Proszę używać tego identyfikatora do cytowań lub wstaw link do tej pozycji:
http://hdl.handle.net/11320/18372
Pełny rekord metadanych
Pole DC | Wartość | Język |
---|---|---|
dc.contributor.author | Pytka, Lesław | - |
dc.date.accessioned | 2025-07-29T07:59:33Z | - |
dc.date.available | 2025-07-29T07:59:33Z | - |
dc.date.issued | 2010 | - |
dc.identifier.citation | Resocjalizacja Polska Nr 1, 2010, s. 25-52 | pl |
dc.identifier.issn | 2081-3767 | - |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11320/18372 | - |
dc.description.abstract | Autor, dokonuje wielowymiarowej analizy stanu pedagogiki resocjalizacyjnej jako dyscypliny akademickiej uprawianej przede wszystkim w Uniwersytecie Warszawskim ale także i w innych środowiskach naukowych Warszawy. Przedstawiono więc kolejno etapy rozwoju tej odmiany pedagogiki od jej narodzin do chwili obecnej, pokazując ewolucję pojęć i koncepcji teoretycznych i metodycznych (od resocjalizacji korekcyjnej, poprzez adaptacyjną i kreatywną, do edukacji inkluzyjnej ukierunkowanej na integrację społeczną). Artykuł kończy lista istotnych pytań, na które odpowiedzi wyznaczą prawdopodobną drogę rozwoju myślenia i działania polskich pedagogów resocjalizacyjnych, pracowników socjalnych oraz kuratorów sądowych w ramach wielopasmowej, transdyscyplinowej dziedziny, którą dziś nazywamy profilaktyką społeczną i resocjalizacją. | pl |
dc.language.iso | pl | pl |
dc.publisher | Pedagogium Wyższa Szkoła Nauk Społecznych w Warszawie | pl |
dc.rights | https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ | - |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ | - |
dc.title | Pedagogika resocjalizacyjna w Uniwersytecie Warszawskim. Wczoraj, dziś, jutro? | pl |
dc.type | Article | pl |
dc.rights.holder | Licencja Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 (CC-BY) | pl |
dc.description.Biographicalnote | Pytka Lesław – profesor nadzwyczajny Uniwersytetu Warszawskiego i PEDAGOGIUM w Warszawie, autor licznych publikacji z zakresu pedagogiki resocjalizacyjnej i dziedzin pokrewnych, kierownik Zakładu Pedagogiki Resocjalizacyjnej IPSiR UW, redaktor naczelny kwartalnika „Opieka-Wychowanie-Terapia”. | pl |
dc.description.Affiliation | Zakład Pedagogiki Resocjalizacyjnej IPSiR UW | pl |
dc.description.references | Balandynowicz A. (1996), Probacja, czyli wychowanie do wolności, Warszawa. | pl |
dc.description.references | Baka G., Pytka L. (red.) (1999), Pomoc rodzinie, Białystok. | pl |
dc.description.references | Banasiak J. (1966), Reagowanie wychowawcze w wielowymiarowej pedagogice działania. Elementy teorii i metodyki, Warszawa. | pl |
dc.description.references | Bauman Z. (2005), Życie na przemiał, Warszawa. | pl |
dc.description.references | Bauman Z. (2000), Ponowoczesność jako źródło cierpień, Warszawa. | pl |
dc.description.references | Bulenda T. (1996), Implikacje koncepcji antropologiczno-kryminalnych w postępowaniu z więźniami, [w:] Problemy więziennictwa u progu XXI wieku, (red.) B. Hołyst, S. Redo. | pl |
dc.description.references | Czapiński J. (red.) (2005), Psychologia pozytywna. Nauka o szczęściu, zdrowiu, sile i cnotach człowieka, Warszawa. | pl |
dc.description.references | Czapów Cz., Jedlewski S. (1971), Pedagogika resocjalizacyjna. | pl |
dc.description.references | Drzyżałowska G., Żuraw H. (red.) (2009), Trwałość i zmiana w pedagogice specjalnej, Warszawa. | pl |
dc.description.references | Dykcik W. (2001), Pedagogika specjalna, Poznań. | pl |
dc.description.references | Czapów Cz. (1970), Wychowanie resocjalizujące. Elementy metodyki i diagnostyki. | pl |
dc.description.references | Florczykiewicz J., Resocjalizacja jako proces podnoszenia dobrostanu psychicznego. Zarys koncepcji, [w:] Opieka Wychowanie Terapia, nr 1-2 (73-74). | pl |
dc.description.references | Folkierska A. (1990), Pytanie o pedagogikę, Warszawa. | pl |
dc.description.references | Folkierska A. (1991), Przyczynek do rozważań dotyczących pedagogiki ogólnej, [w:] Ruch Pedagogiczny, nr 5-6. | pl |
