Proszę używać tego identyfikatora do cytowań lub wstaw link do tej pozycji:
http://hdl.handle.net/11320/18755
Pełny rekord metadanych
Pole DC | Wartość | Język |
---|---|---|
dc.contributor.author | Majewska, Kamila | - |
dc.date.accessioned | 2025-09-11T09:33:09Z | - |
dc.date.available | 2025-09-11T09:33:09Z | - |
dc.date.issued | 2020 | - |
dc.identifier.citation | Resocjalizacja Polska Nr 20, 2020, s. 283-298 | pl |
dc.identifier.issn | 2081-3767 | - |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11320/18755 | - |
dc.description | Artykuł dostępny w dwóch wersjach językowych (tłumaczenie angielskie). | pl |
dc.description.abstract | Jak wykazują liczne badania, sieć oraz interaktywne narzędzia zaczynają determinować działania całego społeczeństwa, nie tylko osób młodych. W konsekwencji nowe technologie, jako powszechnie stosowane i akceptowane, winny być również włączane do działań profilaktycznych i resocjalizacyjnych – jako element wspierający i urozmaicający powyższe. Pytanie – czy jesteśmy na to gotowi? Jaką wiedzę i umiejętności w tym zakresie posiadają studenci – przyszli pracownicy ośrodków wychowawczych, schronisk dla nieletnich czy zakładów poprawczych? Czy i w jakim stopniu wiedza na temat czynników sprzyjających skutecznej profilaktyce motywuje ich do poznawania interaktywnych metod nauczania oraz narzędzi dydaktycznych wspierających działania profilaktyczne? Artykuł jest między innymi próbą odpowiedzi na powyższe pytania. Przedłożone czytelnikowi badania miały charakter cykliczny i powtarzane były rokrocznie przez 5 lat. Materiał badawczy zgromadzony zostały na podstawie eksperymentu pedagogicznego, który swym zasięgiem objął 88 osób. Zrealizowane analizy w głównej mierze opierają się na danych ilościowych pozyskanych na podstawie: testów wiedzy i umiejętności, obserwacji, jak również ankiet. Materiał badawczy uzupełniony został o dane jakościowe otrzymane dzięki przeprowadzonym wywiadom. Dobór grupy badawczej był zamierzony. Autorka w ramach realizowanych badań skorzystała z takich statystyk jak: średnia, mediana oraz test Wilcoxona. | pl |
dc.description.abstract | The Internet and interactive tools, as numerous studies show, are beginning to determine the actions of the whole society, not only of young people. As a consequence, new technologies, as commonly used and accepted, should also be included in prevention and rehabilitation activities — as an element supporting and diversifying the above. The question is, are we ready for this? What knowledge and skills do students as future employees of educational centers, shelters for minors or correctional facilities have in this respect? Does, and if so – to what extent the knowledge of the factors conducive to effective prevention motivates them to learn about interactive teaching methods and educational tools supporting prevention activities? This article is, i.a., an attempt to answer the above questions. The studies submitted to the readers’ hands were cyclical and were repeated every year for a period of 5 years. The research material was collected on the basis of a pedagogical experiment, which covered 88 people. The analyses are mainly based on quantitative data obtained from: knowledge and skills tests, observations, as well as surveys. The research material was supplemented with qualitative data obtained through interviews. The selection of the research group was intentional. The author used such statistics as: mean, median and the Wilcoxon signed-rank test. | pl |
dc.language.iso | pl | pl |
dc.publisher | Fundacja Pedagogium | pl |
