REPOZYTORIUM UNIWERSYTETU
W BIAŁYMSTOKU
UwB

Proszę używać tego identyfikatora do cytowań lub wstaw link do tej pozycji: http://hdl.handle.net/11320/18137
Pełny rekord metadanych
Pole DCWartośćJęzyk
dc.contributor.authorPańkowska, Ewa-
dc.date.accessioned2025-03-27T11:30:13Z-
dc.date.available2025-03-27T11:30:13Z-
dc.date.issued2024-
dc.identifier.citationStudia Wschodniosłowiańskie, T. 24, 2024, s. 57-84pl
dc.identifier.issn1642-557X-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11320/18137-
dc.description.abstractRoman Senchin (born 1971), a contemporary Russian writer, is regarded as a leading representative of the New Realism Trend in Russian literature and a “master” of social prose. The purpose of this article is to present Senchin’s artistic concept of creating a protagonist, and to show and discuss the distinguishing features and characteristics of Senchin’s “little man”/ “everyman”. Selected Senchin’s stories and the novel Rain in Paris (Дождь в Париже, 2018) are the subject of analysis in this paper. The article focuses on the main character of the novel, a 40-year-old man experiencing a midlife crisis. He is also involved in the painful process of self-reflection and reappraisal of his life. In conclusion, it can be said that mediocre, ordinary people, often losers, lonely, weak, apathetic, passive citizens remain in the centre of Senchin’s interest. Senchin’s characters perform their daily chores automatically, without emotional involvement, and are unable to (or do not want to) liberate themselves from this state of passivity and monotony.pl
dc.language.isoplpl
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu w Białymstokupl
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0/pl/-
dc.subjectRoman Sienczinpl
dc.subjectbohaterpl
dc.subjectobojętnośćpl
dc.subjectbierność/pasywnośćpl
dc.subject„nowy realizm”pl
dc.subjectRoman Senchinpl
dc.subjectcharacterpl
dc.subjectindifferencepl
dc.subjectinactivity/passivitypl
dc.subject“new realism”pl
dc.titleW poszukiwaniu samego siebie i utraconego sensu… – o bohaterze prozy Romana Sienczina (również w kontekście aktualnej sytuacji geopolitycznej)pl
dc.title.alternativeIn Search of Himself and of Lost Meaning… – About the Character of Roman Senchin’s Prose (Also in the Context of the Current Geopolitical Situation)pl
dc.typeArticlepl
dc.rights.holderUznanie autorstwa – Na tych samych warunkach 4.0 Międzynarodowe (CC BY-SA 4.0)pl
dc.identifier.doi10.15290/sw.2024.24.04-
dc.description.Emaile.pankowska@uwb.edu.plpl
dc.description.AffiliationUniwersytet w Białymstokupl
dc.description.referencesAdelgejm I., 2014, Obraz świata bohatera młodej prozy polskiej i rosyjskiej początków XXI wieku, „Literatura polska w świecie”, t. V: Mapowanie, opisy, interpretacje, red. R. Cudak, Katowice, s. 183–196.pl
dc.description.referencesBaškatova V., 2024, Studenty i prepodavateli IrGUPSa obsudili s pisatelâmi rolʹ knigi v žizni sovremennogo čeloveka. [Башкатова В., 2024, Студенты и преподаватели ИрГУПСа обсудили с писателями роль книги в жизни современного человека.], https://culture38.ru/novosti/studenty-i-prepodavateli-irgupsa-obsudili-s-pisatelyami-rol-knigi-v-zhizni-sovremennogo-cheloveka [25.11.2024].pl
