Proszę używać tego identyfikatora do cytowań lub wstaw link do tej pozycji:
http://hdl.handle.net/11320/18665
Pełny rekord metadanych
Pole DC | Wartość | Język |
---|---|---|
dc.contributor.author | Rydz, Agnieszka | - |
dc.date.accessioned | 2025-08-29T10:19:00Z | - |
dc.date.available | 2025-08-29T10:19:00Z | - |
dc.date.issued | 2025 | - |
dc.identifier.citation | Białostockie Studia Literaturoznawcze, nr 26, 2025, s. 59-80 | pl |
dc.identifier.issn | 2082-9701 | - |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11320/18665 | - |
dc.description.abstract | This article analyses the way landscapes are presented in Jarosław Iwaszkiewicz’s prose, using the short stories Panny z Wilka [The Maids of Wilko], Brzezina [The Birch Grove] and Młyn nad Utratą [The Mill on the Utrata River] as examples. The main interpretative context is provided by Georg Simmel’s essay “The Bridge and the Door”. The author distinguishes three variants of representation, which she defines as the timelessness of landscape, the fullness of landscape and the transcendence of landscape. In her opinion, in Iwaszkiewicz’s stories, landscape acts as a symbol, is a vehicle for plot change, and also an exponent of ideas, playing a special role as a mediator of mystery with existential significance. The multisensory perception of reality is an experience so deeply internalised that it becomes an integral part of the characters’ being. | pl |
dc.language.iso | pl | pl |
dc.publisher | Wydawnictwo Uniwersytetu w Białymstoku | pl |
dc.rights | Attribution-ShareAlike 4.0 International (CC BY-SA 4.0) | - |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0/ | - |
dc.subject | landscape | pl |
dc.subject | representation | pl |
dc.subject | 20th-century Polish prose | pl |
dc.subject | Jarosław Iwaszkiewicz | pl |
dc.subject | Georg Simmel | pl |
dc.title | Krajobrazy Jarosława Iwaszkiewicza. Nadawanie znaczeń | pl |
dc.title.alternative | The Landscapes of Jarosław Iwaszkiewicz: Conveying Meaning | pl |
dc.type | Article | pl |
dc.rights.holder | Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Na tych samych warunkach 4.0 Miedzynarodowe. | pl |
dc.identifier.doi | 10.15290/bsl.2025.26.04 | - |
dc.description.Email | agnieszka.rydz@amu.edu.pl | pl |
dc.description.Affiliation | Wydział Filologii Polskiej i Klasycznej, Uniwersytetu im. A. Mickiewicza w Poznaniu | pl |
dc.description.references | Baranowska Małgorzata (1983), Muza krajobrazu ojczystego, w: O twórczości Jarosława Iwaszkiewicza, red. A. Brodzka, Kraków–Wrocław: Wydawnictwo Literackie, s. 109–115. | pl |
dc.description.references | Czermińska Małgorzata (1987), Portret sobowtóra z czasów młodości (Jarosław Iwaszkiewicz), w: M. Czermińska, Autobiografia i powieść, Gdańsk: Wydawnictwo Morskie, s. 97–134. | pl |
dc.description.references | Czyżak Agnieszka (1999), Najpiękniejsze opowiadanie?, w: Powroty Iwaszkiewicza, red. A. Czyżak, J. Galant, K. Kuczyńska-Koschany, Poznań: Wydawnictwo Naukowe UAM. | pl |
dc.description.references | Górska Irena (2020), Powtórzenie niemożliwe. O estetycznym doświadczeniu przeszłości w Pannach z Wilka, „Przestrzenie Teorii”, nr 33, s. 229–244. | pl |
