REPOZYTORIUM UNIWERSYTETU
W BIAŁYMSTOKU
UwB

Proszę używać tego identyfikatora do cytowań lub wstaw link do tej pozycji: http://hdl.handle.net/11320/18372
Pełny rekord metadanych
Pole DCWartośćJęzyk
dc.contributor.authorPytka, Lesław-
dc.date.accessioned2025-07-29T07:59:33Z-
dc.date.available2025-07-29T07:59:33Z-
dc.date.issued2010-
dc.identifier.citationResocjalizacja Polska Nr 1, 2010, s. 25-52pl
dc.identifier.issn2081-3767-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11320/18372-
dc.description.abstractAutor, dokonuje wielowymiarowej analizy stanu pedagogiki resocjalizacyjnej jako dyscypliny akademickiej uprawianej przede wszystkim w Uniwersytecie Warszawskim ale także i w innych środowiskach naukowych Warszawy. Przedstawiono więc kolejno etapy rozwoju tej odmiany pedagogiki od jej narodzin do chwili obecnej, pokazując ewolucję pojęć i koncepcji teoretycznych i metodycznych (od resocjalizacji korekcyjnej, poprzez adaptacyjną i kreatywną, do edukacji inkluzyjnej ukierunkowanej na integrację społeczną). Artykuł kończy lista istotnych pytań, na które odpowiedzi wyznaczą prawdopodobną drogę rozwoju myślenia i działania polskich pedagogów resocjalizacyjnych, pracowników socjalnych oraz kuratorów sądowych w ramach wielopasmowej, transdyscyplinowej dziedziny, którą dziś nazywamy profilaktyką społeczną i resocjalizacją.pl
dc.language.isoplpl
dc.publisherPedagogium Wyższa Szkoła Nauk Społecznych w Warszawiepl
dc.rightshttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/-
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/-
dc.titlePedagogika resocjalizacyjna w Uniwersytecie Warszawskim. Wczoraj, dziś, jutro?pl
dc.typeArticlepl
dc.rights.holderLicencja Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 (CC-BY)pl
dc.description.BiographicalnotePytka Lesław – profesor nadzwyczajny Uniwersytetu Warszawskiego i PEDAGOGIUM w Warszawie, autor licznych publikacji z zakresu pedagogiki resocjalizacyjnej i dziedzin pokrewnych, kierownik Zakładu Pedagogiki Resocjalizacyjnej IPSiR UW, redaktor naczelny kwartalnika „Opieka-Wychowanie-Terapia”.pl
dc.description.AffiliationZakład Pedagogiki Resocjalizacyjnej IPSiR UWpl
dc.description.referencesBalandynowicz A. (1996), Probacja, czyli wychowanie do wolności, Warszawa.pl
dc.description.referencesBaka G., Pytka L. (red.) (1999), Pomoc rodzinie, Białystok.pl
dc.description.referencesBanasiak J. (1966), Reagowanie wychowawcze w wielowymiarowej pedagogice działania. Elementy teorii i metodyki, Warszawa.pl
dc.description.referencesBauman Z. (2005), Życie na przemiał, Warszawa.pl
dc.description.referencesBauman Z. (2000), Ponowoczesność jako źródło cierpień, Warszawa.pl
dc.description.referencesBulenda T. (1996), Implikacje koncepcji antropologiczno-kryminalnych w postępowaniu z więźniami, [w:] Problemy więziennictwa u progu XXI wieku, (red.) B. Hołyst, S. Redo.pl
dc.description.referencesCzapiński J. (red.) (2005), Psychologia pozytywna. Nauka o szczęściu, zdrowiu, sile i cnotach człowieka, Warszawa.pl
dc.description.referencesCzapów Cz., Jedlewski S. (1971), Pedagogika resocjalizacyjna.pl
dc.description.referencesDrzyżałowska G., Żuraw H. (red.) (2009), Trwałość i zmiana w pedagogice specjalnej, Warszawa.pl
dc.description.referencesDykcik W. (2001), Pedagogika specjalna, Poznań.pl
dc.description.referencesCzapów Cz. (1970), Wychowanie resocjalizujące. Elementy metodyki i diagnostyki.pl
dc.description.referencesFlorczykiewicz J., Resocjalizacja jako proces podnoszenia dobrostanu psychicznego. Zarys koncepcji, [w:] Opieka Wychowanie Terapia, nr 1-2 (73-74).pl
dc.description.referencesFolkierska A. (1990), Pytanie o pedagogikę, Warszawa.pl
dc.description.referencesFolkierska A. (1991), Przyczynek do rozważań dotyczących pedagogiki ogólnej, [w:] Ruch Pedagogiczny, nr 5-6.pl
