Proszę używać tego identyfikatora do cytowań lub wstaw link do tej pozycji:
http://hdl.handle.net/11320/18261
Tytuł: | W świecie dusz „ukradzionych”. Olega Bogajewa czytanie Gogola |
Inne tytuły: | In the World of “Stolen” Souls: Oleg Bogayev’s Reading of Gogol |
Autorzy: | Biegluk-Leś, Weronika |
Słowa kluczowe: | “new drama” remake intertextuality “a little man” |
Data wydania: | 2024 |
Data dodania: | 16-maj-2025 |
Wydawca: | Wydawnictwo Uniwersytetu w Białymstoku |
Źródło: | Białostockie Studia Literaturoznawcze, nr 25, 2024, s. 311-328 |
Abstrakt: | This article analyzes Oleg Bogayev’s play Bashmachkin. The Miracle of the Overcoat in One Act, a postmodern remake of Nikolai Gogol’s canonical short story The Overcoat. The author of the article points out that Bogayev is consistently breaking binary oppositions in the depiction of the fictional world and maximizing the strategy of play, for instance, pushing the category of subjectivity to the limits of absurdity. Bogayev preserves and reinterprets the main elements of Gogol’s story (theft, the semantics of the overcoat, the protagonist’s death), modifying the structure and composition of the original, introducing a plethora of new characters, and brutalizing the depicted world through the escalation of violence. By retelling the story of the “little man” Akaky Akakievich, the author perceives him as a realization of the archetype of Russian consciousness (the Russian man). He highlights the moral and psychological consequences of escapism and the traumatic, destructive role of violence. The specificity of Bogayev’s dialogue with the classics takes the form of a feedback loop, combining a view of contemporary reality through the lens of the classics with a view of the classics from the perspective of the present, revealing both the relevance and the universality of the themes addressed by Gogol. |
Afiliacja: | Wydział Filologiczny, Uniwersytet w Białymstoku |
Nota biograficzna: | Weronika Biegluk-Leś, dr, pracownik Katedry Badań Filologicznych „Wschód – Zachód” na Wydziale Filologicznym Uniwersytetu w Białymstoku. Autorka książki Gry językowe w rosyjskiej prozie postmodernistycznej. Między poetyką a filozofią języka (Białystok 2016) oraz szeregu artykułów poświęconych poetyce prozy postmodernistycznej, szczególnie w kontekście gry językowej. Zainteresowania badawcze: rosyjski postmodernizm, teoria narracji, współczesny dramat rosyjski. |
E-mail: | w.les@uwb.edu.pl |
URI: | http://hdl.handle.net/11320/18261 |
DOI: | 10.15290/bsl.2024.25.20 |
ISSN: | 2082-9701 |
e-ISSN: | 2720-0078 |
metadata.dc.identifier.orcid: | 0000-0003-3596-1357 |
metadata.dc.rights.uri: | https://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0/deed.en |
Właściciel praw: | Uznanie autorstwa – Na tych samych warunkach 4.0 Miedzynarodowe (CC BY-SA 4.0) |
Występuje w kolekcji(ach): | Artykuły naukowe (WFil) Białostockie Studia Literaturoznawcze, 2024, nr 25 |
Pliki w tej pozycji:
Plik | Opis | Rozmiar | Format | |
---|---|---|---|---|
BSL_25_2024_W_Biegluk_Les_W_swiecie_dusz_ukradzionych.pdf | 131,97 kB | Adobe PDF | Otwórz |
Pozycja ta dostępna jest na podstawie licencji Licencja Creative Commons CCL