Proszę używać tego identyfikatora do cytowań lub wstaw link do tej pozycji:
http://hdl.handle.net/11320/18672
Pełny rekord metadanych
Pole DC | Wartość | Język |
---|---|---|
dc.contributor.author | Uhlig, Wiktor | - |
dc.date.accessioned | 2025-09-01T05:55:52Z | - |
dc.date.available | 2025-09-01T05:55:52Z | - |
dc.date.issued | 2025 | - |
dc.identifier.citation | Białostockie Studia Literaturoznawcze, nr 26, 2025, s. 113-133 | pl |
dc.identifier.issn | 2082-9701 | - |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11320/18672 | - |
dc.description.abstract | The subject of the article is the experience prior to attending a performance in an enclosed space. Is the journey to the theatre part of the performance? In some cases – when the theatre operates in an unconventional venue – the very act of reaching it already entails a form of participation in a spectacle. This is the case, for example, in theatres located in rural areas, such as Gardzienice and Węgajty. Theatre participation beyond the performance itself can also take place in urban space, including post-industrial areas, where Warsaw’s Nowy Teatr originally presented its performances. Transfer for the audience to the performance venue, as practised by TRWarszawa that perform on sound stages on the city outskirts, may also be part of the organisation of a theatrical performance. The landscape plays a role in the route as well as at the moment of reaching the theatrical place. | pl |
dc.language.iso | pl | pl |
dc.publisher | Wydawnictwo Uniwersytetu w Białymstoku | pl |
dc.rights | Attribution-ShareAlike 4.0 International (CC BY-SA 4.0) | - |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0/ | - |
dc.subject | landscape | pl |
dc.subject | theatrical place | pl |
dc.subject | tour | pl |
dc.subject | Krzysztof Warlikowski | pl |
dc.subject | Gardzienice | pl |
dc.subject | Węgajty | pl |
dc.title | W drodze do teatru. Krajobraz wokół miejsca teatralnego a doświadczenie spektaklu | pl |
dc.title.alternative | On the Way to the Theatre:The Landscape around the Theatrical Placeand the Experience of a Performance | pl |
dc.type | Article | pl |
dc.rights.holder | Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Na tych samych warunkach 4.0 Miedzynarodowe. | pl |
dc.identifier.doi | 10.15290/bsl.2025.26.06 | - |
dc.description.Email | wiktorromanuhlig@uw.edu.pl | pl |
dc.description.Affiliation | Międzydziedzinowa Szkoła Doktorska, Uniwersytet Warszawski | pl |
dc.description.references | Augé Marc (2011), Nie-miejsca. Wprowadzenie do antropologii hipernowoczesności, przeł. R. Chymkowski, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. | pl |
dc.description.references | Biernat Justyna (2021), The Landscape of Węgajty Theatre, „Theatre Research International”, nr 3, s. 303–321, DOI: https://doi.org/10.1017/S0307883321000286 [dostęp 10.10.2024]. | pl |
dc.description.references | Biernat Justyna (2023), Krajobraz warmińskiej prowincji, w: Polifonia. Rzecz o pracy twórczej Teatru Węgajty, red. K. Kułakowska, Warszawa: Instytut Sztuki Polskiej Akademii Nauk, s. 192–202, DOI: https://doi.org/10.36744/9788366519657.01 [dostęp 11.10.2024]. | pl |
dc.description.references | Braun Kazimierz (1998), Wobec przestrzeni teatralnej, w: Teatr w miejscach nieteatralnych, red. J. Tyszka, Poznań: Wydawnictwo Fundacji Humaniora, s. 81–104. | pl |
dc.description.references | Certeau Michel de (2008), Wynaleźć codzienność. Sztuki działania, przeł. Katarzyna Thiel-Jańczuk, Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego. | pl |
