Proszę używać tego identyfikatora do cytowań lub wstaw link do tej pozycji:
http://hdl.handle.net/11320/17896
Pełny rekord metadanych
Pole DC | Wartość | Język |
---|---|---|
dc.contributor.author | Trusewicz, Szymon | - |
dc.date.accessioned | 2025-02-03T07:49:38Z | - |
dc.date.available | 2025-02-03T07:49:38Z | - |
dc.date.issued | 2022 | - |
dc.identifier.isbn | 978–83–67169–13–4 | - |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11320/17896 | - |
dc.description.abstract | Książka stanowi zbiór sześciu studiów dotyczących poezji Eugeniusza Tkaczyszyna-Dyckiego. Mimo że stanowią one odrębne interpretacje, za podstawę teoretyczną biorą badania wchodzące w zakres zwrotu przestrzennego, szczególnie te poświęcone geobiografii, omówione szerzej w poprzedniej książce autora Poetyka przestrzeni geobiograficznej. Pierwszy rozdział książki poświęcony został interpretacji poezji Tkaczyszyna-Dyckiego oraz samego poety z perspektywy szamanizmu. Motywy szamańskie odnaleźć można w wierszach, które opowiadają o chorobie, śmierci, podróży w zaświaty oraz spotkaniach ze zmarłymi. Określenie samego Tkaczyszyna-Dyckiego jako szamana wydaje się interpretacyjnie cenne pod warunkiem uwzględnienia kontekstu lokalnych praktyk upiorycznych. Prowadzi to do refleksji nad rolą poety jako szamana-wieszcza na tle współczesnej poezji najnowszej. Drugi rozdział książki stanowi ujęcie podmiotowości w poezji autora przez pryzmat koncepcji podmiotowości refleksywnej. Pozwala ona zaakcentować ruch znaczeń między egzystencją a tekstem i zinterpretować go jako jeden z kluczowych tematów twórczości Tkaczyszyna-Dyckiego. Refleksywną podmiotowość autora dostrzec można w kreacji zdyslokowanej jednostki oraz łączeniu dwóch różnych topik – queerowej oraz chłopskiej. Rozdział trzeci poświęcony został stosunkowi autora do dziedzictwa literackiego i językowego, reprezentowanego w wierszach przez postać Cypriana Norwida. Tkaczyszyn-Dycki czyni z romantyka nie tylko literacki punkt odniesienia, ale wykorzystuje również jego widmową obecność w swojej biografii jako kochanka matki, Stefanii Dyckiej. Obsadzenie Norwida w roli postaci ontologicznie niepewnej pozwala Tkaczyszynowi-Dyckiemu kreować opowieść tożsamościową dotykającą problemu ukraińskiego pochodzenia i wpływu postaci matki na kształt jego poezji. W rozdziale czwartym poddany interpretacji z perspektywy wyobraźni materialnej Gastona Bachelarda zostaje motyw kamienia. W tym świetle wyobraźnia Tkaczyszyna-Dyckiego jawi się jako lokalna i kosmiczna zarazem. Skupiając się na przydrożnych krzyżach w rejonie Lubaczowszczyzny, wykonywanych przez kamieniarzy ze Starego Brusna, opowiada on o zmianach zachodzących w krajobrazie swojego regionu. Postrzega przy tym kamień jako część żywiołu ziemi, a więc siły w kontakcie z człowiekiem ambiwalentnej, gdyż stanowiącej jednocześnie część wytwarzanej przez niego kultury i siłę tę kulturę niszczącą. Nekrotyczna interpretacja ziemi jako żywiołu przeobrażającego zaproponowana przez Ewę Domańską, włączającego resztki ludzkiego ciała w ciąg continuum, pozwala dostrzec w Tkaczyszynie-Dyckim geopoetę patrzącego na ciąg przeobrażeń z perspektywy kosmicznej. Rozdział piąty poświęcony został wybranym metaforom architektonicznym – stodole, świątyni i ruinom. Chociaż poeta swoją twórczość organizuje autobiograficznie, stodoła zostaje sprofilowana, zgodnie z zawartymi w polskim imaginarium po 1989 roku, jako miejsce konotujące zniszczenie i przemoc. W przypadku poezji Tkaczyszyna-Dyckiego na pierwszy plan wysuwa się refleksja nad utraconym dzieciństwem i ratowniczą funkcją poezji, ujmowanej zarówno jako język opowiadania o traumie, jak i artefakt-zabawka. Przeobrażenia oraz