Proszę używać tego identyfikatora do cytowań lub wstaw link do tej pozycji:
http://hdl.handle.net/11320/18732
Pełny rekord metadanych
Pole DC | Wartość | Język |
---|---|---|
dc.contributor.author | Wysocka, Ewa | - |
dc.contributor.author | Ostafińska-Molik, Barbara | - |
dc.date.accessioned | 2025-09-08T11:38:19Z | - |
dc.date.available | 2025-09-08T11:38:19Z | - |
dc.date.issued | 2019 | - |
dc.identifier.citation | Resocjalizacja Polska Nr 18, 2019, s. 149-170 | pl |
dc.identifier.issn | 2081-3767 | - |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11320/18732 | - |
dc.description | Artykuł dostępny w dwóch wersjach językowych (tłumaczenie angielskie). | pl |
dc.description.abstract | Artykuł porusza istotną kwestię dotyczącą myślenia twórczego i osobowości twórczej osób (chłopców) z zaburzeniami zachowania. Badania były prowadzone w Młodzieżowych Ośrodkach Wychowawczych, znajdujących się w jednym z południowych województw Polski. Badana próba to chłopcy w wieku 12–18 lat (N=135). To co jest istotne, to fakt, iż w badaniach przyjęto perspektywę percepcji zaburzonego zachowania przez samą młodzież w kontekście twórczego myślenia i osobowości. Zastosowano procedurę narzędzi samoopisowych: Arkusz Obserwacyjny Th.M. Achenbacha (Youth Self-Report – YSR) oraz Kwestionariusz Osobowości i Myślenia Twórczego – KOMT E. Charzyńskiej i E. Wysockiej. Zastosowane procedury statystyczne to statystyki opisowe, korelacje oraz regresja liniowa (wieloraka). Wyniki analizy regresji wskazują na znaczenie typu zaburzeń (internalizacyjne, eksternalizacyjne) dla kształtowania się wyobrażeń o sobie młodzieży niedostosowanej społecznie (w zakresie cech osobowości twórczej i myślenia twórczego). | pl |
dc.description.abstract | The article deals with the important issue of creative thinking and creative personality of people (boys) with behavioral disorders. The research was conducted in Youth Educational Centers located in one of the southern Polish voivodeships. The sample studied were boys aged 12–18 years (N = 135). What is important is that the research takes into account the perspective of the perception of disturbed behavior by young people themselves in the context of creative thinking and creative personality. The procedure of self-report tools was applied: The Youth Self-Report (YSR) by Th. M. Achenbach and the Questionnaire of Personality and Creative Thinking (Kwestionariusz Osobowości i Myślenia Twórczego – KOMT) by E. Charzyńska and E. Wysocka. The statistical procedures applied are descriptive statistics, correlations and linear (multiple) regression. The results of regression analysis indicate the importance of the type of disorders (internalizing, externalizing) for the self-image of socially maladjusted youth (in terms of creative personality traits and creative thinking). | pl |
dc.language.iso | pl | pl |
dc.publisher | Fundacja Pedagogium | pl |
dc.rights | Licencja Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 (CC-BY) | - |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ | - |
dc.subject | myślenie twórcze | pl |
dc.subject | osobowość twórcza | pl |
dc.subject | zaburzenia zachowania | pl |
dc.subject | percepcja swojego zachowania | pl |
dc.subject | młodzież | pl |
dc.subject | creative thinking | pl |
dc.subject | creative personality | pl |
dc.subject | behavioral disorders | pl |
dc.subject | perception of one’s behavior | pl |
dc.subject | youth | pl |
dc.title | Osobowość i myślenie twórcze osób niedostosowanych społecznie w kontekście resocjalizacji twórczej | pl |
dc.title.alternative | Personality and creative thinking of socially maladjusted people in the context of creative social rehabilitation | pl |
dc.type | Article | pl |
dc.rights.holder | Licencja Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 (CC-BY) | pl |
dc.identifier.doi | 10.22432/pjsr.2019.18.09 | - |
dc.description.Email | Ewa Wysocka: ewa.wysocka@hot.pl | pl |
