REPOZYTORIUM UNIWERSYTETU
W BIAŁYMSTOKU
UwB

Proszę używać tego identyfikatora do cytowań lub wstaw link do tej pozycji: http://hdl.handle.net/11320/18674
Pełny rekord metadanych
Pole DCWartośćJęzyk
dc.contributor.authorSawicka-Mierzyńska, Katarzyna-
dc.date.accessioned2025-09-01T06:23:41Z-
dc.date.available2025-09-01T06:23:41Z-
dc.date.issued2025-
dc.identifier.citationBiałostockie Studia Literaturoznawcze, nr 26, 2025, s. 157-173pl
dc.identifier.issn2082-9701-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11320/18674-
dc.description.abstractThe article presents a synthetic overview of the image of the eastern border in non-fiction and fiction literature written after 2010, which reflects the dynamic historical and geopolitical processes that have taken place in these areas (Michał Androsiuk’s Biały koń [The white horse] was published in Belarusian in 2006, with a Polish translation from 2011). Chronologically the topics addressed in the texts discussed cover the period from the establishing of the border in 1944–1945 to the year 2024 and the humanitarian crisis. The author reflects on the consequences of the arbitrary, ‘cabinet’ border demarcation and the “flipped world” the term she uses in reference to the period of intense trafficking activity. The last part of the article concerns texts that depict Polish eastern borderlands as a “death zone”. The interpretations include works by Dana Łukasińska, Ewa Pluta, Mikołaj Grynberg, Dorota Borodaj, Urszula Glensk, Andrzej Stasiuk and Hanna Krall.pl
dc.language.isoplpl
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu w Białymstokupl
dc.rightsAttribution-ShareAlike 4.0 International (CC BY-SA 4.0)-
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0/-
dc.subjectborderpl
dc.subjectPolish-Belarusian borderlandpl
dc.subjectBiałowieża Forestpl
dc.subjectrefugee crisispl
dc.subjectreportagepl
dc.subjectnecroviolencepl
dc.titleOd karnawału do traumy. Przemiany obrazu polskiej granicy wschodniejpl
dc.title.alternativeFrom Carnival to Trauma: Transformations of the Image of Poland’s Eastern Borderpl
dc.typeArticlepl
dc.rights.holderUtwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Na tych samych warunkach 4.0 Miedzynarodowe.pl
dc.identifier.doi10.15290/bsl.2025.26.08-
dc.description.Emailk.sawicka@uwb.edu.plpl
dc.description.AffiliationWydział Filologiczny, Uniwersytet w Białymstokupl
dc.description.referencesAndrosiuk Michał (2011), Biały koń, przeł. M. Rębacz, Białystok: Centrum Edukacji Obywatelskiej Polska-Białoruś.pl
dc.description.referencesBorodaj Dorota (2024), Szkodniki. O ludziach, drzewach i maszynach w Puszczy Białowieskiej, Warszawa: Dowody.pl
dc.description.referencesDauksza Agnieszka (2024), Ludzie nieznaczni. Taktyki przetrwania, Kraków–Gdańsk: Karakter, słowo/obraz terytoria.pl
dc.description.referencesGlensk Urszula (2024), Pinezka. Historie z granicy polsko-białoruskiej, Wołowiec: Czarne.pl
dc.description.referencesKonończuk Elżbieta (2016), Utekstawianie miejsc jako forma praktykowania historii ratowniczej. Przykład Podlasia, „Białostockie Studia Literaturoznawcze”, nr 8, s. 33–49.pl
dc.description.referencesKrall Hanna (2024), Jedenaście, Kraków: Wydawnictwo A.5.pl
dc.description.referencesKsiążek Michał (2015), Droga 816, Białystok: Fundacja Sąsiedzi.pl
dc.description.referencesŁukasińska Dana (2013), Antyhona, „Annus Albaruthenicus”, s. 111–147.pl
dc.description.referencesMbembe Achille (2024), Brutalizm, przeł. O. Hedemann, Kraków: Karakter.pl
dc.description.referencesOrzeszek Jakub, Rosiek Stanisław [red.] (2022), Nekroprzemoc. Polityka, kultura i umarli, Gdańsk: słowo/obraz terytoria.pl
dc.description.referencesPluta Ewa (2022), Rubież. Reportaż wędrowny, Warszawa: Dowody.pl
dc.description.referencesRoszczynialska Magdalena (2020), Poetyka aktywnej wrażliwości Michała Ksiażka (w dobie antropocenu), w: Twórczość Wiesława Kazaneckiego oraz laureatów nagrody literackiej jego imienia, red. M. Kochanowski, K. Sawicka-Mierzyńska, Białystok: Wydawnictwo UwB, s. 151–169.pl
dc.description.referencesRybicka Elżbieta (2020), Krajobraz, powolność i piesza wędrówka. Kilka uwag o „Drodze 816” Michała Książka, w: Twórczość Wiesława Kazaneckiego oraz laureatów nagrody literackiej jego imienia, red. M. Kochanowski, K. Sawicka-Mierzyńska, Białystok: Wydawnictwo UwB, s. 139–150.pl
dc.description.referencesSawicka-Mierzyńska Katarzyna (2015), Granica w doświadczeniu romantycznych podróżników, w: Georomantyzm. Literatura, miejsce, środowisko, red. E. Dąbrowicz, M. Lul, K. Sawicka-Mierzyńska, D. Zawadzka, Białystok: Wydawnictwo UwB, s. 201–215.pl
dc.description.referencesSawicka-Mierzyńska Katarzyna (2020), „Puszcza białowieska rośnie na osadach ludzkich” – las i pamięć, „Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. Studia Poetica”, nr 8, s. 70–89.pl
dc.description.referencesSazonau Wiktar (2010), Notatki kontrabandzisty, przeł. M. Rębacz, Białystok: Centrum Edukacji Obywatelskiej Polska-Białoruś.pl
dc.description.referencesStasiuk Andrzej (2024), Rzeka dzieciństwa, Wołowiec: Czarne.pl
dc.description.referencesStyrczula Mateusz (2022), Pogranicza. Krótki kurs budowania granic. Reportaże z Bałkanów, Etiopii, Europy Wschodniej, Kaukazu, Polski i Ziemi Świętej, Kielce: Paśny Buriat.pl
dc.description.referencesTrusewicz Katarzyna (2018), Motyw granicy w literaturze tematyzującej Podlasie („Antyhona” Dany Łukasińskiej, „Granica” Michała Androsiuka oraz „Droga 816” Michała Książka), w: Wyobraźnia przestrzenna w perspektywie geopoetyki, red. E. Konończuk, K. Trusewicz, S. Trusewicz, Białystok: Instytut Filologii Polskiej UwB, s. 145–166.pl
dc.identifier.eissn2720-0078-
dc.description.volume26pl
dc.description.firstpage157pl
dc.description.lastpage173pl
dc.identifier.citation2Białostockie Studia Literaturoznawczepl
dc.identifier.orcid0000-0001-6744-9855-
Występuje w kolekcji(ach):Artykuły naukowe (WFil)
Białostockie Studia Literaturoznawcze, 2025, nr 26

Pliki w tej pozycji:
Plik Opis RozmiarFormat 
BSL_26_2025_K_Sawicka_Mierzynska_Od_karnawalu_do_traumy.pdf98,32 kBAdobe PDFOtwórz
Pokaż uproszczony widok rekordu Zobacz statystyki


Pozycja ta dostępna jest na podstawie licencji Licencja Creative Commons CCL Creative Commons