REPOZYTORIUM UNIWERSYTETU
W BIAŁYMSTOKU
UwB

Proszę używać tego identyfikatora do cytowań lub wstaw link do tej pozycji: http://hdl.handle.net/11320/18243
Pełny rekord metadanych
Pole DCWartośćJęzyk
dc.contributor.authorKita, Barbara-
dc.date.accessioned2025-05-13T11:00:23Z-
dc.date.available2025-05-13T11:00:23Z-
dc.date.issued2024-
dc.identifier.citationBiałostockie Studia Literaturoznawcze, nr 25, 2024, s. 45-60pl
dc.identifier.issn2082-9701-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11320/18243-
dc.description.abstractThe landscapes in the series “Rojst” have an intricate composition, as they are saturated with meanings brought out by the presentation of successive decades (1980s, 1990s, millennium and numerous flashbacks). The titular rojst [bogland; mire], a landscape of entangled swampy roots, branches and wild bushes, conceals the memory of past events and becomes a source of both narrative and meaning. It thus fits into the category of dramatic landscape (a term coined by André Gardies), which is part of discursive strategies and which unfolds the drama of subsequent episodes. The described landscape is strictly cinematic, a space construed but without its real designator. This strategy, however, renders it universal, undefined by the topography of the map. It is noteworthy that the components of natural landscape in the series influence the human body and senses, engaging in the formation of individual and collective memory.pl
dc.language.isoplpl
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu w Białymstokupl
dc.rightsAttribution-ShareAlike 4.0 International (CC BY-SA 4.0)-
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0/deed.en-
dc.subjectlandscapepl
dc.subjectmemorypl
dc.subjectseriespl
dc.subjectRojstpl
dc.titlePejzaże (nie)pamięci w serii „Rojst”pl
dc.title.alternativeLandscapes of (Non)memory in the Series “Rojst”pl
dc.typeArticlepl
dc.rights.holderUznanie autorstwa – Na tych samych warunkach 4.0 Miedzynarodowe (CC BY-SA 4.0)pl
dc.identifier.doi10.15290/bsl.2024.25.04-
dc.description.Emailbarbara.kita@us.edu.plpl
dc.description.BiographicalnoteBarbara Kita, dr hab., prof. UŚ, kulturoznawczyni, filmoznawczyni, pracuje w Instytucie Nauk o Kulturze na Uniwersytecie Śląskim w Katowicach. Zajmuje się teorią filmu i nowych mediów (zwłaszcza francuskiej proweniencji), interesują ją problematyka obrazu, pejzażu, przestrzeni oraz miejska. Autorka książek Między przestrzeniami. O kulturze nowych mediów (2003) oraz Obraz zatrzymany. Praktyka i teoria późnego Godarda (2013). Redaktorka książki Przestrzenie tożsamości we współczesnym kinie europejskim (2006) i współredaktorka (z Andrzejem Gwoździem) Kina pamięci (2013). Współredaktorka (z Magdaleną Kempną-Pieniążek) książek Filmowe pejzaże Europy (2017) i Filmowe pejzaże Ameryk (2020) oraz (z Iloną Copik) Kultury obrazu – tabu – edukacja (2018). Członkini Polskiego Towarzystwa Badań nad Filmem i Mediami.pl
dc.description.AffiliationInstytut Nauk o Kulturze, Uniwersytet Śląski w Katowicachpl
dc.description.referencesAssmann Aleida (2013), Między historią a pamięcią. Antologia, tłum. zbiorowe, red. i posłowie M. Saryusz-Wolska, Warszawa: Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego.pl
dc.description.referencesBalibar Justine (2021), Qu’est-ce qu’un paysage ?, Paris: Librairie Philosophique J. VRIN.pl
dc.description.referencesBenjamin Walter (1996), Anioł historii, przeł. K. Krzemieniowa, H. Orłowski, J. Sikorski, wyb. i oprac. H. Orłowski, Poznań: Wydawnictwo Poznańskie.pl
