Proszę używać tego identyfikatora do cytowań lub wstaw link do tej pozycji:
http://hdl.handle.net/11320/17780
Pełny rekord metadanych
Pole DC | Wartość | Język |
---|---|---|
dc.contributor.author | Jastrzębska, Maria | - |
dc.date.accessioned | 2025-01-09T10:11:03Z | - |
dc.date.available | 2025-01-09T10:11:03Z | - |
dc.date.issued | 2024 | - |
dc.identifier.citation | Optimum. Economic Studies, Nr 4(118) 2024, s. 7-24 | pl |
dc.identifier.issn | 1506-7637 | - |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11320/17780 | - |
dc.description.abstract | Cel – Celem artykułu jest identyfikacja cech, które powinny charakteryzować system finansowy samorządu terytorialnego jako fundament zdrowych finansów samorządowych. Ponadto celem artykułu jest wskazanie zmian konstrukcji systemu finansowego samorządu terytorialnego ze szczególnym uwzględnieniem systemu dochodów jednostek samorządu terytorialnego w powyższym kontekście. Metoda badań – Wykorzystano analizę deskryptywną i porównawczą, wnioskowanie indukcyjne i dedukcyjne oraz krytyczną analizę literatury przedmiotu. Wnioski – Na wstępie określono cechy „zdrowego” systemu finansowego samorządu terytorialnego. Cechy „zdrowego” systemu finansowego samorządu terytorialnego związane są z jakością konstrukcji tego systemu (sposób, w jaki system został zaprojektowany i zorganizowany), jak również z jakością jego funkcjonowania w praktyce (czy system jest stabilny, skuteczny i zgodny z oczekiwaniami społeczności samorządowych). Następnie poddano ocenie nowe rozwiązania w zakresie systemu dochodów jednostek samorządu terytorialnego w kontekście zdrowych finansów samorządowych w naszym kraju. Oryginalność /wartość /implikacje /rekomendacje – Przeprowadzono badania teoretyczne nad istotą i cechami „zdrowego” systemu finansowego samorządu terytorialnego. Badania te stanowią autorskie podejście do problematyki jakości systemu finansowego samorządu terytorialnego. Zaproponowano termin „zdrowy” system finansowy samorządu terytorialnego oraz katalog cech, którymi powinien się on charakteryzować. Poddano również ocenie nowe rozwiązania w zakresie systemu dochodów jednostek samorządu terytorialnego w Polsce w kontekście wskazanych cech „zdrowego” systemu finansowego samorządu terytorialnego. | pl |
dc.description.abstract | Purpose – The article aims to identify the features that should characterize the financial system of local government as the foundation of healthy local government finances. In addition, the article aims to indicate changes in the structure of the financial system of local government with particular emphasis on the revenue system of local government units in the above context. Research method – Methods such as descriptive and comparative analysis, inductive and deductive reasoning and critical analysis of source literature were used. Results – At the beginning, the features of a healthy financial system of local govern ment were identified. The features of a “healthy” financial system of local government are related to the quality of the system’s design (the way the system was designed and orga nized), as well as the quality of its functioning in practice (whether the system is stable, effective and in line with the expectations of local government communities). Next, new solutions in the area of the income system of local government units were assessed in the context of healthy local government finances in our country. Originality /value /implications /recommendations – Theoretical research was carried out on the essence and features of a “healthy” financial system of local government. This research constitutes an original approach to the issue of the quality of the financial system of local government. The term “healthy” financial system of local government and a catalog of features that it should have were proposed. New solutions in the revenue system of local government units in Poland were also assessed in the context of the identified features of a “healthy” financial system of local government. | pl |
