REPOZYTORIUM UNIWERSYTETU
W BIAŁYMSTOKU
UwB

Proszę używać tego identyfikatora do cytowań lub wstaw link do tej pozycji: http://hdl.handle.net/11320/18248
Pełny rekord metadanych
Pole DCWartośćJęzyk
dc.contributor.authorLeś, Mariusz M.-
dc.date.accessioned2025-05-14T09:30:33Z-
dc.date.available2025-05-14T09:30:33Z-
dc.date.issued2024-
dc.identifier.citationBiałostockie Studia Literaturoznawcze, nr 25, 2024, s. 127-141pl
dc.identifier.issn2082-9701-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11320/18248-
dc.description.abstractThe article provides an analysis of the novel Zejście⁴⁹ by Paweł Matuszek, a rare example of metafantastic literature. The novel is constructed according to a scheme that exposes the illusory nature of the created world, with the adventurous plot focusing on isolating and transcending successive layers of illusion. The first part of the novel presents a simulated futuristic world built according to conventional rules, referencing imagery found in classic works of science fiction. This demonstrates the mechanics of world-building in its schematic realization. Proper names, objects, and characters point to intertexts, with the film Blade Runner, based on Philip K. Dick’s novel, taking a leading role among them. The second part of the novel introduces another world construction, in which the previous one functions as a machine simulation. Liberation from the scheme, however, leads to entering another one – a game of constructed ontologies and the identity of the main character entangled within them. The novel’s originality lies in its recognition of literature as a generator of virtual worlds competing with digital technology. By introducing a nostalgic element and revealing intertexts (literature and popular films from the 1980s), the novel transcends the rules of “performative metafiction,” where literary theory becomes an integral part of the narrative.pl
dc.language.isoplpl
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu w Białymstokupl
dc.rightsAttribution-ShareAlike 4.0 International (CC BY-SA 4.0)-
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0/deed.en-
dc.subjectscience fictionpl
dc.subjectmetafictionpl
dc.subjectintertextualitypl
dc.subjectworldbuildingpl
dc.subjectvirtual realitypl
dc.titlePowieść Zejście⁴⁹ Pawła Matuszka jako metafikcja fantastycznonaukowapl
dc.title.alternativePaweł Matuszek’s Novel Zejście⁴⁹ as Metafiction of Science Fictionpl
dc.typeArticlepl
dc.rights.holderUznanie autorstwa – Na tych samych warunkach 4.0 Miedzynarodowe (CC BY-SA 4.0)pl
dc.identifier.doi10.15290/bsl.2024.25.09-
dc.description.Emailm.les@uwb.edu.plpl
dc.description.BiographicalnoteMariusz Maciej Leś, dr hab., adiunkt w Katedrze Współczesności i Tradycji Literackiej (Kolegium Literaturoznawstwa, Uniwersytet w Białymstoku). Autor książek Stanisław Lem wobec utopii (1998), Fantastyka socjologiczna. Poetyka i myślenie utopijne (2008), Fantastycznonaukowe podróże w czasie. Między logiką a emocjami (2018), Paradoks i precyzja. Studia o fantastyce naukowej (2020) oraz szeregu artykułów poświęconych poetyce utopii i fantastyki naukowej. Zainteresowany także edukacją w środowisku cyfrowym. Juror Nagrody Literackiej im. Jerzego Żuławskiego.pl
dc.description.AffiliationWydział Filologiczny, Uniwersytet w Białymstokupl
dc.description.referencesBaudrillard Jean (1991), Simulacra and Science Fiction, „Science Fiction Studies”, nr 3, s. 309–313.pl
dc.description.referencesBroderick Damien (1995), Reading by Starlight: Postmodern Science Fiction, London: Routledge.pl
dc.description.referencesDelany Samuel R. (2009), About 5,750 Words, w: S. R. Delany, The Jewel-Hinged Jaw: Notes on the Language of Science Fiction, Middletown: Wesleyan University Press, s. 1–16.pl
dc.description.referencesGenette Gerard (1980), Narrative Discourse: An Essay in Method, Ithaca: Cornell University Press.pl
dc.description.referencesHutcheon Linda (1980), Narcissistic Narrative: The Metafictional Paradox, Waterloo: Wilfrid Laurier University Press.pl
dc.description.referencesJarzębski Jerzy (2008), Realizm podszyty fantastyką, „Teksty Drugie”, nr 6, s. 44–53.pl
dc.description.referencesJones Gwyneth (1999), Deconstructing the Starships: Science, Fiction and Reality, Liverpool: Liverpool University Press.pl
dc.description.referencesJones Gwyneth (2003), The Icons of Science Fiction, w: The Cambridge Companion to Science Fiction, red. E. James, F. Mendlesohn, Cambridge: Cambridge University Press, s. 163–173.pl
dc.description.referencesLe Guin Ursula K. (2006), Magical history tour, https://www.theguardian.com/books/2006/jun/03/travel.travelbooks [dostęp 10.12.2024].pl
dc.description.referencesMaj Krzysztof M. (2015), Czas światoodczucia. Imersja jako nowa poetyka odbioru, „Teksty Drugie”, nr 3, s. 368–393.pl
dc.description.referencesRyan Marie-Laure (2017), The Aesthetics of Proliferation, w: Worldbuilding: Transmedia, Fans, Industries, red. M. Boni, Amsterdam: Amsterdam University Press, s. 31–46.pl
dc.description.referencesSzyłak Jerzy (2011), Kino Nowej Przygody, Gdańsk: Wydawnictwo słowo/obraz terytoria.pl
dc.description.referencesWaugh Patricia (1984), Metafiction. The Theory and Practice of Self-Conscious Fiction, London–New York: Methuen & Co.pl
dc.description.referencesWendland Albert (1985), Science, Myth, and the Fictional Creation of Alien Worlds, Ann Arbor: UMI Research Press.pl
dc.identifier.eissn2720-0078-
dc.description.volume25pl
dc.description.firstpage127pl
dc.description.lastpage141pl
dc.identifier.citation2Białostockie Studia Literaturoznawczepl
dc.identifier.orcid0000-0003-2182-2858-
Występuje w kolekcji(ach):Artykuły naukowe (WFil)
Białostockie Studia Literaturoznawcze, 2024, nr 25

Pliki w tej pozycji:
Plik Opis RozmiarFormat 
BSL_25_2024_MM_Les_Powiesc_Zejscie49_Pawla_Matuszka.pdf99,82 kBAdobe PDFOtwórz
Pokaż uproszczony widok rekordu Zobacz statystyki


Pozycja ta dostępna jest na podstawie licencji Licencja Creative Commons CCL Creative Commons