dc.description.referencesBlüminger Christa, Lagny Michèl, Lindeperg Sylvie, Rollet Sylvie [red.] (2014), Paysages et mémoire. Cinéma, photographie, dispositifs audiovisuels, Paris: Sorbonne Nouvelle, THÉORÈME 19.pl
dc.description.referencesBudzik Justyna (2023), Polski film i fotografia nowego wieku na tle kultury wizualnej. Widma, antropocienie, sztandary, Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego.pl
dc.description.referencesCopik Ilona (2024), Niestały ląd. „Miejsca przechodnie” w filmach fabularnych polskich i niemieckich do 1989 roku, Wrocław: Uniwersytet Wrocławski. Wydawnictwo Centrum Studiów Niemieckich i Europejskich im. Willy’ego Brandta.pl
dc.description.referencesDrenda Olga (2024), Nowy sezon „Rojsta”: klimat w roli głównej, https://www.tygodnikpowszechny.pl/nowy-sezon-rojsta-klimat-w-roli-glownej-186320 [dostęp 21.08.2024].pl
dc.description.referencesGardies André (1999), Le paysage comme moment narratif, w: Les paysages du cinéma, red. J. Mottet, Seyssel: Champ Vallon, s. 141–153.pl
dc.description.referencesHoloubek Jan, Bajon Kasper (2024), Dogonić przeznaczenie, rozm. W. Krajewski, „VIVA”, nr 11.pl
dc.description.referencesIngold Tim (2014), The Temporality of the Landscape, http://sed.ucsd.edu/files/2014/09/Ingold-Temporality-of-the-Landscape.pdf [dostęp 13.09.2024].pl
dc.description.referencesMerleau-Ponty Maurice (1996), Oko i umysł. Szkice o malarstwie, przeł. M. Ochab, wybór, wstęp, opracowanie S. Cichowicz, Gdańsk: Słowo Obraz/Terytoria.pl
dc.description.referencesNapiórkowski Marcin (2022), Epidemia pamięci, w: Antropologia pamięci, red. P. Majewski, M. Napiórkowski, Warszawa: Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego, s 15–37.pl
dc.description.referencesNora Pierre (2022), Między pamięcią a historią, przeł., wybór, wprow. J.M. Kłoczowski, Gdańsk: Słowo Obraz/Terytoria.pl
dc.description.referencesPosłuszny Łukasz (2014), Przestrzeń, miejsce i nie-miejsce wobec pamięci i nie-pamięci, w: Pamięć i afekty, red. Z. Budrewicz, R. Sendyka, R. Nycz, Warszawa: Instytut Badań Literackich, s. 309–321.pl
dc.description.referencesSendyka Roma (2014), Miejsca, które straszą (afekty i nie-miejsca pamięci), w: Pamięć i afekty, red. Z. Budrewicz, R. Sendyka, R. Nycz, Warszawa: Instytut Badań Literackich, s. 285–307.pl
dc.description.referencesTraba Robert (2009), Przeszłość w teraźniejszości. Polskie spory o historię na początku XXI wieku, Poznań: Wydawnictwo Poznańskie.pl
dc.description.referencesWłodek Patrycja (2020), Krytyczne retro a kształtowanie pamięci zbiorowej w kinie amerykańskim XXI wieku, „Er(r)go. Teoria – Literatura – Kultura”, nr 1(40), s. 25–41.pl
dc.description.referencesZaleski Marek (2004), Formy pamięci, Gdańsk: Słowo obraz/terytoria.pl
dc.description.referencesZwierzchowski Piotr (2013), Kino nowej pamięci. Obraz II wojny światowej w kinie polskim lat 60., Bydgoszcz: Wydawnictwo Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego.pl
dc.identifier.eissn2720-0078-
dc.description.volume25pl
dc.description.firstpage45pl
dc.description.lastpage60pl
dc.identifier.citation2Białostockie Studia Literaturoznawczepl
dc.identifier.orcid0000-0003-3616-9863-
Występuje w kolekcji(ach):Białostockie Studia Literaturoznawcze, 2024, nr 25

Pliki w tej pozycji:
Plik Opis RozmiarFormat 
BSL_25_2024_B_Kita_Pejzaze_nie_pamieci_w_serii_Rojst.pdf100,03 kBAdobe PDFOtwórz
Pokaż uproszczony widok rekordu Zobacz statystyki


Pozycja ta dostępna jest na podstawie licencji Licencja Creative Commons CCL Creative Commons