Proszę używać tego identyfikatora do cytowań lub wstaw link do tej pozycji:
http://hdl.handle.net/11320/18245
Tytuł: | Między wzniosłością a niesamowitością. Krajobraz w sekwencjach tytułowych współczesnych seriali kryminalnych |
Inne tytuły: | Between the Sublime and the Uncanny: Landscape in the Title Sequences of Contemporary Crime Series |
Autorzy: | Żyto, Kamila |
Słowa kluczowe: | quality series film noir opening credits landscape sublime uncanny |
Data wydania: | 2024 |
Data dodania: | 14-maj-2025 |
Wydawca: | Wydawnictwo Uniwersytetu w Białymstoku |
Źródło: | Białostockie Studia Literaturoznawcze, nr 25, 2024, s. 77-94 |
Abstrakt: | The article reflects on the title sequences of three noir series set in a winter setting (Trapped, Fortitude and Arctic Circles). In contemporary series, these sequences often function as a trademark and are regarded as separate works of visual art. Interestingly, crime series, especially film noir, turn the landscape, rather than the protagonist or selected plots, into the key component of their opening credits. This element can evoke the landscape’s uniqueness, and its qualities go beyond the parameters of the picturesque. It is therefore the natural landscape with its exposure of nature that is the source of meaning, rather than the urban landscape, which is iconic for classical film noir. In the philosophical works (Kant, Burke, Freud) as well as in the painting tradition (especially Romantic), such a landscape is associated with the sublime and uncanny [German: unheimlich]. The neo-Romantic analysis applied by the author serves to demonstrate how the above-mentioned aesthetic categories attributed to natural landscapes are construed by means of cinematic stylistic devices. |
Afiliacja: | Wydział Filologiczny, Uniwersytet Łódzki |
Nota biograficzna: | Kamila Żyto, dr hab., profesor UŁ, pracuje w Katedrze Filmu i Mediów audiowizualnych, współpracuje z Gabinetem Edukacji Filmowej w Łodzi, Polskim Instytutem Sztuki Filmowej (przy projektach „Filmoteka Szkolna”, „Akademia Filmu Polskiego”); jest wykładowcą Akademii Muzycznej w Łodzi. Opublikowała książki Strategie labiryntowe w filmie fikcji (Łódź, 2010), Film noir i kino braci Coen (Łódź, 2017). Współredagowała tomy Filmowe ogrody Wojciecha Jerzego Hasa, Billy Wilder. Mistrz kina z Suchej Beskidzkiej oraz Od Cervantesa do Perez-Reverte’a. Adaptacje literatury hiszpańskiej i iberoamerykańskiej. |
E-mail: | kamila.zyto@uni.lodz.pl |
URI: | http://hdl.handle.net/11320/18245 |
DOI: | 10.15290/bsl.2024.25.06 |
ISSN: | 2082-9701 |
e-ISSN: | 2720-0078 |
metadata.dc.identifier.orcid: | 0000-0003-2822-8341 |
Typ Dokumentu: | Article |
metadata.dc.rights.uri: | https://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0/deed.en |
Właściciel praw: | Uznanie autorstwa – Na tych samych warunkach 4.0 Miedzynarodowe (CC BY-SA 4.0) |
Występuje w kolekcji(ach): | Białostockie Studia Literaturoznawcze, 2024, nr 25 |
Pliki w tej pozycji:
Plik | Opis | Rozmiar | Format | |
---|---|---|---|---|
BSL_25_2024_K_Zyto_Miedzy_wzniosloscia_a_niesamowitoscia.pdf | 110,6 kB | Adobe PDF | Otwórz |
Pozycja ta dostępna jest na podstawie licencji Licencja Creative Commons CCL