Proszę używać tego identyfikatora do cytowań lub wstaw link do tej pozycji:
http://hdl.handle.net/11320/18248
Pełny rekord metadanych
Pole DC | Wartość | Język |
---|---|---|
dc.contributor.author | Leś, Mariusz M. | - |
dc.date.accessioned | 2025-05-14T09:30:33Z | - |
dc.date.available | 2025-05-14T09:30:33Z | - |
dc.date.issued | 2024 | - |
dc.identifier.citation | Białostockie Studia Literaturoznawcze, nr 25, 2024, s. 127-141 | pl |
dc.identifier.issn | 2082-9701 | - |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11320/18248 | - |
dc.description.abstract | The article provides an analysis of the novel Zejście⁴⁹ by Paweł Matuszek, a rare example of metafantastic literature. The novel is constructed according to a scheme that exposes the illusory nature of the created world, with the adventurous plot focusing on isolating and transcending successive layers of illusion. The first part of the novel presents a simulated futuristic world built according to conventional rules, referencing imagery found in classic works of science fiction. This demonstrates the mechanics of world-building in its schematic realization. Proper names, objects, and characters point to intertexts, with the film Blade Runner, based on Philip K. Dick’s novel, taking a leading role among them. The second part of the novel introduces another world construction, in which the previous one functions as a machine simulation. Liberation from the scheme, however, leads to entering another one – a game of constructed ontologies and the identity of the main character entangled within them. The novel’s originality lies in its recognition of literature as a generator of virtual worlds competing with digital technology. By introducing a nostalgic element and revealing intertexts (literature and popular films from the 1980s), the novel transcends the rules of “performative metafiction,” where literary theory becomes an integral part of the narrative. | pl |
dc.language.iso | pl | pl |
dc.publisher | Wydawnictwo Uniwersytetu w Białymstoku | pl |
dc.rights | Attribution-ShareAlike 4.0 International (CC BY-SA 4.0) | - |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0/deed.en | - |
dc.subject | science fiction | pl |
dc.subject | metafiction | pl |
dc.subject | intertextuality | pl |
dc.subject | worldbuilding | pl |
dc.subject | virtual reality | pl |
dc.title | Powieść Zejście⁴⁹ Pawła Matuszka jako metafikcja fantastycznonaukowa | pl |
dc.title.alternative | Paweł Matuszek’s Novel Zejście⁴⁹ as Metafiction of Science Fiction | pl |
dc.type | Article | pl |
dc.rights.holder | Uznanie autorstwa – Na tych samych warunkach 4.0 Miedzynarodowe (CC BY-SA 4.0) | pl |
dc.identifier.doi | 10.15290/bsl.2024.25.09 | - |
dc.description.Email | m.les@uwb.edu.pl | pl |
dc.description.Biographicalnote | Mariusz Maciej Leś, dr hab., adiunkt w Katedrze Współczesności i Tradycji Literackiej (Kolegium Literaturoznawstwa, Uniwersytet w Białymstoku). Autor książek Stanisław Lem wobec utopii (1998), Fantastyka socjologiczna. Poetyka i myślenie utopijne (2008), Fantastycznonaukowe podróże w czasie. Między logiką a emocjami (2018), Paradoks i precyzja. Studia o fantastyce naukowej (2020) oraz szeregu artykułów poświęconych poetyce utopii i fantastyki naukowej. Zainteresowany także edukacją w środowisku cyfrowym. Juror Nagrody Literackiej im. Jerzego Żuławskiego. | pl |
dc.description.Affiliation | Wydział Filologiczny, Uniwersytet w Białymstoku | pl |
dc.description.references | Baudrillard Jean (1991), Simulacra and Science Fiction, „Science Fiction Studies”, nr 3, s. 309–313. | pl |
dc.description.references | Broderick Damien (1995), Reading by Starlight: Postmodern Science Fiction, London: Routledge. | pl |
dc.description.references | Delany Samuel R. (2009), About 5,750 Words, w: S. R. Delany, The Jewel-Hinged Jaw: Notes on the Language of Science Fiction, Middletown: Wesleyan University Press, s. 1–16. | pl |
dc.description.references | Genette Gerard (1980), Narrative Discourse: An Essay in Method, Ithaca: Cornell University Press. | pl |
dc.description.references | Hutcheon Linda (1980), Narcissistic Narrative: The Metafictional Paradox, Waterloo: Wilfrid Laurier University Press. | pl |
dc.description.references | Jarzębski Jerzy (2008), Realizm podszyty fantastyką, „Teksty Drugie”, nr 6, s. 44–53. | pl |
dc.description.references | Jones Gwyneth (1999), Deconstructing the Starships: Science, Fiction and Reality, Liverpool: Liverpool University Press. | pl |
dc.description.references | Jones Gwyneth (2003), The Icons of Science Fiction, w: The Cambridge Companion to Science Fiction, red. E. James, F. Mendlesohn, Cambridge: Cambridge University Press, s. 163–173. | pl |
dc.description.references | Le Guin Ursula K. (2006), Magical history tour, https://www.theguardian.com/books/2006/jun/03/travel.travelbooks [dostęp 10.12.2024]. | pl |
dc.description.references | Maj Krzysztof M. (2015), Czas światoodczucia. Imersja jako nowa poetyka odbioru, „Teksty Drugie”, nr 3, s. 368–393. | pl |
dc.description.references | Ryan Marie-Laure (2017), The Aesthetics of Proliferation, w: Worldbuilding: Transmedia, Fans, Industries, red. M. Boni, Amsterdam: Amsterdam University Press, s. 31–46. | pl |
dc.description.references | Szyłak Jerzy (2011), Kino Nowej Przygody, Gdańsk: Wydawnictwo słowo/obraz terytoria. | pl |
dc.description.references | Waugh Patricia (1984), Metafiction. The Theory and Practice of Self-Conscious Fiction, London–New York: Methuen & Co. | pl |
dc.description.references | Wendland Albert (1985), Science, Myth, and the Fictional Creation of Alien Worlds, Ann Arbor: UMI Research Press. | pl |
dc.identifier.eissn | 2720-0078 | - |
dc.description.volume | 25 | pl |
dc.description.firstpage | 127 | pl |
dc.description.lastpage | 141 | pl |
dc.identifier.citation2 | Białostockie Studia Literaturoznawcze | pl |
dc.identifier.orcid | 0000-0003-2182-2858 | - |
Występuje w kolekcji(ach): | Artykuły naukowe (WFil) Białostockie Studia Literaturoznawcze, 2024, nr 25 |
Pliki w tej pozycji:
Plik | Opis | Rozmiar | Format | |
---|---|---|---|---|
BSL_25_2024_MM_Les_Powiesc_Zejscie49_Pawla_Matuszka.pdf | 99,82 kB | Adobe PDF | Otwórz |
Pozycja ta dostępna jest na podstawie licencji Licencja Creative Commons CCL