REPOZYTORIUM UNIWERSYTETU
W BIAŁYMSTOKU
UwB

Proszę używać tego identyfikatora do cytowań lub wstaw link do tej pozycji: http://hdl.handle.net/11320/18467
Pełny rekord metadanych
Pole DCWartośćJęzyk
dc.contributor.authorSzulc, Marcin-
dc.contributor.authorPiotrzkowska-Dziamska, Monika-
dc.date.accessioned2025-08-19T07:13:05Z-
dc.date.available2025-08-19T07:13:05Z-
dc.date.issued2013-
dc.identifier.citationResocjalizacja Polska Nr 5, 2013, s. 87-111pl
dc.identifier.issn2081-3767-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11320/18467-
dc.description.abstractTworzenie planów stanowi przejaw aktywności człowieka na poziomie świadomym. Człowiek, jako aktywny układ samodzielnie poszukujący informacji, reintegruje własne doświadczenia, poddaje je modyfikacji poprzez kontekst, dzięki czemu stają się one narzędziem poznawczej kontroli człowieka nad otoczeniem i sobą samym. Te doświadczenia służą między innymi konstruowaniu oczekiwań, planów działań, formułowaniu aspiracji. Celem badań była odpowiedź jak wygląda struktura planów życiowych osób niedostosowanych społecznie umieszczonych w ośrodkach wychowawczych. Jak wskazują wyniki badań osoby niedostosowane społecznie różnią się istotnie od młodzieży z grupy kontrolnej pod względem struktury i oceny planów mierzonych za pomocą Kwestionariusza Planów Osobistych B.R. Little’a.pl
dc.description.abstractThe plans creating is a sign of human activity on the conscious level. Plans prove the creativity of the man. Plans permit to see the man as the active author. Life plans are modified by life experiences. The aim of research was to illustrate a structure of life plans of socially maladjusted young people. The study used B.R Little’s Personal Project Analyses (PPA). The studies show that socially maladjusted adolescents differ in the assessment of plans and evaluation of youth in the control group.pl
dc.language.isoplpl
dc.publisherPedagogium Wyższa Szkoła Nauk Społecznych w Warszawiepl
dc.rightsLicencja Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 (CC-BY)pl
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/pl
dc.subjectresocjalizacjapl
dc.subjectniedostosowanie społecznepl
dc.subjectplany życiowepl
dc.subjectsocial maladjustmentpl
dc.subjectresocializationpl
dc.subjectlife planspl
dc.titleStruktura planów życiowych młodzieży niedostosowanej społecznie przebywającej w młodzieżowym ośrodku wychowawczympl
dc.title.alternativeStructure of Life’s Plans of Socially Maladjusted Young Peoplepl
dc.typeArticlepl
dc.rights.holderLicencja Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 (CC-BY)pl
dc.description.AffiliationMarcin Szulc - Uniwersytet Gdańskipl
dc.description.AffiliationMonika Piotrzkowska - Gdańskie Centrum Profilaktyki Uzależnieńpl
dc.description.referencesBaumeister R.F., Escaping the self, Basic Books, New York 1991.pl
dc.description.referencesCantor N., Zirkel S., Personality, cognition, and purposive behavior, [w:] Handbook of personality: Theory and research, Pervin L. (red.), Guilford, New York 1990, s. 125–164.pl
dc.description.referencesCiosek M., Człowiek w obliczu izolacji więziennej, Wydawnictwo Archidiecezji Gdańskiej Stella Maris, Gdańsk 1996.pl
dc.description.referencesCzapów Cz., Jedlewski S., Pedagogika resocjalizacyjna, PWN, Warszawa 1971.pl
dc.description.referencesDewey J., Szkoła i dziecko, Wydawnictwo Akademickie „Żak”, Warszawa 2006.pl
dc.description.referencesDoliński D., Łukaszewski W., Typy motywacji, [w:] Psychologia, Strelau J. (red.), Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk 2002.pl
dc.description.referencesGiddens A., Socjologia, PWN, Warszawa 2004.pl
dc.description.referencesGollwitzer P.M., The volitional benefits of planning, [w:] The psychology of action: Linking cognition and motivation to behavior, Gollwitzer P.M., Bargh J.A. (red.), The Guilford Press, New York 1996, s. 287–312.pl
dc.description.referencesGrzegorzewska M., Wybór pism, PWN, Warszawa 1964.pl
dc.description.referencesGórski S., Metodyka resocjalizacji, Instytut Wydawniczy Związków Zawodowych, Warszawa 1985.pl
dc.description.referencesGurycka A., Rozwój i kształtowanie zainteresowań, Warszawa 1978.pl
dc.description.referencesHilgard E.R., Wprowadzenie do psychologii, PWN, Warszawa 1967.pl
dc.description.referencesHolmbeck G.N., Greenley R.N., Franks E.A., Zagadnienia i aspekty rozwojowe w badaniach i praktyce., [w:] Psychoterapia dzieci i młodzieży: metody oparte na dowodach, Kazdin A.E., Weisz J.R. (red)., Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 2006.pl
dc.description.referencesKonopczyński M., Metody twórczej resocjalizacji, PWN, Warszawa 2006.pl
dc.description.referencesKonopnicki J., Niedostosowanie społeczne, PWN, Warszawa 1971.pl
dc.description.referencesKozielecki J., Psychologiczna teoria decyzji, PWN, Warszawa 1975.pl
dc.description.referencesKozielecki J., Koncepcja transgresyjna człowieka. Analiza psychologiczna, PWN, Warszawa 1987.pl
dc.description.referencesKozielecki J., Koncepcje psychologiczne człowieka, Wydawnictwo Akademickie „Żak”, Warszawa 1995.pl
dc.description.referencesLewicki A., Paryzek L., Waligóra B., Podstawy psychologii penitencjarnej, [w:] Psychologia kliniczna, Lewicki A (red.), PWN, Warszawa 1969.pl
