REPOZYTORIUM UNIWERSYTETU
W BIAŁYMSTOKU
UwB

Proszę używać tego identyfikatora do cytowań lub wstaw link do tej pozycji: http://hdl.handle.net/11320/18540
Tytuł: Nowa moda, nowe trendy – współczesne oblicze tatuaży w więziennej twórczości
Inne tytuły: New fashion, new trends – modern aspect of tattoos in the prison’s creations
Autorzy: Snopek, Mariusz
Słowa kluczowe: tatuaż więzienny
podkultura więzienna
przyczyny zdobienia ciała
symbolika i funkcje tatuaży
więzienny artysta
moda w więzieniu
the prison’s tattoo
the prison’s subculture
the reasons for bodies decorating
the symbolism and functions of tattoos
the prison’s artist
the fashion in prisons
Data wydania: 2015
Data dodania: 21-sie-2025
Wydawca: Pedagogium Wyższa Szkoła Nauk Społecznych w Warszawie
Źródło: Resocjalizacja Polska Nr 9, 2015, s. 69-95
Abstrakt: Artykuł dotyczy zjawiska tatuażu więziennego. Można uznać, iż współczesny tatuaż wolnościowy w Polsce przechodzi swój „rozkwit”, co zostało zapoczątkowane od 1989 roku, a od nowego tysiąclecia zaczął być on traktowany jako sztuka na najwyższym poziomie artystycznym. W konsekwencji tego, również i tatuaż więzienny zaczął ewoluować. W myśl koncepcji transmisyjnej, skazani wszelkie wzorce przenoszą z wolności do środowiska więziennego i tam dostosowują je do panujących warunków. Dlatego też, poruszone problemy oscylują zarówno wokół tradycyjnej symboliki tatuaży więziennych, jak również ich współczesnego „oblicza”. W artykule opisany został także rys historyczny oraz znaczenie więziennego tatuatora, którego pozycja – ze względu na zainteresowanie wśród więźniów tatuażem estetycznym – znacznie wzrosła.
The article is concerning the phenomenon of the prison’s tattoo. It is possible to recognize that the modern freedom tattoo in Poland is going through his “growth” what was initiated since 1989, and for the new millennium he started being treated as arts at the highest artistic level. In consequence of above-mentioned, the prison’s tattoo started evolving also. In through of the transmission concept, prisoners are moving all patterns from the freedom to the prison environment and there they are adapting them to the prevailing conditions. Therefore, broaching problems are oscillating around of the traditional symbolism of prison’s tattoos and them modern “faces”, too. In the article was described the histories adumbration, as well as meaning of prisoner who doing tattoos in penal institutions, who’s position – considering of the interest of aesthetic tattoo among prisoners – is appreciably grew.
Afiliacja: Uniwersytet Opolski
URI: http://hdl.handle.net/11320/18540
ISSN: 2081-3767
e-ISSN: 2392-2656
Typ Dokumentu: Article
metadata.dc.rights.uri: https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
Właściciel praw: Licencja Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 (CC-BY)
Występuje w kolekcji(ach):Resocjalizacja Polska, 2015, nr 9

Pliki w tej pozycji:
Plik Opis RozmiarFormat 
RP_9_2015_M_Snopek_Nowa_moda_nowe_trendy_wspolczesne_oblicze_tatuazy.pdf4,77 MBAdobe PDFOtwórz
Pokaż pełny widok rekordu Zobacz statystyki


Pozycja ta dostępna jest na podstawie licencji Licencja Creative Commons CCL Creative Commons