REPOZYTORIUM UNIWERSYTETU
W BIAŁYMSTOKU
UwB

Proszę używać tego identyfikatora do cytowań lub wstaw link do tej pozycji: http://hdl.handle.net/11320/18676
Pełny rekord metadanych
Pole DCWartośćJęzyk
dc.contributor.authorLul, Marcin-
dc.date.accessioned2025-09-01T07:14:14Z-
dc.date.available2025-09-01T07:14:14Z-
dc.date.issued2025-
dc.identifier.citationBiałostockie Studia Literaturoznawcze, nr 26, 2025, s. 189-204pl
dc.identifier.issn2082-9701-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11320/18676-
dc.description.abstractThis article proposes an interpretation of Józef Ignacy Kraszewski’s novel Czercza mogiła. Drawing form the new humanities, especially interest in human remains, their potential for agency, and their impact on the environment and social life, the article concentrates on the the story of Samuel Hawnul presented in the work from 1855 with the central event of digging up a hill which conceals an ancient grave. The corpse is a material trace of mysterious events from the past and this image constitutes a specific archive of the local memory of both the nobility and subjugated peasants. Kraszewski used various versions of the legend about the origin of the eponymous grave, and his work eventually turns into an tncanny horror story. Consequently, the setting gained significance in the literary promotion of the region, which found itself on the writer’s sightseeing and historical travel route.pl
dc.language.isoplpl
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu w Białymstokupl
dc.rightsAttribution-ShareAlike 4.0 International (CC BY-SA 4.0)-
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0/-
dc.subject19th-century Polish novelpl
dc.subjectrealismpl
dc.subjecthorror fantasypl
dc.subjectlegendpl
dc.subjectJózef Ignacy Kraszewskipl
dc.titleNekroperformans w Pińskiem. Czercza mogiła Kraszewskiegopl
dc.title.alternativeNecroperformance in Pińsk: Kraszewski’s Czercza mogiłapl
dc.typeArticlepl
dc.rights.holderUtwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Na tych samych warunkach 4.0 Miedzynarodowe.pl
dc.identifier.doi10.15290/bsl.2025.26.10-
dc.description.Emailmarcinlul@uwb.edu.plpl
dc.description.AffiliationWydział Filologiczny, Uniwersytet w Białymstokupl
dc.description.referencesBudrewicz Tadeusz (2023), Dialektyka wróg – rodzina. O „Sąsiadach” Józefa Ignacego Kraszewskiego i Marii Sadowskiej, „Czytanie Literatury. Łódzkie Studia Literaturoznawcze” nr 12, s. 53–67.pl
dc.description.referencesDomańska Ewa (2017), Nekros. Wprowadzenie do ontologii martwego ciała, Warszawa: PWN.pl
dc.description.referencesDomańska Ewa (2018), Gleba cmentarna jako dziedzictwo, w: Dziedzictwo we współczesnym świecie. Kultura, natura, człowiek, red. A. Marciniak, M. Pawleta, K. Kajda, Kraków: Universitas, s. 73–87.pl
dc.description.referencesDomańska Ewa (2018), Nekrohumanistyka, „Konteksty. Polska Sztuka Ludowa”, nr 4, s. 321–329.pl
dc.description.referencesGall Alfred (2008), Gawęda jako medium literackie polityki pamięci: „Pamiątki Soplicy” Henryka Rzewuskiego. „Słupskie Prace Filologiczne”, nr 6, s. 5–17.pl
dc.description.referencesJakubowski Melchior (2014), Wyznaczanie granic własnościowych w osiemnastowiecznej Rzeczypospolitej oraz ich trwanie w krajobrazie na przykładzie dóbr kamedułów wigierskich, „Kwartalnik Historii Kultury Materialnej”, R. 62, nr 1, s. 19–35.pl
dc.description.referencesJanion Maria (2008), Upiór z Upity. Wobec milczenia trupa, w: Śmierć Mickiewicza. Teksty i rozmowy w Roku Mickiewiczowskim, red. K. Czeczot i M. Zielińska, Warszawa: Fundacja Akademia Humanistyczna, IBL PAN, s. 142–172.pl
dc.description.referencesKonończuk Elżbieta (2004), „Czercza mogiła” – rzecz o archeologii pamięci, w: Obrazy kultury polskiej w twórczości Józefa Ignacego Kraszewskiego, red. B. Czwórnóg-Jadczak, Lublin: Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej, s. 141–147.pl
