REPOZYTORIUM UNIWERSYTETU
W BIAŁYMSTOKU
UwB

Proszę używać tego identyfikatora do cytowań lub wstaw link do tej pozycji: http://hdl.handle.net/11320/18690
Pełny rekord metadanych
Pole DCWartośćJęzyk
dc.contributor.authorVaretska, Sofia-
dc.contributor.authorMacenka, Svitlana-
dc.contributor.authorTarasyuk, Yaryna-
dc.date.accessioned2025-09-01T10:26:47Z-
dc.date.available2025-09-01T10:26:47Z-
dc.date.issued2025-
dc.identifier.citationBiałostockie Studia Literaturoznawcze, nr 26, 2025, s. 279-298pl
dc.identifier.issn2082-9701-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11320/18690-
dc.description.abstractThe article presents a new perspective on a classic dramatic text of early 20th-century Ukrainian literature – the dramatic poem Cassandra (1907) by the outstanding Ukrainian poet Lesya Ukrainka. Referring to Mircea Eliade’s philosophical anthropology and the ideas of Ukrainian ethnology, the authors propose reading Lesia Ukrainka’s drama Cassandra as a textual staging of weaving fate / “creating a family”. This interpretation is based on the craft processes of wool processing, spinning, weaving, decoration and related rituals, which are widely presented in the work as a kind of background. Important mythological and folkloric structures include the “spinning moon”, the ‘great wedding’ and funeral rites as rites of passage, as well as “sewing” / the inscription of Destiny. In the authors’ interpretation, Cassandra appears not only as a dramatic work about the fatalism of history, but also as a profound metatextual reflection by Lesia Ukrainka herself on the role of the artist-prophet, whose voice, like that of a priestess, transcends the boundaries of time and culture, taking root in collective experience and appealing to the reader’s inner transformation. In this way, the idea of returning to the perception of “mythological knowledge” as an organic component of creative activity, which has practical value, is justified.pl
dc.language.isoplpl
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu w Białymstokupl
dc.rightsAttribution-ShareAlike 4.0 International (CC BY-SA 4.0)-
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0/-
dc.subjectperformativitypl
dc.subjectmythpl
dc.subjectweaving of textpl
dc.subjecttext-ritualpl
dc.subjectCassandrapl
dc.subjectLesya Ukrainkapl
dc.titleTkanie świata i kreowanie Losu w Kasandrze Łesi Ukrainkipl
dc.title.alternativeWeaving the World and Creating Fate in Lesya Ukrainka’s Cassandrapl
dc.typeArticlepl
dc.rights.holderUtwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Na tych samych warunkach 4.0 Miedzynarodowe.pl
dc.identifier.doi10.15290/bsl.2025.26.15-
dc.description.EmailSofia Varetska: sofia.varetska@gmail.compl
dc.description.EmailSvitlana Macenka: svitlana.macenka@t-online.depl
dc.description.EmailYaryna Tarasyuk: yaryna.tarasyuk@lnu.edu.uapl
dc.description.AffiliationSofia Varetska - Katedra Literatury Światowej, Lwowski Uniwersytet Narodowy im. Iwana Franki, Ukrainapl
dc.description.AffiliationSvitlana Macenka - Katedra Filologii Germańskiej, Lwowski Uniwersytet Narodowy im. Iwana Franki, Ukrainapl
dc.description.AffiliationYaryna Tarasyuk - Katedra Literatury Światowej, Lwowski Uniwersytet Narodowy im. Iwana Franki, Ukrainapl
dc.description.referencesBosyy Oleksandr (2004), Svyashchenne remeslo Mokoshi. Tradytsiyni symvoly i mahichni rytualy ukrayintsiv (Typolohiya. Semantyka. Mifostruktury), Kyiv: Instytut etnolohiyi, fol’kloru ta mystetstva im. M.T. Ryl’s’koho.pl
dc.description.referencesBarthes Roland (1997), Przyjemność tekstu, przeł. A. Lewańska, Warszawa: KR.pl
dc.description.referencesBenjamin Walter (1977), Metaphysisch-geschichtsphilosophische Studien, w: W. Benjamin, Gesammelte Schriften. Bd. II.1, hrsg. R. Tiedemann, H. Schweppenhäuser, Frankfurt am Main: Surkamp, s. 89–234.pl
dc.description.referencesDrai-Khmara Mykhailo (1979), Z literaturno-naukovoi spadshchyny, New York: Shevchenko Scientific Society.pl
dc.description.referencesCampbell Joseph (1949), The Hero with a Thousand Faces, New York: Pantheon Books.pl