dc.description.referencesFukuyama F. (2000), Wielki Wstrząs, Warszawa.pl
dc.description.referencesGaik B. (2008), Myślenie ponowoczesne i jego reperkusje pedagogiczne, [w:] Opieka Wychowanie Terapia, nr 1-2 (73-74).pl
dc.description.referencesGara J. (2007), Człowiek i wychowanie. Implikacje pedagogiczne antropologii filozoficznej Maxa Schellera raz analogie z wybranymi koncepcjami psychologicznymi, Warszawa.pl
dc.description.referencesGórny J. (1996), Elementy indywidualizacji i humanizacji karania w rozwoju penitencjarystyki.pl
dc.description.referencesHołyst B. (1984), Bariery resocjalizacji penalnej, [w:] Problemy współczesnej penitencjarystyki w Polsce (red. B. Hołyst).pl
dc.description.referencesJames R.K., Gilliland B.E. (2008), Strategie interwencji kryzysowej, Warszawa.pl
dc.description.referencesJarzębowska-Baziak B. (1975), Praca wychowawcza w zakładzie karnym dla młodocianych na tle doświadczeń zakładu w Szczypiornie.pl
dc.description.referencesKaczyńska W. (1992), Przedzałożeniowość myślenia i postępowania pedagogicznego, Warszawa.pl
dc.description.referencesKalinowski M., Pełka J. (1996), Zarys dziejów resocjalizacji nieletnich, Warszawa.pl
dc.description.referencesKarwat M. (2004), Figuranctwo jako paradoks uczestnictwa, Warszawa.pl
dc.description.referencesKonopczyński M. (1996), Twórcza resocjalizacja, Warszawa.pl
dc.description.referencesKonopczyński M. (2006), Metody twórczej resocjalizacji, Warszawa.pl
dc.description.referencesKonopczyński M., Nowak B. (red.) (2008), Resocjalizacja ciągłość i zmiana, Warszawa.pl
dc.description.referencesKonopnicki J. (1971), Niedostosowanie społeczne, Warszawa.pl
dc.description.referencesKosyrz Z. (2005), Osobowość wychowawcy, Warszawa.pl
dc.description.referencesKosewski M. (1986), Ludzie w sytuacjach pokusy i upokorzenia, Warszawa.pl
dc.description.referencesKubik W. SJ, Urban B. (red.) (2005), Uwarunkowania i wzory marginalizacji społecznej współczesnej młodzieży, Kraków.pl
dc.description.referencesLevinas (2008), Bóg, śmierć i czas, Kraków.pl
dc.description.referencesLipkowski O. (1981), Pedagogika specjalna, Warszawa.pl
dc.description.referencesMachel H. (2008), Sens i bezsens resocjalizacji penitencjarnej-cacus polski. Studium penitencjarno-pedagogiczne, Warszawa.pl
dc.description.referencesMalewska H.P. (1993), Tap, Marginalités et troubles de la socialisation, Paris.pl
dc.description.referencesMalewska H. (2005), Jednostka w zmieniającym się świecie, [w:] Człowiek Niepełnosprawność Społeczeństwo, nr 1.pl
dc.description.referencesMoczydłowski P. (1991), Drugie życie więzienia, Warszawa.pl
dc.description.referencesMroziewicz K. (2009), Bezczelność, bezkarność, bezsilność. Terroryzmy nowej generacji, Bydgoszcz-Warszawa.pl
dc.description.referencesOstrowska K. (2008), Psychologia resocjalizacyjna. Ku nowej specjalności psychologii, Warszawa.pl
dc.description.referencesPorowski M. (1985), Karanie a resocjalizacja, [w:] Studia Kryminologiczne, Kryminalistyczne i Penitencjarne, t 16.pl
dc.description.referencesPospiszyl K. (1973), Psychologiczna analiza wadliwych postaw społecznych młodzieży.pl
dc.description.referencesPospiszyl K. (1998), Resocjalizacja. Teoretyczne podstawy oraz przykłady programów oddziaływań, Warszawa.pl
dc.description.referencesPospiszyl K. (1994), Narcyzm, Warszawa.pl
dc.description.referencesPytka L. (2002), Powinowactwo i zróżnicowanie semantyczne w obrąbie pedagogiki resocjalizacyjnej, [w:] Pańczyk J. (red.), Forum pedagogów specjalnych XXI wieku, t. 1, Łódź.pl
dc.description.referencesPytka L. (2002), O mglistości języka pedagogiki resocjalizacyjnej, [w:] Opieka Wychowanie Terapia, nr 1 (49).pl