dc.rights | Licencja Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 (CC-BY) | pl |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ | - |
dc.subject | nowe technologie w profilaktyce | pl |
dc.subject | nowe media | pl |
dc.subject | technologia informacyjna | pl |
dc.subject | interaktywne zasoby edukacyjne | pl |
dc.subject | studenci pedagogiki resocjalizacyjnej | pl |
dc.subject | new technologies in prevention | pl |
dc.subject | new media | pl |
dc.subject | information technology | pl |
dc.subject | interactive educational resources | pl |
dc.subject | students of rehabilitation pedagogy | pl |
dc.title | Przygotowanie studentów pedagogiki resocjalizacyjnej do stosowania nowych technologii w profilaktyce problemów młodzieży | pl |
dc.title.alternative | Preparing students of social rehabilitation pedagogy to apply new technologies in the prevention of problems of adolescents | pl |
dc.type | Article | pl |
dc.rights.holder | Licencja Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 (CC-BY) | pl |
dc.identifier.doi | 10.22432/pjsr.2020.20.18 | - |
dc.description.Email | majewska@umk.pl | pl |
dc.description.Affiliation | Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu | pl |
dc.description.references | Barak A., 2007, Emotional support and suicide prevention through the Internet: A field project report, „Computers in Human Behavior”, Vol. 23. | pl |
dc.description.references | Bobrowski K., 1995, Pilotażowe badania ewaluacyjne nad programem profilaktyki alkoholowej: Drugi elementarz, „Alkoholizm i Narkomania”, Vol. 2. | pl |
dc.description.references | Bruning Brown J., Winzelberg A.J., Abascal L.B., Taylor C.B., 2004, An evaluation of an Internet-delivered eating disorder prevention program for adolescents and their Barents, „Journal of Adolescent Health”, Vol. 35. | pl |
dc.description.references | Cash H., Rae C.D., Steel A.H., Winkler A., 2020, Internet Addiction: A Brief Summary of Research and Practice, „Current Psychiatry Reviews”, Vol. 8. | pl |
dc.description.references | Coie J.D., Watt N.F., West Stephen G.J., Hawkins D., Asarnow J.R., Markman H.J., Ramey S.L., Shure M.B., Long B., 1996, Profilaktyka: teoria i badania, „Nowiny Psychologiczne”, nr 2. | pl |
dc.description.references | De Josselin de Jong S., Candel M., Segaar D., Cremers H.P., De Vries H., 2014, Efficacy of a Web-Based Computer-Tailored Smoking Prevention Intervention for Dutch Adolescents: Randomized Controlled Trial, „Journal of Medical Internet Research”, Vol. 16(3). | pl |
dc.description.references | Fischer-Grote L., Kothgassner O.D., Felnhofer A., 2019, Risk factors for problematic smartphone use in children and adolescents: a review of existing literature, „Neuropsychiatr”, Vol. 33. | pl |
dc.description.references | Gaś Z.B., 2005, Profilaktyka w szkole, [w:] Profilaktyka w szkole. Poradnik dla nauczycieli, (red.) Kamińska-Buśko B., Szymańska J., CMPPP, Warszawa. | pl |
dc.description.references | Gollings E.K., Paxton S.J., 2006, Comparison of Internet and face-to-face delivery of a group body image and disordered eating intervention for women: A pilot study, „The Journal of Treatment & Prevention”, Vol. 14. | pl |
dc.description.references | Grunwald M., Busse J.C., 2003, Online consulting service for eating disorders – analysis and perspectives, „Computers in Human Behavior”, Vol. 19. | pl |
dc.description.references | Grzelak S., 1995, Ocena skuteczności realizacji studialnej programu NOE. Ewaluacja sumatywna, „Alkoholizm i Narkomania”, nr 2. | pl |
dc.description.references | Hasson D., Anderberg U.M., Theorell T., Arnetz B.B., 2005, Psychophysiological effects of a web-based stress management system: A prospective, randomized controlled intervention study of IT and media wolkers, „BMC Public Health”, Vol. 5. | pl |