zniszczenia świątyń w związku z deportacją ludności wyznania unickiego Tkaczyszyn-Dycki wykorzystuje jako metaforę wykluczenia, skupiając się przy tym na przestrzennym charakterze zmian w lokalnym krajobrazie. Nierozłączny z nimi pozostaje motyw ruin, szczególnie w swojej funkcji żałobotwórczej, inspirującej melancholijny podmiot tej poezji. Rozdział szósty dotyczy wybranych konceptualizacji pokarmu, szczególnie tych związanych z przedstawieniem miłości homoseksualnej i śmierci. Stosowana przez poetę metaforyka spożywcza służy stworzeniu wrażenia kontrastu z powagą poruszanych tematów, apelując jednocześnie do cielesnego doświadczenia głodu, aby opowiedzieć o tęsknocie za zmarłym przyjacielem. W wierszach poruszających tematykę homoseksualną Tkaczyszyn-Dycki przyjmuje podobną strategię – korzystając z wieloznaczności i dosadnych obrazów seksu porusza poważną problematykę wykluczenia, pożądania i miłości. W obrazowaniu posługuje się przy tym spożywczymi detalami, stanowiącymi fragment wspomnienia, a jednocześnie intertekstualny trop w obszarze całej swojej twórczości. | pl |
dc.description.abstract | The book comprises six studies on the poetry of Eugeniusz Tkaczyszyn-Dycki. Although it contains individual interpretations, they have a common theoretical basis: research falling within the scope of the spatial turn, especially devoted to geobiography, which was discussed in more detail in the author’s previous book Poetyka przestrzeni geobiograficznej, but also somatopoetics and research on the imagination. Unlike Poetyka przestrzeni..., this work subordinates the poetics of the borderland to considerations on the poetic identity of Tkaczyszyn-Dycki, focusing on the material and social borderlands (body, poem, region), as well as the transgressivity of the artist himself. The first chapter of the book is devoted to the interpretation of the poetry of Tkaczyszyn-Dycki and the poet himself from the perspective of shamanism. Shamanic motifs are found in poems that dwell on illness, death, journeys to the afterlife and encounters with the dead. Defining Tkaczyszyn-Dycki as a shaman seems interpretatively valuable, taking into account the context of local practices connected with upiórs, demonic beings from the Slavic folklore. This leads to a reflection on the role of the poet as a shaman-bard against the background of modern contemporary poetry. The second chapter of the book is dedicated to subjectivity in the author’s poetry through the prism of the concept of reflexive subjectivity. It allows to emphasize the differentiation of meanings between existence and text and to interpret it as one of the key themes of Tkaczyszyn-Dycki’s work. The reflective subjectivity of the author can be seen in the creation of a displaced individual and in combining two different topics – queer and peasant. The third chapter is devoted to the author’s attitude to the literary and linguistic heritage, represented in the poems by the character of Cyprian Norwid. Tkaczyszyn-Dycki makes the romantic poet not only a literary point of reference, but also uses his spectral presence in his biography as the lover of his mother, Stefania Dycka. Using Norwid as an ontologically uncertain character allows Tkaczyszyn-Dycki to create an identity story touching on the problem of his mother’s Ukrainian origin and the influence of the mother figure on his poetry. In the fourth chapter, the stone motif is interpreted from the perspective of Gaston Bachelard’s theory of material imagination. The imagination of Tkaczyszyn-Dycki appears to be local and cosmic at the same time. Focusing on roadside crosses in the Lubaczów region, made by stonemasons from Stare Brusno, he