REPOZYTORIUM UNIWERSYTETU
W BIAŁYMSTOKU
UwB

Proszę używać tego identyfikatora do cytowań lub wstaw link do tej pozycji: http://hdl.handle.net/11320/17908
Pełny rekord metadanych
Pole DCWartośćJęzyk
dc.contributor.authorGrzybowski, Marian-
dc.date.accessioned2025-02-04T11:16:06Z-
dc.date.available2025-02-04T11:16:06Z-
dc.date.issued2024-
dc.identifier.citationMiscellanea Historico-Iuridica, T. 23, Z. 2, 2024, s. 251-275pl
dc.identifier.issn1732-9132-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11320/17908-
dc.description.abstractObowiązujące konstytucje: Republiki Litewskiej z 25 października 1992 roku oraz Rzeczypospolitej Polskiej z 2 kwietnia 1997 roku zostały ukształtowane, a następnie przyjęte i zaakceptowane (w odpowiednich ogólnokrajowych referendach) jeszcze przed przystąpieniem Litwy i Polski do Unii Europejskiej, co miało miejsce 1 maja 2004 roku. Bezpośrednio po akcesji problematyka relacji wzajemnych między aktami normatywnymi stanowionymi przez organy prawodawcze Unii Europejskiej a niespójnymi z prawodawstwem unijnym aktami normatywnymi rangi ustawowej, a także innymi rodzajowo aktami normatywnymi praw krajowych Litwy i Polski stała się sferą wymagającą pilnych jednoznacznych rozstrzygnięć. Dotyczyło to zwłaszcza kwestii bezpośredniego obowiązywania i stosowania aktów prawa unijnego i pierwszeństwa ich stosowania w konfrontacji z niezgodnymi unormowaniami litewskiego oraz polskiego prawa krajowego. Zarówno obowiązująca konstytucja Republiki Litewskiej, jak i konstytucja Rzeczypospolitej Polskiej nie formułuje szczegółowych reguł należnego postępowania we wskazanych tu sytuacjach. Konstytucja Rzeczypospolitej Polskiej zawiera jedynie ogólną klauzulę, wysłowioną w art. 91 ust.1. Zezwala na pierwszeństwo stosowania aktów normatywnych stanowionych przez organizację międzynarodową lub organ międzynarodowy, o ile przewiduje to wyraźnie ratyfikowana przez Polskę umowa międzynarodowa. W konstytucji Republiki Litewskiej z 1992 roku analogiczne uregulowanie nie występuje. W tej sytuacji sądy konstytucyjne litewski i polski stanęły przed zadaniem wypracowania w swym orzecznictwie szczegółowych reguł postępowania w przypadkach niezgodności poszczególnych rodzajów unormowań litewskiego i – odpowiednio – polskiego prawa krajowego z poszczególnymi typami aktów normatywnych, stanowionych przez upoważnione organy Unii Europejskiej. Rozstrzygnięcia każdego z porównywanych sądów konstytucyjnych formułowane były w kontekście spraw wniesionych do litewskiego i polskiego sądu konstytucyjnego. Przeprowadzona analiza, przy generalnej zbieżności kierunku orzekania, wskazuje na pewną dywersyfikację uwarunkowań prawnych oraz tenoru konkretnych orzeczeń, a także na niejednolitość ewolucji orzecznictwa na przestrzeni 20 lat objętych porównaniem. Przedstawienie i porównanie wspomnianych uwarunkowań konstytucyjno‑‑prawnych orzekania w przypadkach kolizji między litewskim i polskim prawem krajowym a prawem Unii Europejskiej, głównie aktami prawa stanowionego przez organy Unii, jest celem przeprowadzonych rozważań.pl
dc.description.abstractThee binding constitutions of both, the Republic of Lithuania of October 25, 1992 and the Constitution of the Republic of Poland of April 2, 1997, were developed and afterwards approved in respective national referendum before Lithuania and Poland joined the European Union on May 1, 2004. Immediately after accession, the issue of relationship between constitutional provisions in Lithuania and Poland and the acts of EU laws, their direct application and possible priority in the event of a conflict with statutory regulations and the other act of national law became the sphere which required diligent and univocal decisions. This concerned, in particular, the issue of the direct validity and application of the acts of EU law and the priority of their application when confronted with incompatible norms of Lithuanian and Polish national law. Neither the constitution of Lithuania nor the Constitution of Poland provides detailed rules on these matters. The Constitution of Poland only formulates a general principle, included in Art. 91(1). It