REPOZYTORIUM UNIWERSYTETU
W BIAŁYMSTOKU
UwB

Proszę używać tego identyfikatora do cytowań lub wstaw link do tej pozycji: http://hdl.handle.net/11320/18693
Pełny rekord metadanych
Pole DCWartośćJęzyk
dc.contributor.authorBiegluk-Leś, Weronika-
dc.date.accessioned2025-09-02T06:21:07Z-
dc.date.available2025-09-02T06:21:07Z-
dc.date.issued2025-
dc.identifier.citationBiałostockie Studia Literaturoznawcze, nr 26, 2025, s. 299-315pl
dc.identifier.issn2082-9701-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11320/18693-
dc.description.abstractThis article examines the actions and communication techniques in Yuri Klavdiev’s early plays that are included in the collection Sobiratel’ pul’ i dr. Ordalii (Moscow 2006). Numerous levels of the work are covered in the discussion, including the characters, presented world, composition and construction, which allows the unique verbal and nonverbal relations between the individual, the world and oneself to be shown, as well as the nature of the author’s dialogue with the reader/viewer. The young protagonists of Klavdiev’s dramas, who function in a post-Soviet reality deformed by evil and violence, attempt to organize chaos, give meaning to their existence, compensate for traumas, and express themselves by creating private “metanarratives” rooted in both high and mass culture. Unfortunately, in the world’s “bestiary”, it is aggression (leading to destruction and self-destruction) that proves to be the most effective catalyst for communication, cognition, self-realization, and self-identification.pl
dc.language.isoplpl
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu w Białymstokupl
dc.rightsAttribution-ShareAlike 4.0 International (CC BY-SA 4.0)-
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0/-
dc.subjectmetanarrativepl
dc.subjectyoung protagonistspl
dc.subjectRussian dramapl
dc.subjectYuri Klavdievpl
dc.titleLaboratorium metanarracji w bestiarium świata. Dramaturgia Jurija Kławdijewapl
dc.title.alternativeLaboratory of Metanarration in the World’s Bestiary: The Dramaturgy of Yuri Klavdievpl
dc.typeArticlepl
dc.rights.holderUtwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Na tych samych warunkach 4.0 Miedzynarodowe.pl
dc.identifier.doi10.15290/bsl.2025.26.16-
dc.description.Emailw.les@uwb.edu.plpl
dc.description.AffiliationWydział Filologiczny, Uniwersytet w Białymstokupl
dc.description.referencesBolotân Il’mira, Lavlinskij Sergej (2010), „Novaâ drama”: opyt tipologii, „Vestnik RGGU”, nr 2, s. 35–45.pl
dc.description.referencesKuznecov Sergej Aleksandrovič [red.] (2000), Bol’šoj tolkovyj slovar’ russkogo âzyka, Sankt-Peterburg: Norint.pl
dc.description.referencesCharko-Klekot Paulina (2018), Demitologizacja Wielkiej Wojny Ojczyźnianej na przykładzie sztuki Jurija Kławdijewa „Zburzeni” („Развалины”), w: Współczesny dramat i teatr wobec wojny, przemocy i uchodźstwa, red. A. Moskwin, t. 2, s. 43–68, Warszawa: Katedra Studiów Interkulturowych Europy Środkowo-Wschodniej Uniwersytetu Warszawskiego.pl
dc.description.referencesCharko-Klekot Paulina (2018), Kobieta w sytuacji granicznej (wybrane motywy twórczości Jurija Kławdijewa), „Przegląd Rusycystyczny”, nr 3, s. 127–142.pl
dc.description.referencesCzachur Waldemar (2020), Lingwistyka dyskursu jako integrujący program badawczy, Wrocław: Oficyna Wydawnicza ATUT.pl
dc.description.referencesČetina Elena (2012), Ot „apofeoza bespočvennosti” – k apofeozu nasiliâ, „Vestnik Permskogo universiteta”, vyp. 4, s. 144–148.pl
dc.description.referencesGončarova-Grabovskaâ Svetlana (2021), Sovremennaâ russkaâ dramaturgiâ (konec XX – načalo XXI veka), Učebnoe posobie, Minsk: Vyšèjšaâ škola.pl
dc.description.referencesVetelina Larisa (2009), „Novaâ drama” XX–XXI vv.: problematika, tipologiâ, èstetika, istoriâ voprosa, „Vestnik Omskogo universiteta”, nr 1, s. 108–114.pl
dc.description.referencesKlavdiev Ûrij (2010), Â sejčas azbuku prohožu, wywiad przepr. M. Sizova, S. Ŝagina, „Peterburgskij teatral’nyj žurnal”, nr 3, https://ptj.spb.ru/archive/61/slovarnyi-zapas-61/yurij-klavdiev-ya-sejchas-azbuku-prohozhu/ [dostęp 4.03.2024].pl
