Proszę używać tego identyfikatora do cytowań lub wstaw link do tej pozycji:
http://hdl.handle.net/11320/18052
Pełny rekord metadanych
Pole DC | Wartość | Język |
---|---|---|
dc.contributor.author | Fazan, Katarzyna | - |
dc.date.accessioned | 2025-03-06T11:31:07Z | - |
dc.date.available | 2025-03-06T11:31:07Z | - |
dc.date.issued | 2022 | - |
dc.identifier.citation | Ukraińska i polska literatura emigracyjna. Paralele. Studia i szkice, redakcja Anna Janicka, Joel Joseph Janicki, Violetta Wejs-Milewska, Lublin 2022, s. 421-435 | pl |
dc.identifier.isbn | 978-83-67049-37-5 | - |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11320/18052 | - |
dc.description.abstract | The article discusses Józef Jarema's connections with the European avant-garde circles before and after World War II. The author assumes that the pre-war contacts and creative attitude of the Krakow artist were the source of his great optimism, which was not destroyed by the war trauma. The article proves that the latest biographical research reveals the image of Jarema, who constantly trusts in the progress of civilization and culture, who treated his stays in Paris as an opportunity to broaden the horizons of Polish art of the 20 years (in practice, combining visual arts and theater) and from the 1940S he used forced emigration to continue his search for and expanding environmental relations. His Italian and French contacts allowed him to create international artistic groups and implement plans to popularize art around the world. | pl |
dc.language.iso | pl | pl |
dc.publisher | Wydawnictwo Episteme | pl |
dc.title | Awangarda po apokalipsie | pl |
dc.type | Book chapter | pl |
dc.rights.holder | © Copyright for the text by Uniwersytet w Białymstoku 2022 | pl |
dc.rights.holder | © Copyright for this edition by Wydawnictwo Episteme 2022 | pl |
dc.description.Biographicalnote | Katarzyna Fazan - wykładowczyni w Katedrze Teatru i Dramatu Wydziału Polonistyki Uniwersytetu Jagiellońskiego oraz Wydziału Reżyserii Dramatu w Akademii Sztuk Teatralnych im. Stanisława Wyspiańskiego w Krakowie. Autorka prac poświęconych literaturze modernizmu, teatrowi i dramatowi, estetyce najnowszego teatru i związkom scenografii z plastyką. Jest autorką około 90 tekstów naukowych i krytycznych. Redaktorka serii Wydawnictwa UJ Teatr/Konstelacje. Wydała Projekty intymnego teatru śmierci. Wyspiański - Leśmian - Kantor (WUJ 2009) oraz Kantor. Nie/Obecność (WUJ 2019), współredagowała tomy zbiorowe, ostatnio wraz z Michałem Kobiałką oraz Brycem Leasem A History of Polish Theatre (CUP 2022). | pl |
dc.description.Affiliation | Uniwersytet Jagielloński | pl |
dc.description.references | Czerska K., Paryż na użytek teatru Cricot. Kilka punktów odniesienia, [w:] Cricot idzie!/Cricot is Coming, red. taż, Kraków 2018, s. 81-102. | pl |
dc.description.references | Dobrowolski W. J., "Cricot" i "Poltea", [w:] Cyganeria i polityka. Wspomnienia krakowskie 1919-1939, red. J. Bogucka-Ordyńcowa i in., Warszawa 1964. | pl |
dc.description.references | Fazan K., Cricot: efemeryczne sceny (re)formy, Cricot idzie!/Cricot is Coming, red. K. Czerska, Krakow 2018, s. 179-206. | pl |
dc.description.references | Jarema in Wonderland. Portrait Photographiques, realises par Ch. Leprette, red. Z. Weiss, Kraków 2018. | pl |
dc.description.references | Jarema J., Paryż i teatr, "Gazeta Artystów", 22.10.1934, s. 74-75. | pl |
dc.description.references | Jarema J., "Dzisiejsze mody" i tradycja [Zaproszenie na wernisaż 28 lutego 1954]. Materiał z archiwum Karoliny Czerskiej. | pl |
dc.description.references | L'art abstrait constructif [Konstruktywistyczna sztuka abstrakcyjna]. Materiał z archiwum Karoliny Czerskiej. | pl |
dc.description.references | Lau J., Teatr artystów "Cricot", Kraków 1967. | pl |
dc.description.references | Mazur-Fedak J., Józef Jarema w międzywojennym teatrze awangardowym Cricot (I), Kraków 2008. | pl |
dc.description.references | Paskuta-Włodek D., Dzieje teatru w Krakowie 1918-1939. Zawodowe teatry dramatyczne, Kraków 2012. | pl |
dc.description.references | Piwowar L., Partia szachów z Józefem Jaremą [Wywiad z Józefem Jaremą], "Tygodnik Artystów" 24.11.1934, s. 3. | pl |
dc.description.references | "Punctum proximum". (Anonim z roku Pańskiego 1961), [w:] M. Sperling, C. Leprette, Jarema, Paris 1978, s. 141-143. | pl |
dc.description.references | Rozmowa z Józefem Pankiewiczem, "Głos Plastyków" 1933 (maj), nr 1-2, s. 5-8. | pl |
dc.description.references | Wspomnienie o Enrico Prampolinim, [w:] M. Sperling, C. Leprette, Jarema, Paris 1978, s. 138-139. | pl |
dc.description.references | Zielone lata. Maria Jarema 1908-1958, red. J. Chrobak, M. Wilk, Kraków 2008. | pl |
dc.description.firstpage | 421 | pl |
dc.description.lastpage | 435 | pl |
dc.identifier.citation2 | Ukraińska i polska literatura emigracyjna. Paralele. Studia i szkice, redakcja Anna Janicka, Joel Joseph Janicki, Violetta Wejs-Milewska | pl |
dc.conference | Międzynarodowa Konferencja Naukowa "Emigracja Niepodległościowa ukraińska i polska w wieku XX. Tradycje – osobowości – idee – retoryki", Kijów 23-25 maja 2018 r. | pl |
dc.identifier.orcid | 0000-0002-8948-7745 | - |
Występuje w kolekcji(ach): | Międzynarodowa Konferencja Naukowa "Emigracja Niepodległościowa ukraińska i polska w wieku XX. Tradycje – osobowości – idee – retoryki", 23-25 maja 2018 |
Pliki w tej pozycji:
Plik | Opis | Rozmiar | Format | |
---|---|---|---|---|
K_Fazan_Awangarda_po_apokalipsie.pdf | 1,31 MB | Adobe PDF | Otwórz |
Pozycja jest chroniona prawem autorskim (Copyright © Wszelkie prawa zastrzeżone)