REPOZYTORIUM UNIWERSYTETU
W BIAŁYMSTOKU
UwB

Proszę używać tego identyfikatora do cytowań lub wstaw link do tej pozycji: http://hdl.handle.net/11320/18540
Pełny rekord metadanych
Pole DCWartośćJęzyk
dc.contributor.authorSnopek, Mariusz-
dc.date.accessioned2025-08-21T11:57:31Z-
dc.date.available2025-08-21T11:57:31Z-
dc.date.issued2015-
dc.identifier.citationResocjalizacja Polska Nr 9, 2015, s. 69-95pl
dc.identifier.issn2081-3767-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11320/18540-
dc.description.abstractArtykuł dotyczy zjawiska tatuażu więziennego. Można uznać, iż współczesny tatuaż wolnościowy w Polsce przechodzi swój „rozkwit”, co zostało zapoczątkowane od 1989 roku, a od nowego tysiąclecia zaczął być on traktowany jako sztuka na najwyższym poziomie artystycznym. W konsekwencji tego, również i tatuaż więzienny zaczął ewoluować. W myśl koncepcji transmisyjnej, skazani wszelkie wzorce przenoszą z wolności do środowiska więziennego i tam dostosowują je do panujących warunków. Dlatego też, poruszone problemy oscylują zarówno wokół tradycyjnej symboliki tatuaży więziennych, jak również ich współczesnego „oblicza”. W artykule opisany został także rys historyczny oraz znaczenie więziennego tatuatora, którego pozycja – ze względu na zainteresowanie wśród więźniów tatuażem estetycznym – znacznie wzrosła.pl
dc.description.abstractThe article is concerning the phenomenon of the prison’s tattoo. It is possible to recognize that the modern freedom tattoo in Poland is going through his “growth” what was initiated since 1989, and for the new millennium he started being treated as arts at the highest artistic level. In consequence of above-mentioned, the prison’s tattoo started evolving also. In through of the transmission concept, prisoners are moving all patterns from the freedom to the prison environment and there they are adapting them to the prevailing conditions. Therefore, broaching problems are oscillating around of the traditional symbolism of prison’s tattoos and them modern “faces”, too. In the article was described the histories adumbration, as well as meaning of prisoner who doing tattoos in penal institutions, who’s position – considering of the interest of aesthetic tattoo among prisoners – is appreciably grew.pl
dc.language.isoplpl
dc.publisherPedagogium Wyższa Szkoła Nauk Społecznych w Warszawiepl
dc.rightsLicencja Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 (CC-BY)pl
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/pl
dc.subjecttatuaż więziennypl
dc.subjectpodkultura więziennapl
dc.subjectprzyczyny zdobienia ciałapl
dc.subjectsymbolika i funkcje tatuażypl
dc.subjectwięzienny artystapl
dc.subjectmoda w więzieniupl
dc.subjectthe prison’s tattoopl
dc.subjectthe prison’s subculturepl
dc.subjectthe reasons for bodies decoratingpl
dc.subjectthe symbolism and functions of tattoospl
dc.subjectthe prison’s artistpl
dc.subjectthe fashion in prisonspl
dc.titleNowa moda, nowe trendy – współczesne oblicze tatuaży w więziennej twórczościpl
dc.title.alternativeNew fashion, new trends – modern aspect of tattoos in the prison’s creationspl
dc.typeArticlepl
dc.rights.holderLicencja Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 (CC-BY)pl
dc.description.AffiliationUniwersytet Opolskipl
dc.description.referencesBojarski R., Trzaska D., 2000, Krótka historia tatuażu, cz. 1, „Tatuaż – Ciało i Sztuka”, nr 1.pl
dc.description.referencesBraun-Falco O., Plewig G., Wolff H.H., Burgdorf W.H.C., 2004, Dermatologia, t. 2, Wydawnictwo Czelej, Lublin.pl
dc.description.referencesCiosek M., 2007, System komunikacji więźniów, [w:] Resocjalizacja. Teoria i praktyka pedagogiczna, t. 1, (red.) Urban B., Stanik J.M., PWN, Warszawa.pl
