REPOZYTORIUM UNIWERSYTETU
W BIAŁYMSTOKU
UwB

Proszę używać tego identyfikatora do cytowań lub wstaw link do tej pozycji: http://hdl.handle.net/11320/18732
Tytuł: Osobowość i myślenie twórcze osób niedostosowanych społecznie w kontekście resocjalizacji twórczej
Inne tytuły: Personality and creative thinking of socially maladjusted people in the context of creative social rehabilitation
Autorzy: Wysocka, Ewa
Ostafińska-Molik, Barbara
Słowa kluczowe: myślenie twórcze
osobowość twórcza
zaburzenia zachowania
percepcja swojego zachowania
młodzież
creative thinking
creative personality
behavioral disorders
perception of one’s behavior
youth
Data wydania: 2019
Data dodania: 8-wrz-2025
Wydawca: Fundacja Pedagogium
Źródło: Resocjalizacja Polska Nr 18, 2019, s. 149-170
Abstrakt: Artykuł porusza istotną kwestię dotyczącą myślenia twórczego i osobowości twórczej osób (chłopców) z zaburzeniami zachowania. Badania były prowadzone w Młodzieżowych Ośrodkach Wychowawczych, znajdujących się w jednym z południowych województw Polski. Badana próba to chłopcy w wieku 12–18 lat (N=135). To co jest istotne, to fakt, iż w badaniach przyjęto perspektywę percepcji zaburzonego zachowania przez samą młodzież w kontekście twórczego myślenia i osobowości. Zastosowano procedurę narzędzi samoopisowych: Arkusz Obserwacyjny Th.M. Achenbacha (Youth Self-Report – YSR) oraz Kwestionariusz Osobowości i Myślenia Twórczego – KOMT E. Charzyńskiej i E. Wysockiej. Zastosowane procedury statystyczne to statystyki opisowe, korelacje oraz regresja liniowa (wieloraka). Wyniki analizy regresji wskazują na znaczenie typu zaburzeń (internalizacyjne, eksternalizacyjne) dla kształtowania się wyobrażeń o sobie młodzieży niedostosowanej społecznie (w zakresie cech osobowości twórczej i myślenia twórczego).
The article deals with the important issue of creative thinking and creative personality of people (boys) with behavioral disorders. The research was conducted in Youth Educational Centers located in one of the southern Polish voivodeships. The sample studied were boys aged 12–18 years (N = 135). What is important is that the research takes into account the perspective of the perception of disturbed behavior by young people themselves in the context of creative thinking and creative personality. The procedure of self-report tools was applied: The Youth Self-Report (YSR) by Th. M. Achenbach and the Questionnaire of Personality and Creative Thinking (Kwestionariusz Osobowości i Myślenia Twórczego – KOMT) by E. Charzyńska and E. Wysocka. The statistical procedures applied are descriptive statistics, correlations and linear (multiple) regression. The results of regression analysis indicate the importance of the type of disorders (internalizing, externalizing) for the self-image of socially maladjusted youth (in terms of creative personality traits and creative thinking).
Afiliacja: Ewa Wysocka - Politechnika Śląska
Barbara Ostafińska-Molik - Uniwersytet Jagielloński
E-mail: Ewa Wysocka: ewa.wysocka@hot.pl
Barbara Ostafińska-Molik: b.ostafinska-molik@uj.edu.pl
Opis: Artykuł dostępny w dwóch wersjach językowych (tłumaczenie angielskie).
URI: http://hdl.handle.net/11320/18732
DOI: 10.22432/pjsr.2019.18.09
ISSN: 2081-3767
e-ISSN: 2392-2656
Typ Dokumentu: Article
metadata.dc.rights.uri: https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
Właściciel praw: Licencja Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 (CC-BY)
Występuje w kolekcji(ach):Resocjalizacja Polska, 2019, nr 18

Pokaż pełny widok rekordu Zobacz statystyki


Pozycja ta dostępna jest na podstawie licencji Licencja Creative Commons CCL Creative Commons