dc.description.references | Hopps S.L., Pépin M., Boisvert J.M., The effectiveness of cognitive-behavioral group therapy for loneliness via inter relaychat among people with physical disabilities, „Psychotherapy: Theory, Research, Practice, Training”, Vol. 40(1–2). | pl |
dc.description.references | Kann L., Brener N., McManus T., Wechsler H., 20120, HIV, other STD, and pregnancy prevention education in public secondary schools – 45 States, 2008–2010, „Morbidity and Mortality Weekly Report”, Vol. 61(13). | pl |
dc.description.references | Konopczyński M., 2014, Twórcza resocjalizacja: zarys koncepcji rozwijania potencjałów, „Resocjalizacja Polska”, nr 7. | pl |
dc.description.references | Konopczyński M., Borowik J., Chlebowski P., Kolemba M., Szorc K., Szada-Borzyszkowska J., Wieczorek M., 2017, Program wychowawczo-profilaktyczny szkoły i placówki oświatowej. Materiały szkoleniowe dla nauczycieli konsultantów i doradców metodycznych, ORE. | pl |
dc.description.references | Lagan M.B., Sinclair M., Kernohan W.G., 2011, What is the impact of the internet on decision-making in pregnancy? A Global Study, „Birth”, Vol. 38(4). | pl |
dc.description.references | Majewska K.,2015, Tablica interaktywna w procesie nauczania wczesnoszkolnego, Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Mikołaja Kopernika, Toruń. | pl |
dc.description.references | Newby J.M., Mahoney A.E.J., Mason E.C., Smith J., Uppal S., Andrews G.,2016, Pilot trial of a therapist-supported internet-delivered cognitive behavioral therapy pro gram for health ankiety, „Internet Interventions”, Vol. 6. | pl |
dc.description.references | Newby J., Robins L., Wilhelm K., Smith J., Fletcher T., Gillis I., Ma T., Finch A., Campbell L., Andrews G., 2017, Web-Based Cognitive Behavior Therapy for Depression in People With Diabetes Mellitus: A Randomized Controlled Trial, „Journal of Medical Internet Research”, Vol. 19(5). | pl |
dc.description.references | Newton N.C., Andrews G., Teesson M., Vogl L.E., 2009, Delivering prevention for alcohol and cannabis using the Internet: a cluster randomised controlled trial, „Preventive Medicine”, Vol. 48(6). | pl |
dc.description.references | Ostaszewski K., 1995, Zastosowanie techniki Draw and Write do oceny skuteczności szkolnego programu profilaktyki uzależnień Spójrz Inaczej, „Alkoholizm i Narkomania”, nr 2. | pl |
dc.description.references | Partridge S.R., Redfern J., 2018, Obesity Prevention in Young People: The Role of Technology in Primary Care, „Journal of Primary Health Care and General Practice”, Vol. 2(1). | pl |
dc.description.references | Reeves B., Nass C., 2000, Media i ludzie, Państwowy Instytut Wydawniczy, Warszawa. | pl |
dc.description.references | Roberto A.J., Zimmerman R.S., Carlyle K.E., Abner E.L., Cupp P.K., Hansen G.L., 2007, The effects of a computer-based pregnancy, STD, and HIV prevention intervention: a nine-school trial, „Health Commun”, 21(2). | pl |
dc.description.references | Shaw L.H., Gant L.M., 2002, In defense of the Internet: The relationship between Internet communication and depression, loneliness, self-esteem, and perceived social support, „CyberPsychology & Behavior”, Vol. 2(5). | pl |
dc.description.references | Siemieniecki B., 2007, Pedagogika medialna: podręcznik akademicki, t. 2, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa. | pl |
dc.description.references | Smith J., Newby J.M., Burston N., Murphy M.J., Michael S., Mackenzie A., Kiln F., Loughnan S.A., O’Moore K.A., Benjamin J.A., Williams A.D., Andrews G., 2017, Help from home for depression: A randomized controlled trial comparing internet-delivered cognitive behaviour therapy with bibliotherapy for depression, „Internet Interventions”, Vol. 9. | pl |
