Proszę używać tego identyfikatora do cytowań lub wstaw link do tej pozycji:
http://hdl.handle.net/11320/18540
Pełny rekord metadanych
Pole DC | Wartość | Język |
---|---|---|
dc.contributor.author | Snopek, Mariusz | - |
dc.date.accessioned | 2025-08-21T11:57:31Z | - |
dc.date.available | 2025-08-21T11:57:31Z | - |
dc.date.issued | 2015 | - |
dc.identifier.citation | Resocjalizacja Polska Nr 9, 2015, s. 69-95 | pl |
dc.identifier.issn | 2081-3767 | - |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11320/18540 | - |
dc.description.abstract | Artykuł dotyczy zjawiska tatuażu więziennego. Można uznać, iż współczesny tatuaż wolnościowy w Polsce przechodzi swój „rozkwit”, co zostało zapoczątkowane od 1989 roku, a od nowego tysiąclecia zaczął być on traktowany jako sztuka na najwyższym poziomie artystycznym. W konsekwencji tego, również i tatuaż więzienny zaczął ewoluować. W myśl koncepcji transmisyjnej, skazani wszelkie wzorce przenoszą z wolności do środowiska więziennego i tam dostosowują je do panujących warunków. Dlatego też, poruszone problemy oscylują zarówno wokół tradycyjnej symboliki tatuaży więziennych, jak również ich współczesnego „oblicza”. W artykule opisany został także rys historyczny oraz znaczenie więziennego tatuatora, którego pozycja – ze względu na zainteresowanie wśród więźniów tatuażem estetycznym – znacznie wzrosła. | pl |
dc.description.abstract | The article is concerning the phenomenon of the prison’s tattoo. It is possible to recognize that the modern freedom tattoo in Poland is going through his “growth” what was initiated since 1989, and for the new millennium he started being treated as arts at the highest artistic level. In consequence of above-mentioned, the prison’s tattoo started evolving also. In through of the transmission concept, prisoners are moving all patterns from the freedom to the prison environment and there they are adapting them to the prevailing conditions. Therefore, broaching problems are oscillating around of the traditional symbolism of prison’s tattoos and them modern “faces”, too. In the article was described the histories adumbration, as well as meaning of prisoner who doing tattoos in penal institutions, who’s position – considering of the interest of aesthetic tattoo among prisoners – is appreciably grew. | pl |
dc.language.iso | pl | pl |
dc.publisher | Pedagogium Wyższa Szkoła Nauk Społecznych w Warszawie | pl |
dc.rights | Licencja Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 (CC-BY) | pl |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ | pl |
dc.subject | tatuaż więzienny | pl |
dc.subject | podkultura więzienna | pl |
dc.subject | przyczyny zdobienia ciała | pl |
dc.subject | symbolika i funkcje tatuaży | pl |
dc.subject | więzienny artysta | pl |
dc.subject | moda w więzieniu | pl |
dc.subject | the prison’s tattoo | pl |
dc.subject | the prison’s subculture | pl |
dc.subject | the reasons for bodies decorating | pl |
dc.subject | the symbolism and functions of tattoos | pl |
dc.subject | the prison’s artist | pl |
dc.subject | the fashion in prisons | pl |
dc.title | Nowa moda, nowe trendy – współczesne oblicze tatuaży w więziennej twórczości | pl |
dc.title.alternative | New fashion, new trends – modern aspect of tattoos in the prison’s creations | pl |
dc.type | Article | pl |
dc.rights.holder | Licencja Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 (CC-BY) | pl |
dc.description.Affiliation | Uniwersytet Opolski | pl |
dc.description.references | Bojarski R., Trzaska D., 2000, Krótka historia tatuażu, cz. 1, „Tatuaż – Ciało i Sztuka”, nr 1. | pl |
dc.description.references | Braun-Falco O., Plewig G., Wolff H.H., Burgdorf W.H.C., 2004, Dermatologia, t. 2, Wydawnictwo Czelej, Lublin. | pl |
dc.description.references | Ciosek M., 2007, System komunikacji więźniów, [w:] Resocjalizacja. Teoria i praktyka pedagogiczna, t. 1, (red.) Urban B., Stanik J.M., PWN, Warszawa. | pl |
