Proszę używać tego identyfikatora do cytowań lub wstaw link do tej pozycji:
http://hdl.handle.net/11320/18243
Tytuł: | Pejzaże (nie)pamięci w serii „Rojst” |
Inne tytuły: | Landscapes of (Non)memory in the Series “Rojst” |
Autorzy: | Kita, Barbara |
Słowa kluczowe: | landscape memory series Rojst |
Data wydania: | 2024 |
Data dodania: | 13-maj-2025 |
Wydawca: | Wydawnictwo Uniwersytetu w Białymstoku |
Źródło: | Białostockie Studia Literaturoznawcze, nr 25, 2024, s. 45-60 |
Abstrakt: | The landscapes in the series “Rojst” have an intricate composition, as they are saturated with meanings brought out by the presentation of successive decades (1980s, 1990s, millennium and numerous flashbacks). The titular rojst [bogland; mire], a landscape of entangled swampy roots, branches and wild bushes, conceals the memory of past events and becomes a source of both narrative and meaning. It thus fits into the category of dramatic landscape (a term coined by André Gardies), which is part of discursive strategies and which unfolds the drama of subsequent episodes. The described landscape is strictly cinematic, a space construed but without its real designator. This strategy, however, renders it universal, undefined by the topography of the map. It is noteworthy that the components of natural landscape in the series influence the human body and senses, engaging in the formation of individual and collective memory. |
Afiliacja: | Instytut Nauk o Kulturze, Uniwersytet Śląski w Katowicach |
Nota biograficzna: | Barbara Kita, dr hab., prof. UŚ, kulturoznawczyni, filmoznawczyni, pracuje w Instytucie Nauk o Kulturze na Uniwersytecie Śląskim w Katowicach. Zajmuje się teorią filmu i nowych mediów (zwłaszcza francuskiej proweniencji), interesują ją problematyka obrazu, pejzażu, przestrzeni oraz miejska. Autorka książek Między przestrzeniami. O kulturze nowych mediów (2003) oraz Obraz zatrzymany. Praktyka i teoria późnego Godarda (2013). Redaktorka książki Przestrzenie tożsamości we współczesnym kinie europejskim (2006) i współredaktorka (z Andrzejem Gwoździem) Kina pamięci (2013). Współredaktorka (z Magdaleną Kempną-Pieniążek) książek Filmowe pejzaże Europy (2017) i Filmowe pejzaże Ameryk (2020) oraz (z Iloną Copik) Kultury obrazu – tabu – edukacja (2018). Członkini Polskiego Towarzystwa Badań nad Filmem i Mediami. |
E-mail: | barbara.kita@us.edu.pl |
URI: | http://hdl.handle.net/11320/18243 |
DOI: | 10.15290/bsl.2024.25.04 |
ISSN: | 2082-9701 |
e-ISSN: | 2720-0078 |
metadata.dc.identifier.orcid: | 0000-0003-3616-9863 |
Typ Dokumentu: | Article |
metadata.dc.rights.uri: | https://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0/deed.en |
Właściciel praw: | Uznanie autorstwa – Na tych samych warunkach 4.0 Miedzynarodowe (CC BY-SA 4.0) |
Występuje w kolekcji(ach): | Białostockie Studia Literaturoznawcze, 2024, nr 25 |
Pliki w tej pozycji:
Plik | Opis | Rozmiar | Format | |
---|---|---|---|---|
BSL_25_2024_B_Kita_Pejzaze_nie_pamieci_w_serii_Rojst.pdf | 100,03 kB | Adobe PDF | Otwórz |
Pozycja ta dostępna jest na podstawie licencji Licencja Creative Commons CCL