talks about the changes taking place in the landscape of his region. At the same time, he perceives stone as a part of the earth element, and thus a force affecting man in an ambivalent way, as it is both part of the culture he produces and a force that destroys this culture. The necrotic interpretation of the earth as a transforming element – including human remains into the continuum – proposed by Ewa Domanska allows us to see Tkaczyszyn-Dycki as a geopoet looking at the sequence of transformations from a cosmic perspective. The fifth chapter is devoted to selected architectural metaphors – a barn, a temple and ruins. Although the poet organizes his work autobiographically, he draws from the images present in the Polish imaginarium after 1989. As a result, the barn is portrayed as a place connoting destruction and violence. In the case of Tkaczyszyn-Dycki’s poetry, the reflection on the lost childhood and the rescue function of poetry come to the fore, the latter perceived both as a linguistic expression of trauma and a toy-artifact. Tkaczyszyn-Dycki uses the destruction of temples or changes in their function due to the deportation of the Uniates as a component of the metaphor of exclusion, focusing on the spatial nature of changes in the local landscape. The above-mentioned relate to the motif of ruins, especially in its mourning function, inspiring the melancholic subject of this poetry. The sixth chapter deals with selected conceptualizations of food, especially those related to the representation of homosexual love and death. The food metaphors used by the poet deliberately contrast with the seriousness of the topics discussed, appealing to the bodily experience of hunger in order to tell about longing for a dead friend. In poems dealing with homosexual themes, he adopts a similar strategy – using ambiguity and blunt images of sex, he raises serious issues of exclusion, desire and love. When it comes to imaging, Tkaczyszyn-Dycki uses food details as fragments of memories and as intertextual tropes. | pl |
dc.description.sponsorship | Monografia opublikowana ze środków projektu finansowanego w ramach programu Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego pod nazwą „Regionalna Inicjatywa Doskonałości” na lata 2019-2022 nr projektu 009/RID/2018/19 kwota finansowania 8 791 222,00 zł | pl |
dc.language.iso | pl | pl |
dc.publisher | Temida 2, przy współpracy Wydziału Filologicznego Uniwersytetu w Białymstoku | pl |
dc.subject | Tkaczszyn-Dycki | pl |
dc.subject | Poezja polska | pl |
dc.subject | Geopoetyka | pl |
dc.subject | Literatura polska po 1989 | pl |
dc.title | Najlepszy we wsi pastuszek. Studia i szkice o poezji Eugeniusza Tkaczyszyna-Dyckiego | pl |
dc.title.alternative | A shepherd that’s best in the village. Studies on the poetry of Eugeniusz Tkaczyszyn-Dycki | pl |
dc.type | Book | pl |
dc.rights.holder | © Copyright by Uniwersytet w Białymstoku Białystok 2022 | pl |
dc.description.Email | sztr@o2.pl | pl |
dc.description.Biographicalnote | Szymon Trusewicz – zatrudniony w Pracowni Teorii i Antropologii Literatury Kolegium Literaturoznawstwa Uniwersytetu w Białymstoku. Interesuje się polską poezją najnowszą, geopoetyką, wyobraźnią poetycką i wersologią. Członek zespołu redakcyjnego „Białostockich Studiów Literaturoznawczych”. Współredaktor monografii Wyobraźnia przestrzenna w perspektywie geopoetyki (2018), autor książki Poetyka przestrzeni geobiograficznej Eugeniusza Tkaczyszyna-Dyckiego (2021) | pl |
dc.description.references | Poezjem, Między wierszami: Tkaczyszyn-Dycki, https://youtu.be/ctk3GR1t_aQ?t=104 [dostęp: 5.01.2021]. | pl |
