REPOZYTORIUM UNIWERSYTETU
W BIAŁYMSTOKU
UwB

Proszę używać tego identyfikatora do cytowań lub wstaw link do tej pozycji: http://hdl.handle.net/11320/18659
Pełny rekord metadanych
Pole DCWartośćJęzyk
dc.contributor.authorRybicka, Elżbieta-
dc.date.accessioned2025-08-29T09:12:05Z-
dc.date.available2025-08-29T09:12:05Z-
dc.date.issued2025-
dc.identifier.citationBiałostockie Studia Literaturoznawcze, nr 26, 2025, s. 7-25pl
dc.identifier.issn2082-9701-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11320/18659-
dc.description.abstractThe aim of this article is to describe the relationship between landscape, affective experience and its articulations in culture. It focuses on weird and eerie landscapes and the emotional responses they evoke. The methodological framework is provided by non-representational theories (E. Waterton), focusing on senses, affects, atmospheres, embodied practices, and the concepts of weird and eerie in the approach of M. Fisher, R. Macfarlene, T. Morton. The basic issue is the correspondence between the material, atmospheric and affective. The weird and eerie landscapes, as analyzed in the literary and photographic examples, produce the effect of perceptual and emotional defamiliarization.pl
dc.language.isoplpl
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu w Białymstokupl
dc.rightsAttribution-ShareAlike 4.0 International (CC BY-SA 4.0)-
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0/-
dc.subjectaffective landscapepl
dc.subjectatmospherepl
dc.subjectweirdpl
dc.subjecteeriepl
dc.subjectliteraturepl
dc.subjectphotographypl
dc.titleAfektywne krajobrazy: dziwaczne i osobliwepl
dc.title.alternativeAffective Landscapes: The Weird and the Eeriepl
dc.typeArticlepl
dc.rights.holderUtwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Na tych samych warunkach 4.0 Miedzynarodowe.pl
dc.identifier.doi10.15290/bsl.2025.26.01-
dc.description.Emailelzbieta.rybicka@uj.edu.plpl
dc.description.AffiliationWydział Polonistyki, Uniwersytet Jagiellońskipl
dc.description.referencesAnderson Ben (2017), Affective Atmospheres, „Emotion, Space and Society”, no. 2, s. 77–81.pl
dc.description.referencesBarthes Roland (1996), Światło obrazu. Uwagi o fotografii, przeł. J. Trznadel, Warszawa: Wydawnictwo KR.pl
dc.description.referencesBöhme Gernot (1993), Atmosphere as the Fundamental Concept of a New Aesthetics, „Thesis Eleven”, no. 36, s. 113–126.pl
dc.description.referencesDajnowski Maciej (2020), „Praca widma w epoce mechanicznej reprodukcji”. China Miéville: koncepcje haute weird i abcanny, „Literatura i Kultura Popularna”, nr 26, s. 179–201.pl
dc.description.referencesEdensor Tim (2019), Krajobraz i światło: spacer po Stanton Moor, przeł. B. Frydryczak, w: Krajobraz i doświadczenie, red. B. Frydryczak, M. Salwa, Łódź: Officyna, s. 55–80.pl
dc.description.referencesEdensor Tim (2023), What Color Is This Place?, „GeoHumanities”, no. 2, s. 427–444.pl
dc.description.referencesFilipowicz Kornel (2021), Krajobraz doskonały, w: K. Filipowicz, Formikarium. Czyli w moim świecie mrówek. Opowiadania, oprac. A. Dauksza, Kraków: Znak, s. 156–163.pl
dc.description.referencesGumbrecht Hans Ulrich (2015), Po roku 1945. Latencja jako źródło współczesności, przeł. A. Paszkowska, wstęp A. Krzemiński, Warszawa: Krytyka Polityczna.pl
dc.description.referencesFisher Mark (2023), Dziwaczne i osobliwe, przeł. A. Karalus, T. Adamczewski, Gdańsk: słowo/obraz terytoria.pl
dc.description.referencesFoley Ronan (2022), Affective landscapes. Capturing emotions in place, w: The Routledge Handbook of Methodologies in Human Geography, ed. S.A. Lovell, S.E. Coen, M.W. Rosenberg, London: Routledge, s. 109–122.pl
dc.description.referencesFrydryczak Beata (2020), Zmysły w krajobrazie, Łódź: Officyna.pl
dc.description.referencesIngold Tim (2014), Atmosferyczne krajobrazy, przeł. D. Angutek, w: Krajobrazy. Antologia tekstów, red. B. Frydryczak, D. Angutek, Poznań: Wydawnictwo Poznańskiego Towarzystwa Przyjaciół Nauk, s. 395–410.pl
dc.description.referencesKrajewski Marek (2022), Atmosfera afektywna. Poznawcza użyteczność pojęcia, „Teksty Drugie”, nr 3, s. 285–301.pl
