REPOZYTORIUM UNIWERSYTETU
W BIAŁYMSTOKU
UwB

Proszę używać tego identyfikatora do cytowań lub wstaw link do tej pozycji: http://hdl.handle.net/11320/17884
Pełny rekord metadanych
Pole DCWartośćJęzyk
dc.contributor.authorŁopatecki, Karol-
dc.date.accessioned2025-01-22T09:15:23Z-
dc.date.available2025-01-22T09:15:23Z-
dc.date.issued2024-
dc.identifier.citationMiscellanea Historico-Iuridica, T. 23, Z. 1, 2024, s. 728-751pl
dc.identifier.issn1732-9132-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11320/17884-
dc.description.abstractArtykuł prezentuje zasady wartościowania, czyli działania urzędów konserwatorskich w kontekście uznawania środków transportu za zabytek. W szczególności dotyczy to kryteriów, które powinny spełnić samochody i motocykle, aby mogły być włączane do wojewódzkiej ewidencji zabytków lub wpisane do rejestru zabytków. Pojazdy o cechach zabytków mogą mieścić się w aż ośmiu różnych kategoriach. Istotną rolą w nich odgrywa czynnik dawności. Jednakże w obrębie obiektów ewidencyjnych, rejestrowych i wpisanych na Listę Skarbów Dziedzictwa kluczową rolę pełni spełnienie trzech przesłanek.Po pierwsze, obiekt powinien stanowić świadectwo minionej epoki. W świetle przeprowadzonej analizy oznacza to, że pojazd musi być wyprodukowany przed rokiem 1989 lub w tym roku (w 2024 r. ma co najmniej 35 lat). Obiekty młodsze mogą być wpisane tylko wtedy, jeżeli stanowią świadectwo konkretnego i istotnego z punktu widzenia społecznego wydarzenia. Propozycję takiego katalogu przypadków określają przepisy dotyczące obiektów kolekcjonerskich, gdzie mowa jest o pojazdach, które brały udział w wydarzeniu historycznym lub sportowym. Do tej kategorii dodałbym element związany z kwestiami naukowymi w kontekście masowej produkcji. Po drugie, zachowanie obiektu z perspektywy interesu społecznego musi być uzasadnione ze względu na wartość historyczną, artystyczną lub naukową. Po trzecie, pojazdy powinny być oryginalne, bez istotnych zmian podwozia, układu kierowniczego lub hamulcowego i silnika. Istnieje w tym aspekcie konsensus służb konserwatorskich, który niekiedy przekłada się na 75% oryginalnych części.pl
dc.description.abstractThe article presents the legal norms and principles regarding the activities of conservation offices in the context of the recognition of a means of transport as a monument. In particular, it concerns the criteria which cars and motorbikes should meet in order to be included in the regional register of historic monuments or entered in the register of historic monuments. Vehicles with historic features may fall into as many as eight different categories. The factor of antiquity plays an important role in them. However, within registered, registered and inscribed on the Heritage Treasures List, three prerequisites are crucial.Firstly, the object should bear witness to a bygone era. In the light of the analysis, this means that the vehicle must have been manufactured before (in) 1989 (it is at least 35 years old in 2024). Junior objects may only be entered if they bear witness to a specific and socially significant event. A proposal for such a catalogue of cases is set out in the rules on collector’s items, where reference is made to vehicles which took part in a historical or sporting event. I would add an element related to scientific issues in the context of mass production to this category. Secondly, the preservation of the object from a public interest perspective must be justified on the grounds of historical, artistic or scientific value. Thirdly, the vehicles should be original, with no significant changes to the chassis, steering or braking system and engine. There is a consensus among conservation services on this aspect, which sometimes translates into 75% original parts.pl