dc.description.referencesKraszewski Józef Ignacy (1985), Wspomnienia Wołynia, Polesia i Litwy, przygotował do druku i wstępem poprzedził S. Burkot, Warszawa: Ludowa Spółdzielnia Wydawnicza.pl
dc.description.referencesKraszewski Józef Ignacy (1991), Czercza mogiła, Lublin: Wydawnictwo Lubelskie. [Pierwodruk: „Nowiny” 1855, nr 1–16. Wyd. osobne: Lwów 1855].pl
dc.description.referencesKubacki Wacław (1960), „Popas w Upicie”, „Ruch Literacki”, z. 1–2, s. 28–38.pl
dc.description.referencesLewestam Fryderyk Henryk (1856), „Czercza mogiła”. Powieść przez J. I. Kraszewskiego, „Gazeta Codzienna”, nr 96.pl
dc.description.referencesLul Marcin (2014), Wokół „Ładowej pieczary”. Kraszewski i Słowianie, „Волинь-Житомирщина” 25, s. 202–214.pl
dc.description.referencesMaciejewski Marian (1977), Poetyka – gatunek – obraz. W kręgu poezji romantycznej, Wrocław: PAN IBL.pl
dc.description.referencesMokranowska Zdzisława (2014–2015), „Czercza mogiła” Józefa Ignacego Kraszewskiego – w stronę modyfikacji genologicznej, w: Kraszewski i nowożytność. Studia, idea i układ tomu: J. Ławski, red. A. Janicka. K. Czajkowski, Ł. Zabielski. Białystok: Książnica Podlaska im. Łukasza Górnickiego, Wydział Filologiczny Uniwersytetu w Białymstoku, Wydawnictwo Prymat, s. 497–508.pl
dc.description.referencesOliskiewicz-Krzywicka Anna (2012), Spory graniczne w XVIII wieku i ich wpływ na zmiany kształtu granic, „Przegląd Geodezyjny”, nr 3, s. 8–14.pl
dc.description.referencesPilarczyk Piotr (2020), Trybunał Koronny i jego palestra w powieści „Maleparta” J. I. Kraszewskiego, w: O historii adwokatury w Polsce i na świecie. W siedemdziesiątą rocznicę powstania Izby Adwokackiej w Łodzi, red. D. Wiśniewska, M. Rakowski, Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, s. 59–80.pl
dc.description.referencesRudkowska Magdalena (2002), Tradycje gotyckie w twórczości Józefa Ignacego Kraszewskiego, w: Wokół gotycyzmów. Wyobraźnia, groza, okrucieństwo, red. G. Gazda, A. Izdebska, J. Płuciennik, Kraków: Universitas, s. 279-285.pl
dc.description.referencesSajewska Dorota (2016), Nekroperformans. O sprawczym działaniu szczątków w polskiej pamięci kulturowej, „Teksty Drugie”, nr 6, s. 387–405.pl
dc.description.referencesSkorowidz miejscowości Rzeczypospolitej Polskiej (1924), t. 8: Województwo poleskie, Warszawa: GUS.pl
dc.description.referencesSłownik geograficzny Królestwa Polskiego i innych krajów słowiańskich (1883), red. F. Sulimierski, B. Chlebowski, W. Walewski, t. 4, Warszawa: Nakładem W. Walewskiego, Druk. „Wieku”.pl
dc.description.referencesSzulc Dominik (2021), Co i w jakim celu umieszczano w kopcach granicznych, czyli jak odróżnić je od kurhanów grzebalnych?, w: Realne i wyobrażone granice i rubieże Wielkiego Księstwa Litewskiego, red. D. Michaluk, Ciechanowiec: Muzeum Rolnictwa im. ks. Krzysztofa Kluka w Ciechanowcu, Archiwum Główne Akt Dawnych, s. 173–206.pl
dc.description.referencesTyszkiewicz Eustachy hr. (1837), Wiadomość o kurhanach, „Tygodnik Petersburski”, nr 94.pl
dc.description.referencesZawadzka Danuta (2013), Lelewel i Mickiewicz. Paralela, Białystok: Wydawnictwo Uniwersytetu w Białymstoku.pl
dc.description.referencesZawodziński Karol Wiktor (1963), Opowieści o powieści, oprac. Cz. Zgorzelski, Kraków: Wydawnictwo Literackie.pl
dc.identifier.eissn2720-0078-
dc.description.volume26pl
dc.description.firstpage189pl
dc.description.lastpage204pl
dc.identifier.citation2Białostockie Studia Literaturoznawczepl
dc.identifier.orcid0000-0002-0463-1323-
Występuje w kolekcji(ach):Artykuły naukowe (WFil)
Białostockie Studia Literaturoznawcze, 2025, nr 26

Pliki w tej pozycji:
Plik Opis RozmiarFormat 
BSL_26_2025_M_Lul_Nekroperformans_w_Pinskiem.pdf103,35 kBAdobe PDFOtwórz
Pokaż uproszczony widok rekordu Zobacz statystyki


Pozycja ta dostępna jest na podstawie licencji Licencja Creative Commons CCL Creative Commons