REPOZYTORIUM UNIWERSYTETU
W BIAŁYMSTOKU
UwB

Proszę używać tego identyfikatora do cytowań lub wstaw link do tej pozycji: http://hdl.handle.net/11320/18672
Pełny rekord metadanych
Pole DCWartośćJęzyk
dc.contributor.authorUhlig, Wiktor-
dc.date.accessioned2025-09-01T05:55:52Z-
dc.date.available2025-09-01T05:55:52Z-
dc.date.issued2025-
dc.identifier.citationBiałostockie Studia Literaturoznawcze, nr 26, 2025, s. 113-133pl
dc.identifier.issn2082-9701-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11320/18672-
dc.description.abstractThe subject of the article is the experience prior to attending a performance in an enclosed space. Is the journey to the theatre part of the performance? In some cases – when the theatre operates in an unconventional venue – the very act of reaching it already entails a form of participation in a spectacle. This is the case, for example, in theatres located in rural areas, such as Gardzienice and Węgajty. Theatre participation beyond the performance itself can also take place in urban space, including post-industrial areas, where Warsaw’s Nowy Teatr originally presented its performances. Transfer for the audience to the performance venue, as practised by TRWarszawa that perform on sound stages on the city outskirts, may also be part of the organisation of a theatrical performance. The landscape plays a role in the route as well as at the moment of reaching the theatrical place.pl
dc.language.isoplpl
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu w Białymstokupl
dc.rightsAttribution-ShareAlike 4.0 International (CC BY-SA 4.0)-
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0/-
dc.subjectlandscapepl
dc.subjecttheatrical placepl
dc.subjecttourpl
dc.subjectKrzysztof Warlikowskipl
dc.subjectGardzienicepl
dc.subjectWęgajtypl
dc.titleW drodze do teatru. Krajobraz wokół miejsca teatralnego a doświadczenie spektaklupl
dc.title.alternativeOn the Way to the Theatre:The Landscape around the Theatrical Placeand the Experience of a Performancepl
dc.typeArticlepl
dc.rights.holderUtwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Na tych samych warunkach 4.0 Miedzynarodowe.pl
dc.identifier.doi10.15290/bsl.2025.26.06-
dc.description.Emailwiktorromanuhlig@uw.edu.plpl
dc.description.AffiliationMiędzydziedzinowa Szkoła Doktorska, Uniwersytet Warszawskipl
dc.description.referencesAugé Marc (2011), Nie-miejsca. Wprowadzenie do antropologii hipernowoczesności, przeł. R. Chymkowski, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.pl
dc.description.referencesBiernat Justyna (2021), The Landscape of Węgajty Theatre, „Theatre Research International”, nr 3, s. 303–321, DOI: https://doi.org/10.1017/S0307883321000286 [dostęp 10.10.2024].pl
dc.description.referencesBiernat Justyna (2023), Krajobraz warmińskiej prowincji, w: Polifonia. Rzecz o pracy twórczej Teatru Węgajty, red. K. Kułakowska, Warszawa: Instytut Sztuki Polskiej Akademii Nauk, s. 192–202, DOI: https://doi.org/10.36744/9788366519657.01 [dostęp 11.10.2024].pl
dc.description.referencesBraun Kazimierz (1998), Wobec przestrzeni teatralnej, w: Teatr w miejscach nieteatralnych, red. J. Tyszka, Poznań: Wydawnictwo Fundacji Humaniora, s. 81–104.pl
dc.description.referencesCerteau Michel de (2008), Wynaleźć codzienność. Sztuki działania, przeł. Katarzyna Thiel-Jańczuk, Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.pl