dc.description.referencesBelâkov S., 2021, Letopisʹ prekrasnoj èpohi, [v:] Senčin R., Nulevye, Moskva, s. 5–20. [Беляков С., 2021, Летопись прекрасной эпохи, [в:] Сенчин Р., Нулевые, Москва, с. 5–20.]pl
dc.description.referencesBlicharz J., 2011, Dyskusje na temat znaczenia autonomii jednostki (osoby) jako wartości aksjologicznej, „Acta Universitatis Wratislaviensis. Przegląd prawa i administracji”, nr 3368, s. 11–19.pl
dc.description.referencesBoruszkowska I., Trzeciak K., 2012–2013, Efekt (a)polityczności literatury albo współczesny pisarz nie/zaangażowany, „Literaturoznawstwo: historia, teoria, metodologia, krytyka”, nr 1(6)-2(7), s. 59–66.pl
dc.description.referencesBroda M., 2015, Jurija Afanasjewa zmagania z Rosją, Łódź.pl
dc.description.referencesČertok L., 2023, Roman Senčin: „Zapret na knigi i avtorov tolʹko podogrevaet k nim interes”. Intervʹû. [Черток Л., 2023, Роман Сенчин: „Запрет на книги и авторов только подогревает к ним интерес”. Интервью.], https://bigbook.ru/novosti/roman-senchin-zapret-na-knigi-i-avtorov-tolko-podogrevaet-k-nim-interes [21.02.2024].pl
dc.description.referencesChadanowicz A., 2022, Kołysanka z kindżałem, przeł. Bernatowicz J., „Twórczość”, nr 10, https://tworczosc.com.pl/artykul/kolysanka-z-kindzalem [10.02.2024].pl
dc.description.referencesDobieszewski J., 2022, Dostojewski na kwarantannę? Czy do usunięcia?, „Twórczość”, nr 10, https://tworczosc.com.pl/artykul/dostojewski-na-kwarantanne-czy-do-usuniecia [10.02.2024].pl
dc.description.referencesDobrowolski P., 2012–2013, Zwrot polityczny?, „Literaturoznawstwo: historia, teoria, metodologia, krytyka”, nr 1(6)–2(7), s. 7–9.pl
dc.description.referencesDomogalla A, Pawletko B., 2007, Zamiana bez przemiany? O bohaterach „Zamiany” Jurija Trifonowa i „Wszystko za nic” Władimira Makanina, [w:] Idea przemiany w kulturze, literaturze, języku i edukacji 1, red. P. Fast, P. Janikowski, Częstochowa, s. 117–130.pl
dc.description.referencesDrawicz A., 1992, Spór o Rosję, Warszawa.pl
dc.description.referencesDriscoll R., 2019, Nie rozpamiętuj tylko DZIAŁAJ, https://renatadriscoll.com.pl/chce-sie-zyc/nie-rozpamietuj-tylko-dzialaj [28.03.2024].pl
dc.description.referencesDuda K., 2018, (A)heroizm życia codziennego (na przykładzie wybranych utworów współczesnej literatury rosyjskiej), „Kultura Słowian. Rocznik Komisji Kultury Słowian PAU”, t. XIV, s. 285–304.pl
dc.description.referencesFast P., 2022, Rosja: imperium i literatura, „Przegląd Rusycystyczny”, nr 4(180), s. 165–173.pl
dc.description.referencesGergało-Dąbek N., 2022, „Soft power” kultury rosyjskiej w kontekście wojny Federacji Rosyjskiej przeciwko Ukrainie, „Rocznik Instytutu Europy Środkowo-Wschodniej”, t. 20, z. 4, s. 177–203.pl
dc.description.referencesGolubeva A., 2020, „Čelovek – èto dejstvitelʹno čudo”: Roman Senčin „Doždʹv Pariže”. [Голубева А., 2020, „Человек – это действительно чудо”: Роман Сенчин „Дождь в Париже” .], https://biblio.pskovlib.ru/project/naedine-s-knigoj/983-chelovek-eto-dejstvitelno-chudo-roman-senchin-dozhd-v-parizhe [28.03.2024].pl