dc.description.references | Tkaczyszyn-Dycki E., II. Jasnowidzenie, w: G. Tomicki, Po obu stronach lustra. O poezji Eugeniusza Tkaczyszyna-Dyckiego, Szczecin, Bezrzecze 2015. | pl |
dc.description.references | Tkaczyszyn-Dycki E., II. Piosenka o kamieniu bruśnieńskim, „Twórczość” 2016, nr 11 (LXXII). | pl |
dc.description.references | Tkaczyszyn-Dycki E., Piosenka o zależnościach i uzależnieniach. Zapis rozmowy z Eugeniuszem Tkaczyszynem-Dyckim przed Galą Literackiej Nagrody Nike 2009, towarzyszącej premierze książki „Oddam wiersze w dobre ręce (1988–2010)”, https://www.biuroliterackie.pl/biblioteka/wywiady/piosenka-o-zaleznosciach-i-uzaleznieniach-2/ [dostęp: 7.07.2021]. | pl |
dc.description.references | Tkaczyszyn-Dycki E., Podczaszy A., Pójście za Norwidem, https://www.biuroliterackie.pl/biblioteka/wywiady/pojscie-za-norwidem/ [dostęp: 9.07.2021]. | pl |
dc.description.references | Tkaczyszyn-Dycki E., ***, „Wyspa. Kwartalnik Literacki” 2018, lipiec. | pl |
dc.description.references | Tkaczyszyn-Dycki E., Ciało wiersza, Stronie Śląskie 2021. | pl |
dc.description.references | Tkaczyszyn-Dycki E., Dwie główne rzeki, Poznań 2019. | pl |
dc.description.references | Tkaczyszyn-Dycki E., Imię i znamię, Wrocław 2012. | pl |
dc.description.references | Tkaczyszyn-Dycki E., Kochanka Norwida, Wrocław 2014. | pl |
dc.description.references | Tkaczyszyn-Dycki E., Nie dam ci siebie w żadnej postaci, Kraków 2016. | pl |
dc.description.references | Szalewska K., Temporalna symbolika kamienia jako atrybut melancholii miejskiej, w: Kamień w literaturze, języku i kulturze, t. II, red. M. Roszczynialska, K. Wądolny-Tatar, Kraków 2013. | pl |
dc.description.references | Szaman, w: Religia. Encyklopedia PWN, red. T. Gadacz, B. Milerski, Warszawa 2003. | pl |
dc.description.references | Szczukowski I., ,,A my tam i z powrotem”. Szpital i choroba w poezji Eugeniusza Tkaczyszyna-Dyckiego, ,,Literaturoznawstwo” 2018, nr 12. | pl |
dc.description.references | Szokaluk-Gorczyca A., Gorczyca K., Roztoczańskie kamienie pamięci. Ludowe kamieniarstwo józefowskie, Lublin 2014. | pl |
dc.description.references | Szubert M., Dyskurs maladyczny – perspektywy badawcze w: Fragmenty dyskursu maladycznego, red. M. Ganczar, I. Gielata, M. Ładoń, Gdańsk 2019. | pl |
dc.description.references | Szyjewski A., Doświadczenie religijne – problemy terminologiczne, „Studia Religiologica” 2011, z. 44. | pl |
dc.description.references | Szyjewski A., Etnologia religii, Kraków 2001. | pl |
dc.description.references | Szyjewski A., Szamanizm, Kraków 2005. | pl |
dc.description.references | Śliwiński P., O stałości rzeczy, których nie ma, w: tegoż, Świat na brudno. Szkice o poezji i krytyce, Warszawa 2007. | pl |
dc.description.references | Śmieja W., Literatura, której nie ma. Szkice o polskiej „literaturze homoseksualnej”, Kraków 2010. | pl |
dc.description.references | Tkaczyszyn-Dycki E., Oddam wiersze w dobre ręce, Wrocław 2010. | pl |
dc.description.references | Śmieja W., Przeciw konstrukcjonistom. Teoria „queer” i jej krytycy, „Przestrzenie Teorii” 2010, nr 13. | pl |
dc.description.references | Świeściak A., Melancholia w poezji polskiej po 1989 roku, Kraków 2010. | pl |
dc.description.references | Tabaszewska J., Powtórzenia i przynależności. Poezja Eugeniusza Tkaczyszyna-Dyckiego wobec pamięci, „Teksty Drugie” 2017, nr 2. | pl |
dc.description.references | Trusewicz S., Literacka mapa Eugeniusza Tkaczyszyna-Dyckiego, „Białostockie Studia Literaturoznawcze” 2015, nr 6. | pl |
dc.description.references | Trusewicz S., Poetyka przestrzeni geobiografi cznej Eugeniusza Tkaczyszyna-Dyckiego, Białystok 2021. | pl |