dc.description.referencesChaudhuri Una (1997), Staging Place: The Geography of Modern Drama, Ann Arbor: The University of Michigan Press.pl
dc.description.referencesChaudhuri Una (2002), Land/Scape/Theory, w: Land/Scape/Theater, red. E. Fuchs, U. Chaudhuri, Ann Arbor: University of Michigan Press, s. 11–29.pl
dc.description.referencesCresswell Tim (2015), Place. An Introduction (Second Edition), Malden–Oxford–Chichester: Wiley-Blackwell.pl
dc.description.referencesĆwikła Małgorzata (2016), Krajobraz teatralny Szwajcarii – ujęcie organizacyjne, w: System organizacji teatrów w Europie, red. K. Prykowska-Michalak, Warszawa: Instytut Teatralny im. Zbigniewa Raszewskiego, s. 143–157.pl
dc.description.referencesDaniels Stephen, Cosgrove Denis (1997), Spectacle and text: Landscape metaphors in cultural geography, w: Place/Culture/Representation, red. J. Duncan, D. Ley, London–New York: Routledge, s. 57–77.pl
dc.description.referencesDobiasz-Krysiak Maja (2023), Wydeptywanie geografii działania. O praktykach badawczych Interdyscyplinarnej Placówki Twórczo-Badawczej „Pracownia”, „Konteksty. Polska Sztuka Ludowa”, nr 3, s. 300–312, DOI: https://doi.org/10.36744/k.1718 [dostęp 10.10.2024].pl
dc.description.referencesDziałek Jarosław (2021), Geografia sztuki. Struktury przestrzenne zjawisk i procesów artystycznych, Kraków: Instytut Geografii i Gospodarki Przestrzennej, Uniwersytet Jagielloński w Krakowie.pl
dc.description.referencesEscher Anton (2006), The Geography of Cinema – A Cinematic World, „Erdkunde”, nr 4, s. 307–314, https://www.erdkunde.uni-bonn.de/article/view/2570/2559 [dostęp 9.10.2024].pl
dc.description.referencesFuchs Elinor (1996), Another Version of Pastoral, w: E. Fuchs, The Death of Character. Perspectives on Theater after Modernism, Bloomington–Indianapolis: Indiana University Press, s. 92–107, DOI: https://doi.org/10.2307/j.ctt2005s83.9.pl
dc.description.referencesGregory Derek, Johnston Ron, Pratt Geraldine, Watts Michael J., Whatmore Sarah [red.] (2009), The Dictionary of Human Geography (5th Edition), Malden–Oxford–Chichester: Wiley-Blackwell.pl
dc.description.referencesHasiuk Magdalena (2020), Etos i utopia w działaniach Teatru Węgajty, „Konteksty. Polska Sztuka Ludowa”, nr 3, s. 226–236.pl
dc.description.referencesHasiuk Magdalena (2024), Od antropologii teatru do antropologii lasu. O pewnym rozumieniu Teatru Węgajty jako teatru antropologicznego, „Pamiętnik Teatralny”, nr 2, s. 137–162, DOI: https://doi.org/10.36744/pt.1552 [dostęp 11.10.2024].pl
dc.description.referencesInterdyscyplinarna Placówka Twórczo-Badawcza „Pracownia” (1982), Geografia działania, w: Sztuka otwarta. Parateatr II: działania integracyjne, red. E. Dawidejt-Jastrzębska, Wrocław: Zjednoczone Przedsiębiorstwa Rozrywkowe, Ośrodek Teatru Otwartego „Kalambur”, s. 64–65.pl
dc.description.referencesJałowiecki Bohdan (2009), Magia miejsc, w: Fenomen genius loci. Tożsamość miejsca w kontekście historycznym i współczesnym (Materiały konferencji zorganizowanej przez Muzeum Pałac w Wilanowie, Instytut Historii Sztuki Uniwersytetu Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie, grudzień 2007), red. B. Gutowski, Warszawa: Muzeum Pałac w Wilanowie, s. 9–14.pl
