REPOZYTORIUM UNIWERSYTETU
W BIAŁYMSTOKU
UwB

Proszę używać tego identyfikatora do cytowań lub wstaw link do tej pozycji: http://hdl.handle.net/11320/18253
Pełny rekord metadanych
Pole DCWartośćJęzyk
dc.contributor.authorDynkowska, Julia-
dc.date.accessioned2025-05-15T06:38:12Z-
dc.date.available2025-05-15T06:38:12Z-
dc.date.issued2024-
dc.identifier.citationBiałostockie Studia Literaturoznawcze, nr 25, 2024, s. 217-229pl
dc.identifier.issn2082-9701-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11320/18253-
dc.description.abstractThis article examines Audrey Magee’s novel The Colony, published in Poland in 2024. The author of the article focuses on those parts of the novel that concern the Irish landscape and its inhabitants, as perceived by the novel’s main characters: primarily an English painter, and also a French linguist. In her reflections, she refers to an understanding of the concept of ‘landscape’ related to seeing, painting and also to the Gilpinian picturesque. She reflects on landscape in the context of the ‘authenticity’ sought by the aforementioned protagonists. To this end, she analyses, among other things, the clichés and cultural conventions that constitute for both points of reference. On the margins of these considerations, she also proposes that the cultural prefigurations of the experience of space drawn from painting, fixed in literary texts, can be called literary ‘Claude glasses’.pl
dc.language.isoplpl
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu w Białymstokupl
dc.rightsAttribution-ShareAlike 4.0 International (CC BY-SA 4.0)-
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0/deed.en-
dc.subjectAudrey Mageepl
dc.subjectIrelandpl
dc.subjectauthenticitypl
dc.subjectlandscapepl
dc.subjectthe ‘imperial gaze’pl
dc.subjectliterary Claude glassespl
dc.titleW poszukiwaniu autentycznej Irlandii – o krajobrazach w powieści Kolonia Audrey Mageepl
dc.title.alternativeIn Search of an Authentic Ireland: On Landscapes in the Novel The Colony by Audrey Mageepl
dc.typeArticlepl
dc.rights.holderUznanie autorstwa – Na tych samych warunkach 4.0 Miedzynarodowe (CC BY-SA 4.0)pl
dc.identifier.doi10.15290/bsl.2024.25.14-
dc.description.Emailjulia.dynkowska@uni.lodz.plpl
dc.description.BiographicalnoteJulia Dynkowska, dr, pracuje w Katedrze Teorii Literatury (Instytut Kultury Współczesnej Uniwersytetu Łódzkiego). Interesuje się literaturą w pespektywie kulturowej, empatią w kontekście nauk o literaturze oraz intertekstualnością, ze szczególnym uwzględnieniem apokryficzności oraz relacji literatury z innymi sztukami. Artykuły na te tematy publikowała m.in. w „Zagadnieniach Rodzajów Literackich”, „Acta Universitatis Lodziensis” i tomach zbiorowych. Autorka monografii Apokryficzność i ekfrastyczność jako komplementarne poetyki intertekstualne (Łódź 2021).pl
dc.description.AffiliationWydział Filologiczny, Uniwersytet Łódzkipl
dc.description.referencesBlackburn Graham (1978), The Illustrated Encyclopedia of Ships, Boats, Vessels and Other Water-borne Crafts, Woodstock: The Overlook Press.pl
dc.description.referencesBradley Anthony (2003), Hearts of Darkness: Conrad, Casement, and the Congo, „ARIEL: A Review of International English Literature”, nr 34(2–3), s. 197–214.pl
dc.description.referencesCoetzee John Maxwell (2009), Malowniczość, wzniosłość i południowoamerykański krajobraz, w: J.M. Coetzee, Białe pisarstwo. O literackiej kulturze Afryki Południowej, przeł. D. Żukowski, Kraków: Znak, s. 53–86.pl
dc.description.referencesCosgrove Denis Edmund (2014), Krajobraz i europejski zmysł wzroku – przyglądanie się naturze, w: Krajobrazy. Antologia tekstów, red. B. Frydryczak, D. Angutek, Poznań: Wydawnictwo Poznańskiego Towarzystwa Przyjaciół Nauk, s. 79–111.pl
dc.description.referencesDynkowska Julia (2017), „A jednak oczyma / [m]oimi patrzycie...”. O doświadczeniu sztuki w doświadczaniu przestrzeni, „Białostockie Studia Literaturoznawcze”, nr 11, s. 167–179. DOI: 10.15290/bsl.2017.11.11.pl
dc.description.referencesFrydryczak Beata (b.r.), Krajobraz, https://cbh.pan.pl/pl/krajobraz [dostęp 28.09.2024].pl
dc.description.referencesGilpin William (2014), Podróż malownicza, w: Krajobrazy. Antologia tekstów, red. B. Frydryczak i D. Angutek, Poznań: Wydawnictwo Poznańskiego Towarzystwa Przyjaciół Nauk, s. 167–174.pl