dc.description.referencesGołąbek E., 2005, Inwazja przekłuwaczy ciał. Wychowawcze problemy tatuażu i piercingu u nastolatków, „Horyzonty Wychowania”, nr 4.pl
dc.description.referencesJamrożek M., Komunikacja w podkulturze przestępczej – tatuaż, Izba Dziecka KRP, Kielce (materiały niepublikowane; źródło: archiwum własne).pl
dc.description.referencesJelski A., 1993, Tatuaż, Wydawnictwo „Alfa”, Warszawa.pl
dc.description.referencesLew-Starowicz Z., 2004, Encyklopedia erotyki, „Muza”, Warszawa.pl
dc.description.referencesLombroso C., 1891, Człowiek zbrodniarz w stosunku do antropologii, jurysprudencji i dyscypliny więziennej, t. 2, tłum. Popławski J.L., Warszawa.pl
dc.description.referencesPrzybyliński S., 2005, Podkultura więzienna – wielowymiarowość rzeczywistości penitencjarnej, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków.pl
dc.description.referencesPrzybyliński S., 2007, Dziara, cynkówka, kolka – zjawisko tatuażu więziennego, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków.pl
dc.description.referencesPrzybyliński S., 2011, (Nie)egalitarny świat więziennych tatuaży – egzemplifikacja erotycznych „dziar”, [w:] Naukowe Forum Pedagogów. Poszukiwanie człowieka w nieegalitarnym świecie – horyzonty resocjalizacyjne, t. 6, (red.) Przybyliński S., Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków.pl
dc.description.referencesSnopek M., 2009a, Tatuaż. Element współczesnej kultury, Wydawnictwo Adam Marszałek, Toruń.pl
dc.description.referencesSnopek M., 2009b, Tatuaż jako forma komunikacji w podkulturze więziennej (komunikat z badań), [w:] Komunikacja w edukacji. Uwarunkowania i właściwości, (red.) Gabzdyl J., Wydawnictwo Państwowej Wyższej Szkoły Zawodowej, Racibórz.pl
dc.description.referencesSnopek M., 2009c, Tatuaż jako przyczyna wykluczenia społecznego, [w:] Naukowe Forum Pedagogów. Społeczne i resocjalizacyjne asumpty ludzkiego bycia, t. 2, (red.) Przybyliński S., Wajsprych D., Olsztyńska Szkoła Wyższa im. Józefa Rusieckiego, Olsztyn.pl
dc.description.referencesSnopek M., 2011a, Tatuaż kryminalny drogą ku wolności, [w:] Naukowe Forum Pedagogów. Poszukiwanie człowieka w nieegalitarnym świecie – horyzonty resocjalizacyjne, t. 6, (red.) Przybyliński S., Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków.pl
dc.description.referencesSnopek M., 2011b, Tatuaż wolnościowy i kryminalny jako czynnik ryzyka marginalizacji społecznej, [w:] Jakość życia w procesie rozwoju dzieci i młodzieży, (red.) Palak Z., Piątek M., Róg A., Zięba-Kołodziej B., Wydawnictwo Państwowej Wyższej Szkoły Zawodowej im. prof. Stanisława Tarnowskiego, Tarnobrzeg.pl
dc.description.referencesSnopek M., 2012, Naznaczanie ciała w środowisku więziennym – tradycyjne i współczesne rozumienie kryminalnych dziar, [w:] Izolacja penitencjarna z perspektywy pejoratywnej i melioratywnej, (red.) Snopek M., Wydawnictwo Adam Marszałek, Toruń.pl
dc.description.referencesSzaszkiewicz M., 1997, Tajemnice grypserki, Wydawnictwo Instytutu Ekspertyz Sądowych, Kraków.pl
dc.description.referencesTarczyński D., 1997, Zrozumieć człowieka z wyglądu. Psychologia ubioru, Studio Astropsychologii, Białystok.pl
dc.description.referencesWentland T., 1994, Tatuaż w więzieniu dla młodocianych, „Przegląd Więziennictwa Polskiego”, nr 8.pl
dc.identifier.eissn2392-2656-
dc.description.number9pl
dc.description.firstpage69pl
dc.description.lastpage95pl
dc.identifier.citation2Resocjalizacja Polskapl
Występuje w kolekcji(ach):Resocjalizacja Polska, 2015, nr 9

Pliki w tej pozycji:
Plik Opis RozmiarFormat 
RP_9_2015_M_Snopek_Nowa_moda_nowe_trendy_wspolczesne_oblicze_tatuazy.pdf4,77 MBAdobe PDFOtwórz
Pokaż uproszczony widok rekordu Zobacz statystyki


Pozycja ta dostępna jest na podstawie licencji Licencja Creative Commons CCL Creative Commons