REPOZYTORIUM UNIWERSYTETU
W BIAŁYMSTOKU
UwB

Proszę używać tego identyfikatora do cytowań lub wstaw link do tej pozycji: http://hdl.handle.net/11320/18358
Pełny rekord metadanych
Pole DCWartośćJęzyk
dc.contributor.authorMultan, Ewa-
dc.date.accessioned2025-07-15T10:48:05Z-
dc.date.available2025-07-15T10:48:05Z-
dc.date.issued2025-
dc.identifier.citationOptimum. Economic Studies, Nr 2(120) 2025, s. 378-398pl
dc.identifier.issn1506-7637-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11320/18358-
dc.description.abstractCel | Celem artykułu jest ocena sukcesu uczelni publicznych w Polsce i jego krytycznych czynników oraz identyfikacja kompetencji odporności kadry kierującej, które w ich opinii wpłynęły na sukces w czasie pandemii COVID-19. Metoda badań | Do oceny sukcesu uczelni publicznych w Polsce zastosowano metodę wskaźnikową (analizę wskaźników finansowych: ROA i ROE). Przedmiotem analizy przeprowadzonej w 2025 roku były sprawozdania finansowe za lata 2019–2022, które obejmowały okres pandemii COVID-19. Do oceny krytycznych czynników sukcesu (KCS) zastosowano metodę CAWI. Zebrano opinię 53 osób z kadry kierowniczej (rektorzy, dziekani i kanclerze) w początkowym okresie pandemii. Opracowując kwestionariusz ankiety, zastosowano metodę sondażu diagnostycznego i zainspirowano się rankingami uczelni wyższych, zarówno krajowymi, jak i międzynarodowymi (ARWU, The World University Ranking, U-Multirank, Webomatrics, Perspektywy). KCS oszacowano z zastosowaniem średniej arytmetycznej, a kompetencje odporności zidentyfikowano na podstawie opinii kadry kierowniczej przy użyciu analizy wyborów rozłącznych. Wnioski | Z rezultatów przeprowadzonych badań wynika, że w czasie pandemii uczelnie publiczne osiągnęły sukces mierzony efektywnością. Kadra kierująca szkołami wyższymi wskazała 5 KCS: doskonałość badawcza, doskonałość kształcenia, wizerunek uczelni, losy absolwentów i współpraca międzynarodowa. Z rezultatów przeprowadzonych badań wynikło 15 kompetencji odporności, które w opinii kadry kierowniczej wzmocniły sukces uczelni. Oryginalność / wartość / implikacje / rekomendacje | Przeprowadzone badania wnoszą wartość dodaną w zakresie testowania kompetencji odporności, które istotnie wzmacniają sukces w nieprzewidywalnych sytuacjach kryzysowych.pl
dc.description.abstractPurpose | The aim of this article is to assess the success of public universities in Poland and its critical factors, as well as to identify the “resilience competencies” of management staff that, in their opinion, influenced their success during the Covid-19 pandemic. Research method | The indicator method (analysis of financial indicators: ROA and ROE) was used to assess the success of public universities in Poland. The subject of the analysis conducted in 2025 regarded the financial statements for the years 2019–2022, which included the period of the Covid-19 pandemic. The CAWI method was used to assess the critical success factors (CSF). The opinion of 53 people from the management staff (rectors, deans and chancellors) was collected in the initial period of the pandemic. When developing the survey questionnaire, the diagnostic survey method was used and inspired by the rankings of universities, both national and international (ARWU, The World University Ranking, U-Multirank, Webomatrics, Perspektywy). The CSF was estimated using the arithmetic mean, and the “resilience competencies” were identified based on the opinions of the management staff using disjunctive choice analysis. Results | The results of the conducted research show that during the pandemic, public universities achieved success measured by efficiency. The management staff of higher education institutions indicated 5 KCS: research excellence, teaching excellence, image of the university, fate of graduates and international cooperation. The results of the conducted research led to determining 15 “resilience competencies” that, in the opinion of the management staff, strengthened the success of the university. Originality / value / implications / recommendations | The conducted research brings added value in testing “resilience competencies” that significantly enhance success in unpredictable crisis situations.pl