dc.description.references | Chaudhuri Una (1997), Staging Place: The Geography of Modern Drama, Ann Arbor: The University of Michigan Press. | pl |
dc.description.references | Chaudhuri Una (2002), Land/Scape/Theory, w: Land/Scape/Theater, red. E. Fuchs, U. Chaudhuri, Ann Arbor: University of Michigan Press, s. 11–29. | pl |
dc.description.references | Cresswell Tim (2015), Place. An Introduction (Second Edition), Malden–Oxford–Chichester: Wiley-Blackwell. | pl |
dc.description.references | Ćwikła Małgorzata (2016), Krajobraz teatralny Szwajcarii – ujęcie organizacyjne, w: System organizacji teatrów w Europie, red. K. Prykowska-Michalak, Warszawa: Instytut Teatralny im. Zbigniewa Raszewskiego, s. 143–157. | pl |
dc.description.references | Daniels Stephen, Cosgrove Denis (1997), Spectacle and text: Landscape metaphors in cultural geography, w: Place/Culture/Representation, red. J. Duncan, D. Ley, London–New York: Routledge, s. 57–77. | pl |
dc.description.references | Dobiasz-Krysiak Maja (2023), Wydeptywanie geografii działania. O praktykach badawczych Interdyscyplinarnej Placówki Twórczo-Badawczej „Pracownia”, „Konteksty. Polska Sztuka Ludowa”, nr 3, s. 300–312, DOI: https://doi.org/10.36744/k.1718 [dostęp 10.10.2024]. | pl |
dc.description.references | Działek Jarosław (2021), Geografia sztuki. Struktury przestrzenne zjawisk i procesów artystycznych, Kraków: Instytut Geografii i Gospodarki Przestrzennej, Uniwersytet Jagielloński w Krakowie. | pl |
dc.description.references | Escher Anton (2006), The Geography of Cinema – A Cinematic World, „Erdkunde”, nr 4, s. 307–314, https://www.erdkunde.uni-bonn.de/article/view/2570/2559 [dostęp 9.10.2024]. | pl |
dc.description.references | Fuchs Elinor (1996), Another Version of Pastoral, w: E. Fuchs, The Death of Character. Perspectives on Theater after Modernism, Bloomington–Indianapolis: Indiana University Press, s. 92–107, DOI: https://doi.org/10.2307/j.ctt2005s83.9. | pl |
dc.description.references | Gregory Derek, Johnston Ron, Pratt Geraldine, Watts Michael J., Whatmore Sarah [red.] (2009), The Dictionary of Human Geography (5th Edition), Malden–Oxford–Chichester: Wiley-Blackwell. | pl |
dc.description.references | Hasiuk Magdalena (2020), Etos i utopia w działaniach Teatru Węgajty, „Konteksty. Polska Sztuka Ludowa”, nr 3, s. 226–236. | pl |
dc.description.references | Hasiuk Magdalena (2024), Od antropologii teatru do antropologii lasu. O pewnym rozumieniu Teatru Węgajty jako teatru antropologicznego, „Pamiętnik Teatralny”, nr 2, s. 137–162, DOI: https://doi.org/10.36744/pt.1552 [dostęp 11.10.2024]. | pl |
dc.description.references | Interdyscyplinarna Placówka Twórczo-Badawcza „Pracownia” (1982), Geografia działania, w: Sztuka otwarta. Parateatr II: działania integracyjne, red. E. Dawidejt-Jastrzębska, Wrocław: Zjednoczone Przedsiębiorstwa Rozrywkowe, Ośrodek Teatru Otwartego „Kalambur”, s. 64–65. | pl |
dc.description.references | Jałowiecki Bohdan (2009), Magia miejsc, w: Fenomen genius loci. Tożsamość miejsca w kontekście historycznym i współczesnym (Materiały konferencji zorganizowanej przez Muzeum Pałac w Wilanowie, Instytut Historii Sztuki Uniwersytetu Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie, grudzień 2007), red. B. Gutowski, Warszawa: Muzeum Pałac w Wilanowie, s. 9–14. | pl |