dc.description.referencesJančina M., Kubicka D., 2014, Kierowanie własnym rozwojem. Kontekst teoretyczny zjawiska, „Psychologia Rozwojowa”, t. 19, nr 4, s. 31–48.pl
dc.description.referencesJanuszkiewicz M., 2010, W horyzoncie nowoczesności: antybohater jako pojęcie antropologii literatury, „Teksty Drugie”, nr 3, s. 60–78.pl
dc.description.referencesJastrzębska K., 2018, Postsovetskostʹ kak travma? Proza Romana Senčina, „Przegląd Rusycystyczny”, nr 3(163), s. 106–116. [Постсоветскость как травма? Проза Романа Сенчина, „Przegląd Rusycystyczny”, nr 3(163), s. 106–116.]pl
dc.description.referencesJastrzębska K., 2022a, Nowe formy w literaturze rosyjskiej. Romana Sienczina: „Minus”, „Nubuk”, „Naprzód i w górę na wyczerpanych bateriach”, „Przegląd Rusycystyczny”, nr 2(178), s. 157–171.pl
dc.description.referencesJastrzębska K., 2022b, Rosyjska i polska recepcja twórczości Romana Sienczina w latach 2001–2021, „Acta Neophilologica”, t. 1, nr XXIV, s. 163–180.pl
dc.description.referencesKluska E., Łabuz P., Mrugalska A., Oleś P., 2016, Kwestionariusz przełomu połowy życia (KPPŻ) – konstrukcja i charakterystyka psychometryczna, „Psychologia Społeczna”, t. 11, nr 2(37), s. 196–210.pl
dc.description.referencesKolobrodov A., 2018, Donkihoty sovetskogo obraza. (O knige: Roman Senčin. „Doždʹ v Pariže”. – M.: Izdatelʹstvo AST: Redakciâ Eleny Šubinoj, 2018. – 416 s. [Колобродов А., 2018, Донкихоты советского образа. (О книге: Роман Сенчин. „Дождь в Париже”. – М.: Издательство АСТ: Редакция Елены Шубиной, 2018. – 416 с.).], https://textura.club/o-dozhde-v-parizhe [28.03.2024].pl
dc.description.referencesKrûkova O.S., Rarenko M.B., 2022, „Svoe” i „Drugoe” v romane R. Senčina „Doždʹ v Pariže”, „Vestnik MGLU. Gumanitarnye nauki”, vyp. 2(857), s. 149–153. [Крюкова О.С., Раренко М.Б., 2022, „Свое” и „Другое” в романе Р. Сенчина „Дождь в Париже”, „Вестник МГЛУ. Гуманитарные науки”, вып. 2(857), с. 149–153.]pl
dc.description.referencesLasocińska K., 2014, Kryzys połowy życia – zdobywanie kompetencji autokreacyjnej i dążenie do mądrości, [w:] Biografie edukacyjne. Wybrane konteksty. Seria wydawnicza: „Biografia i badanie biografii”, t. 3, red. E. Dubas, J. Stelmaszczyk, Łódź, s. 169–182.pl
dc.description.referencesLichański J.Z., 2015, Boski Platon i niewiarygodny Kant, czyli filozofia i literatura – prolegomena, [w:] J. Z. Lichański, W. Kajtoch, B. Trocha, Literatura i kultura popularna. Metody: propozycje i dyskusje, Wrocław, s. 11–42.pl
dc.description.referencesNadskakuła-Kaczmarczyk O., 2017, „Zdrajcy narodu” – elementy gnozy politycznej w procesie demaskacji wroga wewnętrznego, [w:] Europa swoich, Europa obcych. Stereotypy, zderzenia kultur i dyskursy tożsamościowe, red. M. Żakowska, A. Dąbrowska, J. Parnes, Łódź, s. 37–52.pl
dc.description.referencesNajder Ł., 2022, Zawsze wchodzą, „Tygodnik Powszechny”, nr 34, https://www.tygodnikpowszechny.pl/zawsze-wchodza-177636 [20.04.2024].pl
