REPOZYTORIUM UNIWERSYTETU
W BIAŁYMSTOKU
UwB

Proszę używać tego identyfikatora do cytowań lub wstaw link do tej pozycji: http://hdl.handle.net/11320/17880
Pełny rekord metadanych
Pole DCWartośćJęzyk
dc.contributor.authorTkaczyk, Edyta-
dc.date.accessioned2025-01-20T13:07:53Z-
dc.date.available2025-01-20T13:07:53Z-
dc.date.issued2024-
dc.identifier.citationMiscellanea Historico-Iuridica, T. 23, Z. 1, 2024, s. 674-700pl
dc.identifier.issn1732-9132-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11320/17880-
dc.description.abstractArtykuł został poświęcony sprostowaniu błędów w aktach prawnych, które zostały wydane na podstawie nowej ustawy z dnia 20 lipca 2000 r. o ogłaszaniu aktów normatywnych i niektórych innych aktów prawnych. Przy sprostowaniu błędu w akcie prawnym należy zwrócić uwagę na konstrukcję błędów, na rodzaj, autora oraz przedmiot aktu prawnego, w którego ramach dokonuje się sprostowania. Poprzez sprostowanie błędu nie dokonujemy czynności kreującej normy prawne. Nie jest więc zasadą że błąd prostuje autor aktu prawnego, lecz organ, który jest odpowiedzialny za jego ogłoszenie. Sprostowanie błędu jest czynnością o charakterze redakcyjnym, technicznym. Nie kreuje ona jednak normy prawnej. Jest to czynność o charakterze deklaratoryjnym. Jednocześnie obwieszczenie o sprostowaniu błędu polega na ogłoszeniu w dziennikach urzędowych. Nabiera ono charakteru urzędowego źródła poznania prawa oznaczonego domniemaniem autentyczności.Kwestią zasadniczą jest to, że ogłoszony akt prawny z błędem jest wiążący do czasu urzędowego sprostowania tego błędu. Możemy powiedzieć, że sprostowanie błędu jest z jednej strony czynnością czysto redakcyjną, i jako taka należy do organu odpowiedzialnego za wydawanie dziennika promulgacyjnego, a nie do organu ustanawiającego dany akt prawny. Z drugiej strony sprostowanie błędu oznacza zmianę treści aktu prawnego, może więc prowadzić do zmiany normy prawnej zawartej w prostowanym akcie, a więc może mieć działanie prawotwórcze. W przywoływanej ustawie nie ma definicji błędu, zawiera ona natomiast zastrzeżenie, że sprostowanie nie może prowadzić do merytorycznej zmiany tekstu aktu prawnego. Możemy przyjąć, że dopuszczalne jest sprostowanie tylko takich błędów, które powstały na etapie ogłaszania i jednocześnie nie mają charakteru merytorycznego.pl
dc.description.abstractThe article is dedicated to the correction of errors in the legal act that has been issued on the basis of the new act dated 20 July 2000 on publication of normative acts and some other legal acts. When correcting an error in the legal act, it is necessary to pay attention to the structure of errors, as well as to their type, the author and subject matter of the legal act under which the correction is made. Correction of the error does not entail the act of creating legal norms. It is not a rule that the error is corrected by the author of the legal act, but rather by the body responsible for its publication. Correction of the error is editorial and technical by nature. It does not create a legal norm. It is a declaratory action. Also, the announcement of the error correction is published in official journals. It acquires the status of an official source of law, designated by the presumption of authenticity.It is essential to note that the legal act announced with an error remains binding until the error is officially corrected. One can say that correction of the error is on the one hand purely editorial and as such attributable to the body responsible for issuing the promulgation journal, rather than to the body enacting the legal act. On the other hand, correction of errors entails changes to the content of the legal act, and therefore may lead to changes to the legal norm included in the corrected act, which means law -making effects. The aforementioned act does not give any definition of the error, yet includes a provision stating that correction must not lead to substantive modification of the legal act. One can assume that it is permissible to correct the errors that emerged at the publication stage and are not substantive by nature.pl
dc.language.isoplpl
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu w Białymstokupl
dc.rightsUznanie autorstwa-Na tych samych warunkach 4.0 Międzynarodowe (CC BY-SA 4.0)-
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0/deed.pl-
dc.subjectsprostowanie błędupl
dc.subjectogłaszanie prawapl
dc.subjectakt normatywnypl
