REPOZYTORIUM UNIWERSYTETU
W BIAŁYMSTOKU
UwB

Proszę używać tego identyfikatora do cytowań lub wstaw link do tej pozycji: http://hdl.handle.net/11320/18186
Pełny rekord metadanych
Pole DCWartośćJęzyk
dc.contributor.authorDąbrowska, Anna-
dc.contributor.authorTarczydło, Beata-
dc.date.accessioned2025-04-11T10:38:06Z-
dc.date.available2025-04-11T10:38:06Z-
dc.date.issued2025-
dc.identifier.citationOptimum. Economic Studies, Nr 1(119) 2025, s. 170-188pl
dc.identifier.issn1506-7637-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11320/18186-
dc.descriptionArtykuł powstał w rezultacie stażu naukowego dr hab. Beaty Tarczydło, prof. AGH (umowa CRU-2283/2024), zrealizowanego w Szkole Głównej Handlowej w Warszawie w Katedrze Zachowań Konsumentów pod opieką naukową prof. dr hab. Anny Dąbrowskiej.pl
dc.description.abstractCel - Przybliżenie roli zrównoważonych marek w oddziaływaniu na wzrost społecznej odpowiedzialności starszych konsumentów i na ich styl życia. Metoda badań - Badania wtórnych źródeł informacji, w tym zrównoważonej strategii marki Lidl Polska, raportów o stylu życia i kondycji zdrowotnej starszych ludzi w Polsce, badania pierwotne odnoszące się do Barometru Społecznej Odpowiedzialności Konsumentów (IV edycja) oraz studium przypadku wybranej marki sieci handlu detalicznego ukierunkowane na rodzaje wsparcia dla seniorów. Wnioski - Uzyskane rezultaty badań jednoznacznie wskazują, że społeczna odpowiedzialność starszych ludzi w Polsce, ich stan zdrowia i styl życia istotnie różnią się od wzorców światowych, w tym europejskich. Starzenie się społeczeństwa wpływa na kierunek praktyk brandingowych. Edukowanie starszych ludzi w zakresie świadomego odżywiania, racjonalnego zarządzania zasobami i zrównoważonego stylu życia przynosi szereg korzyści społecznych, środowiskowych, gospodarczych, również dla sieci handlu detalicznego oznaczonej marką. Oryginalność / wartość / implikacje / rekomendacje - Do kluczowych zadań zrównoważonych marek zorientowanych na segment starszych klientów w Polsce należy prowadzenie polityki informacyjno- edukacyjnej i stymulowanie do zmian nawyków oraz większej aktywności fizycznej i zdrowego odżywiania, a także prowadzenie długofalowej polityki kształtowania ich zrównoważonego stylu życia. Wspólne interesy marek i konsumentów oraz wdrażanie pod emblematem marki zrównoważonych akcji/kampanii z zaangażowaniem seniorów sprzyjają dobru wspólnemu.pl
dc.description.abstractPurpose - Presenting the role of sustainable brands in influencing the increase of social responsibility of elderly consumers and their lifestyle. Research method - Analysis of secondary information sources, including the sustainable brand strategy of Lidl Polska, reports on the lifestyle and health of the elderly people in Poland, primary research relating to the Consumer Social Responsibility Barometer (4th edition), and case study of a selected brand of retail chain focused on types of support for seniors. Results - The research results obtained clearly show that social responsibility of elderly people in Poland, their health status and lifestyle are significantly different from global patterns, including European ones. The aging population influences the direction of branding practices. Educating elderly people about conscious eating, rational resource management, and a sustainable lifestyle brings a number of social, environmental, and economic benefits, also for the branded