dc.language.isoplpl
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu w Białymstokupl
dc.rightsUznanie autorstwa-Na tych samych warunkach 4.0 Międzynarodowe (CC BY-SA 4.0)-
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0/deed.pl-
dc.subjectochrona konserwatorskapl
dc.subjectewidencja zabytkówpl
dc.subjectformy ochrony zabytkówpl
dc.subjectśrodki transportupl
dc.subjectwartościowanie zabytkówpl
dc.subjectdawnośćpl
dc.subjectconservation protectionpl
dc.subjectinventorypl
dc.subjectforms of historic preservationpl
dc.subjectmeans of transportpl
dc.subjectvaluation of monumentspl
dc.subjectantiquitypl
dc.titleWartościowanie zabytków na przykładzie środków transportu. Z badań nad problematyką włączania pojazdówdo wojewódzkiej ewidencji zabytkówpl
dc.title.alternativeValuing Monuments on the Example of Means of Transport. From the Researchon the Problem of Including Vehicles in the Provincial Records of Monumentspl
dc.typeArticlepl
dc.rights.holderUznanie autorstwa-Na tych samych warunkach 4.0 Międzynarodowe (CC BY-SA 4.0)pl
dc.identifier.doi10.15290/mhi.2024.23.01.27-
dc.description.Emailk.lopatecki@uwb.edu.plpl
dc.description.AffiliationUniwersytet w Białymstoku (University of Bialystok, Poland)pl
dc.description.referencesAlizon Fabrice, Shooter Steven B., Simpson Timothy W., Henry Ford and the Model T: Lessons for Product Platforming and Mass Customization, „Desing Studies” 2009, nr 30(5).pl
dc.description.referencesBabiarz Stefan, Ochrona zabytków w prawie podatkowym. Wybrane zagadnienia, „Kwartalnik Prawa Podatkowego” 2016, nr 3.pl
dc.description.referencesBray Zachary, We Are All Growing Old Together: Making Sense of America’s Monument--Protection Laws, „William & Mary Law Review” 2019, nr 61.pl
dc.description.referencesBrooke Lindsay, Ford model T: The Car That Put the World on Wheels, Minneapolis 2008.pl
dc.description.referencesBrudnicki Jacek, Co chcemy chronić? Refleksje na temat kryteriów obejmowania zabytku ochroną konserwatorską, „Ochrona Zabytków” 2023, nr 2.pl
dc.description.referencesBrudnicki Jacek, Prawna opieka nad zabytkami – wybrane aspekty, „Ochrona Zabytków” 2014, nr 2.pl
dc.description.referencesCel i zakres ewidencji zabytków techniki, Warszawa 2011, https://konserwator.nid.pl/media/registration_rule/obiekty-techniki-cel-i-zakres-ewidencji_67febf8d0f028e0e07aeff1f573b22be.docx.pl
dc.description.referencesCzapliński Paweł, Stawarska Anna, Przejawy procesu globalizacji w sferze produkcji na przykładzie Scania Production Słupsk S.A., „Prace Komisji Geografii Przemysłu” 2010, nr 16.pl
dc.description.referencesDorocki Sławomir, Współczesne procesy internacjonalizacji produkcji i delokalizacji przemysłu samochodowego Francji, „Prace Komisji Geografii Przemysłu Polskiego Towarzystwa Geograficznego” 2010, nr 16.pl
dc.description.referencesDrela Monika, Zabytkowe części składowe i przynależności a przedmiot wpisu do rejestru zabytków – uwagi de lege lata i de lege ferenda, „Roczniki Nauk Prawnych” 2017, nr 27(3).pl
dc.description.referencesDziubiński Mieczysław, Ocioszyński Jerzy, Walusiak Stanisław, Elektrotechnika i elektronika samochodowa, Lublin 1999.pl