dc.description.references | Trusewicz S., Praktyki wykluczania, praktyki rehabilitacji. O gorszości i otwarciu na to, co inne w poezji Eugeniusza Tkaczyszyna-Dyckiego, „Białostockie Studia Literaturoznawcze” 2017, nr 10. | pl |
dc.description.references | Trzcionkowski L., Bios – Thanatos – Bios. Semiofory orfickie z Olbii i kultura polis, Warszawa 2013. | pl |
dc.description.references | Trzeciak K., Rzeźba i ruina jako metafory formy artystycznej u Gautiera i Norwida, „Ruch Literacki” 2014, r. LV, z. 6. | pl |
dc.description.references | Waligóra A., Dwa ciała poety. Eugeniusza Tkaczyszyna-Dyckiego lektura performatywna, „Przestrzenie Teorii” 2021, nr 35. | pl |
dc.description.references | Wiedemann A., Od pedała do pedała, „Studium” 1998, nr 11–12. | pl |
dc.description.references | Abriszewska P., Ciało w literaturze, literackie, literatury. Trzy studia o romantyzmie, Toruń 2018. | pl |
dc.description.references | Zalewski C., Dworce dworce jak łożyska wielkich rzek (podróże i przystanki Eugeniusza Tkaczyszyna-Dyckiego), w: „jesień już Panie a ja nie mam domu”. Eugeniusz Tkaczyszyn-Dycki i krytycy, red. G. Jankowicz, Kraków 2001. | pl |
dc.description.references | Augé M., Nie-miejsca. Wprowadzenie do antropologii hipernowoczesności, przeł. R. Chymkowski, przedmowa W. Burszta, Warszawa 2010. | pl |
dc.description.references | Austin J.L., Performatywy i konstatacje, przeł. M. Hempoliński, w: Brytyjska fi lozofi a analityczna, red. M. Hempoliński, Warszawa 1974. | pl |
dc.description.references | Austin J.L., Mówienie i poznanie: rozprawy i wykłady fi lozofi czne, przeł. i wstępem opatrzył B. Chwedeńczuk, Warszawa 1993. | pl |
dc.description.references | Bachelard G., Wyobraźnia poetycka. Wybór pism, wybór H. Chudak, przeł. H. Chudak, A. Tatarkiewicz, przedmowa J. Błoński, Warszawa 1975. | pl |
dc.description.references | Bachtin M., Problemy poetyki Dostojewskiego, przeł. N. Modzelewska, Warszawa 1970. | pl |
dc.description.references | Bagłajewski A., Norwidowe ślady i obecności, w: tegoż, Obecność romantyzmu, Lublin 2015. | pl |
dc.description.references | Balbus S., Między stylami, Kraków 1996. | pl |
dc.description.references | Baudrillard J., O uwodzeniu, przeł. J. Margański, Warszawa 2005. | pl |
dc.description.references | Beszterda M.M., Hoffmann K., Jaworski M., Dwie rozmowy o Dyckim, w: Pokarmy. Szkice o twórczości Eugeniusza Tkaczyszyna-Dyckiego, red. P. Śliwiński, Poznań 2012. | pl |
dc.description.references | Boruszkowska I., Defekty. Literackie auto/pato/grafie – szkice, Kraków 2016. | pl |
dc.description.references | Bourdieu P., Reguły sztuki. Geneza i struktura pola literackiego, przeł. A. Zawadzki, Kraków 2015. | pl |
dc.description.references | Brusno. (Nie)istnienie w kamieniu, red. O. Solarz, Uście Gorlickie 2013. | pl |
dc.description.references | Crockford S., Shamanisms and the Authenticity of Religious Experience, „The Pomegranate. The International Journal of Pagan Studies” 2010, nr 12 (2). | pl |
dc.description.references | Czapla A., Mały słownik języka chachłackiego Edy Ostrowskiej, ,,Roczniki Humanistyczne” 2015, t. LXIII, z. 6. | pl |
dc.description.references | Czapliński P., Prześladowcy, pomocnicy, świadkowie. Zagłada i polska literatura później nowoczesności, w: Zagłada. Współczesne problemy rozumienia i przedstawienia, red. P. Czapliński, E. Domańska, Poznań 2009. | pl |
dc.description.references | Czermińska M., Miejsca autobiograficzne. Propozycja w ramach geopoetyki, „Teksty Drugie” 2011, nr 5. | pl |
dc.description.references | Dakowicz P., „Lecz ty spomnisz, wnuku…”. Recepcja Norwida w latach 1939–1956. Rzecz o ludziach książkach i historii, Warszawa 2011. | pl |
dc.description.references | Dambek Z., Cyprian Norwid a tradycje szlacheckie, Poznań 2012. | pl |