retail chain. Originality / value / implications / recommendations - The key tasks of sustainable brands focused on the segment of elderly customers in Poland include conducting an information and education policy and stimulating changes in habits, greater physical activity and healthy diets and pursuing a long- term policy to shape their sustainable lifestyles. The common interests of brands and consumers and the sustainable actions/ campaigns implemented under the brand’s emblem with the involvement of seniors support the common good.pl
dc.description.sponsorshipPublikacja została sfinansowana przez Akademię Górniczo-Hutniczą im. Stanisława Staszica w Krakowie (subwencja na utrzymanie i rozwój potencjału badawczego).pl
dc.language.isoplpl
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu w Białymstokupl
dc.subjectspołeczna odpowiedzialność starszych konsumentówpl
dc.subjectzrównoważone działania brandingowepl
dc.subjectzdrowie i styl życia seniorówpl
dc.subjectdobro wspólnepl
dc.subjectsocial responsibility of elderly consumerspl
dc.subjectsustainable branding activitiespl
dc.subjecthealth and lifestyle of seniorspl
dc.subjectcommon goodpl
dc.titleSpołeczna odpowiedzialność starszych konsumentów wspierana działaniami zrównoważonej marki. Wyniki badańpl
dc.title.alternativeSocial Responsibility of Elderly Consumers Supported by Sustainable Brand Activities. Research Resultspl
dc.typeArticlepl
dc.rights.holder© Copyright by Uniwersytet w Białymstokupl
dc.identifier.doi10.15290/oes.2025.01.119.08-
dc.description.EmailAnna Dąbrowska: adabro3@sgh.waw.plpl
dc.description.EmailBeata Tarczydło: btarczy@agh.edu.plpl
dc.description.AffiliationAnna Dąbrowska - Szkoła Główna Handlowa w Warszawiepl
dc.description.AffiliationBeata Tarczydło - AGH Akademia Górniczo-Hutnicza w Krakowiepl
dc.description.referencesBabicz­‑Zielińska E., Bartkowicz J., Tańska M., 2021, Jakość życia osób starszych i jej determinanty, „Żywność. Nauka. Technologia. Jakość”, nr 1(126), s. 51–67, DOI: 10.15193/zntj/2021/126/368.pl
dc.description.referencesBeaunoyer E., Guitton M.J., 2018, Effective Use of Virtual Communities for Health‑Purposes in the Elderly, [w:] Novel Applications of Virtual Communities in Health‑Purposes in the Elderly, Morr C.E. (red.), IGI Global Scientific Publishing, Hershey, s. 127–146.pl
dc.description.referencesBurchard­‑Dziubińska M., Grzelak M.M., 2022, Regional Variation in the Vulnerability of Socioeconomic System to Climate Change. A Case Study of Poland, „Optimum. Economic Studies”, nr 2(108), s. 50–66, DOI: 10.15290/oes.2022.02.108.04.pl
dc.description.referencesChojan A., 2023, Założenia polityki Unii Europejskiej wobec zrównoważonego rozwoju, [w:] Zrównoważony rozwój jako trend kształtujący współczesną gospodarkę, Florczak E. (red.), Wydawnictwo C.H. Beck, Warszawa, s. 3–12.pl
dc.description.referencesDaniel B.K., 2011, Handbook of Research on Methods and Techniques for Studying Virtual Communities: Paradigms and Phenomena, IGI Global, Hershey.pl
dc.description.referencesDąbrowska A., 2023, Społeczna odpowiedzialność konsumenta wsparciem czy wyzwaniem dla działań marketingowych przedsiębiorstw, [w:] Zachowania podmiotów rynkowych w warunkach niepewności. Teoria i praktyka – wybrane zagadnienia, Plichta J., Brańka S., Orzeł K. (red. nauk.), Instytut Nauk Ekonomicznych Polskiej Akademii Nauk, Warszawa.pl
