Proszę używać tego identyfikatora do cytowań lub wstaw link do tej pozycji:
http://hdl.handle.net/11320/18239
Pełny rekord metadanych
Pole DC | Wartość | Język |
---|---|---|
dc.contributor.author | Mikołajczak, Małgorzata | - |
dc.date.accessioned | 2025-05-13T09:28:40Z | - |
dc.date.available | 2025-05-13T09:28:40Z | - |
dc.date.issued | 2024 | - |
dc.identifier.citation | Białostockie Studia Literaturoznawcze, nr 25, 2024, s. 7-16 | pl |
dc.identifier.issn | 2082-9701 | - |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11320/18239 | - |
dc.description.abstract | The article concerns the way in which the cultural landscape of the so-called Recovered Territories was “tamed” after 1945 and today. The author juxtaposes the diagnosis of Jacek Kolbuszewski with Olga Tokarczuk’s contradictory opinion. In his article “Oswajanie krajobrazu kulturowego. Z problematyki integracji kulturowej na Ziemiach Odzyskanych” [Taming cultural landscape. On the problem of cultural integration on the Recovered Territores] (1988), Kolbuszewski states that the process of integration was successfully completed in the second half of the 1950s. Tokarczuk’s essay “Bezimienny krajobraz” [Nameless landscape] (included in the book Nieswojość [strangeness], 2019) contradicts the thesis of successful adaptation in the ‘post-German’ territories. According to Tokarczuk, the prerequisite for such adaptation is the recognition of the inhabited space as one’s own, which is achieved through the naming of the ‘nameless landscape’ and the stories about the place. Christopher Tilley’s concept of cultural landscape, which emphasises the relationship between narratives and space, resonates with this position. In reference to this concept and using the illustation of Filip Springer’s reportage as well as Krzysztof Fedorowicz’s novel, the author of the article demonstrates how contemporary literature concerning the Lower Silesia develops a bond with the place and tames the ‘post-German’ landscape on new terms. | pl |
dc.language.iso | pl | pl |
dc.publisher | Wydawnictwo Uniwersytetu w Białymstoku | pl |
dc.rights | Attribution-ShareAlike 4.0 International (CC BY-SA 4.0) | - |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0/deed.en | - |
dc.subject | landscape | pl |
dc.subject | taming, | pl |
dc.subject | un-familiarity | pl |
dc.subject | Regained Lands | pl |
dc.subject | contemporary literature | pl |
dc.title | „Oswajanie” i „nieswojość”. Krajobraz do opowiedzenia | pl |
dc.title.alternative | “Taming” and “Unfamiliarity”: A Landscape To Be Told | pl |
dc.type | Article | pl |
dc.rights.holder | Uznanie autorstwa – Na tych samych warunkach 4.0 Miedzynarodowe (CC BY-SA 4.0) | pl |
dc.identifier.doi | 10.15290/bsl.2024.25.01 | - |
dc.description.Email | m.mikolajczak@ifp.uz.zagora.pl | pl |
dc.description.Biographicalnote | Małgorzata Mikołajczak, prof. dr hab., kierowniczka Zakładu Literaturoznawstwa w Instytucie Filologii Polskiej Uniwersytetu Zielonogórskiego, członkini Komitetu Nauk o Literaturze PAN. Autorka monografii poświęconych poezji Urszuli Kozioł i Zbigniewa Herberta, autorka i współredaktorka monografii na temat literackiego regionalizmu. Opracowała Wybór poezji Zbigniewa Herberta w serii Biblioteka Narodowa (Wrocław 2018). Ostatnio wydała Ramiona Antajosa. Z teorii i historii regionalizmu literackiego w Polsce (2021). | pl |
dc.description.Affiliation | Wydział Humanistyczny, Uniwersytet Zielonogórski | pl |
dc.description.references | Fedorowicz Krzysztof (2020), Zaświaty. Opowieści o nieprzemijaniu, Kraków: Wysoki Zamek. | pl |
dc.description.references | Heidegger Martin (1974), Budować, mieszkać, myśleć, przeł. K. Michalski, „Teksty: Teoria Literatury, Krytyka, Interpretacja”, nr 6, s. 137–152. | pl |
dc.description.references | Kolbuszewski Jacek (1988), Oswajanie krajobrazu. Z problematyki integracji kulturowej na Ziemiach Odzyskanych, w: Symbolika regionów. Studia etnologiczno-folklorystyczne, red. D. Simonides, Opole: Instytut Śląski w Opolu, s. 67–82. | pl |
dc.description.references | Leśniakowska Marta (2019), Taki pejzaż. Fenomenologia fotograficznej weduty, w: Nieswojość, red. A. Pankiewicz, M. Przybyłko, Wrocław: Wrocławskie Wydawnictwo Warstwy, s. 139–149. | pl |
dc.description.references | Sakson Andrzej (2020), Specyfika przemian społecznych na Ziemiach Nowych, w: A. Sakson, Nowe społeczeństwo Ziem Zachodnich i Północnych (1945–2020), Poznań: Wydawnictwo Naukowe Wydziału Nauk Politycznych i Dziennikarstwa. | pl |
dc.description.references | Sendyka Roma (2015), Krajobrazy (nie)pamięci: dekonstrukcja krajobrazu kulturowego, w: Więcej niż obraz, red. E. Wilk, A. Nacher, M. Zdrodowska, E. Twardoch i M. Gulik, Gdańsk: WN Katedra. | pl |
dc.description.references | Springer Filip (2014), Mein Gott, jak pięknie, Kraków: Karakter. | pl |
dc.description.references | Sztyber Radosław (2022), „Tu, czyli tam”. O czasie i szacunku (wybrane aspekty prozy Krzysztofa Fedorowicza), w: Prace aksjologiczne. Język – literatura – kultura, t. 3, red. M. Kaczor, P. Kładoczny, Zielona Góra: Oficyna Wydawnicza Uniwersytetu Zielonogórskiego, s. 377–399. | pl |
dc.description.references | Tilley Christopher (2014), Praktykowanie krajobrazu (fragment z Fenomenologii krajobrazu), tłum. D. Stadnik, w: Krajobrazy. Antologia tekstów, teksty zebrały, opracowały i komentarzem opatrzyły B. Frydryczak i D. Angutek, Poznań: Wydawnictwo Poznańskiego Towarzystwa Przyjaciół Nauk, s. 411–422. | pl |
dc.description.references | Tokarczuk Olga (2019), Bezimienny krajobraz, w: Nieswojość, red. A. Pankiewicz, M. Przybyłko, Wrocław: Wrocławskie Wydawnictwo Warstwy, s. 173–180. | pl |
dc.identifier.eissn | 2720-0078 | - |
dc.description.volume | 25 | pl |
dc.description.firstpage | 7 | pl |
dc.description.lastpage | 16 | pl |
dc.identifier.citation2 | Białostockie Studia Literaturoznawcze | pl |
dc.identifier.orcid | 0000-0002-7570-581X | - |
Występuje w kolekcji(ach): | Białostockie Studia Literaturoznawcze, 2024, nr 25 |
Pliki w tej pozycji:
Plik | Opis | Rozmiar | Format | |
---|---|---|---|---|
BSL_25_2024_M_Mikolajczak_Oswajanie_i_nieswojosc.pdf | 80,54 kB | Adobe PDF | Otwórz |
Pozycja ta dostępna jest na podstawie licencji Licencja Creative Commons CCL