Proszę używać tego identyfikatora do cytowań lub wstaw link do tej pozycji:
http://hdl.handle.net/11320/18687
Pełny rekord metadanych
Pole DC | Wartość | Język |
---|---|---|
dc.contributor.author | Poniatyszyn, Kajetan | - |
dc.date.accessioned | 2025-09-01T08:45:40Z | - |
dc.date.available | 2025-09-01T08:45:40Z | - |
dc.date.issued | 2025 | - |
dc.identifier.citation | Białostockie Studia Literaturoznawcze, nr 26, 2025, s. 227-246 | pl |
dc.identifier.issn | 2082-9701 | - |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11320/18687 | - |
dc.description | Artykuł jest znacząco rozszerzoną wersją obronionej przeze mnie w 2022 roku w Instytucie Filologii Polskiej Uniwersytetu Wrocławskiego pracy licencjackiej Kondycja współczesnego człowieka w tekstach Thomasa Ligottiego pisanej pod kierunkiem dr Kamili Kowalczyk, której serdecznie dziękuję za wskazówki i podpowiedzi dotyczące tekstu. W artykule przedstawiam część rozpoznań i elementów analizy wspomnianej pracy. | pl |
dc.description.abstract | This article analyzes selected spaces presented in two collections of short stories by Thomas Ligotti published in Poland: Teatro Grottesco and Songs of a Dead Dreamer. Focusing on the figures of dangerous houses, ruined neighbourhoods and a city located below the northern border, the author argues that in Ligotti’s work Ligotti’s work, the most important and meaningful elements are precisely the spaces and places in which the action takes place. In his opinion, the function of space presented in Ligotti’s stories cannot be reduced solely to the aspect of creating horror. Categories such as numinosum, ‘aesthetics of decay’ and Ruinenlust, which allow space to be linked to the psychophysical condition of the characters. | pl |
dc.language.iso | pl | pl |
dc.publisher | Wydawnictwo Uniwersytetu w Białymstoku | pl |
dc.rights | Attribution-ShareAlike 4.0 International (CC BY-SA 4.0) | - |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0/ | - |
dc.subject | depicted space | pl |
dc.subject | geopoetics | pl |
dc.subject | weird fiction | pl |
dc.subject | ruins | pl |
dc.subject | horror | pl |
dc.title | Przestrzenie grozy w zbiorach opowiadań Teatro Grottesco i Pieśni umarłego marzyciela Thomasa Ligottiego | pl |
dc.title.alternative | Spaces of Horror in the Short Story Collections Teatro Grottescoand Songs of a Dead Dreamerby Thomas Ligotti | pl |
dc.type | Article | pl |
dc.rights.holder | Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Na tych samych warunkach 4.0 Miedzynarodowe. | pl |
dc.identifier.doi | 10.15290/bsl.2025.26.12 | - |
dc.description.Email | kajetan.poniatyszyn@uwr.edu.pl | pl |
dc.description.Affiliation | Instytut Filologii Polskiej, Uniwersytet Wrocławski | pl |
dc.description.references | Aguirre Manuel (1990), The Closed Space. Horror Literature and Western Symbolism, Manchester: Manchester University Press. | pl |
dc.description.references | Aguirre Manuel (2002), Geometria strachu. Wykorzystanie przestrzeni w literaturze gotyckiej, przeł. A. Izdebska, w: Wokół gotycyzmów: wyobraźnia, groza, okrucieństwo, red. G. Gazda i in., Kraków: Universitas, s. 15–32. | pl |
dc.description.references | Bal Mieke (2012), Narratologia. Wprowadzenie do teorii narracji, przeł. zbiorowe pod red. E. Kraskowskiej i E. Rajewskiej, Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego. | pl |
dc.description.references | Brawley Chris (2016), „The Icy Bleakness of Things”: The Aesthetics of Decay in Thomas Ligotti’s „The Bungalow House”, „Studies in the Fantastic”, nr 4, s. 82–100. | pl |
dc.description.references | Carroll Noël (2004), Filozofia horroru albo paradoksy uczuć, przeł. M. Przylipiak, Gdańsk: słowo/obraz terytoria. | pl |
dc.description.references | Cox Katherine (2018), Postmodern Literary Labyrinths: Spaces of Horror Reimagined, w: The Palgrave Handbook to Horror Literature, red. K. Corstorphine, L.R. Kremmel, Nowy Jork: Palgrave Macmillan, s. 339–352. | pl |