dc.description.references | Konończuk Elżbieta (2017), Utekstawianie miejsc jako forma praktykowania historii ratowniczej. Przykład Podlasia, w: Geograficzne przestrzenie utekstowione, red. B. Karwowska, E. Konończuk, E. Sidoruk, E. Wampuszyc, Białystok: Wydawnictwo Uniwersytetu w Białymstoku, s. 73–94, http://hdl.handle.net/11320/11419 [dostęp 15.10.2024]. | pl |
dc.description.references | Kornaś Tadeusz (2003), starogrecka wieś gardzienice, „Didaskalia”, nr 57, s. 30–35, https://archiwum.didaskalia.pl/57 kornas.htm [dostęp 10.10.2024]. | pl |
dc.description.references | Kozień-Woźniak Magdalena (2018), Miejsce teatralne dla otwartej wspólnoty, w: Integracja sztuk wszelkich w XXI wieku. Architektura teatru, red. G. Rzepecki, Bydgoszcz: Wydawnictwa Uczelniane Uniwersytetu Technologiczno-Przyrodniczego, s. 77–83, https://dlibra.pbs.edu.pl/publication/1312 [dostęp 11.10.2024]. | pl |
dc.description.references | Latawiec Krystyna (2014), Nie-miejsca jako przestrzeń intensywnych interakcji: kilka przykładów z teatru, „Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. Studia Historicolitteraria”, t. 14, s. 109–121. | pl |
dc.description.references | Lech Jan (2016), Sceniczna mowa dźwięku. Rozmowa z Włodzimierzem Staniewskim, „Ruch Muzyczny”, nr 2, s. 31–32. | pl |
dc.description.references | Libura Hanna (1990), Percepcja przestrzeni miejskiej, Warszawa: Uniwersytet Warszawski, Instytut Gospodarki Przestrzennej. | pl |
dc.description.references | Lisowski Andrzej (2003), Koncepcje przestrzeni w geografii człowieka, Warszawa: Uniwersytet Warszawski, Wydział Geografii i Studiów Regionalnych. | pl |
dc.description.references | Malarski Ryszard, Błażejewska Anna [red.] (2009), Nowy Teatr, Nowe Miejsce. Koncepcje architektoniczne siedziby Nowego Teatru (katalog pokonkursowy), Warszawa: Nowy Teatr. | pl |
dc.description.references | Marranca Bonnie (1996), Ecologies of Theater. Essays at the Century Turning, Baltimore–London: The Johns Hopkins University Press. | pl |
dc.description.references | Massey Doreen (2000), The conceptualization of place, w: A Place in the World? Places, Cultures and Globalization, red. D. Massey, P. Jess, Oxford: Oxford University Press, s. 45–85. | pl |
dc.description.references | Moretti Franco (1998), Atlas of the European novel. 1800–1900, London–New York: Verso. | pl |
dc.description.references | Niedurny Katarzyna, Morawski Piotr (2023), Teatr wzmacniający. Rozmowa z Anką Herbut, Pawłem Kulką, Justyną Lipko-Konieczną i Anną Rochowską, „Dwutygodnik”, nr 352, https://www.dwutygodnik.com/artykul/10524-teatr-wzmacniajacy.html [dostęp 27.09.2024]. | pl |
dc.description.references | Ostrowska Joanna (2014), „Teatr może być w byle kącie”. Wokół zagadnień miejsca i przestrzeni w teatrze, Poznań: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza. | pl |
dc.description.references | Pavis Patrice (1998), Słownik terminów teatralnych, przeł. S. Świontek, Wrocław: Zakład Narodowy im. Ossolińskich. | pl |
dc.description.references | Power Cormac (2008), Presence in Play. A Critique of Theories of Presence in the Theatre, Amsterdam–New York: Rodopi, DOI: https://doi.org/10.1163/9789401205719. | pl |
dc.description.references | Ratajczak Dobrochna (1975), Z problemów geografii teatru, w: Biografia – geografia – kultura literacka, red. J. Ziomek, J. Sławiński, Wrocław–Warszawa–Kraków–Gdańsk: Zakład Narodowy im. Ossolińskich, Wydawnictwo PAN, s. 219–247. | pl |
dc.description.references | Relph Edward (1976), Place and Placelessness, London: Pion. | pl |