dc.description.referencesPytka L. (2005), O eufemizmach w pedagogice specjalnej, [w:] Kubik W., Urban B. (red.), Uwarunkowania i wzory marginalizacji społecznej współczesnej młodzieży, Kraków.pl
dc.description.referencesPytka L. (2005), Pedagogika resocjalizacyjna. Wybrane zagadnienia teoretyczne, diagnostyczne i metodyczne, Warszawa.pl
dc.description.referencesPytka L., Z acharuk T. (1998), Zaburzenia przystosowania społecznego dzieci i młodzieży. Siedlce.pl
dc.description.referencesPytka L. (2006), Poprawczak - ostatni bastion „ utopijnego re-socjalizmu ”? [w:] Opieka Wychowanie Terapia, nr 1-2 (65-66).pl
dc.description.referencesRejzner A., Szczepaniak P. (red.) (2009), Terapia w resocjalizacji. Tomy 1 i 2, Warszawa.pl
dc.description.referencesRadochoński M. (2000), Osobowość antyspołeczna. Geneza, rozwój i obraz kliniczny, Rzeszów.pl
dc.description.referencesRudowski T. (2007), Arteterapia - inspiracje i wartości, Warszawa.pl
dc.description.referencesSawicka K. (red.) (1998), Socjoterapia, Warszawa.pl
dc.description.referencesSchmidt D. (2008), Wizerunek Służby Więziennej w świetle badań naukowych. Główne kierunki eksploracji, ich wartość poznawcza oraz znaczenie dla praktyków penitencjarnych. Raport z badań, Zakład Pedagogiki Resocjalizacyjnej IPSiR UW, Warszawa.pl
dc.description.referencesSobczak S. (2000), Celowość wychowania. Tomistyczne podstawy teleologii wychowania, Warszawa.pl
dc.description.referencesSobczak S. (2005), Antropologiczne podstawy teleologii profilaktyki, [w:] Pytka L., Konopczyński M., Sobczak S., Skala nieprzystosowania społecznego na Mazowszu, Warszawa.pl
dc.description.referencesStępniak P. (1999), Od resocjalizacji do pracy socjalnej. O konieczności zmiany modelu postępowania, [w:] Opieka Wychowanie Terapia, nr 2.pl
dc.description.referencesSzecówka A. (2001), Korygowanie interakcji uczniów społecznie, [w:] Urban B., Dewiacje wśród młodzieży. Uwarunkowania i profilaktyka, Kraków.pl
dc.description.referencesSzecówka A. (2008), „Drugie życie ” w wychowaniu zbiorowym dzieci i młodzieży, [w:] Opieka Wychowanie Terapia, nr 1-2 (73-74).pl
dc.description.referencesSzczepaniak P. (2003), Kara pozbawienia wolności a wychowanie, Warszawa.pl
dc.description.referencesSzczepaniak P. (2008), Pedagogika penitencjarna - przegląd problemów, [w:] Prace IPSiR t. 13.pl
dc.description.referencesSzczęsny W.W. (1995), Między dobrem a złem. Wprowadzenie do systemowej antropologii pedagogicznej, Warszawa.pl
dc.description.referencesŚliwerski B. (red.) ( 1992), Edukacja alternatywna. Dylemat teorii i praktyki.pl
dc.description.referencesSliwerski B. (1998), Współczesne teorie i nurty wychowania, Kraków.pl
dc.description.referencesRejzner A. (red.) (2007), Postępy resocjalizacji i profilaktyki społecznej, Warszawa.pl
dc.description.referencesRejzner A., Szczepaniak P. (red.) (2009), Terapia w resocjalizacji, tom 1-2, Warszawa.pl
dc.description.referencesUrban B., Stanik J.M. (red). (2007), Resocjalizacja, tomy 1-2, Warszawa.pl
dc.description.referencesUrban B. (2005), Zachowania dewiacyjne młodzieży, Kraków.pl
dc.description.referencesWilber K. (2006), Integralna teoria wszystkiego, Poznań.pl
dc.description.referencesWojcieszek K. (1995), Na początku była rozpacz, Warszawa.pl
dc.description.referencesZacharuk T. (2008), Wprowadzenie do edukacji inkluzyjnej, Siedlce.pl
dc.description.number1pl
dc.description.firstpage25pl
dc.description.lastpage52pl
dc.identifier.citation2Resocjalizacja Polskapl
Występuje w kolekcji(ach):Resocjalizacja Polska, 2010, nr 1

Pliki w tej pozycji:
Plik Opis RozmiarFormat 
RP_1_2010_L_Pytka_Pedagogika_resocjalizacyjna.pdf870,1 kBAdobe PDFOtwórz
Pokaż uproszczony widok rekordu Zobacz statystyki


Pozycja ta dostępna jest na podstawie licencji Licencja Creative Commons CCL Creative Commons