dc.description.referencesKlavdiev Ûrij (2006), Sobiratel’ pul’ i dr. ordalii, Moskva: Korovaknigi.pl
dc.description.referencesKlavdiev Ûrij (2007), Â absolûtno sčastlivyj čelovek, rozmawiała Alisa Nikol’skaâ, „Vzglâd” 23 oktâbrâ, https://vz.ru/culture/2007/10/23/119534.html [dostęp 12.04.2024].pl
dc.description.referencesKlavdiev Ûrij (2013), Â ne protiv obyčnyh lûdej, âprotiv seroj massy, wywiad przepr. O. Karmunin, Art-žurnal „OKOLO” 17.02, https://okolo.me/2013/02/yurij-klavdiev-ya-ne-protiv-obychnyx-lyudej-ya-protiv-seroj-massy/ [dostęp 24.07.2024].pl
dc.description.referencesKlavdiev Ûrij (2016), Ty – žestok, a tot žestokim ne byl, besedu s Ûriem Klavdievym vedet Elena Strogaleva, „Peterburgskij teatral’nyj žurnal” 2016, nr 1, https://ptj.spb.ru/archive/83/theater-and-religion/ty-zhestok-atot-zhestokim-nebyl/ [dostęp 12.05.2024].pl
dc.description.referencesKlavdiev Ûrij (2017), V mire stalo gorazdo bol’še pravdy, potomu čto stalo trudnee skryvat’ lož’, (wywiad) O. Gogoladze, „Enter” 24 iûlâ, https://entermedia.io/people/dramaturg-yurij-klavdiev-v-mire-stalo/ [dostęp 7.06.2024].pl
dc.description.referencesKołakowski Leszek (1977), Główne nurty marksizmu. Powstanie – rozwój – rozkład, Paryż: Instytut Literacki.pl
dc.description.referencesKupreeva Irina (2017), Cennostnaâ dominantakategorii nasiliâ v novejšej russkoj dramaturgii, „Gumanitarnye i ûridičeskie issledovaniâ”, nr 4, s. 195–202.pl
dc.description.referencesKopaliński Władysław (1993), Słownik mitów i tradycji kultury, wyd. 4, Kraków: PWN.pl
dc.description.referencesLyotard Jean-Franc¸ois (1997), Kondycja ponowoczesna. Raport o stanie wiedzy, przeł. M. Kowalska, J. Migasiński, Warszawa: Aletheia.pl
dc.description.referencesLipoveckij Mark, Bojmers Birgit (2012), Performansy nasiliâ: literaturnye i teatral’nye èksperimenty „novoj dramy”, Moskva: Novoe literaturnoe obozrenie.pl
dc.description.referencesRudnev Pavel (2006), Ûrij Klavdiev i zov Ktulhu, „Vzglâd” 26 sentâbrâ, https://vz.ru/columns/2006/9/26/49647.html [dostęp 8.09.2024].pl
dc.description.referencesRudnev Pavel (2018), Drama pamâti. Očerki istoriirossijskoj dramaturgii. 1950–2010-e, Moskva: Novoe literaturnoe obozrenie.pl
dc.description.referencesSizova Mariâ (2012), Fenomen dramaturgii goroda Tol’âtti, „Teatr. Živopis’. Kino. Muzyka”, nr 1, s. 30–45.pl
dc.description.referencesSkorohod Natal’â (2009), Putevka v žizn’. Û. Klavdiev. „Leto, kotorogo my ne videlivovse”. Teatr „Priût Komedianta”, „Peterburgskij teatral’nyj žurnal”, nr 2, https://ptj.spb.ru/archive/56/spb-jam-56/putevka-vzhizn/ [dostęp 24.06.2024].pl
dc.description.referencesSyska Katarzyna (2022), O mitologii miasta w dramacie Jurija Kławdijewa „Obłok przypominający delfina”, w: Tożsamość (w) przestrzeni. Suŝnost’ prostranstva / prostranstvo suŝnosti. Studia dedykowane Profesorowi Wasilijowi Szczukinowi, red. M. Chrząszcz, K. Dubiel i H. Duć-Fajfer, Kraków: Wydawnictwo Księgarnia Akademicka, s. 269–179.pl
dc.description.referencesŽurčeva Tat’âna (2018), Nastoâŝee bezbuduŝgo. Obraz rebenka / podrostka v novejšej russkoj dramaturgii kak indikator sostoâniâ sovremennogo obŝestva, „Sovremennaâ dramaturgiâ”, nr 3, https://theatre-library.ru/sovremennaya dramaturgiya/2018-3/8767 [dostęp 7.12.2023].pl
dc.identifier.eissn2720-0078-
dc.description.volume26pl
dc.description.firstpage299pl
dc.description.lastpage315pl
dc.identifier.citation2Białostockie Studia Literaturoznawczepl
dc.identifier.orcid0000-0003-3596-1357-
Występuje w kolekcji(ach):Artykuły naukowe (WFil)
Białostockie Studia Literaturoznawcze, 2025, nr 26

Pliki w tej pozycji:
Plik Opis RozmiarFormat 
BSL_26_2025_W_Biegluk_Les_Laboratorium_metanarracji_w_bestiarium_swiata.pdf131,61 kBAdobe PDFOtwórz
Pokaż uproszczony widok rekordu Zobacz statystyki


Pozycja ta dostępna jest na podstawie licencji Licencja Creative Commons CCL Creative Commons