dc.description.references | Sun J., Liu Q., Yu S., 2019, Child neglect, psychological abuse and smartphone addictionamong Chinese adolescents: The roles of emotional intelligence and coping style, „Computer Human Behavior”, Vol. 90. | pl |
dc.description.references | Szymańska J., 2015, Programy profilaktyczne. Podstawy profesjonalnej psychprofilaktyki, Ośrodek Rozwoju Edukacji, Warszawa. | pl |
dc.description.references | Świątkiewicz G., 2002, Profilaktyka w środowisku lokalnym, Krajowe Biuro ds. Przeciwdziałania Narkomanii, Warszawa. | pl |
dc.description.references | Tharp A.T., Dowell A., Burton T., Chaing L., 2012, Dating violence prevention: using information and communications technologies for global dating violence prevention, [w:] Institute of Medicine and National Research Council. 2012. Communications and Technology for Violence Prevention: Workshop Summary, (red.) K.M. Blakeslee,D.M. Patel, M.A. Simon, Washington, DC: The National Academies Press. | pl |
dc.description.references | Trujillo Gómez J.M., Díaz-Gete L., Martín-Cantera C., Fábregas Escurriola M., Lozano Moreno M., Burón Leandro R., Gomez Quintero A.M., Ballve J.L., Clemente Jiménez M.L., Puigdomènech Puig E., Casas More R., Garcia Rueda B., Casajuana M., Méndez-Aguirre M., Garcia Bonias D., Fernández Maestre S., Sánchez Fondevila J., 2015, Intervention for Smokers through New Communication Technologies: What Perceptions Do Patients and Healthcare Professionals Have? A Qualitative Study, „PLoS ONE”, Vol. 09. | pl |
dc.description.references | Vogl L., Teesson M., Andrews G., Bird K., Steadman B., Dillon P., 2009, A computerized harm minimization prevention program for alcohol misuse and related harms: randomized controlled trial, „Addiction”, Vol. 104(4). | pl |
dc.description.references | Walton M.A., Resko S., Barry K.L., 2014, A randomized controlled trial testing the efficacy of a brief cannabis universal prevention program among adolescents in primary care, „Addiction”, Vol. 109(5). | pl |
dc.description.references | Zetterqvist K., Maanmies J., Ström L., Andersson G., 2003, Randomized controlled trial of Internet-based stress management, „Cognitive Behaviour Therapy”, Vol. 32(3). | pl |
dc.description.references | Yau Y.H.C., Crowley M.J., Mayes L.C., Potenza M.N., 2012, Are Internet use and video-game-playing addictive behaviors? Biological, clinical and public health implications for youths and adults, „Minerva Psychiatrica”, Vol. 1/53(3). | pl |
dc.description.references | Lenhart A., Teens, Social Media & Technology 2015, https://www.pewresearch.org/internet/2015/04/09/teens-social-media-technology-2015/ (dostęp: 6.05.2020). | pl |
dc.description.references | UNICEF, Children in a Digital World 2017, https://www.unicef.org/publications/in dex_101992.html (dostęp: 4.05.2020). | pl |
dc.identifier.eissn | 2392-2656 | - |
dc.description.number | 20 | pl |
dc.description.firstpage | 283 | pl |
dc.description.lastpage | 298 | pl |
dc.identifier.citation2 | Resocjalizacja Polska | pl |
Występuje w kolekcji(ach): | Resocjalizacja Polska, 2020, nr 20 |
Pliki w tej pozycji:
Plik | Opis | Rozmiar | Format | |
---|---|---|---|---|
RP_20_2020_K_Majewska_Przygotowanie_studentow_pedagogiki_resocjalizacyjnej.pdf | 386,8 kB | Adobe PDF | Otwórz | |
RP_20_2020_K_Majewska_Preparing_students_of_social_rehabilitation_pedagogy.pdf | 393,74 kB | Adobe PDF | Otwórz |
Pozycja ta dostępna jest na podstawie licencji Licencja Creative Commons CCL