dc.description.referencesDąbrowska A., Janoś­‑Kresło M., 2022, Społeczna odpowiedzialność konsumenta w czasie pandemii. Badania międzynarodowe, SGH, Warszawa.pl
dc.description.referencesDąbrowska A., Janoś­‑Kresło M., Mróz B., 2020, Zachowania osób starszych na rynku e-usług, Oficyna Wydawnicza SGH, Warszawa.pl
dc.description.referencesDąbrowska A., Szalonka K., 2023, Zachowania konsumentów na rynku e-zdrowia w czasie pandemii COVID‑19, Oficyna Wydawnicza SGH, Warszawa.pl
dc.description.referencesForoudi P., Palazzo M., 2021, Sustainable Branding: Ethical, Social and Environmental Cases and Perspectives, Routledge, New York.pl
dc.description.referencesGong Y., Xiao J., Tang X., Li J., 2023, How Sustainable Marketing Influences the Customer Engagement and Sustainable Purchase Intention? The Moderating Role of Corporate Social Responsibility, „Frontiers in Psychology”, nr 14, DOI: 10.3389/fpsyg.2023.1128686.pl
dc.description.referencesGoodson S., Walker C., 2021, Activate Brand Purpose: How to Harness the Power of Movements to Transform Your Company, Kogan Page Publishers, London.pl
dc.description.referencesGUS, 2021, Sytuacja osób starszych w Polsce w 2020 r., GUS w Białymstoku, Białystok.pl
dc.description.referencesJarosiński K., 2023, Planning and Implementationof Public Investment Projects in the Face of Unstable Macroeconomic Conditions, „Optimum. Economic Studies”, nr 4(114), s. 23–41, DOI: 10.15290/oes.2023.04.114.02.pl
dc.description.referencesKeller K.L., 2013, Strategic Brand Management. Building, Measuring and Managing Brand Equity, wyd. 4, Pearson Education Limited, New York.pl
dc.description.referencesLarsen F., 2023, Sustainable Energy Branding: Helping to Save the Planet, Routledge, London.pl
dc.description.referencesLepa J., Tatnall A., 2006, Using Actor‑Network Theory to Understanding Virtual Community Networks of Older People Using the Internet, „Journal of Law and Governance”, nr 1(4), s. 1–14, DOI: 10.15209/jbsge.v1i4.87.pl
dc.description.referencesLubowiecki­‑Vikuk A., Dąbrowska A., Machnik A., 2021, Responsible Consumer and Lifestyle: Sustainability Insights, „Sustainable Production and Consumption”, nr 25, s. 91–101, DOI: 10.1016/j.spc.2020.08.007.pl
dc.description.referencesMiszewski M., 2023, Nierówności społeczno‑ekonomiczne a perspektywa globalna, „Optimum. Economic Studies”, nr 4(114), s. 7–22, DOI: 10.15290/oes.2023.04.114.01.pl
dc.description.referencesMoisander J., 2007, Motivational Complexity of Green Consumerism, „International Journal of Consumer Studies”, nr 31(4), s. 404–409.pl
dc.description.referencesNovel Applications of Virtual Communities in Health‑Purposes in the Elderly, 2018, Morr C.E. (red.), IGI Global Scientific Publishing, Hershey.pl
dc.description.referencesSrebrna gospodarka. Perspektywa interdyscyplinarna, 2021, Frąckiewicz E., Iwańska R. (red.), Wydawnictwo Akademii Sztuki w Szczecinie, Szczecin.pl
dc.description.referencesSrebrna gospodarka. Ujęcie społeczno‑ekonomiczne, 2020, Frąckiewicz E., Kryk B. (red.), Wydawnictwo CeDeWu, Warszawa.pl
dc.description.referencesTarczydło B., 2010, Odpowiedzialność społeczna organizacji. Studium przypadku, [w:] Marketing – ujęcie relacyjne, Brzozowska­‑Woś M. (red.), Katedra Marketingu, Wydział Zarządzania i Ekonomii, Politechnika Gdańska, Gdańsk, s. 207–226.pl
dc.description.referencesTarczydło B., 2011, Budowanie społeczności wokół marki. Wybrane przykłady, „Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego”, nr 28, s. 89–100.pl