allows for the direct application of legal acts adopted by the bodies of an international organization and the assignments constituting a given organization, ratified by the Republic of Poland. There is no such directive in the Lithuanian Constitution of 1992. Due to the characterized situation, both the Lithuanian and Polish constitutional courts were forced to give answers to the indicated question against the background of the specific cases examined by them. The decisions of each of the compared constitutional courts were formulated in the context of cases brought before the Lithuanian and Polish constitutional courts. The carried out analysis, while generally converging on the direction of adjudication, indicates a certain diversification of legal conditions and tenor of specific judgements, as well as non-uniformity of the evolution of jurisprudence over the 20 years covered by the comparison. Presentation and comparison of the mentioned constitutional-legal conditions of adjudication in cases of conflicts between the Lithuanian and the Polish national law and the law of the European Union, mainly: acts of law established by the bodies of the Union, are the aim of the carried out considerations.pl
dc.language.isoplpl
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu w Białymstokupl
dc.rightsUznanie autorstwa-Na tych samych warunkach 4.0 Międzynarodowe (CC BY-SA 4.0)-
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0/deed.pl-
dc.subjectakty normatywne prawa krajowegopl
dc.subjectimplementacja aktów prawa UEpl
dc.subjectkonstytucjapl
dc.subjectprawo UEpl
dc.subjectSąd Konstytucyjny Republiki Litewskiejpl
dc.subjecttraktat akcesyjnypl
dc.subjectTrybunał Konstytucyjnypl
dc.subjectUnia Europejskapl
dc.subjectustawypl
dc.subjectconstitutionpl
dc.subjectConstitutional Court of the Lithuania Republicpl
dc.subjectConstitutional Tribunal of Polandpl
dc.subjectEuropean Unionpl
dc.subjectEU lawspl
dc.subjectimplementation of EU law actspl
dc.subjectstatutespl
dc.subjecttreaty of accessionpl
dc.titleRelacje między Konstytucją a aktami prawa Unii Europejskiej w orzeczeniach polskiego Trybunału Konstytucyjnego i Sądu Konstytucyjnego Republiki Litewskiej (20 lat doświadczeń orzeczniczych: 2004–2024)pl
dc.title.alternativeThe Relationship Between the Constitution and the European Union Legal Acts in Jurisprudence of the Constitutional Tribunal of Poland and the Constitutional Court of Lithuania (20 Years of Judicial Experience: 2004–2024)pl
dc.typeArticlepl
dc.rights.holderUznanie autorstwa-Na tych samych warunkach 4.0 Międzynarodowe (CC BY-SA 4.0)pl
dc.identifier.doi10.15290/mhi.2024.23.02.10-
dc.description.Emailmarian.grzybowski@interia.plpl
dc.description.AffiliationUniwersytet Jana Długosza w Częstochowie (Jan Dlugosz University in Czestochowa, Poland)pl
dc.description.referencesOrzeczenie ETS w sprawie C-162/96 Racke [1998] ECR; s. 1–3655.pl
dc.description.referencesWyrok TK z maja 2005 w sprawie K 18/04 Dz.U. 2005 nr 86, poz.744.pl
dc.description.referencesWyrok TK z 24 listopada 2010 r. w sprawie K 38/09 (Dz.U. 2010 nr 229, poz. 1506).pl
dc.description.referencesAlbi Anneli, EU Enlargement and the Constitutions of Central and Eastern Europe, Cambridge 2004.pl
dc.description.referencesBałaban Andrzej, Polskie problemy ustrojowe (konstytucja, źródła prawa, samorząd terytorialny, prawa człowieka), Kraków 2003.pl
dc.description.referencesBarcz Jan, Konstytucyjnoprawne problemy stosowania prawa Unii Europejskiej w Polsce w świetle doświadczeń państw członkowskich, [w:] Prawo międzynarodowe i wspólnotowe w wewnętrznym porządku prawnym, red. Maria Kruk, Warszawa 1997.pl
dc.description.referencesBerglund Sten (red.), Handbook of Political Change in Eastern Europe, Cheltenham 2004.pl
dc.description.referencesChorążewska Anna, Model prezydentury w praktyce politycznej po wejściu w życie Konstytucji RP z 1997 r., Warszawa 2008pl
dc.description.referencesDuvold Kjetil, Berglund Sten, Ekman Joakim, Political Culture in the Baltic States. Between National and European Integration, Chan (Switzerland) 2020.pl
