Proszę używać tego identyfikatora do cytowań lub wstaw link do tej pozycji:
http://hdl.handle.net/11320/18245
Pełny rekord metadanych
Pole DC | Wartość | Język |
---|---|---|
dc.contributor.author | Żyto, Kamila | - |
dc.date.accessioned | 2025-05-14T07:35:27Z | - |
dc.date.available | 2025-05-14T07:35:27Z | - |
dc.date.issued | 2024 | - |
dc.identifier.citation | Białostockie Studia Literaturoznawcze, nr 25, 2024, s. 77-94 | pl |
dc.identifier.issn | 2082-9701 | - |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11320/18245 | - |
dc.description.abstract | The article reflects on the title sequences of three noir series set in a winter setting (Trapped, Fortitude and Arctic Circles). In contemporary series, these sequences often function as a trademark and are regarded as separate works of visual art. Interestingly, crime series, especially film noir, turn the landscape, rather than the protagonist or selected plots, into the key component of their opening credits. This element can evoke the landscape’s uniqueness, and its qualities go beyond the parameters of the picturesque. It is therefore the natural landscape with its exposure of nature that is the source of meaning, rather than the urban landscape, which is iconic for classical film noir. In the philosophical works (Kant, Burke, Freud) as well as in the painting tradition (especially Romantic), such a landscape is associated with the sublime and uncanny [German: unheimlich]. The neo-Romantic analysis applied by the author serves to demonstrate how the above-mentioned aesthetic categories attributed to natural landscapes are construed by means of cinematic stylistic devices. | pl |
dc.language.iso | pl | pl |
dc.publisher | Wydawnictwo Uniwersytetu w Białymstoku | pl |
dc.rights | Attribution-ShareAlike 4.0 International (CC BY-SA 4.0) | - |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0/deed.en | - |
dc.subject | quality series | pl |
dc.subject | film noir | pl |
dc.subject | opening credits | pl |
dc.subject | landscape | pl |
dc.subject | sublime | pl |
dc.subject | uncanny | pl |
dc.title | Między wzniosłością a niesamowitością. Krajobraz w sekwencjach tytułowych współczesnych seriali kryminalnych | pl |
dc.title.alternative | Between the Sublime and the Uncanny: Landscape in the Title Sequences of Contemporary Crime Series | pl |
dc.type | Article | pl |
dc.rights.holder | Uznanie autorstwa – Na tych samych warunkach 4.0 Miedzynarodowe (CC BY-SA 4.0) | pl |
dc.identifier.doi | 10.15290/bsl.2024.25.06 | - |
dc.description.Email | kamila.zyto@uni.lodz.pl | pl |
dc.description.Biographicalnote | Kamila Żyto, dr hab., profesor UŁ, pracuje w Katedrze Filmu i Mediów audiowizualnych, współpracuje z Gabinetem Edukacji Filmowej w Łodzi, Polskim Instytutem Sztuki Filmowej (przy projektach „Filmoteka Szkolna”, „Akademia Filmu Polskiego”); jest wykładowcą Akademii Muzycznej w Łodzi. Opublikowała książki Strategie labiryntowe w filmie fikcji (Łódź, 2010), Film noir i kino braci Coen (Łódź, 2017). Współredagowała tomy Filmowe ogrody Wojciecha Jerzego Hasa, Billy Wilder. Mistrz kina z Suchej Beskidzkiej oraz Od Cervantesa do Perez-Reverte’a. Adaptacje literatury hiszpańskiej i iberoamerykańskiej. | pl |
dc.description.Affiliation | Wydział Filologiczny, Uniwersytet Łódzki | pl |
dc.description.references | Bachmann Anne (2017), Nordic Landscape Discourse in Scandinavian Silent Cinema: “Morænen”, Nature, and National Characters, https://www.kosmorama.org/en/kosmorama/artikler/nordic-landscape-discourse-scandinavian-silent-cinema-moraenen-nature-and [dostęp 20.07.2024]. | pl |
dc.description.references | Bachmann-Medick Doris (2012), Cultural Turns. Nowe kierunki w naukach o kulturze, przeł. K. Krzemieniowa, Warszawa: Oficyna Naukowa. | pl |
dc.description.references | Badley Linda, Nestingen Andrew, Seppälä Jaakko [red.] (2020) Nordic Noir, Adaptation, Appropriation, Palgrave Macmillan. | pl |
dc.description.references | Borowiecki Artur (2019), Neoserial, serial premium czy post soap opera? W poszukiwaniu wyznaczników dla seriali nowej generacji, „Images”, vol. 25, no 34, s. 163–171. | pl |
dc.description.references | Cardwell Sarah (2001), Czy telewizja jakościowa jest dobra? Różnice gatunkowe, oceny oraz kłopotliwa kwestia krytycznego osądu, w: Zmierzch telewizji? Przemiany medium. Antologia, red. T. Bielak, M. Filiciak, G. Ptaszek, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar, s. 128–157. | pl |
dc.description.references | Crowther Paul (1996), Critical Esthetic and Postmodernism, Oxford: Clarendon Press Publication. | pl |
dc.description.references | Davision Annette, The Show Starts Here: Viewers’ Interactions with Recent Television Serials’ Main Title Sequences, „SoundEffects” 2013, nr 3 (1+2), s. 7–22. | pl |