dc.description.referencesGombrich Ernst Hans (1981), Prawda a stereotyp, w: E.H. Gombrich, Sztuka i złudzenie. O psychologii przedstawiania obrazowego, przeł. J. Zarański, Warszawa: Państwowy Instytut Wydawniczy, s. 66–93.pl
dc.description.referencesKaczmarek Jacek, Kapusta Armina (2022), Rozważania semiotyczne o geopoetyce odwróconej, „Białostockie Studia Literaturoznawcze”, nr 21, s. 251–270. DOI: 10.15290/bsl.2022.21.14.pl
dc.description.referencesLipiński Filip (2013), Hopper wirtualny. Obrazy w pamiętającym spojrzeniu, Toruń: Wydawnictwo Uniwersytetu im. Mikołaja Kopernika, s. 208–209.pl
dc.description.referencesMagee Audrey (2022), Writing About Art: The Colony by Audrey Magee, https://www.writing.ie/interviews/writing-about-art-the-colony-by-audrey-magee/ [dostęp 27.09.2024].pl
dc.description.referencesMagee Audrey (2024), Kolonia, przeł. D. Jankowska, Poznań:Wydawnictwo Poznańskie.pl
dc.description.referencesMagee Audrey, Nogaś Michał (2024), To nie był atak jedynie na rodzinę królewską, także sygnał, że nikt z nas nie może czuć się bezpieczny. Wywiad, 16.03.2024, „Wysokie Obcasy”, https://www.wysokieobcasy.pl/wysokie-obcasy/7,157211,30786047,to-nie-byl-atak-jedynie-na-rodzine-krolewska-takze-sygnal.html [dostęp 27.09.2024].pl
dc.description.referencesMančić Aleksandra (2016), Paul Gauguin i Victor Segalen: estetyka odmienności pomiędzy literaturą a malarstwem, „Porównania”, nr 19, t. 19, s. 41–57, DOI: 10.14746/p.2016.19.10268.pl
dc.description.referencesMarshall David (2002), The Problem of Picturesque, „Eighteen Century Studies”, t. 35, nr 3, s. 414, http://www.jstor.org/stable/30054207 [dostęp 26.09.2024].pl
dc.description.referencesMendelsohn Meredith (2017), Why Is the Art World Divided over Gauguin’s Legacy?, 3 sierpnia 2017, https://www.artsy.net/article/artsy-editorial-art-divided-gauguins-legacy [dostęp 28.09.2024].pl
dc.description.referencesMitchell William John Thomas (2014), Krajobraz imperialny, w: Krajobrazy. Antologia tekstów, red. B. Frydryczak i D. Angutek, Poznań: Wydawnictwo Poznańskiego Towarzystwa Przyjaciół Nauk, s. 231–259.pl
dc.description.referencesMyerson Jonathan (2022), The Colony by Audrey Magee Review – Island Life at a Distance, „The Guardian” 27.02.2022, https://www.theguardian.com/books/2022/feb/27/the-colony-by-audrey-magee-review-island-life-at-a-distance [dostęp 20.06.2024].pl
dc.description.referencesNycz Ryszard (2012), Poetyka doświadczenia. Teoria – nowoczesność – literatura, Warszawa: Wydawnictwo Instytutu Badań Literackich PAN.pl
dc.description.referencesPratt Mary Louise (2011), Imperialne spojrzenie. Pisarstwo podróżnicze a transkulturacja, przeł. E. E. Nowakowska, Kraków:Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.pl
dc.description.referencesRybicka Elżbieta (2014), Geopoetyka. Przestrzeń i miejsce we współczesnych praktykach i teoriach literackich, Kraków: Universitas.pl
dc.description.referencesSchlögel Karl (2009), Krajobrazy, płaskorzeźby, w: K. Schlögel, W przestrzeni czas czytamy. O historii cywilizacji i geopolityce, przeł. I. Drozdowska, Ł. Musiał, Poznań: Wydawnictwo Poznańskie, s. 278–287.pl
dc.description.referencesThe Crown (2020), Netflix, 2016–2023, sezon 4, odc. 1, reż. Benjamin Caron, data emisji: 15 listopada 2020.pl
dc.description.referencesThompson Ewa (2011), A jednak kolonializm. Uwagi epistemologiczne, „Teksty Drugie”, nr 6, s. 289–302.pl
dc.description.referencesVargas Llosa Mario (2011), Marzenie Celta, przeł. M. Chrobak, Kraków: Znak.pl
dc.description.referencesWarchala Michał (2006), Autentyczność i nowoczesność. Idea autentyczności od Rousseau do Freuda, Kraków: Universitas.pl
dc.description.referencesWieczorkiewicz Anna (2012), Apetyt turysty. O doświadczaniu świata w podróży, Kraków: Universitas.pl
dc.identifier.eissn2720-0078-
dc.description.volume25pl
dc.description.firstpage217pl
dc.description.lastpage229pl
dc.identifier.citation2Białostockie Studia Literaturoznawczepl
dc.identifier.orcid0000-0001-7657-2679-
Występuje w kolekcji(ach):Białostockie Studia Literaturoznawcze, 2024, nr 25

Pliki w tej pozycji:
Plik Opis RozmiarFormat 
BSL_25_2024_J_Dynkowska_W_poszukiwaniu_autentycznej_Irlandii.pdf97,52 kBAdobe PDFOtwórz
Pokaż uproszczony widok rekordu Zobacz statystyki


Pozycja ta dostępna jest na podstawie licencji Licencja Creative Commons CCL Creative Commons