pl |
dc.description.references | Butler J., 2014, Na rozdrożu. Żydowskość i krytyka syjonizmu, tłum. M. Filipczuk, Wydawnictwo Krytyki Politycznej, Warszawa. | pl |
dc.description.references | Ciepła H., Ignaczewski J., Skibińska-Adamowicz J., 2014, Komentarz do spraw rodzinnych, Warszawa. | pl |
dc.description.references | Efrat-Efron S., 2008, Moral education beetwen hope and hopelessness: The legacy of Janusz Korczak, Curriculum Inquiry, Vol. 38(1). | pl |
dc.description.references | Hidalgo C., 2015, Why information grows. The Evolution of Order, From atoms to economies, New York. | pl |
dc.description.references | Huegli A., 1990, Gewalt in der Erziehung, [w:] Kwieciński Z., Ukryta przemoc jako podstawa racjonalności funkcjonowania szkoły”, AUNC, z. 222. | pl |
dc.description.references | Jan Paweł II, 1994, https://opoka.org.pl/biblioteka/W/WP/jan_pawel_ii/listy/gratissimam.html. | pl |
dc.description.references | Juul J., 2012, Twoje kompetentne dziecko. Dlaczego powinniśmy traktować dzieci poważnie?, Podkowa Leśna. | pl |
dc.description.references | Kelly K., 2010, What technology wants, New York. | pl |
dc.description.references | Kiereś B., 205, Rodzina, [w:] Encyklopedia „białych plam”, t. 15, Radom. | pl |
dc.description.references | Kłoczkowski J.A., 2005, Filozofia dialogu, W drodze, Poznań. | pl |
dc.description.references | Kmiecik-Baran K., 1997, Poczucie alienacji, Gdańsk. | pl |
dc.description.references | Korczak J. (a), 2017, Jak kochać dziecko. Dziecko w rodzinie, BRPD, Warszawa. | pl |
dc.description.references | Korczak J. (b), 2017, Prawo dziecka do szacunku, Warszawa. | pl |
dc.description.references | Krąpiec M.A. 1975, Człowiek i prawo naturalne, Towarzystwo Naukowe KUL, Lublin. | pl |
dc.description.references | Langeveld M.J., 1951, 1966, Einfuhrung in die theoretische Padagogik, Stuttgart. | pl |
dc.description.references | Langeveld M.J., 1961, Naukowy charakter pedagogiki, „Kwartalnik Pedagogiczny”, 3. | pl |
dc.description.references | Langeveld M.J., Danner H., 1981, Methodologie und Sinn-Orientierung in der Padagogik, Munchen. | pl |
dc.description.references | Levinas E., 1985, Twarz, [w:] Twarz Innego, teksty Filozoficzne PAT, Kraków. | pl |
dc.description.references | Levinas E., 2012, Całość i nieskończoność. Esej o zewnętrzności, tłum. M Kowalska, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa. | pl |
dc.description.references | Levinas E., 1991, Etyka i Nieskończony. Rozmowy z Philipp’em Nemo, tłum. B. Opolska-Kokoszka, Wydawnictwo Naukowe Papieskiej Akademii Teologicznej, Kraków. | pl |
dc.description.references | Levinas E., 2008, Odkrywając egzystencję z Husserlem i Heindeggerem, tłum. E. Sowa, Wydawnictwo Instytutu Filozofii i Socjologii PAN, Warszawa. | pl |
dc.description.references | Levinas E., 1991, Ślad Innego, [w:] Filozofia dialogu, red. Baran B., Wyd. „Znak”, Kraków. | pl |
dc.description.references | Łętowska E., 1999, O znaczeniu praw człowieka dla polskiego systemu prawa, [w:] O prawach człowieka w podwójną rocznicę paktów. Księga pamiątkowa w hołdzie prof. Annie Michalskiej, red. T. Jasudowicz, C. Mik, Toruń. | pl |
dc.description.references | Methodologie und Sinn-Orienterium in der Pädagogik, 1981, (red.) M.J. Langeveld, H. Danner, Münschen. | pl |
dc.description.references | Michałowski S., 1996, Sztuka jako inspiracja twórcza w toku spotkań i dialogów edukacyjnych, [w:] Dziecko w świecie sztuki, red. B. Dymara, Kraków. | pl |
dc.description.references | O potrzebie nowego kodeksu rodzinnego i jego podstawach aksjologicznych, 2019, red. S.L. Stadniczeńko, M. Michalak, Warszawa. | pl |
dc.description.references | Osborn W.J., 1995, Education and its dilemans, New York. | pl |
dc.description.references | Rebes M., 2005, Heidegger–Levinas – Spór o transcendencję prawdy, Universitas, Kraków. | pl |
dc.description.references | Sawicka M., 1996, Hermeneutyka pedagogiczna, Warszawa. | pl |
dc.description.references | Stadniczeńko S.L., Zamelski P., 2016, Pedagogika prawa. Vade mecum! Pójdź ze mną, Warszawa. | pl |
dc.description.references | Sujak E., 1983, Kontakt psychiczny w małżeństwie i rodzinie, Kraków. | pl |
dc.description.references | Szot A., 2016, Klauzula generalna jako ponadgałęziowa konstrukcja systemu prawa, „Annales Universitatis Mariae Curie-Skłodowska. Sectio G”, 63(2). | pl |
dc.description.references | Urban B., 1998, Problemy współczesnej patologii społecznej, Kraków. | pl |
dc.description.references | Visker R., 2002, Od Foucaulta… do Levinasa. Rozważania na marginesie, [w:] Levinas i inni, red. T. Gadacz i J. Magasiński, Warszawa. | pl |
dc.description.references | Waloszek D., 2002, Na przekór prawom. Dzieciństwo nie tylko na wsi, [w:] Być dzieckiem i przetrwać, red. B. Głowacka i L. Pytka, Warszaw. | pl |
dc.description.references | Wyrok TK z dnia 17 kwietnia 2007 r., sygn. SK 20/05, LEX nr 270207. | pl |
dc.description.references | Wyrok SN – Izba Cywilna z dnia 14 stycznia 2010 r., sygn. IV CSK 307/09, LEX nr 599865. | pl |
dc.identifier.eissn | 2392-2656 | - |
dc.description.number | 22 | pl |
dc.description.firstpage | 11 | pl |
dc.description.lastpage | 27 | pl |
dc.identifier.citation2 | Resocjalizacja Polska | pl |
dc.identifier.orcid | 0000-0002-3707-7007 | - |
Występuje w kolekcji(ach): | Resocjalizacja Polska, 2021, nr 22 |
Pliki w tej pozycji:
Plik | Opis | Rozmiar | Format | |
---|---|---|---|---|
RP_22_2021_S_L_Stadniczenko_Rzeczywistosc_wychowawcza_wyzwaniem_do_ksztaltowania_nowego_Kodeksu_Rodzinnego.pdf | 161,98 kB | Adobe PDF | Otwórz |
Pozycja ta dostępna jest na podstawie licencji Licencja Creative Commons CCL