dc.language.iso | pl | pl |
dc.publisher | Wydawnictwo Uniwersytetu w Białymstoku | pl |
dc.subject | system finansowy samorządu terytorialnego | pl |
dc.subject | financial system of local government | pl |
dc.title | „Zdrowy” system finansowy samorządu terytorialnego fundamentem „zdrowych” finansów samorządowych | pl |
dc.title.alternative | Healthy financial system of local government as a foundation for healthy local government finances | pl |
dc.type | Article | pl |
dc.rights.holder | © Copyright by Uniwersytet w Białymstoku | pl |
dc.identifier.doi | 10.15290/oes.2024.04.118.01 | - |
dc.description.Email | maria.jastrzebska@pg.edu.pl | pl |
dc.description.Affiliation | Politechnika Gdańska | pl |
dc.description.references | Borodo A., 2004, Samorząd terytorialny. System prawnofinansowy, LexisNexis, Warszawa. | pl |
dc.description.references | Brzeziński B., Matuszewski W., Morawski W., Olesińska A., 1999, Prawo finansów publicznych, TNOiK „Dom Organizatora”, Toruń. | pl |
dc.description.references | Flejterski S., Zioło M., 2008, Centralizacja i decentralizacja zadań publicznych w świe tle wybranych rozwiązań europejskich. Próba oceny, „Studia Regionalne i Lokalne”, nr 3(33), s. 76–94. | pl |
dc.description.references | Gilowska Z., 1994, Gminy gospodarujące, Krajowy Instytut Badań Samorządowych, Poznań. | pl |
dc.description.references | Guziejewska B., 2002, Procesy kształtowania się samodzielności finansowej, a problem zadłużania się jednostek samorządu terytorialnego, „Acta Universitatis Lodziensis. Folia Oeconomica”, nr 161, s. 79–106. | pl |
dc.description.references | Guziejewska B., 2013, O potrzebie uporządkowania kierunków zmian w systemie finansów samorządowych, „Acta Universitatis Lodziensis. Folia Oeconomica”, nr 279, s. 27–39. | pl |
dc.description.references | Guziejewska B., 2022, Decentralizacja fiskalna jako ograniczenie zjawiska Lewiatana, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź. | pl |
dc.description.references | Horbaczewski R., 2024, Ustawa o dochodach JST z podpisem Prezydenta, https://www.prawo.pl/samorzad/nowa-ustawa-o-dochodach-jednostek-samorzadu-terytorialne go,529302.html [data dostępu: 30.10.2024]. | pl |
dc.description.references | Jastrzębska M., 2018, Jawność i przejrzystość sprawozdawczości jednostek samorządu terytorialnego – ocena i rekomendacje, „Nierówności Społeczne a Wzrost Gospodarczy”, nr 56(4), s. 64–72, DOI: 10.15584/nsawg.2018.4.5. | pl |
dc.description.references | Jastrzębska M., 2023, Zdrowie fiskalne jednostek samorządu terytorialnego, „Optimum. Economic Studies”, nr 3(113), s. 7–23. | pl |
dc.description.references | Kata R., Czudec A., Zając D., Zawora J., 2022, Gospodarka finansowa jednostek samorządu terytorialnego – wybrane zagadnienia, Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, Rzeszów. | pl |
dc.description.references | Mackiewicz M., 2001, Problem przejrzystości finansów publicznych w warunkach decentra lizacji, „Gospodarka Narodowa”, nr 10, s. 64–82. | pl |
dc.description.references | Malinowska-Misiąg E., Misiąg W., 2021, Dostosowanie dochodów do zadań samorządu tery torialnego w Polsce. Praktyka i rekomendacje, „Studia BAS”, nr. 1(65), DOI: 10.31268/StudiaBAS.2021.03. | pl |
dc.description.references | Miemiec W., Sawicka K., Miemiec M., 2013, Prawo finansów publicznych sektora samo rządowego, LEX Wolters Kluwer business, Warszawa. | pl |
dc.description.references | Ministerstwo Finansów, 2024, Projekt ustawy o dochodach jednostek samorządu terytorialnego, https://www.gov.pl/web/premier/projekt-ustawy-o-dochodach-jednostek samorzadu-terytorialnego [data dostępu: 11.08.2024]. | pl |
dc.description.references | Misiąg W., 2015, Finanse samorządowe po 25 latach – stan i rekomendacje, Instytut Badań i Analiz Finansowych, Wyższa Szkoła Informatyki i Zarządzania, Rzeszów. | pl |