dc.description.referencesKonończuk Elżbieta (2017), Utekstawianie miejsc jako forma praktykowania historii ratowniczej. Przykład Podlasia, w: Geograficzne przestrzenie utekstowione, red. B. Karwowska, E. Konończuk, E. Sidoruk, E. Wampuszyc, Białystok: Wydawnictwo Uniwersytetu w Białymstoku, s. 73–94, http://hdl.handle.net/11320/11419 [dostęp 15.10.2024].pl
dc.description.referencesKornaś Tadeusz (2003), starogrecka wieś gardzienice, „Didaskalia”, nr 57, s. 30–35, https://archiwum.didaskalia.pl/57 kornas.htm [dostęp 10.10.2024].pl
dc.description.referencesKozień-Woźniak Magdalena (2018), Miejsce teatralne dla otwartej wspólnoty, w: Integracja sztuk wszelkich w XXI wieku. Architektura teatru, red. G. Rzepecki, Bydgoszcz: Wydawnictwa Uczelniane Uniwersytetu Technologiczno-Przyrodniczego, s. 77–83, https://dlibra.pbs.edu.pl/publication/1312 [dostęp 11.10.2024].pl
dc.description.referencesLatawiec Krystyna (2014), Nie-miejsca jako przestrzeń intensywnych interakcji: kilka przykładów z teatru, „Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. Studia Historicolitteraria”, t. 14, s. 109–121.pl
dc.description.referencesLech Jan (2016), Sceniczna mowa dźwięku. Rozmowa z Włodzimierzem Staniewskim, „Ruch Muzyczny”, nr 2, s. 31–32.pl
dc.description.referencesLibura Hanna (1990), Percepcja przestrzeni miejskiej, Warszawa: Uniwersytet Warszawski, Instytut Gospodarki Przestrzennej.pl
dc.description.referencesLisowski Andrzej (2003), Koncepcje przestrzeni w geografii człowieka, Warszawa: Uniwersytet Warszawski, Wydział Geografii i Studiów Regionalnych.pl
dc.description.referencesMalarski Ryszard, Błażejewska Anna [red.] (2009), Nowy Teatr, Nowe Miejsce. Koncepcje architektoniczne siedziby Nowego Teatru (katalog pokonkursowy), Warszawa: Nowy Teatr.pl
dc.description.referencesMarranca Bonnie (1996), Ecologies of Theater. Essays at the Century Turning, Baltimore–London: The Johns Hopkins University Press.pl
dc.description.referencesMassey Doreen (2000), The conceptualization of place, w: A Place in the World? Places, Cultures and Globalization, red. D. Massey, P. Jess, Oxford: Oxford University Press, s. 45–85.pl
dc.description.referencesMoretti Franco (1998), Atlas of the European novel. 1800–1900, London–New York: Verso.pl
dc.description.referencesNiedurny Katarzyna, Morawski Piotr (2023), Teatr wzmacniający. Rozmowa z Anką Herbut, Pawłem Kulką, Justyną Lipko-Konieczną i Anną Rochowską, „Dwutygodnik”, nr 352, https://www.dwutygodnik.com/artykul/10524-teatr-wzmacniajacy.html [dostęp 27.09.2024].pl
dc.description.referencesOstrowska Joanna (2014), „Teatr może być w byle kącie”. Wokół zagadnień miejsca i przestrzeni w teatrze, Poznań: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza.pl
dc.description.referencesPavis Patrice (1998), Słownik terminów teatralnych, przeł. S. Świontek, Wrocław: Zakład Narodowy im. Ossolińskich.pl
dc.description.referencesPower Cormac (2008), Presence in Play. A Critique of Theories of Presence in the Theatre, Amsterdam–New York: Rodopi, DOI: https://doi.org/10.1163/9789401205719.pl
dc.description.referencesRatajczak Dobrochna (1975), Z problemów geografii teatru, w: Biografia – geografia – kultura literacka, red. J. Ziomek, J. Sławiński, Wrocław–Warszawa–Kraków–Gdańsk: Zakład Narodowy im. Ossolińskich, Wydawnictwo PAN, s. 219–247.pl
dc.description.referencesRelph Edward (1976), Place and Placelessness, London: Pion.pl
