Proszę używać tego identyfikatora do cytowań lub wstaw link do tej pozycji:
http://hdl.handle.net/11320/18693
Pełny rekord metadanych
Pole DC | Wartość | Język |
---|---|---|
dc.contributor.author | Biegluk-Leś, Weronika | - |
dc.date.accessioned | 2025-09-02T06:21:07Z | - |
dc.date.available | 2025-09-02T06:21:07Z | - |
dc.date.issued | 2025 | - |
dc.identifier.citation | Białostockie Studia Literaturoznawcze, nr 26, 2025, s. 299-315 | pl |
dc.identifier.issn | 2082-9701 | - |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11320/18693 | - |
dc.description.abstract | This article examines the actions and communication techniques in Yuri Klavdiev’s early plays that are included in the collection Sobiratel’ pul’ i dr. Ordalii (Moscow 2006). Numerous levels of the work are covered in the discussion, including the characters, presented world, composition and construction, which allows the unique verbal and nonverbal relations between the individual, the world and oneself to be shown, as well as the nature of the author’s dialogue with the reader/viewer. The young protagonists of Klavdiev’s dramas, who function in a post-Soviet reality deformed by evil and violence, attempt to organize chaos, give meaning to their existence, compensate for traumas, and express themselves by creating private “metanarratives” rooted in both high and mass culture. Unfortunately, in the world’s “bestiary”, it is aggression (leading to destruction and self-destruction) that proves to be the most effective catalyst for communication, cognition, self-realization, and self-identification. | pl |
dc.language.iso | pl | pl |
dc.publisher | Wydawnictwo Uniwersytetu w Białymstoku | pl |
dc.rights | Attribution-ShareAlike 4.0 International (CC BY-SA 4.0) | - |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0/ | - |
dc.subject | metanarrative | pl |
dc.subject | young protagonists | pl |
dc.subject | Russian drama | pl |
dc.subject | Yuri Klavdiev | pl |
dc.title | Laboratorium metanarracji w bestiarium świata. Dramaturgia Jurija Kławdijewa | pl |
dc.title.alternative | Laboratory of Metanarration in the World’s Bestiary: The Dramaturgy of Yuri Klavdiev | pl |
dc.type | Article | pl |
dc.rights.holder | Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Na tych samych warunkach 4.0 Miedzynarodowe. | pl |
dc.identifier.doi | 10.15290/bsl.2025.26.16 | - |
dc.description.Email | w.les@uwb.edu.pl | pl |
dc.description.Affiliation | Wydział Filologiczny, Uniwersytet w Białymstoku | pl |
dc.description.references | Bolotân Il’mira, Lavlinskij Sergej (2010), „Novaâ drama”: opyt tipologii, „Vestnik RGGU”, nr 2, s. 35–45. | pl |
dc.description.references | Kuznecov Sergej Aleksandrovič [red.] (2000), Bol’šoj tolkovyj slovar’ russkogo âzyka, Sankt-Peterburg: Norint. | pl |
dc.description.references | Charko-Klekot Paulina (2018), Demitologizacja Wielkiej Wojny Ojczyźnianej na przykładzie sztuki Jurija Kławdijewa „Zburzeni” („Развалины”), w: Współczesny dramat i teatr wobec wojny, przemocy i uchodźstwa, red. A. Moskwin, t. 2, s. 43–68, Warszawa: Katedra Studiów Interkulturowych Europy Środkowo-Wschodniej Uniwersytetu Warszawskiego. | pl |
dc.description.references | Charko-Klekot Paulina (2018), Kobieta w sytuacji granicznej (wybrane motywy twórczości Jurija Kławdijewa), „Przegląd Rusycystyczny”, nr 3, s. 127–142. | pl |
dc.description.references | Czachur Waldemar (2020), Lingwistyka dyskursu jako integrujący program badawczy, Wrocław: Oficyna Wydawnicza ATUT. | pl |
dc.description.references | Četina Elena (2012), Ot „apofeoza bespočvennosti” – k apofeozu nasiliâ, „Vestnik Permskogo universiteta”, vyp. 4, s. 144–148. | pl |
dc.description.references | Gončarova-Grabovskaâ Svetlana (2021), Sovremennaâ russkaâ dramaturgiâ (konec XX – načalo XXI veka), Učebnoe posobie, Minsk: Vyšèjšaâ škola. | pl |
dc.description.references | Vetelina Larisa (2009), „Novaâ drama” XX–XXI vv.: problematika, tipologiâ, èstetika, istoriâ voprosa, „Vestnik Omskogo universiteta”, nr 1, s. 108–114. | pl |
