REPOZYTORIUM UNIWERSYTETU
W BIAŁYMSTOKU
UwB

Proszę używać tego identyfikatora do cytowań lub wstaw link do tej pozycji: http://hdl.handle.net/11320/18755
Pełny rekord metadanych
Pole DCWartośćJęzyk
dc.contributor.authorMajewska, Kamila-
dc.date.accessioned2025-09-11T09:33:09Z-
dc.date.available2025-09-11T09:33:09Z-
dc.date.issued2020-
dc.identifier.citationResocjalizacja Polska Nr 20, 2020, s. 283-298pl
dc.identifier.issn2081-3767-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11320/18755-
dc.descriptionArtykuł dostępny w dwóch wersjach językowych (tłumaczenie angielskie).pl
dc.description.abstractJak wykazują liczne badania, sieć oraz interaktywne narzędzia zaczynają determinować działania całego społeczeństwa, nie tylko osób młodych. W konsekwencji nowe technologie, jako powszechnie stosowane i akceptowane, winny być również włączane do działań profilaktycznych i resocjalizacyjnych – jako element wspierający i urozmaicający powyższe. Pytanie – czy jesteśmy na to gotowi? Jaką wiedzę i umiejętności w tym zakresie posiadają studenci – przyszli pracownicy ośrodków wychowawczych, schronisk dla nieletnich czy zakładów poprawczych? Czy i w jakim stopniu wiedza na temat czynników sprzyjających skutecznej profilaktyce motywuje ich do poznawania interaktywnych metod nauczania oraz narzędzi dydaktycznych wspierających działania profilaktyczne? Artykuł jest między innymi próbą odpowiedzi na powyższe pytania. Przedłożone czytelnikowi badania miały charakter cykliczny i powtarzane były rokrocznie przez 5 lat. Materiał badawczy zgromadzony zostały na podstawie eksperymentu pedagogicznego, który swym zasięgiem objął 88 osób. Zrealizowane analizy w głównej mierze opierają się na danych ilościowych pozyskanych na podstawie: testów wiedzy i umiejętności, obserwacji, jak również ankiet. Materiał badawczy uzupełniony został o dane jakościowe otrzymane dzięki przeprowadzonym wywiadom. Dobór grupy badawczej był zamierzony. Autorka w ramach realizowanych badań skorzystała z takich statystyk jak: średnia, mediana oraz test Wilcoxona.pl
dc.description.abstractThe Internet and interactive tools, as numerous studies show, are beginning to determine the actions of the whole society, not only of young people. As a consequence, new technologies, as commonly used and accepted, should also be included in prevention and rehabilitation activities — as an element supporting and diversifying the above. The question is, are we ready for this? What knowledge and skills do students as future employees of educational centers, shelters for minors or correctional facilities have in this respect? Does, and if so – to what extent the knowledge of the factors conducive to effective prevention motivates them to learn about interactive teaching methods and educational tools supporting prevention activities? This article is, i.a., an attempt to answer the above questions. The studies submitted to the readers’ hands were cyclical and were repeated every year for a period of 5 years. The research material was collected on the basis of a pedagogical experiment, which covered 88 people. The analyses are mainly based on quantitative data obtained from: knowledge and skills tests, observations, as well as surveys. The research material was supplemented with qualitative data obtained through interviews. The selection of the research group was intentional. The author used such statistics as: mean, median and the Wilcoxon signed-rank test.pl
dc.language.isoplpl
dc.publisherFundacja Pedagogiumpl
dc.rightsLicencja Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 (CC-BY)pl
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/-
dc.subjectnowe technologie w profilaktycepl
dc.subjectnowe mediapl
dc.subjecttechnologia informacyjnapl
dc.subjectinteraktywne zasoby edukacyjnepl
dc.subjectstudenci pedagogiki resocjalizacyjnejpl
dc.subjectnew technologies in preventionpl
dc.subjectnew mediapl
dc.subjectinformation technologypl
dc.subjectinteractive educational resourcespl
dc.subjectstudents of rehabilitation pedagogypl
dc.titlePrzygotowanie studentów pedagogiki resocjalizacyjnej do stosowania nowych technologii w profilaktyce problemów młodzieżypl
dc.title.alternativePreparing students of social rehabilitation pedagogy to apply new technologies in the prevention of problems of adolescentspl
dc.typeArticlepl
dc.rights.holderLicencja Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 (CC-BY)pl
dc.identifier.doi10.22432/pjsr.2020.20.18-
dc.description.Emailmajewska@umk.plpl
dc.description.AffiliationUniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniupl
dc.description.referencesBarak A., 2007, Emotional support and suicide prevention through the Internet: A field project report, „Computers in Human Behavior”, Vol. 23.pl
dc.description.referencesBobrowski K., 1995, Pilotażowe badania ewaluacyjne nad programem profilaktyki alkoholowej: Drugi elementarz, „Alkoholizm i Narkomania”, Vol. 2.pl
dc.description.referencesBruning Brown J., Winzelberg A.J., Abascal L.B., Taylor C.B., 2004, An evaluation of an Internet-delivered eating disorder prevention program for adolescents and their Barents, „Journal of Adolescent Health”, Vol. 35.pl
dc.description.referencesCash H., Rae C.D., Steel A.H., Winkler A., 2020, Internet Addiction: A Brief Summary of Research and Practice, „Current Psychiatry Reviews”, Vol. 8.pl
dc.description.referencesCoie J.D., Watt N.F., West Stephen G.J., Hawkins D., Asarnow J.R., Markman H.J., Ramey S.L., Shure M.B., Long B., 1996, Profilaktyka: teoria i badania, „Nowiny Psychologiczne”, nr 2.pl
dc.description.referencesDe Josselin de Jong S., Candel M., Segaar D., Cremers H.P., De Vries H., 2014, Efficacy of a Web-Based Computer-Tailored Smoking Prevention Intervention for Dutch Adolescents: Randomized Controlled Trial, „Journal of Medical Internet Research”, Vol. 16(3).pl
dc.description.referencesFischer-Grote L., Kothgassner O.D., Felnhofer A., 2019, Risk factors for problematic smartphone use in children and adolescents: a review of existing literature, „Neuropsychiatr”, Vol. 33.pl
dc.description.referencesGaś Z.B., 2005, Profilaktyka w szkole, [w:] Profilaktyka w szkole. Poradnik dla nauczycieli, (red.) Kamińska-Buśko B., Szymańska J., CMPPP, Warszawa.pl
dc.description.referencesGollings E.K., Paxton S.J., 2006, Comparison of Internet and face-to-face delivery of a group body image and disordered eating intervention for women: A pilot study, „The Journal of Treatment & Prevention”, Vol. 14.pl
dc.description.referencesGrunwald M., Busse J.C., 2003, Online consulting service for eating disorders – analysis and perspectives, „Computers in Human Behavior”, Vol. 19.pl
dc.description.referencesGrzelak S., 1995, Ocena skuteczności realizacji studialnej programu NOE. Ewaluacja sumatywna, „Alkoholizm i Narkomania”, nr 2.pl
dc.description.referencesHasson D., Anderberg U.M., Theorell T., Arnetz B.B., 2005, Psychophysiological effects of a web-based stress management system: A prospective, randomized controlled intervention study of IT and media wolkers, „BMC Public Health”, Vol. 5.pl
dc.description.referencesHopps S.L., Pépin M., Boisvert J.M., The effectiveness of cognitive-behavioral group therapy for loneliness via inter relaychat among people with physical disabilities, „Psychotherapy: Theory, Research, Practice, Training”, Vol. 40(1–2).pl
dc.description.referencesKann L., Brener N., McManus T., Wechsler H., 20120, HIV, other STD, and pregnancy prevention education in public secondary schools – 45 States, 2008–2010, „Morbidity and Mortality Weekly Report”, Vol. 61(13).pl
dc.description.referencesKonopczyński M., 2014, Twórcza resocjalizacja: zarys koncepcji rozwijania potencjałów, „Resocjalizacja Polska”, nr 7.pl
dc.description.referencesKonopczyński M., Borowik J., Chlebowski P., Kolemba M., Szorc K., Szada-Borzyszkowska J., Wieczorek M., 2017, Program wychowawczo-profilaktyczny szkoły i placówki oświatowej. Materiały szkoleniowe dla nauczycieli konsultantów i doradców metodycznych, ORE.pl
dc.description.referencesLagan M.B., Sinclair M., Kernohan W.G., 2011, What is the impact of the internet on decision-making in pregnancy? A Global Study, „Birth”, Vol. 38(4).pl
dc.description.referencesMajewska K.,2015, Tablica interaktywna w procesie nauczania wczesnoszkolnego, Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Mikołaja Kopernika, Toruń.pl
dc.description.referencesNewby J.M., Mahoney A.E.J., Mason E.C., Smith J., Uppal S., Andrews G.,2016, Pilot trial of a therapist-supported internet-delivered cognitive behavioral therapy pro gram for health ankiety, „Internet Interventions”, Vol. 6.pl
dc.description.referencesNewby J., Robins L., Wilhelm K., Smith J., Fletcher T., Gillis I., Ma T., Finch A., Campbell L., Andrews G., 2017, Web-Based Cognitive Behavior Therapy for Depression in People With Diabetes Mellitus: A Randomized Controlled Trial, „Journal of Medical Internet Research”, Vol. 19(5).pl
dc.description.referencesNewton N.C., Andrews G., Teesson M., Vogl L.E., 2009, Delivering prevention for alcohol and cannabis using the Internet: a cluster randomised controlled trial, „Preventive Medicine”, Vol. 48(6).pl