dc.description.Email | Barbara Ostafińska-Molik: b.ostafinska-molik@uj.edu.pl | pl |
dc.description.Affiliation | Ewa Wysocka - Politechnika Śląska | pl |
dc.description.Affiliation | Barbara Ostafińska-Molik - Uniwersytet Jagielloński | pl |
dc.description.references | Achenbach T.M., 1982, Developmental psychopathology, NJ: Wiley, New York. | pl |
dc.description.references | Achenbach T.M., 1985, Assessment and taxonomy of child and adolescent psychopathology, CA: Sage, Newbury Park. | pl |
dc.description.references | Achenbach T.M., 1990a, Young Adult Behavior Checklist, VT: University of Vermont, Department of Psychiatry, Burlington. | pl |
dc.description.references | Achenbach T.M., 1990b, Young Adult Self-Report, VT: University of Vermont, Department of Psychiatry, Burlington. | pl |
dc.description.references | Achenbach T.M., 1991a, Integrative guide for the 1991-CBCL/4-18, YSR, and TRF Profiles, VT: University of Vermont, Department of Psychiatry, Burlington. | pl |
dc.description.references | Achenbach T.M., 1991b, Manual for the Child Behavior Checklist/4-18 and 1991 Profile, VT: University of Vermont, Department of Psychiatry, Burlington. | pl |
dc.description.references | Achenbach T.M., 1991c, Manual for the Teacher’s Form and 1991 Profile, VT: University of Vermont, Department of Psychiatry, Burlington. | pl |
dc.description.references | Achenbach T.M., 1991d, Manual for the Youth Self-Report and 1991 Profile, VT: University of Vermont, Department of Psychiatry, Burlington. | pl |
dc.description.references | Achenbach T.M., 1993, Empirically based taxonomy: How to use syndromes and profile types derived from the CBCL/4-18 and YSR, VT: University of Vermont, Department of Psychiatry, Burlington. | pl |
dc.description.references | Achenbach T.M., Edelbrock C.S., 1978, The classification of child psychopathology: a review and analysis of empirical efforts, „Psychological Bulletin”, 85, s. 1275–1301. | pl |
dc.description.references | Amabile T.M., 1983, The social psychology of creativity: a componential conceptualization, „Journal of Personality and Social Psychology”, 45, 357–376. | pl |
dc.description.references | Amabile T.M., 1985, Motivation and creativity: effects of motivational orientation on creative writers, „Journal of Personality and Social Psychology”, 48, 393–399. | pl |
dc.description.references | Amabile T.M., 1992, Growing up creative: nurturing a lifetime of creativity, The Creative Education Foundation Press, Buffalo, NY. | pl |
dc.description.references | Amabile T.M., 1996, Creativity in context. Update to the social psychology of creativity, Westview Press, Boulder. | pl |
dc.description.references | Bandura A., 1991, Social-cognitive theory of moral thought and action, [w:] Handbook of moral behavior and development, t. 1. (red) W.M. Kurtines, J. L. Gewirtz, Erlbaum, Hillsdale, NJ, s. 45–103. | pl |
dc.description.references | Baron-Cohen S., 2014, Teoria zła. O empatii i genezie okrucieństwa, tłum. A. Nowak, Smak Słowa, Sopot. | pl |
dc.description.references | Berkowitz L., 1993, Aggression: its causes, consequences, and control, McGraw-Hill, New York. | pl |
dc.description.references | Charzyńska E., Wysocka E., 2015, Kwestionariusz Osobowości i Myślenia Twórczego (KOMT). Podręcznik testu – książka użytkownika (wersje dla uczniów gimnazjum i liceum), Fundacja Pomocy Osobom Niepełnosprawnym, Katowice. | pl |
dc.description.references | Charzyńska E., Wysocka E., 2017, Doskonalenie kompetencji diagnostycznych doradcy zawodowego – konstrukcja Skali Zdolności Specjalnych (SZS) oraz Kwestionariusza Osobowości i Myślenia Twórczego (KOMT), [w:] Doradca zawodowy na drodze do profesjonalizmu – oczekiwania a rzeczywistość, (red.) J. Bluszcz, Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej, Warszawa, s. 147–167. | pl |
dc.description.references | Dyrda B., 2012, Edukacyjne wspieranie rozwoju uczniów zdolnych: studium społeczno-pedagogiczne, Wydawnictwo Akademickie „Żak”, Warszawa. | pl |