dc.language.isoplpl
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu w Białymstokupl
dc.subjectmenedżerpl
dc.subjectkompetencje menedżerapl
dc.subjectsukces organizacjipl
dc.subjectbranża usług publicznychpl
dc.subjectmanagerpl
dc.subjectmanager competencespl
dc.subjectorganizational successpl
dc.subjectpublic services industrypl
dc.titleKrytyczne czynniki sukcesu uczelni publicznych a kompetencje odporności w opinii kadry kierującej wzmacniające sukces w sytuacji kryzysupl
dc.title.alternativeCritical Success Factors of Public Universities and “Resistance Competences” in the Opinion of Management Staff That Strengthen Success in Crisis Situationspl
dc.typeArticlepl
dc.rights.holder© Copyright by Uniwersytet w Białymstokupl
dc.identifier.doi10.15290/oes.2025.02.120.19-
dc.description.Emailewa.multan@uws.edu.plpl
dc.description.AffiliationUniwersytet w Siedlcachpl
dc.description.referencesAubyn M. St., Pina A., Garcia F., Pais J., 2009, Study on the Efficiency and Effectiveness of Public Spending on Tertiary Education, Brussels: European Commission.pl
dc.description.referencesFigura P., 2016, Porównawcza analiza kondycji finansowej polskich uczelni publicznych i niepublicznych, „Horyzonty Wychowania”, nr 15(35), s. 247–266.pl
dc.description.referencesGómez-Salgado J., Domínguez-Salas S., Romero-Martín M., Ortega-Moreno M., García-Iglesias J.J., Ruiz-Frutos C., 2020, Sense of Coherence and Psychological Distress Among Healthcare Workers During the COVID-19 Pandemic in Spain, ”Sustainability”, vol. 12(17), 6855, DOI: 10.3390/su12176855.pl
dc.description.referencesHerberg M., Torgersen G.-E., 2021, Resilience Competence Face Framework for the Unfore-seen: Relations, Emotions and Cognition. A Qualitative Study, ”Frontiers in Psychology”, nr 12, DOI: 10.3389/fpsyg.2021.669904.pl
dc.description.referencesKochalski C., 2012, Analiza finansowa i controlling w przedsiębiorstwie. Powrót do rozważań, „Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego”, nr 737 „Finanse, Rynki Finansowe, Ubezpieczenia”, nr 56, s. 83–92, http://www.go4business.wneiz.pl/nauka_wneiz/frfu/56-2012/FRFU-56-83.pdf [data dostępu: 13.06.2025].pl
dc.description.referencesLeidecker J.K., Bruno A.V., 1984, Identifying and Using Critical Success Factors, “Long Range Planning”, vol. 17(1), s. 23–32.pl
dc.description.referencesLemańska-Majdzik A., Tomski P., 2013, On the Success of an Enterprise, „Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Przyrodniczo-Humanistycznego w Siedlcach Seria: Administracja i Zarządzanie”, nr 98, s. 203–214, https://czasopisma.uws.edu.pl/znadministracja/article/view/2184 [data dostępu: 13.06.2025].pl
dc.description.referencesLengnick-Hall C.A., Beck T.E., Lengnick-Hall M.L., 2011, Developing a Capacity for Organizational Resilience Through Strategic Human Resource Management, “Human Resource Management Review”, nr 21. s. 243–255.pl
dc.description.referencesMacchi Silva V.V., Ribeiro J.L.D., 2022, Human Resource Management for the Resilience of Public Organizations: A Model Based on Macro-Competences, ”Journal of Organizational Effectiveness: People and Performance”, vol. 9(4), s. 656–674, DOI: 10.1108/JOEPP-08-2021-0235.pl