dc.description.referencesNičiporov I.B., 2019, Iz Kyzyla v Pariž: geopoètika sovremennogo psihologičeskogo romana („Doždʹ v Pariže” R. Senčina), Vestnik RUDN. Seriâ: Literaturovedenie. Žurnalistika”, t. 24, nr 4, s. 616–624. [Ничипоров И.Б., 2019, Из Кызыла в Париж: геопоэтика современного психологического романа („Дождь в Париже” Р. Сенчина), „Вестник РУДН. Серия: Литературоведение. Журналистика”, т. 24, № 4, с. 616–624.]pl
dc.description.referencesNowaczewski A., 2020, Codzienność wsi po transformacji („Opowieści galicyjskie” Andrzeja Stasiuka i „Rodzina Jołtyszewów” Romana Sienczina), „Przegląd Rusycystyczny”, nr 2(170), s. 71–85.pl
dc.description.referencesPańkowska E., 2017, Problematika izbrannyh proizvedenij Romana Senčina (kratkij obzor kritičeskih i literaturovedčeskih statej), „Acta Neophilologica”, t. 2, nr XIX, s. 155–168. [Проблематика избранных произведений Романа Сенчина (краткий обзор критических и литературоведческих статей).]pl
dc.description.referencesPawletko B., 2007, Problematyka rodzinna w prozie Władimira Makanina, [w:] Szkoła moskiewska w literaturze rosyjskiej, red. P. Fast, K. Jastrzębska, przy współpracy A. Mrózek, Częstochowa, s. 19–26.pl
dc.description.referencesPłuciennik J., Sikora-Krizhevska P., 2023, Wokół wojny w Ukrainie. Retrotopia i postpamięć we współczesnej kulturze rosyjskiej, „Teksty Drugie”, nr 2, s. 348–360.pl
dc.description.referencesPruban J., 2023, Czym są ruminacje i jak sobie z nimi poradzić?, https://epozytywnaopinia.pl/czym-sa-ruminacje-i-jak-sobie-z-nimi-poradzic [28.03.2024].pl
dc.description.referencesRoman-Rawska K., 2015, Społeczny pesymizm w prozie Romana Sienczina, „Rusycystyczne Studia Literaturoznawcze”, t. 25, s. 131–143.pl
dc.description.referencesRoman-Rawska K., 2020a, Chcieli być wysłuchani. Chcieli tego jak nigdy dotąd, „Mały Format”, nr 12, https://malyformat.com/2020/12/chcieli-byc-wysluchani-chcieli-tego-nigdy-dotad [15.02.2024].pl
dc.description.referencesRoman-Rawska K., 2020b, Nowy realizm w rosyjskim polu literackim po 1991 roku. Literatura i polityka, Warszawa.pl
dc.description.referencesRudnik F., 2023, Czy rosyjska kultura to wyłącznie narzędzie, które usprawiedliwia przemoc?, „Kultura Liberalna”, nr 750(21), https://kulturaliberalna.pl/2023/05/23/rudnik-czy-rosyjska-kultura-to-wylacznie-narzedzie-ktore-usprawiedliwia-przemoc [10.02.2024].pl
dc.description.referencesSawicki S., 2015, Uwagi o „innowacyjnych” i „czynnościowych” badaniach literackich, „Teksty Drugie”, nr 1, s. 392–403.pl
dc.description.referencesSenčin R., 2019, Doždʹ v Pariže, Moskva. [Сенчин Р., 2019, Дождь в Париже, Москва.]pl
dc.description.referencesSenčin R., 2020, Petlâ. Sovsem novaâ proza, Moskva. [Сенчин Р., 2020, Петля. Совсем новая проза, Москва.]pl
dc.description.referencesSenčin R., 2021, Nulevye, Moskva. [Сенчин Р., 2021, Нулевые, Москва.]pl
dc.description.referencesSenčin R., 2022, Detonaciâ, „Družba Narodov”, nr 5. [Сенчин Р., 2022, Детонация, „Дружба Народов”, № 5.], https://magazines.gorky.media/druzhba/2022/5/detonacziya.html [15.02.2024].pl