dc.description.references | Demkowicz-Dobrzańska Krystyna (2013), Kategoria wzniosłości w malarstwie Caspara Davida Friedricha, „Colloquium” nr 3, s. 99–120. | pl |
dc.description.references | Drabarczyk vel Grabarczyk Paweł (2019), Oscylacje w mroku. Między niesamowitym a wzniosłym, „Teksty Drugie”, nr 4, s. 199–216. | pl |
dc.description.references | Fahlenbrach Kathrin, Flueckiger Barbara (2014), Immersive Entryways into Televisual Worlds Affective and Aesthetic Functions of Title Sequences in Quality Series, „Projections”, nr 8 (1), s. 83–104. | pl |
dc.description.references | Freud Zygmunt (1997), Niesamowite, w: Z. Freud, Pisma psychologiczne, przeł. R. Reszke, Warszawa: Wydawnictwo KR, s. 233–262. | pl |
dc.description.references | Frydryczak Beata (2013), Od estetyki picturesque od doświadczenia topograficznego, Poznań: Wydawnictwo Poznańskiego Towarzystwa Przyjaciół Nauk. | pl |
dc.description.references | Hansen Kim Toft, Waade Anne Marit (2017), Locating Nordic Noir. From Beck to The Bridge, b.m.w.: Palgrave Macmillan, https://www.behance.net/gallery/23811233/FORTITUDE-titles [dostęp 25.07.2024]. | pl |
dc.description.references | Juchniewicz Natalia (2017), Od estetyki, przez technikę, do sztuki awangardowej – Kantowska wzniosłość a panowanie człowieka nad przyrodą według Georga W. F. Hegla i Karola Marksa, „Estetyka i Krytyka. The Polish Journal of Esthetic”, nr 46(3), s. 27–43. | pl |
dc.description.references | Kisilowska-Szurmińska Małgorzata, Jupowicz-Ginalska Anna, Szurmiński Łukasz (2023), Binge-watching jako interdyscyplinarne pole badawcze, „Media–Kultura–Komunikacja Społeczna”, nr 19, s. 77–95. | pl |
dc.description.references | Kościesza Iwona (2012), Sublime (w) historii. Wzniosłość jako narzędzie i przedmiot badań, „Pamięć i Sprawiedliwość”, nr 2, s. 115–137. | pl |
dc.description.references | Lesser Wendy (2020), Scandinavian Noir. In the Pursuit of a Mystery, New York: Farrar, Straus and Giroux. | pl |
dc.description.references | Lotz Amanda D. (2015), The Television Will Be Revolutionized, New York–Londyn: New York University. | pl |
dc.description.references | Lyotard Jean-Franc¸ois (1994), Lessons on the Analytic Sublime, przeł. E. Rottenberg, Stanford: Stanford University Press 1994. | pl |
dc.description.references | Michell William John Thomas (2013), Czego chcą obrazy? Pragnienia przedstawień, życie i miłość obrazów, przeł. Ł. Zaręba, Warszawa: Narodowe Centrum Kultury. | pl |
dc.description.references | Mitchell Jon P., Petty Karis Jade (2020), The Uncanny Landscape: Introduction, „Material Religion”, Vol. 16, no. 4, s. 401–409. | pl |
dc.description.references | Pawlik Robert (2015), Symbol: od estetyki do socjologii, „Stan Rzeczy”, nr 1(8), s. 9–15. | pl |
dc.description.references | Płuciennik Jarosław (2000), Retoryka wzniosłości w dziele literackim, Kraków: Universitas. | pl |
dc.description.references | Re Valentina (2016), From Saul Bass to Participatory Culture: Opening Title Sequences in Contemporary Television Series, „European Journal of Media Studies”, no. 5(1), s. 149–175. | pl |
dc.description.references | Royle Nicholas (2014), Niesamowite, przeł. M. Choptiany, „autoportret”, nr 4(47), s. 17–26. | pl |
dc.description.references | Spicer Andrew (2002), Film Noir, London: Routledge. | pl |
dc.description.references | Szmidt Olga (2017), Dlaczego obejrzałam wszystkie odcinki islandzkiego serialu „W pułapce”, „Czas Kultury”, https://czaskultury.pl/czytanki/dlaczego-obejrzalam-wszystkie-odcinki-islandzkiego-serialu-w-pulapce/ [dostęp 21.07.2024]. | pl |
dc.description.references | Trapped. A discussion with Director and Photographer Börkur Sigþórsson, https://www.artofthetitle.com/title/trapped/ [dostęp 23.07.2024]. | pl |
dc.description.references | Werner Gabriele (2014), Nie każdy zwrot ku obrazowemu oznacza to samo, https://wszystkoconajwazniejsze.pl/gabriele-werner-obrazcialo/ [dostęp 29.07.2024]. | pl |
dc.description.references | Wilczyński Marek (1993), Postmodernistyczna wzniosłość: Derrida i Lyotard, w: Inspiracje postmodernistyczne w humanistyce. Poznańskie Studia z Filozofii Nauki 13, red. A. Jamroziakowa, Warszaw–Poznań: Wydawnictwo Naukowe PWN, s. 167–187. | pl |
dc.description.references | Włodek Patrycja (2017), Cold-noir, Czarny kryminał i Skandynawia, „Panoptikum”, nr 17(24), s. 126–143. | pl |
dc.identifier.eissn | 2720-0078 | - |
dc.description.volume | 25 | pl |
dc.description.firstpage | 77 | pl |
dc.description.lastpage | 94 | pl |
dc.identifier.citation2 | Białostockie Studia Literaturoznawcze | pl |
dc.identifier.orcid | 0000-0003-2822-8341 | - |
Występuje w kolekcji(ach): | Białostockie Studia Literaturoznawcze, 2024, nr 25 |
Pliki w tej pozycji:
Plik | Opis | Rozmiar | Format | |
---|---|---|---|---|
BSL_25_2024_K_Zyto_Miedzy_wzniosloscia_a_niesamowitoscia.pdf | 110,6 kB | Adobe PDF | Otwórz |
Pozycja ta dostępna jest na podstawie licencji Licencja Creative Commons CCL