REPOZYTORIUM UNIWERSYTETU
W BIAŁYMSTOKU
UwB

Proszę używać tego identyfikatora do cytowań lub wstaw link do tej pozycji: http://hdl.handle.net/11320/18393
Tytuł: Konteksty pedagogiki penitencjarnej
Inne tytuły: The contexts of penitentiary pedagogy
Autorzy: Szczepaniak, Paweł
Data wydania: 2011
Data dodania: 31-lip-2025
Wydawca: Pedagogium Wyższa Szkoła Nauk Społecznych w Warszawie
Źródło: Resocjalizacja Polska Nr 2, 2011, s. 109-133
Abstrakt: Niniejsze opracowanie zawiera zarys wykładu pedagogiki penitencjarnej. Omówione zostały m.in.: etymologia i definicja pedagogiki penitencjarnej, jej przedmiot, zadania, aksjologiczne, teleologiczne, teoretyczne i metodyczne podstawy oraz miejsce i rola wśród innych dyscyplin naukowych. Wraz z rozwojem różnorodnych opcji metodologicznych oraz przemian w życiu społecznym, refleksja dotycząca tożsamości i miejsca pedagogiki penitencjarnej domaga się nowej artykulacji. Autor artykułu zgłasza i uzasadnia postulat czerpania przez pedagogikę penitencjarną w większym zakresie z dorobku pedagogiki społecznej, która w kontekście losów życiowych obywateli zajmuje się m.in. projektowaniem, realizowaniem i ewaluacją oddziaływań wychowawczych oraz regulacją stosunków społecznych w kontekście polityki społecznej, w formule otwartego społeczeństwa obywatelskiego (typu inclusw).
This article contains a sketch o f the interpretation of penitentiary pedagogy. There are discussed, among others, etymology and the definition of penitentiary pedagogy, its subject-matter, goals, axiological, teleological, theoretical and methodological foundations and its place and role among other scientific disciplines. Along with the development of multiple methodological options and changes in social life, the reflection concerning the identity and place of penitentiary pedagogy demands a new articulation. The author submits and gives grounds for a proposition for the penitentiary pedagogy to reap gain in a wider scope from the achievements of social pedagogy, which in the context of citizens’ life deals with designing, carrying out and evaluating educational efforts and the regulation of social relations in the context of social policy, according to an open citizen society (inclusive) idea.
Afiliacja: Uniwersytet Warszawski
URI: http://hdl.handle.net/11320/18393
ISSN: 2081-3767
Typ Dokumentu: Article
metadata.dc.rights.uri: https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
Właściciel praw: Licencja Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 (CC-BY)
Występuje w kolekcji(ach):Resocjalizacja Polska, 2011, nr 2

Pliki w tej pozycji:
Plik Opis RozmiarFormat 
RP_2_2011_P_Szczepaniak_Konteksty_pedagogiki_penitencjarnej.pdf882,13 kBAdobe PDFOtwórz
Pokaż pełny widok rekordu Zobacz statystyki


Pozycja ta dostępna jest na podstawie licencji Licencja Creative Commons CCL Creative Commons