dc.description.references | Fukuyama F. (2000), Wielki Wstrząs, Warszawa. | pl |
dc.description.references | Gaik B. (2008), Myślenie ponowoczesne i jego reperkusje pedagogiczne, [w:] Opieka Wychowanie Terapia, nr 1-2 (73-74). | pl |
dc.description.references | Gara J. (2007), Człowiek i wychowanie. Implikacje pedagogiczne antropologii filozoficznej Maxa Schellera raz analogie z wybranymi koncepcjami psychologicznymi, Warszawa. | pl |
dc.description.references | Górny J. (1996), Elementy indywidualizacji i humanizacji karania w rozwoju penitencjarystyki. | pl |
dc.description.references | Hołyst B. (1984), Bariery resocjalizacji penalnej, [w:] Problemy współczesnej penitencjarystyki w Polsce (red. B. Hołyst). | pl |
dc.description.references | James R.K., Gilliland B.E. (2008), Strategie interwencji kryzysowej, Warszawa. | pl |
dc.description.references | Jarzębowska-Baziak B. (1975), Praca wychowawcza w zakładzie karnym dla młodocianych na tle doświadczeń zakładu w Szczypiornie. | pl |
dc.description.references | Kaczyńska W. (1992), Przedzałożeniowość myślenia i postępowania pedagogicznego, Warszawa. | pl |
dc.description.references | Kalinowski M., Pełka J. (1996), Zarys dziejów resocjalizacji nieletnich, Warszawa. | pl |
dc.description.references | Karwat M. (2004), Figuranctwo jako paradoks uczestnictwa, Warszawa. | pl |
dc.description.references | Konopczyński M. (1996), Twórcza resocjalizacja, Warszawa. | pl |
dc.description.references | Konopczyński M. (2006), Metody twórczej resocjalizacji, Warszawa. | pl |
dc.description.references | Konopczyński M., Nowak B. (red.) (2008), Resocjalizacja ciągłość i zmiana, Warszawa. | pl |
dc.description.references | Konopnicki J. (1971), Niedostosowanie społeczne, Warszawa. | pl |
dc.description.references | Kosyrz Z. (2005), Osobowość wychowawcy, Warszawa. | pl |
dc.description.references | Kosewski M. (1986), Ludzie w sytuacjach pokusy i upokorzenia, Warszawa. | pl |
dc.description.references | Kubik W. SJ, Urban B. (red.) (2005), Uwarunkowania i wzory marginalizacji społecznej współczesnej młodzieży, Kraków. | pl |
dc.description.references | Levinas (2008), Bóg, śmierć i czas, Kraków. | pl |
dc.description.references | Lipkowski O. (1981), Pedagogika specjalna, Warszawa. | pl |
dc.description.references | Machel H. (2008), Sens i bezsens resocjalizacji penitencjarnej-cacus polski. Studium penitencjarno-pedagogiczne, Warszawa. | pl |
dc.description.references | Malewska H.P. (1993), Tap, Marginalités et troubles de la socialisation, Paris. | pl |
dc.description.references | Malewska H. (2005), Jednostka w zmieniającym się świecie, [w:] Człowiek Niepełnosprawność Społeczeństwo, nr 1. | pl |
dc.description.references | Moczydłowski P. (1991), Drugie życie więzienia, Warszawa. | pl |
dc.description.references | Mroziewicz K. (2009), Bezczelność, bezkarność, bezsilność. Terroryzmy nowej generacji, Bydgoszcz-Warszawa. | pl |
dc.description.references | Ostrowska K. (2008), Psychologia resocjalizacyjna. Ku nowej specjalności psychologii, Warszawa. | pl |
dc.description.references | Porowski M. (1985), Karanie a resocjalizacja, [w:] Studia Kryminologiczne, Kryminalistyczne i Penitencjarne, t 16. | pl |
dc.description.references | Pospiszyl K. (1973), Psychologiczna analiza wadliwych postaw społecznych młodzieży. | pl |
dc.description.references | Pospiszyl K. (1998), Resocjalizacja. Teoretyczne podstawy oraz przykłady programów oddziaływań, Warszawa. | pl |
dc.description.references | Pospiszyl K. (1994), Narcyzm, Warszawa. | pl |
dc.description.references | Pytka L. (2002), Powinowactwo i zróżnicowanie semantyczne w obrąbie pedagogiki resocjalizacyjnej, [w:] Pańczyk J. (red.), Forum pedagogów specjalnych XXI wieku, t. 1, Łódź. | pl |
dc.description.references | Pytka L. (2002), O mglistości języka pedagogiki resocjalizacyjnej, [w:] Opieka Wychowanie Terapia, nr 1 (49). | pl |