dc.subjectnorma prawnapl
dc.subjecterror correctionpl
dc.subjectannouncement of lawpl
dc.subjectnormative actpl
dc.subjectlegal normpl
dc.titleSprostowanie błędu w akcie normatywnym ogłoszonym w Dzienniku Urzędowympl
dc.title.alternativeCorrection of the Error in the Normative Act Published in the Official Journal – Legal and Legislative Studypl
dc.typeArticlepl
dc.rights.holderUznanie autorstwa-Na tych samych warunkach 4.0 Międzynarodowe (CC BY-SA 4.0)pl
dc.identifier.doi10.15290/mhi.2024.23.01.25-
dc.description.Emailedytatkaczyk13@wp.plpl
dc.description.AffiliationMenedżerska Akademia Nauk Stosowanych w Warszawie (Warsaw Management University, Poland)pl
dc.description.referencesBanaszak Bogusław, Konstytucja Rzeczypospolitej Polskiej. Komentarz, Warszawa 2009.pl
dc.description.referencesCzeszejko -Sochacki Zdzisław, Glosa do wyroku Sądu Najwyższego z 4 lutego 2000 r., V KKN 137/99, „Przegląd Sejmowy” 2001, nr 2.pl
dc.description.referencesGarlicki Leszek, Kto prostuje błędy w tekście ustawy? Polemika z artykułem Piotra Radziewicza pt. „O sprostowaniu błędów w konstytucji i innych aktach prawnych”, „Przegląd Sejmowy” 2002, nr 2.pl
dc.description.referencesKaleta Krzysztof, komentarz do art. 88, [w:] Konstytucja III RP w tezach orzeczniczych Trybunału Konstytucyjnego i wybranych sądów, red. Marek Zubik, Warszawa 2008.pl
dc.description.referencesMalinowski Andrzej, Informacja o nieobowiązywaniu przepisu „Przegląd Legislacyjny” 2016, nr 1.pl
dc.description.referencesPaczocha Mirosław, Ogłaszanie samorządowych aktów prawnych (część 1), „Finanse Komunalne” 2001, nr 5.pl
dc.description.referencesPaczocha Mirosław, Ogłaszanie samorządowych aktów prawnych (część 2), „Finanse Komunalne” 2001, nr 6.pl
dc.description.referencesRadziewicz Piotr, O sprostowaniu błędów w konstytucji i innych aktach prawnych, „Przegląd Sejmowy” 2002, nr 2.pl
dc.description.referencesSkrzydło Wiesław, Konstytucja Rzeczypospolitej Polskiej, Komentarz, Warszawa 2009.pl
dc.description.referencesSzczepaniak Sylwester, Ogłaszanie aktów prawa miejscowego - wybrane zagadnienia „Samorząd Terytorialny” 2014, nr 3.pl
dc.description.referencesWierczyński Grzegorz, Polska reforma ogłaszania prawa, „Przegląd Sejmowy” 2011, nr 5.pl
dc.description.referencesWierczyński Grzegorz, Uwagi do rządowego projektu ustawy reformującej ogłaszanie prawa w Polsce,„Przegląd Legislacyjny” 2010, nr 4.pl
dc.description.referencesWierczyński Grzegorz, Austriacka ustawa o reformie ogłaszania aktów prawnych jako potencjalna inspiracja dla polskiego prawodawcy, „Przegląd Legislacyjny” 2010, nr 1pl
dc.description.referencesWierczyński Grzegorz, Założenia do przyszłej regulacji zasad tworzenia i ogłaszania prawa,„Przegląd Sejmowy” 2008, nr 5.pl
dc.description.referencesWierczyński Grzegorz, Urzędowe ogłoszenie aktu normatywnego, Warszawa 2008.pl
dc.description.referencesWierczyński Grzegorz, Komentarz do par. 111,[w:] Zasady Techniki prawodawczej,Komentarz do rozporządzenia, red. Jarosław Warylewski, Warszawa 2003.pl
dc.description.referencesWiktorska A., Dziennik Ustaw jako urzędowy organ przeznaczony do ogłaszania aktów normatywnych, „Przegląd Legislacyjny” 2011, nr 2–4.pl
dc.description.referencesWinczorek Piotr, Komentarz do Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 2 kwietnia 1997 r., Warszawa 2008.pl
dc.description.referencesWronkowska Sławomira, Ustawa o ogłaszaniu aktów normatywnych i niektórych innych aktów prawnych, „Przegląd Sejmowy” 2001, nr 5.pl
dc.description.referencesWronkowska Sławomira, Zieliński Maciej, Komentarz do zasad techniki prawodawczej z dnia 20 czerwca 2002 r., Warszawa 2021.pl
dc.description.referencesWronkowska Sławomira, Zieliński Maciej, Zasady techniki prawodawczej. Komentarz, Warszawa 1997.pl
dc.description.referencesZalasiński Tomasz, Zasady prawidłowej legislacji w poglądach Trybunału Konstytucyjnego, Warszawa 2008.pl
dc.identifier.eissn2719-9991-
dc.description.volume23pl
dc.description.issue1pl
dc.description.firstpage674pl
dc.description.lastpage700pl
dc.identifier.citation2Miscellanea Historico-Iuridicapl
dc.identifier.orcid0000-0001-9831-6430-
Występuje w kolekcji(ach):Miscellanea Historico-Iuridica, 2024, tom XXIII, Z. 1

Pliki w tej pozycji:
Plik Opis RozmiarFormat 
MHI_23_1_E_Tkaczyk_Sprostowanie_bledu_w_akcie_normatywnym.pdf152,56 kBAdobe PDFOtwórz
Pokaż uproszczony widok rekordu Zobacz statystyki


Pozycja ta dostępna jest na podstawie licencji Licencja Creative Commons CCL Creative Commons