dc.description.references | Heidegger Martin (1994), Bycie i czas, przeł. B. Baran, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. | pl |
dc.description.references | Iwaszkiewicz Jarosław (2001), Opowiadania wybrane, oprac. A. Zawada, Wrocław: Zakład Narodowy im. Ossolińskich. | pl |
dc.description.references | Iwaszkiewicz Jarosław (1993), Najpiękniejsze opowiadania, wybór i przedmowa T. Burek, Londyn: Wydawnictwo Puls. | pl |
dc.description.references | Kirchner Hanna (1983), Topos młodości w prozie Jarosława Iwaszkiewicza, w: O twórczości Jarosława Iwaszkiewicza, red. A. Brodzka, Kraków–Wrocław: Wydawnictwo Literackie, s. 117–127. | pl |
dc.description.references | Majewski Józef (2014), Fuga przemijania. Słowo o eschatologii Jarosława Iwaszkiewicza, Gdańsk: Wydawnictwo w Podwórku. | pl |
dc.description.references | Mytych-Forajter Beata (2020), Organiczna całość w „Brzezinie”. Ekokrytyczna reinterpretacja opowiadania Jarosława Iwaszkiewicza, „Studia Poetica”, nr 8, s. 90–100. | pl |
dc.description.references | Przybylski Ryszard (1970), Eros i Tanatos. Proza Jarosława Iwaszkiewicza 1916–1938, Warszawa: Czytelnik. | pl |
dc.description.references | Ritz German (1999), Jarosław Iwaszkiewicz. Pogranicza nowoczesności, przeł. A. Kopacki, Kraków: Universitas. | pl |
dc.description.references | Rydz Agnieszka (2000), Botaniczne konceptualizacje pamięci Mirona Białoszewskiego, „Studia Poetica” nr 8, s. 53–69. | pl |
dc.description.references | Simmel Georg (2006), Most i drzwi. Wybór esejów, przeł. M. Łukasiewicz, Warszawa: Oficyna Naukowa „n”. | pl |
dc.description.references | Wajda Andrzej (1983), O filmowaniu prozy Iwaszkiewicza, w: O twórczości Jarosława Iwaszkiewicza, red. A. Brodzka, Kraków–Wrocław: Wydawnictwo Literackie, s. 219–226. | pl |
dc.description.references | Werner Andrzej (1983), Twórczość Jarosława Iwaszkiewicza w filmie, w: O twórczości Jarosława Iwaszkiewicza, red. A. Brodzka, Kraków–Wrocław: Wydawnictwo Literackie, s. 227–244. | pl |
dc.description.references | Zawada Andrzej (2001), Wstęp, w: Jarosław Iwaszkiewicz, Opowiadania wybrane, oprac. A. Zawada, Wrocław: Zakład Narodowy im. Ossolińskich. | pl |
dc.description.references | Zeidler-Janiszewska Anna (2006), Nowoczesność jako postawa i zadanie, w: G. Simmel, Most i drzwi. Wybór esejów, przeł. M. Łukasiewicz, Warszawa: Oficyna Naukowa „n”. | pl |
dc.description.references | Zemła Małgorzata (2019), Jedność Europy. Kilka uwag o relacjach Wschód-Zachód w Rodzinnej Europie Czesława Miłosza, „Konteksty Kultury”, nr 6, s. 207–220. | pl |
dc.identifier.eissn | 2720-0078 | - |
dc.description.volume | 26 | pl |
dc.description.firstpage | 59 | pl |
dc.description.lastpage | 80 | pl |
dc.identifier.citation2 | Białostockie Studia Literaturoznawcze | pl |
dc.identifier.orcid | 0000-0002-4676-6090 | - |
Występuje w kolekcji(ach): | Białostockie Studia Literaturoznawcze, 2025, nr 26 |
Pliki w tej pozycji:
Plik | Opis | Rozmiar | Format | |
---|---|---|---|---|
BSL_26_2025_A_Rydz_Krajobrazy_Jarosława_Iwaszkiewicza.pdf | 115,18 kB | Adobe PDF | Otwórz |
Pozycja ta dostępna jest na podstawie licencji Licencja Creative Commons CCL