dc.description.references | Dezorientacje. Antologia polskiej literatury queer, wyb., wstęp i oprac. A. Amenta, T. Kaliściak, B. Warkocki, Warszawa 2020. | pl |
dc.description.references | Domańska E., Nekros. Wprowadzenie do ontologii martwego ciała, Warszawa 2017. | pl |
dc.description.references | Dziadek A., Projekt krytyki somatycznej, Warszawa 2014. | pl |
dc.description.references | „Dziennik Narodowy” 1842, t. 2, nr 58 (7 maja). | pl |
dc.description.references | Eliade M., Szamanizm i archaiczne techniki ekstazy, przeł. i wstępem opatrzył K. Kocjan, nauk. oprac. J. Tulisow, Warszawa 2001. | pl |
dc.description.references | Fert J., Norwidowskie inspiracje, Lublin 2004. | pl |
dc.description.references | Foucault M., Inne przestrzenie, przeł. A. Rejniak-Majewska, „Teksty Drugie” 2005, nr 6. | pl |
dc.description.references | Giza-Stępień J., „Życie jako literacki projekt tożsamościowy – poezja jako jedyne miejsce na ziemi”. O twórczości Eugeniusza Tkaczyszyna-Dyckiego, „InterAlia: Pismo Poświęcone Studiom Queer” 2009, nr 4. | pl |
dc.description.references | Halifax J., Shamanic voices; a Survey of Visionary Narratives, New York 1979. | pl |
dc.description.references | Heidegger M., Budować, mieszkać, myśleć: eseje wybrane, wybrał, oprac. i wstępem opatrzył K. Michalski, przeł. K. Michalski, Warszawa 1977. | pl |
dc.description.references | Hetzler F.M., The Aesthetics of Ruins: A New Category of Being, „The Journal of Aesthetic Education” 1982, tom 16, nr. 2. | pl |
dc.description.references | Hoffmann K., Dubitatio. O poezji Eugeniusza Tkaczyszyna-Dyckiego, Szczecin, Bezrzecze 2012. | pl |
dc.description.references | Hoffmann K., Rekorekcje, w: Pokarmy. Szkice o twórczości Eugeniusza Tkaczyszyna-Dyckiego, red. P. Śliwiński, Poznań 2012. | pl |
dc.description.references | Jackowiak A., Poetyka (nie)wyrażalnego pożądania, czyli zarys historii powieści gejowskiej w Polsce na tle socjologiczno-kulturowym, „Studia Europaea Gnesnensia” 2014, nr 10. | pl |
dc.description.references | Janion M., Niesamowita słowiańszczyzna. Fantazmaty literatury, Kraków 2007. | pl |
dc.description.references | Jarzyna A., „Pójście za Norwidem” (w polskiej poezji współczesnej), Lublin 2013. | pl |
dc.description.references | Jarzyna A., Imaginauci. Pismo wyobraźni w poezji Bolesława Leśmiana, Józefa Czechowicza, Krzysztofa Kamila Baczyńskiego i Tadeusza Nowaka, Łódź, Kraków 2017. | pl |
dc.description.references | Jaworska-Witkowska M., Ambiwalencje wstrętu. O nienasyceniu „wymiotu” w dwubiegunowych inkluzjach J. Kristevej i J.P. Sartre’a dla pedagogiki, „Rocznik Naukowy Kujawsko-Pomorskiej Szkoły Wyższej w Bydgoszczy. Transdyscyplinarne Studia o Kulturze (i) Edukacji” 2016, nr 11. | pl |
dc.description.references | Jaworski A., Chrystus w orszaku Dionizosa i Hiob z Wólki Krowickiej. Homoseksualizm a katolicyzm w poezji polskiej i amerykańskiej, na przykładzie twórczości Allena Ginsberga i Eugeniusza Tkaczyszyna-Dyckiego, w: Oblicza miłości. Studia literaturoznawcze, red. K. Bałękowski, K. Maciąg, Lublin 2016. | pl |
dc.description.references | Jaworski M., Nowoczesny Orfeusz. Interpretacje mitu w literaturze polskiej XX–XXI wieku, Warszawa 2017. | pl |
dc.description.references | „Jesień już Panie a ja nie mam domu”. Eugeniusz Tkaczyszyn-Dycki i krytycy, red. G. Jankowicz, Kraków 2001. | pl |
dc.description.references | Kaliściak T., Katastrofy odmieńców, Katowice 2011. | pl |
dc.description.references | Kałuża A., „Po obu stronach granicy”. Postacie poezji w twórczości Eugeniusza Tkaczyszyna-Dyckiego, w: Pokarmy. Szkice o twórczości Eugeniusza Tkaczyszyna-Dyckiego, red. P. Śliwiński, Poznań 2012. | pl |