dc.description.references | Relph Edward (2016), Afterword, w: Place and Placelessness Revisited, red. R. Freestone, E. Liu, New York–Abingdon: Routledge, s. 269–271, DOI: https://doi.org/10.4324/9781315676456. | pl |
dc.description.references | Rembowska Krystyna (2013), Kultura w badaniach geograficznych, w: K. Rembowska, Geografia w ujęciu humanistycznym. Wybór prac Krystyny Rembowskiej, red. A. Suliborski, Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, s. 189–207. | pl |
dc.description.references | Richling Andrzej (2009), Perspektywy rozwoju ekologii krajobrazu, „Problemy Ekologii Krajobrazu”, nr 23, s. 7–10. | pl |
dc.description.references | Rogers Amanda (2012), Geographies of the Performing Arts: Landscapes, Places and Cities, „Geography Compass”, nr 2, s. 60–75, DOI: https://doi.org/10.1111/j.1749-8198.2011.00471.x. | pl |
dc.description.references | Rybicka Elżbieta (2014), Geopoetyka. Przestrzeń i miejsce we współczesnych teoriach i praktykach literackich, Kraków: Universitas. | pl |
dc.description.references | Schuquel Maurílio Bertazzo (2021), Landscape as Operational Notion in the Performing Arts, „Revista Brasileira de Estudos da Presenc¸a vert Brazilian Journal on Presence Studies”, nr 2, s. 1–20, DOI: https://doi.org/10.1590/2237-266099932 [dostęp 10.10.2024]. | pl |
dc.description.references | Taylor Diana (2018), Performans, przeł. M. Borowski, M. Sugiera, Kraków: „Universitas”. | pl |
dc.description.references | Tuan Yi-Fu (1987), Przestrzeń i miejsce, przeł. A. Morawińska, Warszawa: Państwowy Instytut Wydawniczy. | pl |
dc.description.references | Ubersfeld Anne (1981), Lire le théâtre 2. L’école du spectateur, Paris: Éditions sociales. | pl |
dc.description.references | Ubersfeld Anne (2002), Czytanie teatru I, przeł. J. Żurowska, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. | pl |
dc.description.references | Uhlig Wiktor (2020), Ekologia czy oikologia?, „Teatr”, nr 9, s. 48–52, https://teatr-pismo.pl/7851-ekologia-czy-oikologia/ [dostęp 11.10.2024]. | pl |
dc.description.references | Walmsley D. Jim, Lewis Gareth J. (1997), Geografia człowieka. Podejścia behawioralne, przeł. E. Nowosielska, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. | pl |
dc.description.references | Główny Urząd Statystyczny – Bank Danych Lokalnych, https://bdl.stat.gov.pl [dostęp 14.10.2024]. | pl |
dc.description.references | Jak do nas trafić? Info dojazdowe zaktualizowane 08.11.2023 – Teatr Węgajty, https://teatrwegajty.eu/kontakt/jak-do-nas-trafic/ [dostęp 21.10.2024]. | pl |
dc.description.references | OPT Gardzienice, https://web.archive.org/web/20150308153806/http://www.gardzienice.org/news/id/1.html [dostęp 27.09.2024]. | pl |
dc.description.references | Wskazówki dojazdu – rozkład jazdy, Ośrodek Praktyk Teatralnych „Gardzienice”, https://gardzienice.org/wp-content/uploads/2021/04/Wskazowki-dojazdu-rozklad-jazdy.pdf [dostęp 21.10.2024]. | pl |
dc.identifier.eissn | 2720-0078 | - |
dc.description.volume | 26 | pl |
dc.description.firstpage | 113 | pl |
dc.description.lastpage | 133 | pl |
dc.identifier.citation2 | Białostockie Studia Literaturoznawcze | pl |
dc.identifier.orcid | 0000-0003-4229-9509 | - |
Występuje w kolekcji(ach): | Białostockie Studia Literaturoznawcze, 2025, nr 26 |
Pliki w tej pozycji:
Plik | Opis | Rozmiar | Format | |
---|---|---|---|---|
BSL_26_2025_W_Uhlig_W_drodze_do_teatru.pdf | 130,84 kB | Adobe PDF | Otwórz |
Pozycja ta dostępna jest na podstawie licencji Licencja Creative Commons CCL