REPOZYTORIUM UNIWERSYTETU
W BIAŁYMSTOKU
UwB

Proszę używać tego identyfikatora do cytowań lub wstaw link do tej pozycji: http://hdl.handle.net/11320/18308
Pełny rekord metadanych
Pole DCWartośćJęzyk
dc.contributor.authorDobrowolski, Radosław-
dc.date.accessioned2025-07-01T05:23:01Z-
dc.date.available2025-07-01T05:23:01Z-
dc.date.issued2024-
dc.identifier.citationStudia Sieci Uniwersytetów Pogranicza, T. 8, 2024, s. 61-72pl
dc.identifier.issn2544-5790-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11320/18308-
dc.description.abstractGoal – The aim of this work is to save from oblivion one of the most important achievements of the Republic of Poland. Additionally, I intend to introduce a broader audience to the international cultural heritage initiative of Central and Eastern Europe titled the Supraśl Canticles [Kantyki Supraskie]. Research methodology – In this study I primarily employed a reconstructive method, which, when applied to archival sources, facilitated the reconstruction of historical events, the identification of cause-and-effect relationships and the exploration of social, political and religious connections. Score/results – The EU Cross-Border Cooperation Project Poland–Belarus–Ukraine 2014–2020, titled “Shared History – Same Future. Supraśl–Synkowicze–Lviv”, led to a thorough evaluation, development and promotion of the Supraśl Canticles as a remarkable global treasure of musical heritage shared by Poles, Ukrainians, Belarusians and Lithuanians. Originality/value – the Supraśl Canticles, a collection of 49 musical pieces composed for six male voices, were created between 1667 and 1693 at the then-Uniate Monastery of the Annunciation of the Theotokos in Supraśl. It should be acknowledged that this is one of the few – if not the only – extensive ecclesiastical collections of concert pieces from this era in the world.pl
dc.language.isoenpl
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu w Białymstokupl
dc.subjectSupraślpl
dc.subjectcanticlespl
dc.subjectOrthodox Churchpl
dc.subjectUniatespl
dc.subjectlitanypl
dc.subjectsongpl
dc.subjectculturepl
dc.subjectPolandpl
dc.subjectBelaruspl
dc.subjectUkrainepl
dc.subjectLithuaniapl
dc.titleInternational Cultural Heritage Project of Central and Eastern Europe – Supraśl Canticlespl
dc.typeArticlepl
dc.rights.holder© Copyright by Uniwersytet w Białymstoku, Białystok 2024pl
dc.identifier.doi10.15290/sup.2024.08.05-
dc.description.Emailr.dobrowolski@uwb.edu.plpl
dc.description.AffiliationUniversity of Białystokpl
dc.description.referencesLibrary of the Lithuanian Academy of Sciences (BLAN), f.19, no.135/2.pl
dc.description.referencesBLAN, F. 19, No. 135/1.pl
dc.description.referencesBLAN, F. 22, No. 72.pl
dc.description.referencesBLAN, F.22, No. 72, k. 23.pl
dc.description.referencesDobrowolski R., 2017, Ogród Włoski a kształtowanie się przestrzeni klasztoru i Supraśla w XVI–XIX w. – zarys, “Podlaskie Zeszyty Archeologiczne”, No. 13.pl
dc.description.referencesDobrowolski R., 2001, Wkroczenie Armii Czerwonej po 17 września 1939 r. do Supraśla. Wprowadzenie nowego systemu politycznego. Próba rekonstrukcji wydarzeń na podstawie pamiętników, relacji i wspomnień, [in:] Mіzhnarodnaja studenckaja navukova -praktychnaja kanferencyja “Belarus’ і Pol’shcha ў XX stagoddzі: agul’nae і admetnae ў gіstarychnykh liosakh”, Brest || Міжнародная студенцкая навукова-практычная канференцыя «Беларусь і Польшча ў XX стагоддзі: агульнае і адметнае ў гістарычных лёсах», Брест.pl
dc.description.referencesDobrowolski R., 2020, Działalność edukacyjna w klasztorze Bazylianów w Supraślu w XIX wieku, [in:] Dziecko w historii. Sytuacja dziecka w odrodzonym Państwie Polskim, E. J. Kryńska, A. Suplicka, Ł. Kalisz (eds), Białystok.pl
dc.description.referencesDobrowolski R., 2022, Monaster supraski – jego specyfika i muzyka cerkiewna (XVI–XVIII w.), [in:] Supraslski kantiki kіncia XVIII stolіttia – pamiatka vasіliianskoj cerkovnoj muziki u trokh tomakh, dvokh knigakh, J. Jasіnovskij (ed.), t. 27, kn. 2, Lvіv || Cупрасльськi кантики кінця XVIII століття – пам’ятка васілiянскої церковної музики у трьох томах, двох книгах, Ю. Ясіновський (ed.), т. 27, кн. 2, Львів.pl
dc.description.referencesGerasimova I., 2013, Vilenskie napevy v rukopisiakh Kievskoi mitropolii i Moskovskogo patriarkhata poslednei treti XVII – nachala XVIII vv.: problemy transmisii i adaptatsii, “Latopisy Akademii Supraskiej”, No. 4 || Герасимова И., 2013, Виленские напевы в рукописях Киевской митрополии и Московского патриархата последней трети XVII – начала XVIII вв.: проблемы трансмисии и адаптации, “Latopisy Akademii Supraskiej”, No. 4.pl
dc.description.referencesHиколай (Далмaтов), 1892, Супрасльский Благовъщенский Монастырь, Синодальная типография || Hikolai (Dalmatov) 1892, Supraslskij Blagovieshchenskij Monastyr, Sinodalnaja tipografija.pl
dc.description.referencesSzewerowski Tomasz 1646 (1647?)–1699. Vesperae Fontes Musicae in Polonia, 2019, Series C, Vol. XIII, Irina Gierasimowa (ed.), Warszawa.pl
dc.description.referencesWalicki A., 2003, Rosja, katolicyzm i sprawa polska, Warszawa.pl
dc.description.referencesWołosiuk W., 2005, Wschodniosłowiańscy kompozytorzy muzyki cerkiewnej od XVII do 1. połowy XX wieku i obecność ich utworów w nabożeństwach, Warszawa.pl
dc.description.volume8pl
dc.description.firstpage61pl
dc.description.lastpage72pl
dc.identifier.citation2Studia Sieci Uniwersytetów Pograniczapl
dc.identifier.orcid0009-0005-2284-3150-
Występuje w kolekcji(ach):Artykuły naukowe (WSM)
Studia Sieci Uniwersytetów Pogranicza, 2024, tom 8

Pliki w tej pozycji:
Plik Opis RozmiarFormat 
SUP_8_2024_R_Dobrowolski_International_Cultural_Heritage_Project.pdf2,87 MBAdobe PDFOtwórz
Pokaż uproszczony widok rekordu Zobacz statystyki


Pozycja jest chroniona prawem autorskim (Copyright © Wszelkie prawa zastrzeżone)