REPOZYTORIUM UNIWERSYTETU
W BIAŁYMSTOKU
UwB

Proszę używać tego identyfikatora do cytowań lub wstaw link do tej pozycji: http://hdl.handle.net/11320/18041
Tytuł: Ewolucja podmiotu lirycznego w twórczości poetyckiej Oksany Laturyńskiej
Autorzy: Nachlik, Oksana
Data wydania: 2022
Data dodania: 5-mar-2025
Wydawca: Wydawnictwo Episteme
Źródło: Ukraińska i polska literatura emigracyjna. Paralele. Studia i szkice, redakcja Anna Janicka, Joel Joseph Janicki, Violetta Wejs-Milewska, Lublin 2022, s. 229-242
Konferencja: Międzynarodowa Konferencja Naukowa "Emigracja Niepodległościowa ukraińska i polska w wieku XX. Tradycje – osobowości – idee – retoryki", Kijów 23-25 maja 2018 r.
Abstrakt: The article chronologically highlights the spiritual path of the lyrical heroine of the Ukrainian poetess-emigrant Oksana Liaturynska (1902-1970) - from maximalism to philosophism. On the materials of the poetry collections Husla (1938), Kniazha emal' (Princely Enamel, 1941), Veselka (Rainbow, 1955), Bedryk (1956), Yahilka (Vesnianka, 1971), Tuha (Sorrow, 1983), Char-Zilla (1983), the lyrical prose autobiographical collection Materynky (Marjoram, 1946) main changes of the emotional tone and mood (from idealistic youthful desires, impulses, hopes, self-assertion to disappointments, and yet - to the indestructibility of search a way out, immortality in pantheism, to the creation of the author's proper myth, the writing of Molytvy) have been examined. Attention is also directed to various ways of expressing these emotional tones: including the speech of the author, the lyrical heroine and role-playing characters' speech. A central, collective, truine image of the semi fairy tale "princesses" - alter ego of the author/ the highly spiritual Woman / Ukraine is distinguished. The emphasis is on the potentiality (the term of Victor Franki) of Liaturynska's poetry. In the books Husli and Kniazha emal' Liaturynska already manifested the main mood, motifs and tasks of all her creativity: courage, tenderness and nostalgia; the inseparability of civil and intimate, personal, historical and folklorie-mythological; the desire to preserve and glorify the cultural heritage of Ukraine (pagan, Christian, princely), to affirm force, will, state ideal - so desirable for the scattered sons and daughters of the Fatherland. The master of veiled confession expressed her own intimate feelings through landscape sketches, generalized folk-man-made images, in particular masculine. She also presented the memories of the childhood enriehed with folk motifs. Later Liaturynska became a poetess of floristie imagery: namely, used personified dialogues of flowers or tender, dynamic, rhythmic author's descriptions of their actions, coordinated with the seasons of the year - from spring to autumn - for instance, in the collection Yahilka (synonym to «vesnianka»); composed monologues of the medicinal plants (in the collection Char-Zillia). Particular attention is paid to the masterpiece of Liaturynska - the poem Yeronym (1848) - historiosophical-religious meditation with a main image of the narrator - the ascetic-monk Yeronym, the chronicler of the "difficult days" of the postwar world. Under Yeronym's mask can be identified the author's face with her recognizable exclamatory intonation, distinct imagery. The female nature of the poetess prevails over the rather obscure male image of the monk, whose figure is made fragmentarily, with the transitions into polyphonic personal feelings. Liaturynska managed to create a unique artistic-verbal pantheistic, historical, religious, philosophical and mythological world in which ritualism, rituality, harmony or sorrow for them prevail, a world in which strong, integral and cultural man and an ideal Ukrainian state become consolidated. The material in this article can contribute to further detailed study of the variable and multi-voiced poetry of Oksana Liaturynska.
Afiliacja: Instytut Iwana Franki Narodowej Akademii Nauk Ukrainy we Lwowie
Nota biograficzna: Oksana Nachlik - ukraiński literaturoznawca i krytyk literacki. Historyk literatury ukraińskiej od XIX wieku do współczesności. Doktor nauk filologicznych. Starszy pracownik naukowy Instytutu Iwana Franki Narodowej Akademii Nauk Ukrainy (Lwów). Autorka ponad 210 prac naukowych, w tym trzech książek, podręcznika szkolnego, wielu artykułów w Encyklopedii Iwana Franki (seria Iwan Franko i Nowa Literatura Ukraińska. Prekursorzy i Współcześni). Badaczka twórczości Grupy Praskiej (Oksana Laturyńska, Ołena Teliha, Ołeh Olżycz, Ewhen Małaniuk, Ołeksa Stefanowicz), Marijki Pidhirianki, Andrija Czajkowskiego, Bohdana Łepkiego, współczesnych pisarzy ukraińskich Liny Kostenko, Jurija Kowala, Olhi Słoniowskiej, Jarosława Melnyka, Natalii Hurnickiej, Nadii Morykwas, Sofii Andruchowicz i innych. W dorobku naukowym Oksany Nachlik są także publikacje o literaturze polskiej, zwłaszcza o Wisławie Szymborskiej i Andrzeju Stasiuku. Jest laureatką kilku ukraińskich nagród akademickich.
URI: http://hdl.handle.net/11320/18041
ISBN: 978-83-67049-37-5
metadata.dc.identifier.orcid: 0000-0002-2029-8874
Typ Dokumentu: Book chapter
Właściciel praw: © Copyright for the text by Uniwersytet w Białymstoku 2022
© Copyright for this edition by Wydawnictwo Episteme 2022
Występuje w kolekcji(ach):Międzynarodowa Konferencja Naukowa "Emigracja Niepodległościowa ukraińska i polska w wieku XX. Tradycje – osobowości – idee – retoryki", 23-25 maja 2018

Pliki w tej pozycji:
Plik Opis RozmiarFormat 
O_Nachlik_Ewolucja_podmiotu_ lirycznego_w_tworczosci.pdf1,3 MBAdobe PDFOtwórz
Pokaż pełny widok rekordu Zobacz statystyki


Pozycja jest chroniona prawem autorskim (Copyright © Wszelkie prawa zastrzeżone)