REPOZYTORIUM UNIWERSYTETU
W BIAŁYMSTOKU
UwB

Proszę używać tego identyfikatora do cytowań lub wstaw link do tej pozycji: http://hdl.handle.net/11320/18245
Tytuł: Między wzniosłością a niesamowitością. Krajobraz w sekwencjach tytułowych współczesnych seriali kryminalnych
Inne tytuły: Between the Sublime and the Uncanny: Landscape in the Title Sequences of Contemporary Crime Series
Autorzy: Żyto, Kamila
Słowa kluczowe: quality series
film noir
opening credits
landscape
sublime
uncanny
Data wydania: 2024
Data dodania: 14-maj-2025
Wydawca: Wydawnictwo Uniwersytetu w Białymstoku
Źródło: Białostockie Studia Literaturoznawcze, nr 25, 2024, s. 77-94
Abstrakt: The article reflects on the title sequences of three noir series set in a winter setting (Trapped, Fortitude and Arctic Circles). In contemporary series, these sequences often function as a trademark and are regarded as separate works of visual art. Interestingly, crime series, especially film noir, turn the landscape, rather than the protagonist or selected plots, into the key component of their opening credits. This element can evoke the landscape’s uniqueness, and its qualities go beyond the parameters of the picturesque. It is therefore the natural landscape with its exposure of nature that is the source of meaning, rather than the urban landscape, which is iconic for classical film noir. In the philosophical works (Kant, Burke, Freud) as well as in the painting tradition (especially Romantic), such a landscape is associated with the sublime and uncanny [German: unheimlich]. The neo-Romantic analysis applied by the author serves to demonstrate how the above-mentioned aesthetic categories attributed to natural landscapes are construed by means of cinematic stylistic devices.
Afiliacja: Wydział Filologiczny, Uniwersytet Łódzki
Nota biograficzna: Kamila Żyto, dr hab., profesor UŁ, pracuje w Katedrze Filmu i Mediów audiowizualnych, współpracuje z Gabinetem Edukacji Filmowej w Łodzi, Polskim Instytutem Sztuki Filmowej (przy projektach „Filmoteka Szkolna”, „Akademia Filmu Polskiego”); jest wykładowcą Akademii Muzycznej w Łodzi. Opublikowała książki Strategie labiryntowe w filmie fikcji (Łódź, 2010), Film noir i kino braci Coen (Łódź, 2017). Współredagowała tomy Filmowe ogrody Wojciecha Jerzego Hasa, Billy Wilder. Mistrz kina z Suchej Beskidzkiej oraz Od Cervantesa do Perez-Reverte’a. Adaptacje literatury hiszpańskiej i iberoamerykańskiej.
E-mail: kamila.zyto@uni.lodz.pl
URI: http://hdl.handle.net/11320/18245
DOI: 10.15290/bsl.2024.25.06
ISSN: 2082-9701
e-ISSN: 2720-0078
metadata.dc.identifier.orcid: 0000-0003-2822-8341
Typ Dokumentu: Article
metadata.dc.rights.uri: https://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0/deed.en
Właściciel praw: Uznanie autorstwa – Na tych samych warunkach 4.0 Miedzynarodowe (CC BY-SA 4.0)
Występuje w kolekcji(ach):Białostockie Studia Literaturoznawcze, 2024, nr 25

Pliki w tej pozycji:
Plik Opis RozmiarFormat 
BSL_25_2024_K_Zyto_Miedzy_wzniosloscia_a_niesamowitoscia.pdf110,6 kBAdobe PDFOtwórz
Pokaż pełny widok rekordu Zobacz statystyki


Pozycja ta dostępna jest na podstawie licencji Licencja Creative Commons CCL Creative Commons