REPOZYTORIUM UNIWERSYTETU
W BIAŁYMSTOKU
UwB

Proszę używać tego identyfikatora do cytowań lub wstaw link do tej pozycji: http://hdl.handle.net/11320/18665
Pełny rekord metadanych
Pole DCWartośćJęzyk
dc.contributor.authorRydz, Agnieszka-
dc.date.accessioned2025-08-29T10:19:00Z-
dc.date.available2025-08-29T10:19:00Z-
dc.date.issued2025-
dc.identifier.citationBiałostockie Studia Literaturoznawcze, nr 26, 2025, s. 59-80pl
dc.identifier.issn2082-9701-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11320/18665-
dc.description.abstractThis article analyses the way landscapes are presented in Jarosław Iwaszkiewicz’s prose, using the short stories Panny z Wilka [The Maids of Wilko], Brzezina [The Birch Grove] and Młyn nad Utratą [The Mill on the Utrata River] as examples. The main interpretative context is provided by Georg Simmel’s essay “The Bridge and the Door”. The author distinguishes three variants of representation, which she defines as the timelessness of landscape, the fullness of landscape and the transcendence of landscape. In her opinion, in Iwaszkiewicz’s stories, landscape acts as a symbol, is a vehicle for plot change, and also an exponent of ideas, playing a special role as a mediator of mystery with existential significance. The multisensory perception of reality is an experience so deeply internalised that it becomes an integral part of the characters’ being.pl
dc.language.isoplpl
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu w Białymstokupl
dc.rightsAttribution-ShareAlike 4.0 International (CC BY-SA 4.0)-
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0/-
dc.subjectlandscapepl
dc.subjectrepresentationpl
dc.subject20th-century Polish prosepl
dc.subjectJarosław Iwaszkiewiczpl
dc.subjectGeorg Simmelpl
dc.titleKrajobrazy Jarosława Iwaszkiewicza. Nadawanie znaczeńpl
dc.title.alternativeThe Landscapes of Jarosław Iwaszkiewicz: Conveying Meaningpl
dc.typeArticlepl
dc.rights.holderUtwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Na tych samych warunkach 4.0 Miedzynarodowe.pl
dc.identifier.doi10.15290/bsl.2025.26.04-
dc.description.Emailagnieszka.rydz@amu.edu.plpl
dc.description.AffiliationWydział Filologii Polskiej i Klasycznej, Uniwersytetu im. A. Mickiewicza w Poznaniupl
dc.description.referencesBaranowska Małgorzata (1983), Muza krajobrazu ojczystego, w: O twórczości Jarosława Iwaszkiewicza, red. A. Brodzka, Kraków–Wrocław: Wydawnictwo Literackie, s. 109–115.pl
dc.description.referencesCzermińska Małgorzata (1987), Portret sobowtóra z czasów młodości (Jarosław Iwaszkiewicz), w: M. Czermińska, Autobiografia i powieść, Gdańsk: Wydawnictwo Morskie, s. 97–134.pl
dc.description.referencesCzyżak Agnieszka (1999), Najpiękniejsze opowiadanie?, w: Powroty Iwaszkiewicza, red. A. Czyżak, J. Galant, K. Kuczyńska-Koschany, Poznań: Wydawnictwo Naukowe UAM.pl
dc.description.referencesGórska Irena (2020), Powtórzenie niemożliwe. O estetycznym doświadczeniu przeszłości w Pannach z Wilka, „Przestrzenie Teorii”, nr 33, s. 229–244.pl
dc.description.referencesHeidegger Martin (1994), Bycie i czas, przeł. B. Baran, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.pl
dc.description.referencesIwaszkiewicz Jarosław (2001), Opowiadania wybrane, oprac. A. Zawada, Wrocław: Zakład Narodowy im. Ossolińskich.pl
dc.description.referencesIwaszkiewicz Jarosław (1993), Najpiękniejsze opowiadania, wybór i przedmowa T. Burek, Londyn: Wydawnictwo Puls.pl
dc.description.referencesKirchner Hanna (1983), Topos młodości w prozie Jarosława Iwaszkiewicza, w: O twórczości Jarosława Iwaszkiewicza, red. A. Brodzka, Kraków–Wrocław: Wydawnictwo Literackie, s. 117–127.pl
dc.description.referencesMajewski Józef (2014), Fuga przemijania. Słowo o eschatologii Jarosława Iwaszkiewicza, Gdańsk: Wydawnictwo w Podwórku.pl
dc.description.referencesMytych-Forajter Beata (2020), Organiczna całość w „Brzezinie”. Ekokrytyczna reinterpretacja opowiadania Jarosława Iwaszkiewicza, „Studia Poetica”, nr 8, s. 90–100.pl
dc.description.referencesPrzybylski Ryszard (1970), Eros i Tanatos. Proza Jarosława Iwaszkiewicza 1916–1938, Warszawa: Czytelnik.pl
dc.description.referencesRitz German (1999), Jarosław Iwaszkiewicz. Pogranicza nowoczesności, przeł. A. Kopacki, Kraków: Universitas.pl
dc.description.referencesRydz Agnieszka (2000), Botaniczne konceptualizacje pamięci Mirona Białoszewskiego, „Studia Poetica” nr 8, s. 53–69.pl
dc.description.referencesSimmel Georg (2006), Most i drzwi. Wybór esejów, przeł. M. Łukasiewicz, Warszawa: Oficyna Naukowa „n”.pl
dc.description.referencesWajda Andrzej (1983), O filmowaniu prozy Iwaszkiewicza, w: O twórczości Jarosława Iwaszkiewicza, red. A. Brodzka, Kraków–Wrocław: Wydawnictwo Literackie, s. 219–226.pl
dc.description.referencesWerner Andrzej (1983), Twórczość Jarosława Iwaszkiewicza w filmie, w: O twórczości Jarosława Iwaszkiewicza, red. A. Brodzka, Kraków–Wrocław: Wydawnictwo Literackie, s. 227–244.pl
dc.description.referencesZawada Andrzej (2001), Wstęp, w: Jarosław Iwaszkiewicz, Opowiadania wybrane, oprac. A. Zawada, Wrocław: Zakład Narodowy im. Ossolińskich.pl
dc.description.referencesZeidler-Janiszewska Anna (2006), Nowoczesność jako postawa i zadanie, w: G. Simmel, Most i drzwi. Wybór esejów, przeł. M. Łukasiewicz, Warszawa: Oficyna Naukowa „n”.pl
dc.description.referencesZemła Małgorzata (2019), Jedność Europy. Kilka uwag o relacjach Wschód-Zachód w Rodzinnej Europie Czesława Miłosza, „Konteksty Kultury”, nr 6, s. 207–220.pl
dc.identifier.eissn2720-0078-
dc.description.volume26pl
dc.description.firstpage59pl
dc.description.lastpage80pl
dc.identifier.citation2Białostockie Studia Literaturoznawczepl
dc.identifier.orcid0000-0002-4676-6090-
Występuje w kolekcji(ach):Białostockie Studia Literaturoznawcze, 2025, nr 26

Pliki w tej pozycji:
Plik Opis RozmiarFormat 
BSL_26_2025_A_Rydz_Krajobrazy_Jarosława_Iwaszkiewicza.pdf115,18 kBAdobe PDFOtwórz
Pokaż uproszczony widok rekordu Zobacz statystyki


Pozycja ta dostępna jest na podstawie licencji Licencja Creative Commons CCL Creative Commons