REPOZYTORIUM UNIWERSYTETU
W BIAŁYMSTOKU
UwB

Proszę używać tego identyfikatora do cytowań lub wstaw link do tej pozycji: http://hdl.handle.net/11320/18245
Pełny rekord metadanych
Pole DCWartośćJęzyk
dc.contributor.authorŻyto, Kamila-
dc.date.accessioned2025-05-14T07:35:27Z-
dc.date.available2025-05-14T07:35:27Z-
dc.date.issued2024-
dc.identifier.citationBiałostockie Studia Literaturoznawcze, nr 25, 2024, s. 77-94pl
dc.identifier.issn2082-9701-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11320/18245-
dc.description.abstractThe article reflects on the title sequences of three noir series set in a winter setting (Trapped, Fortitude and Arctic Circles). In contemporary series, these sequences often function as a trademark and are regarded as separate works of visual art. Interestingly, crime series, especially film noir, turn the landscape, rather than the protagonist or selected plots, into the key component of their opening credits. This element can evoke the landscape’s uniqueness, and its qualities go beyond the parameters of the picturesque. It is therefore the natural landscape with its exposure of nature that is the source of meaning, rather than the urban landscape, which is iconic for classical film noir. In the philosophical works (Kant, Burke, Freud) as well as in the painting tradition (especially Romantic), such a landscape is associated with the sublime and uncanny [German: unheimlich]. The neo-Romantic analysis applied by the author serves to demonstrate how the above-mentioned aesthetic categories attributed to natural landscapes are construed by means of cinematic stylistic devices.pl
dc.language.isoplpl
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu w Białymstokupl
dc.rightsAttribution-ShareAlike 4.0 International (CC BY-SA 4.0)-
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0/deed.en-
dc.subjectquality seriespl
dc.subjectfilm noirpl
dc.subjectopening creditspl
dc.subjectlandscapepl
dc.subjectsublimepl
dc.subjectuncannypl
dc.titleMiędzy wzniosłością a niesamowitością. Krajobraz w sekwencjach tytułowych współczesnych seriali kryminalnychpl
dc.title.alternativeBetween the Sublime and the Uncanny: Landscape in the Title Sequences of Contemporary Crime Seriespl
dc.typeArticlepl
dc.rights.holderUznanie autorstwa – Na tych samych warunkach 4.0 Miedzynarodowe (CC BY-SA 4.0)pl
dc.identifier.doi10.15290/bsl.2024.25.06-
dc.description.Emailkamila.zyto@uni.lodz.plpl
dc.description.BiographicalnoteKamila Żyto, dr hab., profesor UŁ, pracuje w Katedrze Filmu i Mediów audiowizualnych, współpracuje z Gabinetem Edukacji Filmowej w Łodzi, Polskim Instytutem Sztuki Filmowej (przy projektach „Filmoteka Szkolna”, „Akademia Filmu Polskiego”); jest wykładowcą Akademii Muzycznej w Łodzi. Opublikowała książki Strategie labiryntowe w filmie fikcji (Łódź, 2010), Film noir i kino braci Coen (Łódź, 2017). Współredagowała tomy Filmowe ogrody Wojciecha Jerzego Hasa, Billy Wilder. Mistrz kina z Suchej Beskidzkiej oraz Od Cervantesa do Perez-Reverte’a. Adaptacje literatury hiszpańskiej i iberoamerykańskiej.pl
dc.description.AffiliationWydział Filologiczny, Uniwersytet Łódzkipl
dc.description.referencesBachmann Anne (2017), Nordic Landscape Discourse in Scandinavian Silent Cinema: “Morænen”, Nature, and National Characters, https://www.kosmorama.org/en/kosmorama/artikler/nordic-landscape-discourse-scandinavian-silent-cinema-moraenen-nature-and [dostęp 20.07.2024].pl
dc.description.referencesBachmann-Medick Doris (2012), Cultural Turns. Nowe kierunki w naukach o kulturze, przeł. K. Krzemieniowa, Warszawa: Oficyna Naukowa.pl
dc.description.referencesBadley Linda, Nestingen Andrew, Seppälä Jaakko [red.] (2020) Nordic Noir, Adaptation, Appropriation, Palgrave Macmillan.pl
dc.description.referencesBorowiecki Artur (2019), Neoserial, serial premium czy post soap opera? W poszukiwaniu wyznaczników dla seriali nowej generacji, „Images”, vol. 25, no 34, s. 163–171.pl
dc.description.referencesCardwell Sarah (2001), Czy telewizja jakościowa jest dobra? Różnice gatunkowe, oceny oraz kłopotliwa kwestia krytycznego osądu, w: Zmierzch telewizji? Przemiany medium. Antologia, red. T. Bielak, M. Filiciak, G. Ptaszek, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar, s. 128–157.pl
dc.description.referencesCrowther Paul (1996), Critical Esthetic and Postmodernism, Oxford: Clarendon Press Publication.pl
dc.description.referencesDavision Annette, The Show Starts Here: Viewers’ Interactions with Recent Television Serials’ Main Title Sequences, „SoundEffects” 2013, nr 3 (1+2), s. 7–22.pl