dc.description.references | Eysenck H.J., 1995, Creativity as a product of intelligence and personality, [w:] International handbook of human intelligence, (red.) D.H. Saklofske, M. Zeidner, Plenum Press, New York, s. 231–247. | pl |
dc.description.references | Heinzen T., 1994, Situational affect: proactive and reactive creativity, [w:] Creativity and affect, (red.) M.P. Shaw, M.A. Runco, Ablex Publishing Corporation, Nordwood, s. 127–146. | pl |
dc.description.references | Konopczyński M., 1996, Twórcza resocjalizacja: wybrane metody pomocy dzieciom i młodzieży, Editions Spotkania, Warszawa. | pl |
dc.description.references | Konopczyński M., 2006a, Metody twórczej resocjalizacji: teoria i praktyka wychowawcza, Wydawnictwo Naukowe PWN, Pedagogium, Warszawa. | pl |
dc.description.references | Konopczyński M., 2006b, Teoretyczne podstawy metodyki oddziaływań resocjalizacyjnych, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa. | pl |
dc.description.references | Konopczyński M., 2007, Metody Twórczej Resocjalizacji, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa. | pl |
dc.description.references | Konopczyński M., 2013, Kryzys resocjalizacji, czy(li) sukces działań pozornych: refleksje wokół polskiej rzeczywistości resocjalizacyjnej, Pedagogium, Wyższa Szkoła Nauk Społecznych, Warszawa. | pl |
dc.description.references | Konopczyński M., 2014a, Pedagogika resocjalizacyjna, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków. | pl |
dc.description.references | Konopczyński M., 2014b, Twórcza resocjalizacja: zarys koncepcji rozwijania potencjałów, „Resocjalizacja Polska”, nr 7, s. 13–28. | pl |
dc.description.references | Kozielecki J., 1995, Koniec wieku nieodpowiedzialności, Jacek Santorski & Co., Warszawa. | pl |
dc.description.references | Kozielecki J., 1987, Koncepcja transgresyjna człowieka, PWN, Warszawa. | pl |
dc.description.references | Opora R., 2009, Ewolucja niedostosowania społecznego jako rezultat zmian w zakresie odporności psychicznej i zniekształceń poznawczych, Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego, Gdańsk. | pl |
dc.description.references | Opora R., 2015, Efektywność oddziaływań resocjalizacyjnych, Wydawnictwo Akademickie „Żak”, Warszawa. | pl |
dc.description.references | Rode M., 2013, Style myślenia przestępczego. Podstawy teoretyczne i diagnostyczne, Difin, Warszawa. | pl |
dc.description.references | Rode M., 2014, Czynniki ryzyka stylów myślenia przestępczego nieletnich, „Forum Psychologiczne”, t. 19, nr 2, s. 258–274. | pl |
dc.description.references | Siemionow J., 2016, Zmiana przekonań utrudniających adaptację społeczną u wychowanków Młodzieżowego Ośrodka Wychowawczego, Difin, Warszawa. | pl |
dc.description.references | Siemionow J., Jurek P., 2016, Psychometryczne opracowanie Skali Przekonań Utrudniających Adaptację Społeczną Młodzieży, „Forum Psychologiczne”, t. 21, nr 1, s. 123–144. | pl |
dc.description.references | Stanik J.M., 2013, Psychologia sądowa, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa. | pl |
dc.description.references | Sternberg R.J., 2003, Creative thinking in the classroom, „Scandinavian Journal of Educational Research”, 47(3), 325–338. | pl |
dc.description.references | Sternberg R.J., 2012, The assessment of creativity: an investment-based approach, „Creativity Research Journal”, 24(1), s. 3–12. | pl |
dc.description.references | Sternberg R.J., Lubart T.I., 1991, An investment theory of creativity and its development, „Human Development”, 34, 1–31. | pl |
dc.description.references | Sternberg R.J., Lubart T.I., 1995, Defying the Crowd: Cultivating Creativity in a Culture of Conformity, Free Press, New York. | pl |
dc.description.references | Szmidt K.J., 2013a, Pedagogika twórczości, GWP, Sopot. | pl |
dc.description.references | Urban B., 2012, Agresja młodzieży i odrzucenie rówieśnicze, WN PWN, Warszawa. | pl |