dc.description.references | Kałuża A., Inne życie wiersza – twórczość Darka Foksa, „Poznańskie Studia Polonistyczne. Seria Literacka” 2014, nr 24. | pl |
dc.description.references | Kamieniarstwo ludowe na roztoczu, oprac. A. Wójtowicz, http://teatrnn.pl/leksykon/artykuly/kamieniarstwo-ludowe-na-roztoczu/ [dostęp: 24.11.2020]. | pl |
dc.description.references | Kijek D., Wstrętne przypadłości ciała w poezji Eugeniusza Tkaczyszyna-Dyckiego, „Przestrzenie Teorii” 2013, nr 19. | pl |
dc.description.references | Kita B., Między przestrzeniami. O kulturze nowych mediów, Kraków 2003. | pl |
dc.description.references | Konończuk E., Poetyka przestrzeni geografi cznej według Kennetha White’a, „Białostockie Studia Literaturoznawcze” 2015, nr 6. | pl |
dc.description.references | Konończuk E., Poetyka zamieszkiwania, „Poznańskie Studia Polonistyczne. Seria Literacka” 2017, nr 30. | pl |
dc.description.references | Kopaliński W., Słownik symboli, Warszawa 1990. | pl |
dc.description.references | Kopkiewicz A., Między rytmem ciała i poetyckim powtórzeniem. Katartyczna rola języka w twórczości Eugeniusza Tkaczyszyna-Dyckiego, w: Trauma, pamięć, wyobraźnia, red. Z. Podniesińska, J. Wróbel, Kraków 2011. | pl |
dc.description.references | Koronkiewicz M., Ćwiczenie pamięci, w: Pokarmy. Szkice o twórczości Eugeniusza Tkaczyszyna-Dyckiego, red. P. Śliwiński, Poznań 2012. | pl |
dc.description.references | Kozak Ł., Upiór. Historia naturalna, obrazy, A. Waliszewska, Warszawa 2021. | pl |
dc.description.references | Kristeva J., Potęga obrzydzenia. Esej o wstręcie, przeł. M. Falski, Kraków 2007. | pl |
dc.description.references | Lew S., Ludowy ośrodek kamieniarski w Bruśnie, „Rocznik Przemyski” 1967, t. XI. | pl |
dc.description.references | Lewicka M., Dwa miasta – dwa mikrokosmosy. Wrocław i Lwów w pamięci swoich mieszkańców, w: My Wrocławianie. Społeczna przestrzeń miasta, red. nauk. P. Żuk, J. Pluta, Wrocław 2006. | pl |
dc.description.references | Ładoń M., Choroba jako literatura. Studia maladyczne, Katowice 2019. | pl |
dc.description.references | Łebkowska A., Somatopoetyka, w: Kulturowa teoria literatury. Poetyki, problematyki, interpretacje, red. R. Nycz, T. Walas, Kraków 2012. | pl |
dc.description.references | Mazur J., Kamieniarstwo bruśnieńskie – genius loci ziemi lubaczowskiej, https://www.wilanow-palac.pl/kamieniarstwo_brusnienskie_genius_loci_ziemi_lubaczowskiej.html [dostęp: 24.11.2020]. | pl |
dc.description.references | McGahey R., The orphic moment. Shaman to poet-thinker in Plato, Nietzsche, and Mallarmé, New York 1994. | pl |
dc.description.references | Mickiewicz A., Wykłady o literaturze słowiańskiej wygłoszone w Kolegium Francuskim w Paryżu, t. 4, Lwów 1900. | pl |
dc.description.references | Muschg W., Tragiczne dzieje literatury, przeł. B. Baran, Warszawa 2010. | pl |
dc.description.references | Niewiadomski A., Tańczyć kilka kości odsłoniwszy, „Kresy” 1993, nr 13. | pl |
dc.description.references | Noel D.C., The soul of Shamanism: Western Fantasies, Imagined Realities, New York 1997. | pl |
dc.description.references | Nycz R., Poetyka doświadczenia. Teoria – nowoczesność – literatura, Warszawa 2012. | pl |
dc.description.references | Okupnik M., W niewoli ciała. Doświadczenie utraty zdrowia i jego reprezentacje, Kraków 2018. | pl |
dc.description.references | Olszewska M., O przestrzeni na progu doświadczenia, „Anthropos?” 2010, nr 14–15. | pl |
dc.description.references | Ośrodek kamieniarski w Bruśnie, hasło w: Wikipedia, https://pl.wikipedia.org/wiki/Ośrodek_kamieniarski_w_Bruśnie [dostęp: 24.11.2020]. | pl |
dc.description.references | Pacześniak J., Ta ciemność teraz i ta ciemność potem (czyli o „rzeczach nie do pogodzenia” w poezji Eugeniusza Tkaczyszyna-Dyckiego”), w: „jesień już Panie a ja nie mam domu”. Eugeniusz Tkaczyszyn-Dycki i krytycy, red. G. Jankowicz, Kraków 2001. | pl |