dc.description.references | Klavdiev Ûrij (2010), Â sejčas azbuku prohožu, wywiad przepr. M. Sizova, S. Ŝagina, „Peterburgskij teatral’nyj žurnal”, nr 3, https://ptj.spb.ru/archive/61/slovarnyi-zapas-61/yurij-klavdiev-ya-sejchas-azbuku-prohozhu/ [dostęp 4.03.2024]. | pl |
dc.description.references | Klavdiev Ûrij (2006), Sobiratel’ pul’ i dr. ordalii, Moskva: Korovaknigi. | pl |
dc.description.references | Klavdiev Ûrij (2007), Â absolûtno sčastlivyj čelovek, rozmawiała Alisa Nikol’skaâ, „Vzglâd” 23 oktâbrâ, https://vz.ru/culture/2007/10/23/119534.html [dostęp 12.04.2024]. | pl |
dc.description.references | Klavdiev Ûrij (2013), Â ne protiv obyčnyh lûdej, âprotiv seroj massy, wywiad przepr. O. Karmunin, Art-žurnal „OKOLO” 17.02, https://okolo.me/2013/02/yurij-klavdiev-ya-ne-protiv-obychnyx-lyudej-ya-protiv-seroj-massy/ [dostęp 24.07.2024]. | pl |
dc.description.references | Klavdiev Ûrij (2016), Ty – žestok, a tot žestokim ne byl, besedu s Ûriem Klavdievym vedet Elena Strogaleva, „Peterburgskij teatral’nyj žurnal” 2016, nr 1, https://ptj.spb.ru/archive/83/theater-and-religion/ty-zhestok-atot-zhestokim-nebyl/ [dostęp 12.05.2024]. | pl |
dc.description.references | Klavdiev Ûrij (2017), V mire stalo gorazdo bol’še pravdy, potomu čto stalo trudnee skryvat’ lož’, (wywiad) O. Gogoladze, „Enter” 24 iûlâ, https://entermedia.io/people/dramaturg-yurij-klavdiev-v-mire-stalo/ [dostęp 7.06.2024]. | pl |
dc.description.references | Kołakowski Leszek (1977), Główne nurty marksizmu. Powstanie – rozwój – rozkład, Paryż: Instytut Literacki. | pl |
dc.description.references | Kupreeva Irina (2017), Cennostnaâ dominantakategorii nasiliâ v novejšej russkoj dramaturgii, „Gumanitarnye i ûridičeskie issledovaniâ”, nr 4, s. 195–202. | pl |
dc.description.references | Kopaliński Władysław (1993), Słownik mitów i tradycji kultury, wyd. 4, Kraków: PWN. | pl |
dc.description.references | Lyotard Jean-Franc¸ois (1997), Kondycja ponowoczesna. Raport o stanie wiedzy, przeł. M. Kowalska, J. Migasiński, Warszawa: Aletheia. | pl |
dc.description.references | Lipoveckij Mark, Bojmers Birgit (2012), Performansy nasiliâ: literaturnye i teatral’nye èksperimenty „novoj dramy”, Moskva: Novoe literaturnoe obozrenie. | pl |
dc.description.references | Rudnev Pavel (2006), Ûrij Klavdiev i zov Ktulhu, „Vzglâd” 26 sentâbrâ, https://vz.ru/columns/2006/9/26/49647.html [dostęp 8.09.2024]. | pl |
dc.description.references | Rudnev Pavel (2018), Drama pamâti. Očerki istoriirossijskoj dramaturgii. 1950–2010-e, Moskva: Novoe literaturnoe obozrenie. | pl |
dc.description.references | Sizova Mariâ (2012), Fenomen dramaturgii goroda Tol’âtti, „Teatr. Živopis’. Kino. Muzyka”, nr 1, s. 30–45. | pl |
dc.description.references | Skorohod Natal’â (2009), Putevka v žizn’. Û. Klavdiev. „Leto, kotorogo my ne videlivovse”. Teatr „Priût Komedianta”, „Peterburgskij teatral’nyj žurnal”, nr 2, https://ptj.spb.ru/archive/56/spb-jam-56/putevka-vzhizn/ [dostęp 24.06.2024]. | pl |
dc.description.references | Syska Katarzyna (2022), O mitologii miasta w dramacie Jurija Kławdijewa „Obłok przypominający delfina”, w: Tożsamość (w) przestrzeni. Suŝnost’ prostranstva / prostranstvo suŝnosti. Studia dedykowane Profesorowi Wasilijowi Szczukinowi, red. M. Chrząszcz, K. Dubiel i H. Duć-Fajfer, Kraków: Wydawnictwo Księgarnia Akademicka, s. 269–179. | pl |
dc.description.references | Žurčeva Tat’âna (2018), Nastoâŝee bezbuduŝgo. Obraz rebenka / podrostka v novejšej russkoj dramaturgii kak indikator sostoâniâ sovremennogo obŝestva, „Sovremennaâ dramaturgiâ”, nr 3, https://theatre-library.ru/sovremennaya dramaturgiya/2018-3/8767 [dostęp 7.12.2023]. | pl |
dc.identifier.eissn | 2720-0078 | - |
dc.description.volume | 26 | pl |
dc.description.firstpage | 299 | pl |
dc.description.lastpage | 315 | pl |
dc.identifier.citation2 | Białostockie Studia Literaturoznawcze | pl |
dc.identifier.orcid | 0000-0003-3596-1357 | - |
Występuje w kolekcji(ach): | Artykuły naukowe (WFil) Białostockie Studia Literaturoznawcze, 2025, nr 26 |
Pliki w tej pozycji:
Plik | Opis | Rozmiar | Format | |
---|---|---|---|---|
BSL_26_2025_W_Biegluk_Les_Laboratorium_metanarracji_w_bestiarium_swiata.pdf | 131,61 kB | Adobe PDF | Otwórz |
Pozycja ta dostępna jest na podstawie licencji Licencja Creative Commons CCL