dc.description.referencesTarczydło B., 2014, Wzbudzanie emocji i kreowanie doświadczeń w kampanii komunikacji marketingowej, „Marketing i Rynek”, nr 3, s. 159–165.pl
dc.description.referencesTarczydło B., 2016, Paradygmat marki w dobie digitalizacji i technologii mobilnej, „Handel Wewnętrzny”, nr 5(62), s. 314–323.pl
dc.description.referencesTarczydło B., 2018, Actions of Social Responsibility in Creating the Brand Image of a Service Organization, „European Journal of Service Management”, nr 26(2), s. 265–271, DOI: 10.18276/ejsm.2018.26–33.pl
dc.description.referencesTarczydło B., 2019, Social Marketing Campaigns Carried out by Brand. A Case Study, [in:] Innovation Management, Entrepreneurship and Sustainability, Dvouletý O., Lukeš M., Mísař J. (red.), Vysoká Škola Ekonomická v Praze, Nakladatelství Oeconomica, Praha, s. 934–946.pl
dc.description.referencesTarczydło B., Dabrowska A., Projekty brandingowe wspierające zdrowie i zrównoważony styl życia ludzi starszych. Wyniki badań, „Optimum Economic Studies”, nr 4(118), s. 227–244, DOI: 10.15290/oes.2024.04.118.14.pl
dc.description.referencesTarczydło B., Miłoń J., Klimczak J., 2023, Experience Branding in Theory and Practice. Case Study, „Scientific Papers of Silesian University of Technology”, nr 178, s. 617–636, DOI: 10.29119/1641-3466.2023.178.33.pl
dc.description.referencesTarczydło B., Respekta O., 2024, Sustainable Marketing in Theory and Practice. Research Results, „Scientific Papers of Silesian University of Technology”, nr 194, s. 535–554, DOI: 10.29119/1641–3466.2024.194.32.pl
dc.description.referencesTatnall A., Lepa J., 2003, The Internet, E-commerce and Older People: An Actor‑Network Approach to Researching Reasons for Adoption and Use, „Logistics Information Management”, nr 16(1), s. 56–63.pl
dc.description.referencesVirtual Communities. Concepts, Methodologies, Tools and Applications, 2010, International Resources Management Association, Information Science Reference, Canberra.pl
dc.description.referencesZalega T., 2016, Segment osób w wieku 65+ w Polsce. Jakość życia. Konsumpcja. Zachowania konsumenckie, Wydawnictwo Naukowe Wydziału Zarządzania Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa.pl
dc.description.referencesZalega T., 2024, Miejscy srebrni single w Polsce. Sytuacja materialna. Konsumpcja. Zachowania konsumenckie i trendy, Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa.pl
dc.description.referencesZrównoważony rozwój jako trend kształtujący współczesną gospodarkę, 2023, Florczak E. (red.), Wydawnictwo C.H. Beck, Warszawa.pl
dc.description.referenceswww 1, Alarmujące dane dotyczące polskich seniorów. Jak brak ruchu wpływa na ich zdrowie, 2024, http://www.niepelnosprawni.pl/ledge/x/2170983;jsessionid=AFEEB9D76C 154879818CCE1147B912C [data dostępu: 13.04.2024].pl
dc.description.referenceswww 2, ARC Rynek i Opinia, 2023, Dojrzali konsumenci w Polsce, https://arc.com.pl/jak-seniorzy-dbaja-o-zdrowie/ [data dostępu: 10.05.2024].pl
dc.description.referenceswww 3, Baszczak A., 2023, Konsumenci coraz bardziej świadomi znaczenia zrównoważonego rozwoju, https://www.rp.pl/forum-esg/art38222151-konsumenci-coraz-bardziej-swiadomi-znaczenia-zrownowazonego-rozwoju [data dostępu: 10.05.2024].pl
dc.description.referenceswww 4, CBOS, 2016, Zdrowie i prozdrowotne zachowania Polaków, Komunikat z badań nr 138, https://www.cbos.pl/SPISKOM.POL/2016/K_138_16.PDF [data dostępu: 10.05.2024].pl