dc.description.references | Paszek P., Archipelag odłogi. Fragment do przyszłej geopoetyki Śląska Cieszyńskiego, „Anthropos?” 2014, nr 23. | pl |
dc.description.references | Pietrych K., Transowy tok Dyckiego, w: Pokarmy. Szkice o twórczości Eugeniusza Tkaczyszyna-Dyckiego, red. P. Śliwiński, Poznań 2012. | pl |
dc.description.references | Pilarski P., Obsesje Dyckiego. Homoseksualność na tle pozostałych problemów tożsamościowych bohatera wierszy autora „Przewodnika dla bezdomnych…”, w: Parametry pożądania. Kultura odmieńców wobec homofobii, red. T. Basiuk, D. Ferenc, T. Sikora, Kraków 2006. | pl |
dc.description.references | Pilarski P., Za-gay-enie, http://www.gender.lodz.pl/czytelnia/prasa/zagayenie.htm [dostęp: 28.02.2022]. | pl |
dc.description.references | Pióro T., Nie wiecie, co smakuje poecie, „Przekrój” 2002, nr 7. | pl |
dc.description.references | Pospiszyl M., Ruiny dialektyki. W odpowiedzi Adamowi Lipszycowi, „Stan Rzeczy” 2020, nr 1 (18). | pl |
dc.description.references | Pytlewska A., Cykl, seria, sieć. Metody poetyckie Eugeniusza Tkaczyszyna–Dyckiego, w: Polski cykl liryczny, red. K. Jakowska, D. Kulesza, Białystok 2008. | pl |
dc.description.references | Rabizo-Birek M., Romantyczni i nowocześni. Formy obecności romantyzmu w literaturze współczesnej, Rzeszów 2012. | pl |
dc.description.references | Ricoeur P., O sobie samym jako innym, przeł. B. Chełstowski, naukowe oprac. i wstęp M. Kowalska, Warszawa 2005. | pl |
dc.description.references | Rogers R.A., From Cultural Exchange to Transculturation: A Review and Reconceptualization of Cultural Appropriation, „Communication Theory” 2006, nr 16 (4). | pl |
dc.description.references | Rybicka E., Auto/bio/geo/grafi e, „Białostockie Studia Literaturoznawcze” 2013, nr 4. | pl |
dc.description.references | Rybicka E., Peryferie pokazują język. O geolingwistycznych aspektach prozy ostatniej dekady, „Białostockie Studia Literaturoznawcze” 2021, nr 19. | pl |
dc.description.references | Rzepczyński S., Melancholijny liryzm Norwida. Między „czarną suitą” a litografią „Solo”, „Studia Norwidiana” 2002–2003, nr 20–21. | pl |
dc.description.references | Rzepczyński S., Norwid i nowoczesność: perspektywa podmiotowości, „Colloquia Litteraria” 2007, nr 2–3. | pl |
dc.description.references | Rzońca W., Premodernizm Norwida na tle symbolizmu literackiego drugiej połowy XIX wieku, Warszawa 2013. | pl |
dc.description.references | Sendyka R., Od kultury „ja” do kultury „siebie”. O zwrotnych formach w projektach tożsamościowych, Kraków 2015. | pl |
dc.description.references | Siwiec M., Orfeusz romantyków. Mit o Orfeuszu w twórczości Juliusza Słowackiego i Gérarda de Nervala w kontekście epoki, Kraków 2002. | pl |
dc.description.references | Siwiec M., Tradycja orfi cka u progu romantyzmu, w: taż, Romantyzm i zatrzymany czas, Kraków 2009. | pl |
dc.description.references | Sontag S., Choroba jako metafora. AIDS i jego metafory, przeł. J. Anders, Kraków 2016. | pl |
dc.description.references | Sosnowski A., Liryzm Dyckiego, w: „jesień już Panie a ja nie mam domu”. Eugeniusz Tkaczyszyn-Dycki i krytycy, red. G. Jankowicz, Kraków 2001. | pl |
Występuje w kolekcji(ach): | Książki / Rozdziały (Temida2) Książki/Rozdziały (WFil) |
Pliki w tej pozycji:
Plik | Opis | Rozmiar | Format | |
---|---|---|---|---|
S_Trusewicz_Najlepszy_we_wsi_pastuszek_okladka.pdf | 773,26 kB | Adobe PDF | Otwórz | |
S_Trusewicz_Najlepszy_we_wsi_pastuszek.pdf | 502,49 kB | Adobe PDF | Otwórz |
Pozycja jest chroniona prawem autorskim (Copyright © Wszelkie prawa zastrzeżone)