dc.description.references | Pytka L. (2005), O eufemizmach w pedagogice specjalnej, [w:] Kubik W., Urban B. (red.), Uwarunkowania i wzory marginalizacji społecznej współczesnej młodzieży, Kraków. | pl |
dc.description.references | Pytka L. (2005), Pedagogika resocjalizacyjna. Wybrane zagadnienia teoretyczne, diagnostyczne i metodyczne, Warszawa. | pl |
dc.description.references | Pytka L., Z acharuk T. (1998), Zaburzenia przystosowania społecznego dzieci i młodzieży. Siedlce. | pl |
dc.description.references | Pytka L. (2006), Poprawczak - ostatni bastion „ utopijnego re-socjalizmu ”? [w:] Opieka Wychowanie Terapia, nr 1-2 (65-66). | pl |
dc.description.references | Rejzner A., Szczepaniak P. (red.) (2009), Terapia w resocjalizacji. Tomy 1 i 2, Warszawa. | pl |
dc.description.references | Radochoński M. (2000), Osobowość antyspołeczna. Geneza, rozwój i obraz kliniczny, Rzeszów. | pl |
dc.description.references | Rudowski T. (2007), Arteterapia - inspiracje i wartości, Warszawa. | pl |
dc.description.references | Sawicka K. (red.) (1998), Socjoterapia, Warszawa. | pl |
dc.description.references | Schmidt D. (2008), Wizerunek Służby Więziennej w świetle badań naukowych. Główne kierunki eksploracji, ich wartość poznawcza oraz znaczenie dla praktyków penitencjarnych. Raport z badań, Zakład Pedagogiki Resocjalizacyjnej IPSiR UW, Warszawa. | pl |
dc.description.references | Sobczak S. (2000), Celowość wychowania. Tomistyczne podstawy teleologii wychowania, Warszawa. | pl |
dc.description.references | Sobczak S. (2005), Antropologiczne podstawy teleologii profilaktyki, [w:] Pytka L., Konopczyński M., Sobczak S., Skala nieprzystosowania społecznego na Mazowszu, Warszawa. | pl |
dc.description.references | Stępniak P. (1999), Od resocjalizacji do pracy socjalnej. O konieczności zmiany modelu postępowania, [w:] Opieka Wychowanie Terapia, nr 2. | pl |
dc.description.references | Szecówka A. (2001), Korygowanie interakcji uczniów społecznie, [w:] Urban B., Dewiacje wśród młodzieży. Uwarunkowania i profilaktyka, Kraków. | pl |
dc.description.references | Szecówka A. (2008), „Drugie życie ” w wychowaniu zbiorowym dzieci i młodzieży, [w:] Opieka Wychowanie Terapia, nr 1-2 (73-74). | pl |
dc.description.references | Szczepaniak P. (2003), Kara pozbawienia wolności a wychowanie, Warszawa. | pl |
dc.description.references | Szczepaniak P. (2008), Pedagogika penitencjarna - przegląd problemów, [w:] Prace IPSiR t. 13. | pl |
dc.description.references | Szczęsny W.W. (1995), Między dobrem a złem. Wprowadzenie do systemowej antropologii pedagogicznej, Warszawa. | pl |
dc.description.references | Śliwerski B. (red.) ( 1992), Edukacja alternatywna. Dylemat teorii i praktyki. | pl |
dc.description.references | Sliwerski B. (1998), Współczesne teorie i nurty wychowania, Kraków. | pl |
dc.description.references | Rejzner A. (red.) (2007), Postępy resocjalizacji i profilaktyki społecznej, Warszawa. | pl |
dc.description.references | Rejzner A., Szczepaniak P. (red.) (2009), Terapia w resocjalizacji, tom 1-2, Warszawa. | pl |
dc.description.references | Urban B., Stanik J.M. (red). (2007), Resocjalizacja, tomy 1-2, Warszawa. | pl |
dc.description.references | Urban B. (2005), Zachowania dewiacyjne młodzieży, Kraków. | pl |
dc.description.references | Wilber K. (2006), Integralna teoria wszystkiego, Poznań. | pl |
dc.description.references | Wojcieszek K. (1995), Na początku była rozpacz, Warszawa. | pl |
dc.description.references | Zacharuk T. (2008), Wprowadzenie do edukacji inkluzyjnej, Siedlce. | pl |
dc.description.number | 1 | pl |
dc.description.firstpage | 25 | pl |
dc.description.lastpage | 52 | pl |
dc.identifier.citation2 | Resocjalizacja Polska | pl |
Występuje w kolekcji(ach): | Resocjalizacja Polska, 2010, nr 1 |
Pliki w tej pozycji:
Plik | Opis | Rozmiar | Format | |
---|---|---|---|---|
RP_1_2010_L_Pytka_Pedagogika_resocjalizacyjna.pdf | 870,1 kB | Adobe PDF | Otwórz |
Pozycja ta dostępna jest na podstawie licencji Licencja Creative Commons CCL