dc.description.references | Najwyższa Izba Kontroli, 2024, Wystąpienie pokontrolne P/23/049 – Prawidłowość zapewnienia jednostkom samorządu terytorialnego finansowania zadań publicznych, https://www.nik.gov.pl/kontrole/P/23/049/LBI/ [data dostępu: 30.10.2024]. | pl |
dc.description.references | Piotrowska-Marczak K., 2016, Architektura systemu finansowego jednostek samorządu terytorialnego, [w:] Aktualne problemy samorządu terytorialnego po 25 latach jego istnienia, Krawczyk R.P., Borowicz A. (red.), Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź, s. 15–28. | pl |
dc.description.references | Pracodawcy RP, 2021, Raport legislacyjny Pracodawców Rzeczypospolitej Polskiej, 7 grzechów głównych stanowienia prawa w Polsce, https://raportorium.pl/wp-content/upload s/2023/08/7-grzechow-glownych-iv-internet.pdf [data dostępu: 30.10.2024]. | pl |
dc.description.references | Przybylski M., 2024, Rząd przedłuży do 2029 r. złagodzone zasady zadłużania się przez samorządy, https://samorzad.pap.pl/kategoria/finanse/rzad-przedluzy-do-2029-r-zla godzone-zasady-zadluzania-sie-przez-samorzady [data dostępu: 30.10.2024]. | pl |
dc.description.references | Rogalska J., Stachowicz M., 2021, Gospodarka jednostek samorządu terytorialnego. Wybrane aspekty, Wydawnictwo Naukowe ArchaeGraph, Łódź–Kielce. | pl |
dc.description.references | Sochacka-Krysiak H., 1993, Finanse lokalne, Poltex, Warszawa. | pl |
dc.description.references | Stanowisko Strony Samorządowej Komisji Wspólnej Rządu i Samorządu Terytorialnego w sprawie projektu ustawy o dochodach jednostek samorządu, https://www.miasta.pl/aktualno sci/jednym-glosem-o-projekcie-ustawy-o-dochodach-jst [data dostępu: 11.08.2024]. | pl |
dc.description.references | Surówka K., 2013, Samodzielność finansowa samorządu terytorialnego w Polsce, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa. | pl |
dc.description.references | Śmiechowicz J., 2021, Wydajność fiskalna podatków lokalnych, jej uwarunkowania i przestrzenne zróżnicowanie w Polsce, „Studia BAS”, nr 1(65), s. 55–75, DOI: 10.31268/StudiaBAS.2021.05. | pl |
dc.description.references | Szołno-Koguc J., 2012, Istota i czynniki determinujące wydajność fiskalną podatków i systemu podatkowego, [w:] Finanse w niestabilnym otoczeniu – dylematy i wyzwania. Finanse publiczne, Famulska T., Walasik A. (red.), „Studia Ekonomiczne. Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach”, nr 108, s. 384–395. | pl |
dc.description.references | Toborek P., 2024, Resort finansów szykuje zmiany w audycie i kontroli zarządczej w jst. To może sporo kosztować, https://www.portalsamorzadowy.pl/komunikacja-spoleczna/resort-finansow-szykuje-zmiany-w-audycie-i-kontroli-zarzadczej-w-jst-to-moze-sporo-kosztowac,559768.html [data dostępu: 11.08.2024]. | pl |
dc.description.references | Ustawa z dnia 1 października 2024 r. o dochodach jednostek samorządu terytorialnego, Dz.U. 2024, poz. 1572. | pl |
dc.description.references | Wojtyna A., 2000, Decentralizacja finansów publicznych, „Gospodarka Narodowa”, nr 7–8, s. 13–31 | pl |
dc.description.references | Filipiak B.Z., Tarczyńska-Łuniewska M., 2016, Potencjał jednostki samorządu terytorialnego – próba systematyzacji pojęciowej i metodycznej, „Finanse Komunalne”, nr 1–2, s. 13–25. | pl |
dc.description.number | 4(118) | pl |
dc.description.firstpage | 7 | pl |
dc.description.lastpage | 24 | pl |
dc.identifier.citation2 | Optimum. Economic Studies | pl |
dc.identifier.orcid | 0000-0002-0027-930X | - |
Występuje w kolekcji(ach): | Optimum. Economic Studies, 2024, nr 4(118) |
Pliki w tej pozycji:
Plik | Opis | Rozmiar | Format | |
---|---|---|---|---|
Optimum_4_2024_M_Jastrzebska_Zdrowy_system_finansowy_samorzadu_terytorialnego.pdf | 282,84 kB | Adobe PDF | Otwórz |
Pozycja jest chroniona prawem autorskim (Copyright © Wszelkie prawa zastrzeżone)