dc.description.references | Gołąbek E., 2005, Inwazja przekłuwaczy ciał. Wychowawcze problemy tatuażu i piercingu u nastolatków, „Horyzonty Wychowania”, nr 4. | pl |
dc.description.references | Jamrożek M., Komunikacja w podkulturze przestępczej – tatuaż, Izba Dziecka KRP, Kielce (materiały niepublikowane; źródło: archiwum własne). | pl |
dc.description.references | Jelski A., 1993, Tatuaż, Wydawnictwo „Alfa”, Warszawa. | pl |
dc.description.references | Lew-Starowicz Z., 2004, Encyklopedia erotyki, „Muza”, Warszawa. | pl |
dc.description.references | Lombroso C., 1891, Człowiek zbrodniarz w stosunku do antropologii, jurysprudencji i dyscypliny więziennej, t. 2, tłum. Popławski J.L., Warszawa. | pl |
dc.description.references | Przybyliński S., 2005, Podkultura więzienna – wielowymiarowość rzeczywistości penitencjarnej, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków. | pl |
dc.description.references | Przybyliński S., 2007, Dziara, cynkówka, kolka – zjawisko tatuażu więziennego, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków. | pl |
dc.description.references | Przybyliński S., 2011, (Nie)egalitarny świat więziennych tatuaży – egzemplifikacja erotycznych „dziar”, [w:] Naukowe Forum Pedagogów. Poszukiwanie człowieka w nieegalitarnym świecie – horyzonty resocjalizacyjne, t. 6, (red.) Przybyliński S., Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków. | pl |
dc.description.references | Snopek M., 2009a, Tatuaż. Element współczesnej kultury, Wydawnictwo Adam Marszałek, Toruń. | pl |
dc.description.references | Snopek M., 2009b, Tatuaż jako forma komunikacji w podkulturze więziennej (komunikat z badań), [w:] Komunikacja w edukacji. Uwarunkowania i właściwości, (red.) Gabzdyl J., Wydawnictwo Państwowej Wyższej Szkoły Zawodowej, Racibórz. | pl |
dc.description.references | Snopek M., 2009c, Tatuaż jako przyczyna wykluczenia społecznego, [w:] Naukowe Forum Pedagogów. Społeczne i resocjalizacyjne asumpty ludzkiego bycia, t. 2, (red.) Przybyliński S., Wajsprych D., Olsztyńska Szkoła Wyższa im. Józefa Rusieckiego, Olsztyn. | pl |
dc.description.references | Snopek M., 2011a, Tatuaż kryminalny drogą ku wolności, [w:] Naukowe Forum Pedagogów. Poszukiwanie człowieka w nieegalitarnym świecie – horyzonty resocjalizacyjne, t. 6, (red.) Przybyliński S., Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków. | pl |
dc.description.references | Snopek M., 2011b, Tatuaż wolnościowy i kryminalny jako czynnik ryzyka marginalizacji społecznej, [w:] Jakość życia w procesie rozwoju dzieci i młodzieży, (red.) Palak Z., Piątek M., Róg A., Zięba-Kołodziej B., Wydawnictwo Państwowej Wyższej Szkoły Zawodowej im. prof. Stanisława Tarnowskiego, Tarnobrzeg. | pl |
dc.description.references | Snopek M., 2012, Naznaczanie ciała w środowisku więziennym – tradycyjne i współczesne rozumienie kryminalnych dziar, [w:] Izolacja penitencjarna z perspektywy pejoratywnej i melioratywnej, (red.) Snopek M., Wydawnictwo Adam Marszałek, Toruń. | pl |
dc.description.references | Szaszkiewicz M., 1997, Tajemnice grypserki, Wydawnictwo Instytutu Ekspertyz Sądowych, Kraków. | pl |
dc.description.references | Tarczyński D., 1997, Zrozumieć człowieka z wyglądu. Psychologia ubioru, Studio Astropsychologii, Białystok. | pl |
dc.description.references | Wentland T., 1994, Tatuaż w więzieniu dla młodocianych, „Przegląd Więziennictwa Polskiego”, nr 8. | pl |
dc.identifier.eissn | 2392-2656 | - |
dc.description.number | 9 | pl |
dc.description.firstpage | 69 | pl |
dc.description.lastpage | 95 | pl |
dc.identifier.citation2 | Resocjalizacja Polska | pl |
Występuje w kolekcji(ach): | Resocjalizacja Polska, 2015, nr 9 |
Pliki w tej pozycji:
Plik | Opis | Rozmiar | Format | |
---|---|---|---|---|
RP_9_2015_M_Snopek_Nowa_moda_nowe_trendy_wspolczesne_oblicze_tatuazy.pdf | 4,77 MB | Adobe PDF | Otwórz |
Pozycja ta dostępna jest na podstawie licencji Licencja Creative Commons CCL