dc.description.referencesSenčin R., 2015, Pomoŝʹ, „Znamâ”, nr 5 [Сенчин Р., 2015, Помощь, „Знамя”, № 5.], https://magazines.gorky.media/znamia/2015/5/pomoshh.html [21.02.2024].pl
dc.description.referencesŠevčenko L., 2021, Socialʹno-kulʹturnye determinanty recepcii stolicy Francii v proizvedeniâh Ûriâ Polâkova, Romana Senčina i Andreâ Kurkova, „Poliliog. Studia Neofilologiczne”, nr 11, s. 109–122. [Шевченко Л., 2021, Социально‑культурные детерминанты рецепции столицы Франции в произведениях Юрия Полякова, Романа Сенчина и Андрея Куркова, „Poliliog. Studia Neofilologiczne”, nr 11, c. 109–122.]pl
dc.description.referencesSkotnicka A., 2020, Szczelina. Bohater współczesnej prozy rosyjskiej i jego światy, Kraków.pl
dc.description.referencesSobkowiak J.A., 2009, Człowiek bez właściwości a cnota. W poszukiwaniu duchowego horyzontu, „Teologia i Moralność”, t. 6, s. 11–25.pl
dc.description.referencesSupa W., 2018, W kręgu problemów prozy rosyjskiej końca XX − początku XXI wieku. Tematy i konwencje, Białystok.pl
dc.description.referencesSzeszuła Sz., 2018, Strach przed działaniem i podmiot melancholijny. „Obłomow” Iwana Gonczarowa jako ontologiczny traktat o akcie i możności, „Polisemia”, nr 2(20), https://www.polisemia.com.pl/numery-czasopisma/numer-22018-20-strach/strach-przed-dzia%C5%82aniem-i-podmiot-melancholijny [28.03.2024].pl
dc.description.referencesTatarinov A.V., Tatarinova O.V., 2020, Romany M. Uèlʹbeka („Serotonin”) i R. Senčina („Doždʹ v Pariže”: sopostavitelʹnyj analiz pessimističeskih platform, „Rodnaâ Kubanʹ”, ot 27 noâbrâ. [Татаринов А.В., Татаринова О.В., 2020, Романы М. Уэльбека („Серотонин”) и Р. Сенчина („Дождь в Париже”): сопоставительный анализ пессимистических платформ, „Родная Кубань”,от 27 ноября.], https://rkuban.ru/archive/rubric/literaturovedenie-i-kritika/literaturovedenie-i-kritika_6317.html [28.03.2024].pl
dc.description.referencesTchorzewski A.M. de, 2008, Wartości jako wyznaczniki sensu życia współczesnego człowieka, „Annales Academiae Paedagogicae Cracoviensis. Studia Paedagogica”, t. 1, s. 53–60.pl
dc.description.referencesVoznesenskaâ I.M., 2020, Rečevoj oblik personaža v kontekste refleksii 90-h (na materiale romana „Doždʹ v Pariže” R. Senčina), „Mir russkogo slova”, nr 4, s. 79–85. [Вознесенская И.М., 2020, Речевой облик персонажа в контексте рефлексии 90-х (на материале романа „Дождь в Париже” Р. Сенчина), „Мир русского слова”, № 4, с. 79–85.]pl
dc.description.referencesWyspiański D., 2015, Heroizm dnia codziennego według Philipa Zimbardo, „Charaktery”, nr 11, s. 21–25.pl
dc.description.volume24pl
dc.description.firstpage57pl
dc.description.lastpage84pl
dc.identifier.citation2Studia Wschodniosłowiańskiepl
dc.identifier.orcid0000-0002-3820-8224-
Występuje w kolekcji(ach):Artykuły naukowe (WFil)
Studia Wschodniosłowiańskie, 2024, tom 24

Pliki w tej pozycji:
Plik Opis RozmiarFormat 
SW_24_2024_E_Pankowska_W_poszukiwaniu_samego_siebie.pdf240,76 kBAdobe PDFOtwórz
Pokaż uproszczony widok rekordu Zobacz statystyki


Pozycja ta dostępna jest na podstawie licencji Licencja Creative Commons CCL Creative Commons