dc.description.references | Urban K.K., 2003, Toward a componential model of creativity, [w:]: Creative Intelligence. Toward Theoretic Integration, (red.) D. Ambros, L.M. Cohen, A.J. Tennenbaum, Hampton Press Inc., Cresskill, s. 81–112. | pl |
dc.description.references | Urban K.K., 2004, Assessing Creativity: The Test for Creative Thinking – Drawing Production (TCT–DP): the concept, application, evaluation, and international studies, „Psychology Science”, 46(3), s. 387–397. | pl |
dc.description.references | Urban K.K., 2005, Assessing creativity: The Test for Creative Thinking – Drawing Production (TCT-DP), „International Education Journal”, 6(2), s. 272–280. | pl |
dc.description.references | Urban K.K., Jellen H.G., 1986, Assessing creative potential via drawing production: The Test for Creative Thinking-Drawing Production (TCT-DP), [w:]: Giftedness: A Continuing Worldwide Challenge, (red.) A.J. Cropley, K.K. Urban, H. Wagner, W.H. Wieczerkowski, Trillium Press, s. 163–169, New York. | pl |
dc.description.references | Walters G.D., 1990, The Criminal Lifestyle. Patterns of serious criminal conduct, Sage Publications, Newbury Park–London–New Delhi. | pl |
dc.description.references | Walters G.D., 2006, Appraising, researching and conceptualizing criminal thinking: a personal view, „Criminal Behaviour and Mental Health”, 16, s. 87–99. | pl |
dc.description.references | Walters G.D., 2007, Brief report correlations between the Psychological Inventory of Criminal Thinking Styles and World-View Rating Scale in male federal prisoners, „Criminal Behaviour and Mental Health”, 17, s. 184–188. | pl |
dc.description.references | Walters G.D., White T.W., 1989, The thinking criminal: a cognitive model of lifestyle criminality, „Criminal Justice Research Bulletin”, 4(4), s. 1–10. | pl |
dc.description.references | Ward T., Maruna S., 2007, Rehabilitation: beyond the risk paradigm, University Press, London–New York. | pl |
dc.description.references | Ward T., Stewart C., 2003, Criminogenic needs and human needs: a theoretical model, „Psychology, Crime and Law”, June, t. 9(2), s. 125–143. | pl |
dc.description.references | Wolańczyk T., 2002, Zaburzenia emocjonalne i behawioralne u dzieci i młodzieży szkolnej w Polsce, AM, Warszawa. | pl |
dc.description.references | Wysocka E., 2015, Diagnoza pozytywna w resocjalizacji. Model teoretyczny i metodologiczny, Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, Katowice. | pl |
dc.description.references | Wysocka E., 2016, Diagnoza pozytywna w działaniach pedagoga jako przykład „dobrych praktyk” w pracy z młodzieżą – propozycje narzędzi diagnostycznych. „Journal of Modern Science”, October–December, 4(31), s. 37–61. | pl |
dc.description.references | Wysocka E., 2019, Diagnoza pozytywna w resocjalizacji. Warsztat diagnostyczny pedagoga praktyka, Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, Katowice. | pl |
dc.description.references | Wysocka E., Ostafińska-Molik B., 2014, Nastawienia życiowe młodzieży niedostosowanej społecznie i prawidłowo przystosowanej – analiza porównawcza, „Przegląd Naukowo-Metodyczny. Edukacja dla Bezpieczeństwa”, 1(22), s. 233–254. | pl |
dc.description.references | Wysocka E., Ostafińska-Molik B., 2016, „Podobnie niedostosowani a mimo to różni”. Polaryzacje samooceny w grupie wychowanków Młodzieżowych Ośrodków Wychowawczych i Socjoterapeutycznych, „Studia Edukacyjne”, 39, s. 307–329. | pl |
dc.identifier.eissn | 2392-2656 | - |
dc.description.number | 18 | pl |
dc.description.firstpage | 149 | pl |
dc.description.lastpage | 170 | pl |
dc.identifier.citation2 | Resocjalizacja Polska | pl |
Występuje w kolekcji(ach): | Resocjalizacja Polska, 2019, nr 18 |
Pliki w tej pozycji:
Plik | Opis | Rozmiar | Format | |
---|---|---|---|---|
RP_18_2019_E_Wysocka_B_Ostafinska_Molik_Osobowosc_i_myslenie_tworcze.pdf | 399,12 kB | Adobe PDF | Otwórz | |
RP_18_2019_E_Wysocka_B_Ostafinska_Molik_Personality_and_creative_thinking.pdf | 403,77 kB | Adobe PDF | Otwórz |
Pozycja ta dostępna jest na podstawie licencji Licencja Creative Commons CCL