dc.description.referencesDziałocha Kazimierz, Uwagi do art. 8, [w:] Konstytucja Rzeczypospolitej Polskiej. Komentarz, red. Lech Garlicki, t. V, Warszawa 2007, s. 26–40.pl
dc.description.referencesDziałocha Kazimierz, Uwagi do art. 89, [w:] Konstytucja Rzeczypospolitej Polskiej. Komentarz, red. Lech Garlicki, t. I, Warszawa 1999.pl
dc.description.referencesGiżyńska Monika, Sąd Konstytucyjny Republiki Litewskiej, Olsztyn 2009.pl
dc.description.referencesJaskiernia Jerzy, Institutions and Sources of Law of the European Union, Toruń 2023.pl
dc.description.referencesKosenkamp Andres, Historia państw bałtyckich, Warszawa 2013.pl
dc.description.referencesKustra Aleksandra, Przepisy i normy integracyjne w konstytucjach wybranych państw członkowskich UE, Toruń 2009.pl
dc.description.referencesKwiecień Roman, Miejsce umów międzynarodowych w porządku prawnym państwa polskiego, Warszawa 2000.pl
dc.description.referencesMojak Ryszard, Proces tworzenia Konstytucji III Rzeczypospolitej Polskiej w okresie transformacji ustrojowej w Polsce w latach 1989–1997 (geneza, przesłanki oraz uwarunkowania społeczno‑polityczne przygotowania i uchwalenia Konstytucji RP z 2 kwietnia 1997 r.), [w:] 25 lat transformacji ustrojowej w Polsce i w Europie Środkowo‑Wschodniej, red. Ewa Gdulewicz, Wojciech Orłowski, Sławomir Patyra, Lublin 2015.pl
dc.description.referencesNita Barbara, Bezpośrednie stosowanie konstytucji a rola sądów w ochronie konstytucyjności prawa, „Państwo i Prawo” 2002, z. 9.pl
dc.description.referencesOpaliński Bartłomiej, Rozdzielenie kompetencji władzy wykonawczej między Prezydenta RP a Radę Ministrów na tle Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej z 1997 roku, Warszawa 2012.pl
dc.description.referencesOrłowski Wojciech, Zmiany w konstytucjach związane z członkostwem w Unii Europejskiej, Kraków–Rzeszów–Zamość 2011.pl
dc.description.referencesRakowska Anna, Prerogatywy Prezydenta w Konstytucji RP z 2 kwietnia 1997 r., [w:] Instytucja prezydenta. Zagadnienia teorii i praktyki na tle doświadczeń polskich oraz wybranych państw obcych, red. Tadeusz Mołdawa, Jarosław Szymanek, Warszawa 2010.pl
dc.description.referencesSokolewicz Wojciech, Ustawa ratyfikacyjna, [w:] Prawo międzynarodowe i wspólnotowe w wewnętrznym porządku prawnym, red. Maria Kruk, Warszawa 1997.pl
dc.description.referencesWójtowicz Krzysztof, Kontrola konstytucyjności aktów Unii Europejskiej podjętych ultra vires, [w:] W służbie dobru wspólnemu, red. Ryszard Balicki, Małgorzata Masternak‑Kubiak, Warszawa 2012.pl
dc.description.referencesWójtowicz Krzysztof, Pozycja ustawy w polskim porządku konstytucyjnym po akcesji, [w:] Parlament Europejski i parlamenty narodowe, red. Bogusław Banaszak, Wrocław 2004.pl
dc.description.referencesWójtowicz Krzysztof, Prawo ponadnarodowe a wewnętrzna funkcja ustawodawcza, [w:] Relacje między prawem międzynarodowym a prawem krajowym, Poznań 1994.pl
dc.description.referencesWójtowicz Krzysztof, Sądy konstytucyjne wobec prawa Unii Europejskiej, Warszawa 2012.pl
dc.description.referencesWyrozumska Anna, Formy zapewnienia skuteczności prawu międzynarodowemu w porządku krajowym, [w:] Prawo międzynarodowe i wspólnotowe w wewnętrznym porządku prawnym, red. Maria Kruk, Warszawa 1997.pl
dc.description.referencesZakrzewski Andrzej, Wstęp, [w:] Konstytucja Republiki Litewskiej, wyd. II, Warszawa 2006.pl
dc.description.referencesZieliński Jacek, Instytucjonalizacja przemian ustrojowych na Litwie, Łotwie i w Estonii, Warszawa 2004.pl
dc.description.referencesZieliński Jacek, Systemy konstytucyjne Łotwy, Estonii i Litwy, Warszawa 2000.pl
dc.identifier.eissn2719-9991-
dc.description.volume23pl
dc.description.issue2pl
dc.description.firstpage251pl
dc.description.lastpage275pl
dc.identifier.citation2Miscellanea Historico-Iuridicapl
dc.identifier.orcid0000-0001-7915-2653-
Występuje w kolekcji(ach):Miscellanea Historico-Iuridica, 2024, tom XXIII, Z. 2

Pliki w tej pozycji:
Plik Opis RozmiarFormat 
MHI_23_2_M_Grzybowski_Relacje_miedzy_Konstytucja_a_aktami_prawa_Unii_Europejskiej.pdf2,05 MBAdobe PDFOtwórz
Pokaż uproszczony widok rekordu Zobacz statystyki


Pozycja ta dostępna jest na podstawie licencji Licencja Creative Commons CCL Creative Commons