dc.description.referenceswww 5, Dąbrowska A., Twardzik M., Szuszkiewicz A., 2024, Raport: Barometr Społecznej Odpowiedzialności Konsumenta, 4 edycja, SGH Warszawa, https://www.sgh.waw.pl/ kzif/sites/kzif/files/202403/RAPORT%20BAROMETR%20SOK_edycja%204...pdf [data dostępu: 16.05.2024].pl
dc.description.referenceswww 6, Głowacki M., 2024, Dobro wspólne – czym dla nas jest i jak je chronimy?, Komunikat z badań CBOS nr 23, https://www.cbos.pl/PL/publikacje/raporty_tekst.php?id =6760 [data dostępu: 11.05.2024]pl
dc.description.referenceswww 7, Instytut Człowieka Świadomego, 2024, Kluczowe ryzyka zdrowotne w Polsce w 2024 roku, https://pulsmedycyny.pl/kluczowe-ryzyka-zdrowotne-w-polsce-w-2024-r-ukazal-sie-dokument-programowy-instytutu-czlowieka-swiadomego-1207078 [data dostępu: 10.05.2024].pl
dc.description.referenceswww 8, Lidl Polska, 2019, Jeść zdrowiej i żyć dłużej, https://kimjestesmy.lidl.pl/dla-prasy/komunikaty-prasowe/pressrelease_ksiazka-seniorzy [data dostępu: 17.05.2024].pl
dc.description.referenceswww 9, Lidl Polska wraz z Anną i Robertem Lewandowskimi zadbają o zdrowie Polaków, 2023, https://oohmagazine.pl/2023/05/26/lidl-polska-wraz-z-anna-i-robertem-lewandowskimi-zadbaja-o-zdrowie-polakow/ [data dostępu: 11.05.2024].pl
dc.description.referenceswww 10, Mazur B., 2024, Zrównoważony asortyment i niemarnowanie żywności w Lidl Polska, https://raportcsr.pl/zrownowazony-asortyment-i-niemarnowanie-zywnosci-w-lidl-polska/ [data dostępu: 13.04.2024].pl
dc.description.referenceswww 11, Lidl Polska, 2024, Polityka zakupowa. Świadome odżywianie. W trosce o lepsze jutro, s. 1–37, https://kimjestesmy.lidl.pl/pdf/show/86320 [data dostępu: 17.04.2024].pl
dc.description.referenceswww 12, Program działań Unii w dziedzinie zdrowia na lata 2021–2027, https://futurefood4climate.eu/wp-content/uploads/2024/01/EU-4-Health.pdf [data dostępu: 10.05.2024].pl
dc.description.referenceswww 13, Raport zrównoważonego rozwoju Lidl Polska, 2023, https://kimjestesmy.lidl.pl/zrownowazony-rozwoj/raport-zrownowazonego-rozwoju [data dostępu: 1.05.2024].pl
dc.description.referenceswww 14, Strategia CSR Lidl Polska na lata 2020–2025, https://kimjestesmy.lidl.pl/content/download/88724/fileupload/Plansza_strategia_CSR_do%20kom.zew..pdf [data dostępu: 10.05.2024].pl
dc.description.referenceswww 15, Szukalski P., 2023, Potencjał rozwoju srebrnej gospodarki w Polsce w nadchodzących latach, https://www.researchgate.net/publication/370781371_Potencjal_rozwoju_srebrnej_gospodarki_w_Polsce_w_nadchodzacych_latach [data dostępu: 11.12.2024].pl
dc.description.referenceswww 16, United Nations, 2023, The 2030 Agenda for Sustainable Development – The 17 Goals, https://sdgs.un.org/goals [data dostępu: 17.05.2023].pl
dc.description.referenceswww 17, Wszystkie książki w serii Kuchnialidla.pl, 2024, https://lubimyczytac.pl/seria/24325/kuchnia-lidla-pl [data dostępu: 10.05.2024].pl
dc.description.referenceswww 18, Lidl Polska, 2024, Zrównoważony rozwój w Lidlu, https://kimjestesmy.lidl.pl/zrownowazony-rozwoj [data dostępu: 13.02.2024]pl
dc.description.number1(119)pl
dc.description.firstpage170pl
dc.description.lastpage188pl
dc.identifier.citation2Optimum. Economic Studiespl
dc.identifier.orcid0000-0003-1406-5510-
dc.identifier.orcid0000-0003-1249-9972-
Występuje w kolekcji(ach):Optimum. Economic Studies, 2025, nr 1(119)

Pokaż uproszczony widok rekordu Zobacz statystyki


Pozycja jest chroniona prawem autorskim (Copyright © Wszelkie prawa zastrzeżone)