REPOZYTORIUM UNIWERSYTETU
W BIAŁYMSTOKU
UwB

Proszę używać tego identyfikatora do cytowań lub wstaw link do tej pozycji: http://hdl.handle.net/11320/18246
Pełny rekord metadanych
Pole DCWartośćJęzyk
dc.contributor.authorKempna-Pieniążek, Magdalena-
dc.date.accessioned2025-05-14T08:40:52Z-
dc.date.available2025-05-14T08:40:52Z-
dc.date.issued2024-
dc.identifier.citationBiałostockie Studia Literaturoznawcze, nr 25, 2024, s. 95-113pl
dc.identifier.issn2082-9701-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11320/18246-
dc.description.abstractThe author of the article looks at the particular relationship between terrestrial landscapes and spacescapes, understood as a kind of cultural landscape, in the BBC series The Planets (2019). The landscape strategies employed by the series’ creators are examined in the context of cinematic landscape theory and selected strands of astroculture studies. The author sees The Planets as an example of the effective use of terrestrial landscapes in the process of symbolic terraforming of selected Solar System objects. The main arguments in favour of this thesis are the three distinctive strategies present in the series: the construction of vertical landscapes, the juxtaposition of natural earthly landscapes with computer-generated cosmic images, and the mobilisation of an aesthetic of the sublime with its anthropocentric background.pl
dc.language.isoplpl
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu w Białymstokupl
dc.rightsAttribution-ShareAlike 4.0 International (CC BY-SA 4.0)-
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0/deed.en-
dc.subjectspace documentarypl
dc.subjectspacescapespl
dc.subjectBBC – popular science seriespl
dc.subjectsublimitypl
dc.subjectcultural landscapepl
dc.titleInne światy? Krajobrazy i kosmobrazy w serialu Planety (2019)pl
dc.title.alternativeOther Worlds? Landscapes and Spacescapes in The Planets (2019)pl
dc.typeArticlepl
dc.rights.holderUznanie autorstwa – Na tych samych warunkach 4.0 Miedzynarodowe (CC BY-SA 4.0)pl
dc.identifier.doi10.15290/bsl.2024.25.07-
dc.description.Emailmagdalena.kempna@us.edu.plpl
dc.description.BiographicalnoteMagdalena Kempna-Pieniążek, prof. Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach w Instytucie Nauk o Kulturze, kulturoznawczyni i filmoznawczyni, zajmuje się filmowymi pejzażami, poetykami kina autorskiego oraz filmowymi adaptacjami. Autorka sześciu monografii i artykułów publikowanych m.in. na łamach „Kwartalnika Filmowego”, „Czasu Kultury” i „Ethosu”. Obecnie pracuje nad zagadnieniem audiowizualnej astrokultury, ze szczególnym uwzględnieniem space documentaries.pl
dc.description.AffiliationInstytut Nauk o Kulturze, Uniwersytet Śląski w Katowicachpl
dc.description.referencesBoczkowska Kornelia (2017), The Homely Sublime in Space Science Documentary Film: Domesticating the Feeling of Homelessness in Carl Sagan’s „Cosmos” and Its Sequel, „Kultura Popularna”, nr 4, s. 24–34.pl
dc.description.referencesBradbury Ray (1986), Luty 2003. Przerwa, w: R. Brandbury, Kroniki marsjańskie, przeł. A. Kaska, Warszawa: Iskry, s. 85.pl
dc.description.referencesConley Tom (2007), Cartographic Cinema, Minneapolis – London: University of Minnesota Press.pl
dc.description.referencesCopik Ilona (2017), Topografie i krajobrazy. Filmowy Śląsk, Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego.pl
dc.description.referencesCox Brian, Cohen Andrew (2018), Ukryte siły natury, przeł. R. Kosarzycki, Kraków: Copernicus Centrer Press.pl
dc.description.referencesCox Brian, Cohen Andrew (2024), Człowiek i wszechświat, przeł. L. Lamża, Kraków: Copernicus Center Press.pl
dc.description.referencesDickens Peter, Ormrod James S. (2007), Cosmic Society. Towards a sociology of the universe, London–New York: Routledge.pl
dc.description.referencesDunnett Oliver (2023), The Spaces of Outer Space, w: The Routledge Handbook of Social Studies of Outer Space, red. J.F. Salazar, A. Gorman, London–New York: Routledge, s. 84–95.pl
dc.description.referencesFrydryczak Beata (2013), Krajobraz. Od estetyki the picturesque do doświadczenia topograficznego, Poznań: Wydawnictwo Poznańskiego Towarzystwa Przyjaciół Nauk.pl