dc.description.referencesLittle B.R., Personal projects analysis: Trivial pursuits, magnificent obsessions, and search for coherence, [w:] Personality psychology: Recent trends and emerging directions, D.M. Buss, N Cantor (red.), Springer-Verlag, New York 1989, s. 15–31.pl
dc.description.referencesLittle B.R., Personal projects and distributed self: Aspects of a conative psychology, [w:] Psychological perspective on the self, Suls J. (red.), Lawrence Erlbaum Associates, Publishers, Hillsdale 1993, s. 211–241.pl
dc.description.referencesLittle B.R., Leci L., Watkinson B., Personality and personal project: Linking Big Five and PAC units of analysis „Journal of Personality and Social Psychology” 1992, Vol. 44, no 6.pl
dc.description.referencesLittle B.R., McGregor I., Personal projects, happiness, and meaning: On doing well and being yourself, „Journal of Personality and Social Psychology” 1998, Vol. 74, no 2.pl
dc.description.referencesMakowski A., Niedostosowanie społeczne młodzieży i jej resocjalizacja, PWN, Warszawa 1994.pl
dc.description.referencesMądrzycki T., Osobowość jako system tworzący i realizujący plany, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk 1996.pl
dc.description.referencesMądrzycki T., Osobowość a plany życiowe, „Przegląd Psychologiczny” 1996, Vol. 3–4, t. 39, s. 7–28.pl
dc.description.referencesMiller G.A., Galanter E., Pribram K.H., Plany i struktura zachowania, PWN, Warszawa 1980.pl
dc.description.referencesNawrat R., Orientacja Temporalna. Przegląd technik pomiaru i wyników badań, „Przegląd Psychologiczny” 1981, Vol. 24, nr 1.pl
dc.description.referencesNurmi J., Planning, motivation, and evaluation in orientation to the future: A latent structure analysis, „Scandinavian Journal of Psychology” 1989, Vol. 30, Iss. 1, s. 64–71.pl
dc.description.referencesOrwid M.., Pietruszewska K., Psychiatria dzieci i młodzieży, Collegium Medicum Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 1996.pl
dc.description.referencesPalys T.S., Little B.R., Perceived life satisfaction and the organization of personal project systems, „Journal of Personality and Social Psychology” 1983 , Vol 44(6), s. 1221–1230.pl
dc.description.referencesPervin L.A., Psychologia osobowości, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk 2002.pl
dc.description.referencesPospiszyl I., Patologie społeczne, PWN, Warszawa 2008.pl
dc.description.referencesPospiszyl K., Żabczyńska E., Niedostosowanie społeczne – przejawy, przyczyny, sposoby terapii, Wyższa Szkoła Pedagogiki Specjalnej, Warszawa 1978.pl
dc.description.referencesPospiszyl K., Żabczyńska E., Psychologia dziecka niedostosowanego społecznie, PWN, Warszawa 1980.pl
dc.description.referencesPytka L., Pedagogika resocjalizacyjna. Wybrane zagadnienia teoretyczne, diagnostyczne i metodyczne, Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej, Warszawa 2000.pl
dc.description.referencesRogala-Obłękowska J., Przyczyny narkomanii, Uniwersytet Warszawski, Instytut Stosowanych Nauk Społecznych, Warszawa 1999.pl
dc.description.referencesSikorski W., Aspiracje edukacyjno-zawodowe młodzieży niedostosowanej społecznie, „Szkoła Specjalna” 1997, nr 2, s. 70–77.pl
dc.description.referencesStanik J.M., Diagnozowanie niedostosowania społecznego i asocjalności, [w:] Resocjalizacja. Teoria i praktyka pedagogiczna, Urban W., Stanik J. M. (red.), PWN, Pedagogium: Wyższa Szkoła Pedagogiki Resocjalizacyjnej, Warszawa 2008.pl
dc.description.referencesStrelau J., Temperament, osobowość, działanie, PWN, Warszawa 1985.pl
dc.description.referencesSyrek E., Aspiracje życiowe młodzieży niedostosowanej społecznie, Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, Katowice 1986.pl
dc.description.referencesSzewczuk W., Psychologia: zarys podręcznikowy, Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa 1975.pl
dc.description.referencesSzulc M., Procesy planowania w uwalnianiu się młodzieży z nałogu, Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego, Gdańsk 2008.pl
dc.description.referencesTyszkowa M., Aktywność i działalność dzieci i młodzieży, Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa 1990.pl
dc.description.referencesUrban B., Zaburzenia w zachowaniu i niedostosowanie społeczne w świetle współczesnych wyników badań, „Resocjalizacja” t. 1, PWN, Warszawa 2008.pl
dc.description.referencesWolan T., Resocjalizacja: uwarunkowania, doświadczenia, projekty zmian. (Młodzieżowy Ośrodek Wychowawczy – korektywną, uczącą się organizacją), Biuro Wydawnictw i Upowszechnień Kontrakt, Chorzów 2005.pl
dc.description.referencesWójcik D., Nieprzystosowanie społeczne młodzieży. Analiza psychologiczno-kryminologiczna, PAN, Warszawa 1984.pl
dc.description.referencesZaleski Z., Psychologia zachowań celowych, PWN, Warszawa 1991.pl
dc.description.number5pl
dc.description.firstpage87pl
dc.description.lastpage111pl
dc.identifier.citation2Resocjalizacja Polskapl
Występuje w kolekcji(ach):Resocjalizacja Polska, 2013, nr 5

Pokaż uproszczony widok rekordu Zobacz statystyki


Pozycja ta dostępna jest na podstawie licencji Licencja Creative Commons CCL Creative Commons