dc.description.referencesGaczoł Andrzej, Kryteria dotyczące wpisu obiektów architektonicznych z drugiej połowy XX wieku do rejestru zabytków. Teoria i praktyka, „Wiadomości Konserwatorskie” 2017, nr 49.pl
dc.description.referencesGuss Aleksandra, Lista Skarbów Dziedzictwa–niepotrzebna forma ochrony zabytków?, „Studia Iuridica Toruniensia” 2021, nr 29.pl
dc.description.referencesIdzior Marek, Analiza rynku pojazdów zabytkowych w Polsce, „Prace Naukowe Politechniki Warszawskiej. Transport” 2016, nr 112.pl
dc.description.referencesIzdebski Hubert, Gminna ewidencja zabytków po wyroku Trybunału Konstytucyjnego z 11 maja 2023 r., „Samorząd Terytorialny” 2023, nr 7–8.pl
dc.description.referencesJagielska-Burduk Alicja, Zabytek ruchomy, Warszawa 2011.pl
dc.description.referencesKaliński Janusz, Kiedy zaczęło się odradzanie gospodarki rynkowej w Polsce?, „Optimum. Economic Studies” 2015, vol. 73(1).pl
dc.description.referencesKurzątkowski Mieczysław, Problemy organizacyjne związane z ochroną zabytków motoryzacyjnych. Seminarium w Lublinie, „Ochrona Zabytków” 1984, nr 2.pl
dc.description.referencesLamprakos Michele, Riegl’s ‘Modern Cult of Monuments’ and The Problem of Value, „Change over Time” 2014, nr 4(2).pl
dc.description.referencesŁasak Piotr, Procesy umiędzynarodowienia przemysłu samochodowego. Rola rynków wschodzących, Kraków 2013.pl
dc.description.referencesŁopatecki Karol, „Obiekty o cechach zabytku” a „zabytek”– problemy terminologiczne w świetle ustawy o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami, [w:] Zeszyty dziedzictwa kulturowego, red. Karol Łopatecki, Wojciech Walczak, Białystok 2007.pl
dc.description.referencesMajewski Piotr, Ubezpieczenia pojazdów zabytkowych, „Prace Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu” 2014, nr 342.pl
dc.description.referencesMalinowski Adrian, Badania techniczne pojazdów zabytkowych – określanie niezgodności, „Serwis Motoryzacyjny” 2018, nr 9pl
dc.description.referencesMalinowski Adrian, Koncepcja metodyki badań technicznych pojazdów zabytkowych w stacjach kontroli pojazdów, rozprawa doktorska umieszczona w bazie danych „Most wiedzy”, Gdańsk 2019.pl
dc.description.referencesMalinowski Adrian, Taryma Stanisław, Badania techniczne pojazdów zabytkowych w stacjach kontroli pojazdów, „Autobusy. Technika, Eksploatacja, Systemy Transportowe” 2012, nr 6.pl
dc.description.referencesMaśloch Piotr, Globalizacja i jej wpływ na rozwój współczesnej cywilizacji, „Przedsiębiorczość – Edukacja” 2005, nr 1.pl
dc.description.referencesMazurek Anna, Ochrona zabytkowych pojazdów w polskim systemie prawnym, „Ochrona Zabytków” 2021, nr 1.pl
dc.description.referencesMerkisz-Guranowska Agnieszka, Merkisz Jerzy, Wybrane aspekty globalizacji w przemyśle motoryzacyjnym, „Zeszyty Naukowe Politechniki Poznańskiej. Budowa Maszyn i Zarządzanie Produkcją” 2007, nr 6.pl
dc.description.referencesMuzyczka Ryszard, Wpływ globalizacji na zarządzanie łańcuchem dostaw w przemyśle motoryzacyjnym, „International Journal of Management and Economics” 2011, nr 31.pl
dc.description.referencesPardi Tommaso, Heavier, faster and less affordable cars: The consequence of EU regulations for car emissions, „ETUI Research Paper-Report” 2022, nr 7, http://dx.doi.org/10.2139/ssrn.4304165.pl
dc.description.referencesRabiega Wojciech, Gorzałczyński Artur, Jeszke Robert, Mzyk Paweł, Szczpański Krystian, How Long Will Combustion Vehicles Be Used? Polish Transport Sector on the Pathway to Climate Neutrality, „Energies” 2021, nr 14, https://doi.org/10.3390/en14237871.pl