dc.description.references | Dziemianowicz Stefan (2003), „Nothing is What It Seems to Be”: Thomas Ligotti’s Assault on Certainty, w: The Thomas Ligotti Reader: Essays and Explorations, red. D. Schweitzer, Holicong: Wildside Press, s. 38–53. | pl |
dc.description.references | Edensor Tim (2005), Industrial Ruins. Spaces, Aesthetics and Materiality, Nowy Jork: Bloomsbury Publishing. | pl |
dc.description.references | Eliade Mircea (1993), Sacrum, mit, historia, przeł. A. Tatarkiewicz, Warszawa: Państwowy Instytut Wydawniczy. | pl |
dc.description.references | Frydryczak Beata (2011), Historyczne formy waloryzacji ruin, „Studia Europaea Gnesnensia”, nr 3, s. 175–194. | pl |
dc.description.references | Gąsiorowski Eugeniusz (1987), Ruina jako miejsce pamięci i pomnik, „Ochrona Zabytków”, nr 3, s. 163–175. | pl |
dc.description.references | Gomel Elana (2018), Miasta kanibalistyczne. Poczwarne ciała miejskie we współczesnej fantasy, przeł. K. Olkusz, „Creatio Fantastica”, nr 1, s. 49–64. | pl |
dc.description.references | Grunenberg Christoph (1997), Gothic: Transmutations of Horror in Late-Twentieth-Century Art, Boston: MIT Press. | pl |
dc.description.references | Gunia Wojciech (2022), Pneumatyczne, „Nowa Fantastyka”, nr 10, s. 17–22. | pl |
dc.description.references | Has-Tokarz Anita (2006), „Horror architektoniczny”: o fizycznym i semantycznym statusie przestrzeni w literaturze i filmie grozy, w: Literatura i wyobraźnia. Prace ofiarowane Profesorowi Tadeuszowi Żabskiemu w 70 rocznicę urodzin, red. J. Kolbuszewski, Wrocław: Agencja Wydawnicza a linea, s. 465–486. | pl |
dc.description.references | Has-Tokarz Anita (2010), Horror w literaturze współczesnej i filmie, Lublin: Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej. | pl |
dc.description.references | https://dflewisreviews.wordpress.com/2020/06/27/vistas-of-weird-fiction/ [dostęp 08.02.2024]. | pl |
dc.description.references | Izdebska Agnieszka (2002), Gotyckie labirynty, w: Wokół gotycyzmów. Wyobraźnia, groza, okrucieństwo, red. G. Gazda i in., Kraków: Universitas, s. 33–41. | pl |
dc.description.references | Izdebska Agnieszka (2017), Gotycyzm/gotycyzmy – rekwizyty i metamorfozy, „Poznańskie Studia Polonistyczne. Seria Literacka”, nr 30, s. 325–338. | pl |
dc.description.references | Joshi Sunand Tryambak (2003), Thomas Ligotti: Escape from Life, w: The Thomas Ligotti Reader: Essays and Explorations, red. D. Schweitzer, Holicong: Wildside Press, s. 135–154. | pl |
dc.description.references | Kain Dawid (2023), Niejasne spektakle, Kraków: Wydawnictwo IX. | pl |
dc.description.references | King Stephen (2004), Lśnienie, przeł. Z. Zinserling,Warszawa:Wydawnictwo Albatros. | pl |
dc.description.references | Kobelska Adela (2020), Świat umiejscowiony. Myślenie geograficzne w nowoczesnym literaturoznawstwie polskim, w: Wiek teorii. Sto lat nowoczesnego literaturoznawstwa polskiego, red. D. Ulicka, Warszawa: Wydawnictwo IBL PAN, s. 425–485. | pl |
dc.description.references | Kołyszko Mikołaj (2014), Groza jest święta. Mitologia literacka Howarda Phillipsa Lovecrafta i jej analiza dokonana antropologiczną metodą Claude’a Levi-Straussa, Chojnice: Wydawnictwo Wielokrotnego Wyboru. | pl |
dc.description.references | Kristeva Julia (2007), Potęga obrzydzenia. Esej o wstręcie, przeł. M. Falski, Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego. | pl |
dc.description.references | Kubicka Halina (2010), Tam, gdzie czai się zło. Przestrzeń w horrorze jako mechanizm budzenia strachu, „Literatura i Kultura Popularna”, t. 16, s. 71–89. | pl |
dc.description.references | Kubicka Halina (2010), Terytoria strachu: przestrzenne mechanizmy budowania grozy w literaturze popularnej i we współczesnym filmie, w: Groza: społeczno-kulturowe mechanizmy kreowania emocji, red. B. Płonka-Syroka, M. Szymczak, Wrocław: Oficyna Wydawnicza Arboretum, s. 131–159. | pl |
dc.description.references | Lewis Desmond Francis, Wielhorski Sławomir (2017), Cloistered by Ravelled Bones & Ruined Walls, Bukareszt: Mount Abraxas Press. | pl |
dc.description.references | Ligotti Thomas (2014), Teatro Grottesco, il. R. Włodarski, przeł. W. Gunia i in., Warszawa: Wydawnictwo Okultura. | pl |