dc.description.referencesRelph Edward (2016), Afterword, w: Place and Placelessness Revisited, red. R. Freestone, E. Liu, New York–Abingdon: Routledge, s. 269–271, DOI: https://doi.org/10.4324/9781315676456.pl
dc.description.referencesRembowska Krystyna (2013), Kultura w badaniach geograficznych, w: K. Rembowska, Geografia w ujęciu humanistycznym. Wybór prac Krystyny Rembowskiej, red. A. Suliborski, Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, s. 189–207.pl
dc.description.referencesRichling Andrzej (2009), Perspektywy rozwoju ekologii krajobrazu, „Problemy Ekologii Krajobrazu”, nr 23, s. 7–10.pl
dc.description.referencesRogers Amanda (2012), Geographies of the Performing Arts: Landscapes, Places and Cities, „Geography Compass”, nr 2, s. 60–75, DOI: https://doi.org/10.1111/j.1749-8198.2011.00471.x.pl
dc.description.referencesRybicka Elżbieta (2014), Geopoetyka. Przestrzeń i miejsce we współczesnych teoriach i praktykach literackich, Kraków: Universitas.pl
dc.description.referencesSchuquel Maurílio Bertazzo (2021), Landscape as Operational Notion in the Performing Arts, „Revista Brasileira de Estudos da Presenc¸a vert Brazilian Journal on Presence Studies”, nr 2, s. 1–20, DOI: https://doi.org/10.1590/2237-266099932 [dostęp 10.10.2024].pl
dc.description.referencesTaylor Diana (2018), Performans, przeł. M. Borowski, M. Sugiera, Kraków: „Universitas”.pl
dc.description.referencesTuan Yi-Fu (1987), Przestrzeń i miejsce, przeł. A. Morawińska, Warszawa: Państwowy Instytut Wydawniczy.pl
dc.description.referencesUbersfeld Anne (1981), Lire le théâtre 2. L’école du spectateur, Paris: Éditions sociales.pl
dc.description.referencesUbersfeld Anne (2002), Czytanie teatru I, przeł. J. Żurowska, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.pl
dc.description.referencesUhlig Wiktor (2020), Ekologia czy oikologia?, „Teatr”, nr 9, s. 48–52, https://teatr-pismo.pl/7851-ekologia-czy-oikologia/ [dostęp 11.10.2024].pl
dc.description.referencesWalmsley D. Jim, Lewis Gareth J. (1997), Geografia człowieka. Podejścia behawioralne, przeł. E. Nowosielska, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.pl
dc.description.referencesGłówny Urząd Statystyczny – Bank Danych Lokalnych, https://bdl.stat.gov.pl [dostęp 14.10.2024].pl
dc.description.referencesJak do nas trafić? Info dojazdowe zaktualizowane 08.11.2023 – Teatr Węgajty, https://teatrwegajty.eu/kontakt/jak-do-nas-trafic/ [dostęp 21.10.2024].pl
dc.description.referencesOPT Gardzienice, https://web.archive.org/web/20150308153806/http://www.gardzienice.org/news/id/1.html [dostęp 27.09.2024].pl
dc.description.referencesWskazówki dojazdu – rozkład jazdy, Ośrodek Praktyk Teatralnych „Gardzienice”, https://gardzienice.org/wp-content/uploads/2021/04/Wskazowki-dojazdu-rozklad-jazdy.pdf [dostęp 21.10.2024].pl
dc.identifier.eissn2720-0078-
dc.description.volume26pl
dc.description.firstpage113pl
dc.description.lastpage133pl
dc.identifier.citation2Białostockie Studia Literaturoznawczepl
dc.identifier.orcid0000-0003-4229-9509-
Występuje w kolekcji(ach):Białostockie Studia Literaturoznawcze, 2025, nr 26

Pliki w tej pozycji:
Plik Opis RozmiarFormat 
BSL_26_2025_W_Uhlig_W_drodze_do_teatru.pdf130,84 kBAdobe PDFOtwórz
Pokaż uproszczony widok rekordu Zobacz statystyki


Pozycja ta dostępna jest na podstawie licencji Licencja Creative Commons CCL Creative Commons