dc.description.referencesRybiński Krzysztof, Globalizacja w trzech odsłonach, Warszawa 2007.pl
dc.description.referencesŚwidrak Marek, Jak młody może być zabytek? 90 lat praktyki polskich służb konserwatorskich, „Santander Art and Culture Law Review” 2019, nr 5(1).pl
dc.description.referencesSystemy wartościowania dziedzictwa. Stan badań i problemy, red. Bogusława Szmygina, Lublin–Warszawa 2015.pl
dc.description.referencesSzałygin Jerzy, Rejestr i ewidencja zabytków nieruchomych oraz ruchomych w działaniach Narodowego Instytutu Dziedzictwa, „Ochrona Zabytków” 2012, nr (1–2).pl
dc.description.referencesSzmygin Bogusława, Teoria i kryteria wartościowania dziedzictwa jako podstawa jego ochrony, „Wiadomości Konserwatorskie” 2015, nr 43.pl
dc.description.referencesTomaszewska Agnieszka, Ocena zgodności z Konstytucją przepisu ustawy o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami dotyczącego ujęcia nieruchomości w gminnej ewidencji zabytków, „Zeszyty Prawnicze BAS” 2019, nr 1.pl
dc.description.referencesVillaverde José, Maza Adolfo, Globalisation, Growth and Convergence, „The World Economy” 2011, nr 34(6).pl
dc.description.referencesWalczak Bartosz M., Czy zabytki techniki i inżynierii to w Polsce wciąż dziedzictwo „drugiej kategorii”? Rys historyczny oraz aktualne problemy, „Ochrona Dziedzictwa Kulturowego” 2016, nr 2.pl
dc.description.referencesWitwicki Michał T., Kryteria oceny wartości zabytkowej obiektów architektury jako podstawa wpisu do rejestru zabytków, „Ochrona Zabytków” 2007, nr 1.pl
dc.description.referencesWójtowicz Mirosław, Wpływ globalizacji i integracji w ramach MERCOSUR na wymianę handlową produktów przemysłu samochodowego Brazylii w latach 1990–2006, „Prace Komisji Geografii Przemysłu Polskiego Towarzystwa Geograficznego” 2009, nr 12.pl
dc.description.referencesZielińska Edyta, Ocena wypadkowości na polskich drogach, „Autobusy – Technika, Eksploatacja, Systemy Transportowe” 2019, nr 6.pl
dc.description.referencesZorska Anna, Ku globalizacji? Przemiany w korporacjach transnarodowych i w gospodarce światowej, Warszawa 1998.pl
dc.description.referenceshttp://wkz.katowice.pl/uslugi/wojewodzka-ewidencja-zabytkow/pojazdy-zabytkowepl
dc.description.referenceshttps://wuozprzemysl.pl/do-pobrania/wpis-pojazdu-do-wojewodzkiej-ewidencji-zabytkow.htmlpl
dc.description.referenceshttps://mwkz.pl/zabytki/pojazdy-zabytkowepl
dc.description.referenceshttps://wuoz.bialystok.pl/wp-content/uploads/2024/03/pojazd-zabytkowy-informacja-1.pdfpl
dc.description.referenceshttps://wuozopole.pl/64/ewidencje-zabytkow.htmlpl
dc.description.referenceshttps://www.wuoz.malopolska.pl/wp-content/uploads/2024/01/ZARZ%C4%84DZENIE-Nr-13.2017.docxpl
dc.description.referenceshttps://www.wuoz-lodz.pl/Wojewodzka_ewidencja_pojazdow_zabytkowych,149pl
dc.identifier.eissn2719-9991-
dc.description.volume23pl
dc.description.issue1pl
dc.description.firstpage728pl
dc.description.lastpage751pl
dc.identifier.citation2Miscellanea Historico-Iuridicapl
dc.identifier.orcid0000-0002-7921-9421-
Występuje w kolekcji(ach):Artykuły naukowe (WSM)
Miscellanea Historico-Iuridica, 2024, tom XXIII, Z. 1

Pliki w tej pozycji:
Plik Opis RozmiarFormat 
MHI_23_1_K_Lopatecki_Wartosciowanie_zabytkow_na_przykladzie_srodkow_transportu.pdf159,17 kBAdobe PDFOtwórz
Pokaż uproszczony widok rekordu Zobacz statystyki


Pozycja ta dostępna jest na podstawie licencji Licencja Creative Commons CCL Creative Commons