dc.description.referencesDemkowicz-Dobrzańska Krystyna (2013), Kategoria wzniosłości w malarstwie Caspara Davida Friedricha, „Colloquium” nr 3, s. 99–120.pl
dc.description.referencesDrabarczyk vel Grabarczyk Paweł (2019), Oscylacje w mroku. Między niesamowitym a wzniosłym, „Teksty Drugie”, nr 4, s. 199–216.pl
dc.description.referencesFahlenbrach Kathrin, Flueckiger Barbara (2014), Immersive Entryways into Televisual Worlds Affective and Aesthetic Functions of Title Sequences in Quality Series, „Projections”, nr 8 (1), s. 83–104.pl
dc.description.referencesFreud Zygmunt (1997), Niesamowite, w: Z. Freud, Pisma psychologiczne, przeł. R. Reszke, Warszawa: Wydawnictwo KR, s. 233–262.pl
dc.description.referencesFrydryczak Beata (2013), Od estetyki picturesque od doświadczenia topograficznego, Poznań: Wydawnictwo Poznańskiego Towarzystwa Przyjaciół Nauk.pl
dc.description.referencesHansen Kim Toft, Waade Anne Marit (2017), Locating Nordic Noir. From Beck to The Bridge, b.m.w.: Palgrave Macmillan, https://www.behance.net/gallery/23811233/FORTITUDE-titles [dostęp 25.07.2024].pl
dc.description.referencesJuchniewicz Natalia (2017), Od estetyki, przez technikę, do sztuki awangardowej – Kantowska wzniosłość a panowanie człowieka nad przyrodą według Georga W. F. Hegla i Karola Marksa, „Estetyka i Krytyka. The Polish Journal of Esthetic”, nr 46(3), s. 27–43.pl
dc.description.referencesKisilowska-Szurmińska Małgorzata, Jupowicz-Ginalska Anna, Szurmiński Łukasz (2023), Binge-watching jako interdyscyplinarne pole badawcze, „Media–Kultura–Komunikacja Społeczna”, nr 19, s. 77–95.pl
dc.description.referencesKościesza Iwona (2012), Sublime (w) historii. Wzniosłość jako narzędzie i przedmiot badań, „Pamięć i Sprawiedliwość”, nr 2, s. 115–137.pl
dc.description.referencesLesser Wendy (2020), Scandinavian Noir. In the Pursuit of a Mystery, New York: Farrar, Straus and Giroux.pl
dc.description.referencesLotz Amanda D. (2015), The Television Will Be Revolutionized, New York–Londyn: New York University.pl
dc.description.referencesLyotard Jean-Franc¸ois (1994), Lessons on the Analytic Sublime, przeł. E. Rottenberg, Stanford: Stanford University Press 1994.pl
dc.description.referencesMichell William John Thomas (2013), Czego chcą obrazy? Pragnienia przedstawień, życie i miłość obrazów, przeł. Ł. Zaręba, Warszawa: Narodowe Centrum Kultury.pl
dc.description.referencesMitchell Jon P., Petty Karis Jade (2020), The Uncanny Landscape: Introduction, „Material Religion”, Vol. 16, no. 4, s. 401–409.pl
dc.description.referencesPawlik Robert (2015), Symbol: od estetyki do socjologii, „Stan Rzeczy”, nr 1(8), s. 9–15.pl
dc.description.referencesPłuciennik Jarosław (2000), Retoryka wzniosłości w dziele literackim, Kraków: Universitas.pl
dc.description.referencesRe Valentina (2016), From Saul Bass to Participatory Culture: Opening Title Sequences in Contemporary Television Series, „European Journal of Media Studies”, no. 5(1), s. 149–175.pl
dc.description.referencesRoyle Nicholas (2014), Niesamowite, przeł. M. Choptiany, „autoportret”, nr 4(47), s. 17–26.pl
dc.description.referencesSpicer Andrew (2002), Film Noir, London: Routledge.pl
dc.description.referencesSzmidt Olga (2017), Dlaczego obejrzałam wszystkie odcinki islandzkiego serialu „W pułapce”, „Czas Kultury”, https://czaskultury.pl/czytanki/dlaczego-obejrzalam-wszystkie-odcinki-islandzkiego-serialu-w-pulapce/ [dostęp 21.07.2024].pl
dc.description.referencesTrapped. A discussion with Director and Photographer Börkur Sigþórsson, https://www.artofthetitle.com/title/trapped/ [dostęp 23.07.2024].pl
dc.description.referencesWerner Gabriele (2014), Nie każdy zwrot ku obrazowemu oznacza to samo, https://wszystkoconajwazniejsze.pl/gabriele-werner-obrazcialo/ [dostęp 29.07.2024].pl
dc.description.referencesWilczyński Marek (1993), Postmodernistyczna wzniosłość: Derrida i Lyotard, w: Inspiracje postmodernistyczne w humanistyce. Poznańskie Studia z Filozofii Nauki 13, red. A. Jamroziakowa, Warszaw–Poznań: Wydawnictwo Naukowe PWN, s. 167–187.pl
dc.description.referencesWłodek Patrycja (2017), Cold-noir, Czarny kryminał i Skandynawia, „Panoptikum”, nr 17(24), s. 126–143.pl
dc.identifier.eissn2720-0078-
dc.description.volume25pl
dc.description.firstpage77pl
dc.description.lastpage94pl
dc.identifier.citation2Białostockie Studia Literaturoznawczepl
dc.identifier.orcid0000-0003-2822-8341-
Występuje w kolekcji(ach):Białostockie Studia Literaturoznawcze, 2024, nr 25

Pliki w tej pozycji:
Plik Opis RozmiarFormat 
BSL_25_2024_K_Zyto_Miedzy_wzniosloscia_a_niesamowitoscia.pdf110,6 kBAdobe PDFOtwórz
Pokaż uproszczony widok rekordu Zobacz statystyki


Pozycja ta dostępna jest na podstawie licencji Licencja Creative Commons CCL Creative Commons