dc.description.referencesOstaszewski K., 1995, Zastosowanie techniki Draw and Write do oceny skuteczności szkolnego programu profilaktyki uzależnień Spójrz Inaczej, „Alkoholizm i Narkomania”, nr 2.pl
dc.description.referencesPartridge S.R., Redfern J., 2018, Obesity Prevention in Young People: The Role of Technology in Primary Care, „Journal of Primary Health Care and General Practice”, Vol. 2(1).pl
dc.description.referencesReeves B., Nass C., 2000, Media i ludzie, Państwowy Instytut Wydawniczy, Warszawa.pl
dc.description.referencesRoberto A.J., Zimmerman R.S., Carlyle K.E., Abner E.L., Cupp P.K., Hansen G.L., 2007, The effects of a computer-based pregnancy, STD, and HIV prevention intervention: a nine-school trial, „Health Commun”, 21(2).pl
dc.description.referencesShaw L.H., Gant L.M., 2002, In defense of the Internet: The relationship between Internet communication and depression, loneliness, self-esteem, and perceived social support, „CyberPsychology & Behavior”, Vol. 2(5).pl
dc.description.referencesSiemieniecki B., 2007, Pedagogika medialna: podręcznik akademicki, t. 2, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.pl
dc.description.referencesSmith J., Newby J.M., Burston N., Murphy M.J., Michael S., Mackenzie A., Kiln F., Loughnan S.A., O’Moore K.A., Benjamin J.A., Williams A.D., Andrews G., 2017, Help from home for depression: A randomized controlled trial comparing internet-delivered cognitive behaviour therapy with bibliotherapy for depression, „Internet Interventions”, Vol. 9.pl
dc.description.referencesSun J., Liu Q., Yu S., 2019, Child neglect, psychological abuse and smartphone addictionamong Chinese adolescents: The roles of emotional intelligence and coping style, „Computer Human Behavior”, Vol. 90.pl
dc.description.referencesSzymańska J., 2015, Programy profilaktyczne. Podstawy profesjonalnej psychprofilaktyki, Ośrodek Rozwoju Edukacji, Warszawa.pl
dc.description.referencesŚwiątkiewicz G., 2002, Profilaktyka w środowisku lokalnym, Krajowe Biuro ds. Przeciwdziałania Narkomanii, Warszawa.pl
dc.description.referencesTharp A.T., Dowell A., Burton T., Chaing L., 2012, Dating violence prevention: using information and communications technologies for global dating violence prevention, [w:] Institute of Medicine and National Research Council. 2012. Communications and Technology for Violence Prevention: Workshop Summary, (red.) K.M. Blakeslee,D.M. Patel, M.A. Simon, Washington, DC: The National Academies Press.pl
dc.description.referencesTrujillo Gómez J.M., Díaz-Gete L., Martín-Cantera C., Fábregas Escurriola M., Lozano Moreno M., Burón Leandro R., Gomez Quintero A.M., Ballve J.L., Clemente Jiménez M.L., Puigdomènech Puig E., Casas More R., Garcia Rueda B., Casajuana M., Méndez-Aguirre M., Garcia Bonias D., Fernández Maestre S., Sánchez Fondevila J., 2015, Intervention for Smokers through New Communication Technologies: What Perceptions Do Patients and Healthcare Professionals Have? A Qualitative Study, „PLoS ONE”, Vol. 09.pl
dc.description.referencesVogl L., Teesson M., Andrews G., Bird K., Steadman B., Dillon P., 2009, A computerized harm minimization prevention program for alcohol misuse and related harms: randomized controlled trial, „Addiction”, Vol. 104(4).pl
dc.description.referencesWalton M.A., Resko S., Barry K.L., 2014, A randomized controlled trial testing the efficacy of a brief cannabis universal prevention program among adolescents in primary care, „Addiction”, Vol. 109(5).pl
dc.description.referencesZetterqvist K., Maanmies J., Ström L., Andersson G., 2003, Randomized controlled trial of Internet-based stress management, „Cognitive Behaviour Therapy”, Vol. 32(3).pl
dc.description.referencesYau Y.H.C., Crowley M.J., Mayes L.C., Potenza M.N., 2012, Are Internet use and video-game-playing addictive behaviors? Biological, clinical and public health implications for youths and adults, „Minerva Psychiatrica”, Vol. 1/53(3).pl
dc.description.referencesLenhart A., Teens, Social Media & Technology 2015, https://www.pewresearch.org/internet/2015/04/09/teens-social-media-technology-2015/ (dostęp: 6.05.2020).pl
dc.description.referencesUNICEF, Children in a Digital World 2017, https://www.unicef.org/publications/in dex_101992.html (dostęp: 4.05.2020).pl
dc.identifier.eissn2392-2656-
dc.description.number20pl
dc.description.firstpage283pl
dc.description.lastpage298pl
dc.identifier.citation2Resocjalizacja Polskapl
Występuje w kolekcji(ach):Resocjalizacja Polska, 2020, nr 20

Pokaż uproszczony widok rekordu Zobacz statystyki


Pozycja ta dostępna jest na podstawie licencji Licencja Creative Commons CCL Creative Commons