dc.description.referencesCampbell Joseph (1968), The Masks of God, vol. 4: Creative Mythology, Harmondsworth: Penguin Books.pl
dc.description.referencesCicero Marcus Tullius (1991), Über die Wahrsagung: De Divinatione, hrsg., übersetzt und erläutert C. Schäublin, München–Zürich: Artemis & Winkler.pl
dc.description.referencesEliade Mircea (1993), Traktat o historii religii, przeł. J. Wierusz-Kowalski, Łodź: Opus.pl
dc.description.referencesEliade Mircea (1998), Aspekty mitu, przeł. P. Mrówczyński, Warszawa: KR.pl
dc.description.referencesEliade Mircea (1999), Mity, sny i misteria, Warszawa: KR.pl
dc.description.referencesEliade Mircea (2008), Sacrum a profanum. O istocie sfery religijnej, przeł. B. Baran, Warszawa: Wydawnictwo Aletheia.pl
dc.description.referencesEliade Mircea (2017), Sacrum, mit, historia. Wybór esejów, przeł. A. Tatarkiewicz, Warszawa: PWN.pl
dc.description.referencesFischer-Lichte Erika (2012), Performativität. Eine Einführung, Bielefeld: transcript Verlag.pl
dc.description.referencesHarth Dietrich (2005), Rituale, Texte, Diskurse. Eine formtheoretische Betrachtung, w: Text und Ritual: kulturwissenschaftliche Essays und Analysen von Sesostris bis Dada, hrsg. von B. Dücker, H. Roeder, Heidelberg: Synchron, Wiss.-Verlag der Autoren, s. 19–48.pl
dc.description.referencesHomer (1957), Odyseja, przeł. J. Wittlin, Londyn: Veritas.pl
dc.description.referencesHomer (1999), Iliada, przeł. K. Jeżewska, Warszawa: Prószyński i S-ka, 1999.pl
dc.description.referencesHundorova Tamara (2011), „Oderzhyma” Lesi Ukrayinki: Liubov do smerti (Liebestod), w: Lesya Ukrayinka. Dramy ta interpretatsiyi, Kyiv: Knyha, s. 12–44.pl
dc.description.referencesHundorova Tamara (2023), Lesya Ukrayinka. Knyhy Syvilly, Kharkiv: Vivat.pl
dc.description.referencesKocherga Svitlana (2010), Kul’turosofiya Lesi Ukrayinky: Semiotychnyy analiz tekstiv, Lutsk: Tverdynia.pl
dc.description.referencesLewycka Oksana (2024), Scenichni metamorfozy Kassandry: drama Lesi Ukrayinky v teatralniy interpretatsii, w: Intermedium Kassandra: Intermedial’ni studiyi, red. S. Macenka, Lviv: Vydavnytstvo Apriori, s. 259–299.pl
dc.description.referencesMacenka Svitlana [red.] (2024), Intermedium Kassandra: Intermedial’ni studiyi, Lviv: Vydavnytstvo Apriori.pl
dc.description.referencesMayerchyk Mariya (2011), Rytual i tilo. Strukturno-semantychnyy analiz ukrajins’kykh obryadiv rodynnoho tsyklu, Kyiv: Chasopys „Krytyka”.pl
dc.description.referencesOwidiusz (2002), Przemiany (Metamorfozy), przeł. B. Kiciński, Kraków: Zielona Sowa.pl
dc.description.referencesScheidegger Lämmle Cédric (2016), Einige Pendenzen. Weben und Text in der antiken Literatur, w: Weben und Gewebe in der Antike. Materialität – Episteme – Metapoetik, hrsg. von H. Harich-Schwarzbauer, Oxford: Oxbow Books, s. 167–208.pl
dc.description.referencesUkrainka Łesia (1982), Kasandra i inne dramaty, przeł. S.E. Bury, wstęp W. Kubacki, wyb. i nota S. Kozak, Kraków: Wydawnictwo Literackie.pl
dc.description.referencesVyshyns’kyy Svyatoslav (2013), Mircha Eliade yak reformator tradytsionalists’koho dyskursu, „Mul’tyversum. Filosofs’kyy al’manakh”, 3(121), s. 109–119.pl
dc.description.referencesWolf Christa (2003), Ein Tag im Jahr. 1960–2000, München: Luchterhand.pl
dc.description.referencesYarmolenko Nataliya (2016), Nytka zhyttya, rodu, narodu, „Narodoznavchi Zoshyty”, nr 3, s. 631–635.pl
dc.identifier.eissn2720-0078-
dc.description.volume26pl
dc.description.firstpage279pl
dc.description.lastpage298pl
dc.identifier.citation2Białostockie Studia Literaturoznawczepl
dc.identifier.orcid0000-0003-1304-323X-
dc.identifier.orcid0000-0003-1373-2887-
dc.identifier.orcid0000-0002-0630-3710-
Występuje w kolekcji(ach):Białostockie Studia Literaturoznawcze, 2025, nr 26

Pliki w tej pozycji:
Plik Opis RozmiarFormat 
BSL_26_2025_S_Varetska_S_Macenka_Y_Tarasyuk_Tkanie_swiata_i_kreowanie_Losu.pdf116,81 kBAdobe PDFOtwórz
Pokaż uproszczony widok rekordu Zobacz statystyki


Pozycja ta dostępna jest na podstawie licencji Licencja Creative Commons CCL Creative Commons