dc.description.referencesLuckhurst Roger (2017), The weird: a dis/orientation, „Textual Practice”, no. 6, s. 1041–1061.pl
dc.description.referencesLubkowitz Anneke (2020), Haunted Spaces in twenty-first century British nature writing, Berlin: De Gruyter.pl
dc.description.referencesMitchell W.J.T. (2002), Introduction, w: Landscape and Power, red. W.J.T. Mitchell, Chicago: Yhe University of Chicago Press, s. 1–4.pl
dc.description.referencesMacfarlane Robert (2014), Poblask albo wędrówki Sebalda, przeł. M. Heydel, „Konteksty”, nr 3–4, s. 193–195.pl
dc.description.referencesMacfarlane Robert (2015), The Eeriness of the English Countryside, „Guardian” (10.04.2015). http://www.theguardian.com/books/2015/apr/10/eerinessenglish-countryside-robert-macfarlane [dostęp 12.02.2024].pl
dc.description.referencesMacfarlane Robert (2018), Szlaki. Opowieści o wędrówkach, przeł. J. Konieczny, Poznań: Wydawnictwo Poznańskie.pl
dc.description.referencesMacfarlane Robert (2019), Podziemia. Podróż w głąb czasu, przeł. J. Konieczny, Poznań: Wydawnictwo Poznańskie.pl
dc.description.referencesMacfarlane Robert, Ackerman Diane (2019), An Interview with Robert Macfarlane, „Conjunctions”, no. 73, s. 63–77.pl
dc.description.referencesMorton Timothy (2023), Mroczna ekologia. Ku logice przyszłego współistnienia, przeł. A. Barcz, Warszawa: Oficyna Związek Otwarty.pl
dc.description.referencesRiedel Friedland (2019), Atmosphere, w: Affective Societies: Key Concepts, red. J. Slaby, Ch. von Scheve, New York: Routledge, s. 85–95.pl
dc.description.referencesRybicka Elżbieta (2014), Geopoetyka. Przestrzeń i miejsce we współczesnych teoriach i praktykach literackich, Kraków: Universitas.pl
dc.description.referencesSebald W.G. (2009), Pierścienie Saturna. Angielska pielgrzymka, przeł. M. Łukasiewicz, Warszawa: Wydawnictwo W.A.B.pl
dc.description.referencesSteinbeck John (2023), Podróże z Charleyem: w poszukiwaniu Ameryki, przeł. B. Zieliński, Warszawa: Prószyński i S-ka.pl
dc.description.referencesSzczerek Ziemowit (2024), Obraz najpolstszy, w: M. Urbanowicz, Dzień dobry, Polsko, Lubliniec: Marcin Urbanowicz [brak numeracji stron].pl
dc.description.referencesTurnbull Jonathon (2021), Weird, „Environmental Humanities”, no. 1, s. 275–280.pl
dc.description.referencesTurnbull Jonathon, Platt Ben, Searle Adam (2022), For a New Weird Geography, „Progress in Human Geography”, no. 5, s. 1207–1231.pl
dc.description.referencesUrbanowicz Marcin (2024), Dzień dobry, Polsko, Lubliniec: Marcin Urbanowicz.pl
dc.description.referencesWaterton Emma (2013), Landscape and non-representational theories, w: The Routledge Companion to Landscape Studies, ed. P. Howard, I. Thompson, E. Waterton, London, New York: Routledge, s. 66–75.pl
dc.description.referencesWeston Daniel (2016), Contemporary Literary Landscape. The Poetics of Experience, Oxford: Routledge.pl
dc.description.referencesWylie John (2007), Landscape, London: Routledge.pl
dc.description.referencesWylie John (2007), The spectral geographies of W.G. Sebald, „Cultural Geographies”, no. 14, s. 171–188.pl
dc.description.referencesWylie John (2016), A Landscape Cannot Be a Homeland, „Landscape Research”, no. 4, s. 408–416.pl
dc.description.referencesWylie John (2018), Landscape as Not-Belonging: The Palce, Earth-Writing and the Impossibilities of Inhabitation, „Philological Quarterly”, no. 2, s. 177–196.pl
dc.description.referencesWylie John (2025), Landscape, w: Routledge Handbook of Literary Geography, red. A. Neal, D. Cooper, Oxford: Routledge, s. 113–122.pl
dc.identifier.eissn2720-0078-
dc.description.volume26pl
dc.description.firstpage7pl
dc.description.lastpage25pl
dc.identifier.citation2Białostockie Studia Literaturoznawczepl
dc.identifier.orcid0000-0002-7643-5647-
Występuje w kolekcji(ach):Białostockie Studia Literaturoznawcze, 2025, nr 26

Pliki w tej pozycji:
Plik Opis RozmiarFormat 
BSL_26_2025_E_Rybicka_Afektywne_krajobrazy.pdf109,36 kBAdobe PDFOtwórz
Pokaż uproszczony widok rekordu Zobacz statystyki


Pozycja ta dostępna jest na podstawie licencji Licencja Creative Commons CCL Creative Commons