dc.description.referencesFrydryczak Beata (2014), O dwóch sensach krajobrazu, w: Krajobraz kulturowy, red. B. Frydryczak, M. Ciesielski, Poznań:Wydawnictwo Poznańskiego Towarzystwa Przyjaciół Nauk, s. 15–41.pl
dc.description.referencesFrydryczak Beata, Angutek Dorota (2014), Od krajobrazu naturalnego do krajobrazu kulturowego. Wprowadzenie, w: Krajobrazy. Antologia tekstów, red. B. Frydryczak, D. Angutek, Poznań: Wydawnictwo Poznańskiego Towarzystwa Przyjaciół Nauk, s. 7–19.pl
dc.description.referencesGeppert Alexander C.T. (2012), European Astrofuturism, Cosmic Provincialism: Historicizing the Space Age, w: Imagining Outer Space. European Astroculture in the Twentieth Century, red. A.C.T. Geppert, New York: Palgrave Mcmillan, s. 4–24.pl
dc.description.referencesGorman Alice (2005), The Cultural Landscape of Interplanetary Space, „Journal of Social Archaeology”, vol. 5, no 1, s. 85–107.pl
dc.description.referencesJefries Michael (2003), BBC Natural History versus Science Paradigms, „Science as Culture”, t. 12, nr 4, s. 528–543.pl
dc.description.referencesKessler Elizabeth A. (2012), Picturing the Cosmos. Hubble Space Telescope Images and the Astronomical Sublime, Minneapolis–London: University of Minnesota Press.pl
dc.description.referencesKita Barbara (2016), Pejzaż refleksyjny, w: Przestrzeń w kulturze współczesnej, red. D. Mazur, B. Morzyńska-Wrzosek, Bydgoszcz: Wydawnictwo Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego, s. 337–347.pl
dc.description.referencesKita Barbara (2017), Pejzaż za oknem. Europejskie widokówki filmowe – wprowadzenie, w: Filmowe pejzaże Europy, red. B. Kita, M. Kempna-Pieniążek, Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, s. 7–25.pl
dc.description.referencesKoch Natalie (2021), Whose Apocalypse? Biosphere 2 and the Spectacle of Settler Science in the Desert, „Geoforum”, nr 124, s. 36–45.pl
dc.description.referencesLouson Eleanor (2018), Taking Spectacle Seriously: Wildlife Film and the Legacy of Natural History Display, „Science in Contexts”, no 1, s. 15–38.pl
dc.description.referencesMesseri Lisa (2016), Placing Outer Space. An Earthly Ethnography of Other Worlds, Durham–London: Duke Univeristy Press.pl
dc.description.referencesMesseri Lisa (2017), Resonant Worlds: Cultivating Proximal Encounters in Planetary Science, „American Ethnologist”, vol. 44, no 1, s. 131–142.pl
dc.description.referencesMirzoeff Nicholas (2016), Jak zobaczyć świat, przeł. Ł. Zaremba. Kraków–Warszawa: Karakter.pl
dc.description.referencesOstrowska Elżbieta (2000), Przestrzeń filmowa, Kraków: Rabid.pl
dc.description.referencesPak Chris (2016), Terraforming: Ecopolitical Transformations and Environmentalism in Science Fiction, Liverpool: Liverpool University Press.pl
dc.description.referencesSage Daniel (2014), How Outer Space Made America. Geography, Organization and the Cosmic Sublime, Furnham–Burlington: Ashgate.pl
dc.description.referencesSugiera Małgorzata (2023), Kolonizacja jako terraformowanie: klątwa Argonautów w epoce antropocenów (ćwiczenia z lektury), „Postscriptum Polonistyczne”, nr 2, s. 1–16.pl
dc.description.referencesTopolski Jan (2023), Obce fonosfery. Dźwiękowe krajobrazy pozaziemskich planet w kinie science fiction, „Kwartalnik Filmowy”, nr 122, s. 58–84.pl
dc.description.referencesVirilio Paul (2001), Maszyna widzenia, przeł. B. Kita, w: Widzieć, myśleć, być. Technologie mediów, red. A. Gwóźdź, Kraków: Universitas, s. 39–63.pl
dc.identifier.eissn2720-0078-
dc.description.volume25pl
dc.description.firstpage95pl
dc.description.lastpage113pl
dc.identifier.citation2Białostockie Studia Literaturoznawczepl
dc.identifier.orcid0000-0002-2569-5596-
Występuje w kolekcji(ach):Białostockie Studia Literaturoznawcze, 2024, nr 25

Pliki w tej pozycji:
Plik Opis RozmiarFormat 
BSL_25_2024_M_Kempna_Pieniazek_Inne_swiaty.pdf106,51 kBAdobe PDFOtwórz
Pokaż uproszczony widok rekordu Zobacz statystyki


Pozycja ta dostępna jest na podstawie licencji Licencja Creative Commons CCL Creative Commons