dc.description.references | Ligotti Thomas (2015), Songs of a Dead Dreamer and Grimscribe, Nowy Jork: Penguin Random House. | pl |
dc.description.references | Ligotti Thomas (2020), Sny umarłego marzyciela, il. S. Krykun, przeł. W. Gunia, M. Kopacz, Warszawa: Wydawnictwo Okultura. | pl |
dc.description.references | Lovecraft Howard Philips (2008), Nadnaturalny horror w literaturze, przeł. A. Ledwożyw i in., Warszawa: Fantasmagoricon. | pl |
dc.description.references | Niezgoda Tomasz (2016), Bycie-w-prawdzie jako bycie-wobec-nicości w prozie Howarda Phillipsa Lovecrafta i Thomasa Ligottiego, w: Światy grozy, red. K. Olkusz, Kraków: Ośrodek Badawczy Facta Ficta, s. 69–87. | pl |
dc.description.references | Olkusz Ksenia (2010), Współczesność w zwierciadle horroru. O najnowszej polskiej fantastyce grozy, Racibórz: Wydawnictwo Państwowej Wyższej Szkoły Zawodowej w Raciborzu. | pl |
dc.description.references | Olkusz Ksenia (2016), Miasta Lovecraftiańskie, „Creatio Fantastica”, nr 3–4, s. 39–49. | pl |
dc.description.references | Otto Rudolf (1999), Świętość: elementy irracjonalne w pojęciu bóstwa i ich stosunek do elementów racjonalnych, przeł. B. Kupis, Warszawa: Wydawnictwo „KR”. | pl |
dc.description.references | Poniatyszyn Kajetan (2025), Weird fiction a horror. Uwagi terminologiczno-genologiczne, „Zagadnienia Rodzajów Literackich”, t. 68, z. 1, s. 43–61. | pl |
dc.description.references | Rybicka Elżbieta (2014), Geopoetyka. Przestrzeń i miejsce we współczesnych teoriach i praktykach literackich, Kraków: Universitas. | pl |
dc.description.references | Rybicka Elżbieta (2023), Do czego literaturze regionalnej potrzebne jest imaginarium grozy? O gotycyzowaniu Dolnego Śląska, „Wielogłos”, nr 1, s. 61–87. | pl |
dc.description.references | Slany Katarzyna (2016), Groza w literaturze dziecięcej. Od Grimmów do Gaimana, Kraków: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Pedagogicznego. | pl |
dc.description.references | Thomas Ligotti [hasło], w: Encyklopedia Fantastyki, http://encyklopediafantastyki.pl/index.php?title=Thomas Ligotti [dostęp: 08.02.2024]. | pl |
dc.description.references | Trzeciak Katarzyna (2012), (Nie)samowitość ciała w Cieniu i ciemności Thomasa Ligottiego, „Acta Humana”, nr 3, s. 63–72. | pl |
dc.description.references | Vistas of Weird Fiction, w: The Des Lewis Gestalt Real-Time Reviews, https://dflewisreviews.wordpress.com/2020/06/27/vistas-of-weird-fiction/ [dostęp 08.02.2024]. | pl |
dc.description.references | Witosz Bożena (2018), Centrum – prowincja, peryferie, marginesy. Wędrówka pojęć w świecie dyskursów, znaczeń i aksjologii, w: Wędrówka, podróż, migracja w języku i kulturze, red. E. Biłas-Pleszak i in., Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, s. 13–24. | pl |
dc.description.references | Wróbel Łukasz (2021), Czy „spisek przeciwko ludzkiej rasie”? Filozofia człowieka w nowelistyce weird fiction Thomasa Ligottiego, „Annales Universitatis Mariae Curie-Skłodowska. Sectio FF”, nr 1, s. 240–249. | pl |
dc.description.references | Wróbel Łukasz (2022), Człowiek – to brzmi... marnie. Pesymistyczna antropologia weird fiction, „Literatura i Kultura Popularna”, t. 28, s. 117–132. | pl |
dc.description.references | yellowish haze, Ruinenlust w Weird Fiction, http://www.pessimus.pl/viewtopic.php?t=140 [dostęp 08.02.2024]. | pl |
dc.description.references | Zatora Anna (2015), Użycie konwencji. Instrumentarium grozy i jego misja w Ciemno, prawie noc Joanny Bator, „Acta Humana”, nr 1, s. 211–225. | pl |
dc.identifier.eissn | 2720-0078 | - |
dc.description.volume | 26 | pl |
dc.description.firstpage | 227 | pl |
dc.description.lastpage | 246 | pl |
dc.identifier.citation2 | Białostockie Studia Literaturoznawcze | pl |
dc.identifier.orcid | 0000-0002-4560-5615 | - |
Występuje w kolekcji(ach): | Białostockie Studia Literaturoznawcze, 2025, nr 26 |
Pliki w tej pozycji:
Plik | Opis | Rozmiar | Format | |
---|---|---|---|---|
BSL_26_2025_K_Poniatyszyn_Przestrzenie_grozy.pdf | 115,15 kB | Adobe PDF | Otwórz |
Pozycja ta dostępna jest na podstawie licencji Licencja Creative Commons CCL