dc.description.referencesMasłyk-Musiał E., 2012, Badania wartości Politechniki Warszawskiej w kontekście strategicznym, „Zarządzanie Zasobami Ludzkimi”, vol 2, s. 10–124.pl
dc.description.referencesMikušová P., 2020, The Efficiency of Public Higher Education Institutions: A Meta­‑Analysis, „Ekonomický časopis” / “Journal of Economics”, vol. 68(9), s. 963–977, DOI: 10.31577/ekoncas.2020.09.05.pl
dc.description.referencesMonitor Sądowy i Gospodarczy zawierający: „Bilans” i “Rachunek zysków i strat” uczelni publicznych za lata 2019–2022.pl
dc.description.referencesMultan E., 2023, Budowanie odporności kapitału ludzkiego na sytuacje kryzysowe w sektorze nowoczesnych usług biznesowych, [w:] Zarządzanie kapitałem ludzkim w warunkach niepewności. Wyzwania i implikacje, Juchnowicz M., Kinowska H. (red.), Polskie Wy dawnictwo Ekonomiczne, Warszawa.pl
dc.description.referencesParmenter D., 2016, Key Performance Indicators: Developing, Implementing, and Using Winning KPIs (Kluczowe wskaźniki efektywności (KPI). Tworzenie, wdrażanie i stosowanie), Onepress. Power Helion S.A., Gliwice.pl
dc.description.referencesPlummer R., Witkowski S., Smits A., Dale G., 2021, Kwestia wyników w instytucjach szkolnictwa wyższego – partnerstwa społeczne: kanadyjska perspektywa, ”Journal of Higher Education Policy Management”, vol. 43, s. 537–556.pl
dc.description.referencesSilva O.N., Toro L.L., Maldonado F.J., 2022, Organizational Resilience: Key Competence of the Ceo, “Indexed”, vol. 9(5), s. 165–170.pl
dc.description.referencesSilveira S., Hecht M., Matthaeus H., Adli M., Voelkle M.C., Singer T., 2022, Coping with the COVID-19 Pandemic: Perceived Changes in Psychological Vulnerability, Resilience and Social Cohesion before, during and after Lockdown, ”International Journal of Environmental Research And Public Health”, vol. 19(6), 3290, DOI: 10.3390/ijerph1906329pl
dc.description.referencesSpear E., 2019, 29 Key Performance Indicators (KPIs) for Colleges Universities, Precision Campus, https://precisioncampus.com/blog/education-kpis [data dostępu: 5.09.2024].pl
dc.description.referencesTeichler U., 2014, Możliwości i problemy badań porównawczych w szkolnictwie wyższym: codzienne życie badaczy, „Higher Education”, vol. 67, s. 393–408.pl
dc.description.referencesUstawa o finansach publicznych, Dz.U. z 2009 r., Nr 157, poz. 1240.pl
dc.description.referencesVarajao J., Silva H., Pejic-Bach M., 2022, Key Competences of Information Systems Project Managers, ”International Journal of Information Technology Project Management”, vol. 10(3), s. 73–90, DOI: 10.4018/IJITPM.2019070105.pl
dc.description.referencesWolszczak-Derlacz J., 2013, Efektywność naukowa dydaktyczna i wdrożeniowa publicznych szkół wyższych w Polsce – analiza nieparametryczna, Wydawnictwo PG, Gdańsk.pl
dc.description.referencesZając A., Tadeusiewicz R., Grabowski M., Soja P., Trąbka J., 2012, Systemy informatyczne zarządzania, Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie, Kraków.pl
dc.description.referencesZarządzanie kapitałem ludzkim w warunkach niepewności. Wyzwania i implikacje, 2023, Juchnowicz M., Kinowska H. (red.), Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa.pl
dc.description.number2(120)pl
dc.description.firstpage378pl
dc.description.lastpage398pl
dc.identifier.citation2Optimum. Economic Studiespl
dc.identifier.orcid0000-0003-4855-0645-
Występuje w kolekcji(ach):Optimum. Economic Studies, 2025, nr 2(120)

Pliki w tej pozycji:
Plik Opis RozmiarFormat 
Optimum_2_2025_E_Multan_Krytyczne_czynniki_sukcesu_uczelni_publicznych.pdf330,94 kBAdobe PDFOtwórz
Pokaż uproszczony widok rekordu Zobacz statystyki


Pozycja jest chroniona prawem autorskim (Copyright © Wszelkie prawa zastrzeżone)