REPOZYTORIUM UNIWERSYTETU
W BIAŁYMSTOKU
UwB

Proszę używać tego identyfikatora do cytowań lub wstaw link do tej pozycji: http://hdl.handle.net/11320/17692
Pełny rekord metadanych
Pole DCWartośćJęzyk
dc.contributor.authorChomik, Piotr-
dc.date.accessioned2024-12-05T08:26:15Z-
dc.date.available2024-12-05T08:26:15Z-
dc.date.issued2024-
dc.identifier.isbn978-83-7431-789-4-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11320/17692-
dc.description.sponsorshipWydanie publikacji zostało sfinansowane ze środków w ramach programu Ministra Edukacji i Nauki „Doskonała nauka II”, nr umowy: MONOG/SP/0151/2023/01pl
dc.language.isoplpl
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu w Białymstokupl
dc.subjectikony Matki Boskiejpl
dc.subjectżycie małżeńskiepl
dc.subjectkobiety świętepl
dc.subjectmiroforypl
dc.titleKobieta w ikonografii prawosławnejpl
dc.typeBookpl
dc.rights.holder© Copyright by Uniwersytet w Białymstoku, Białystok 2024pl
dc.description.Emailchop@uwb.edu.plpl
dc.description.AffiliationUniwersytet w Białymstoku, Wydział Historiipl
dc.description.referencesAugustyn św., O zgodności Ewangelistów, w: Pisma starochrześcijańskich pisarzy, t. L, red. E. Stanula, Warszawa 1988.pl
dc.description.referencesBazyli Wielki św., O Duchu Świętym, Warszawa 1999.pl
dc.description.referencesBazyli Wielki św., Wybór homilij i kazań, Kraków 1947.pl
dc.description.referencesDionizjusz z Furny, Hermeneia, czyli objaśnienie sztuki malarskiej, Kraków 2003.pl
dc.description.referencesDokumenty Soborów Powszechnych, t. I, układ i opracowanie ks. A. Baron, ks. H. Pietras SJ, Kraków 2007.pl
dc.description.referencesEncyklopedia Katolicka, t. XX, red. E. Gigilewicz et al., Lublin 2014.pl
dc.description.referencesEwargiusz Scholastyk, Historia Kościoła, Warszawa 1990.pl
dc.description.referencesFilon Aleksandryjski, Pisma, Warszawa 1986.pl
dc.description.referencesJan Damasceński św., III mowa obronna przeciw tym, którzy odrzucają święte obrazy 41, „Vox Patrum” 2009, 29, s. 637–651.pl
dc.description.referencesKruk M.P., Ikony XIV–XVI wieku w Muzeum Narodowym w Krakowie, t. I, Katalog, Kraków 2021.pl
dc.description.referencesMelodos R., Hymny wybrane, opracowanie i przekład K.M. Dźwigała, w: Pisma starochrześcijańskich pisarzy, t. LXXV, Warszawa 2020.pl
dc.description.referencesMikołaj Kabasilas św., Homilia na uroczystość Zwiastowania Najświętszej Maryi Pannie, w: Teksty o Matce Bożej. Prawosławie II, oprac. H. Paprocki, Niepokalanów 1991.pl
dc.description.referencesOpowieść o niewidzialnym grodzie Kitieżu. Z legend i podań dawnej Rusi, wyboru dokonał, tłumaczył z języka staroruskiego i rosyjskiego, wstępem i przypisami opatrzył R. Łużny, Warszawa 1988.pl
dc.description.referencesPalladius, Opowiadania dla Lausosa, Kraków 1996.pl
dc.description.referencesPateryk kijowsko-pieczerski, czyli opowieści o świętych ojcach w pieczarach kijowskich położonych, oprac. L. Nodzyńska, Wrocław 1993.pl
dc.description.referencesPokorzyna E., Słownik terminologiczny wyposażenia świątyń obrządku wschodniego z przydatkiem ikon maryjnych, Warszawa 2001.pl
dc.description.referencesPseudo Dionizy Areopagita, Pisma teologiczne, Kraków 2005.pl
dc.description.referencesRoman Melodos św., Hymny wybrane, opracowanie i przekład K.M. Dźwigała, w: Pisma starochrześcijańskich pisarzy, t. LXXV, Warszawa 2020.pl
dc.description.referencesSiedem niebios i ziemia. Antologia dawnej prozy bułgarskiej, wybór., przeł. T. Dąbek Wirgowa, Warszawa 1983.pl
dc.description.referencesSłownik geograficzny Królestwa Polskiego innych krajów słowiańskich, red. B. Chlebowski, W. Walewski, t. IX, Warszawa 1888.pl
dc.description.referencesSmykowska E., Ikona. Mały słownik, Warszawa 2002.pl
dc.description.referencesThe Aberdeen Bestiaty, https://www.abdn.ac.uk/bestiary/ (dostęp: 30.03.2021).pl
dc.description.referencesThe Grove Encyclopedia of Medieval Art and Architecture, red. C. Hourihane, t. I, Oxford 2012.pl
dc.description.referencesThe Homilies of James of Kokkinobaphos, https://www.qantaramed.org/public/show_document.php?do_id=1467&lang=en (dostęp 11.11.2023).pl
dc.description.referencesWłodzimierz (Tichonicki), Święto Ikony Włodzimierskiej Matki Bożej (Homilia), w: Teksty o Matce Bożej, Prawosławie II, red. H. Paprocki, Niepokalanów 1991.pl
dc.description.referencesZnosko A. ks., Kanony Kościoła prawosławnego w przekładzie polskim, t. I, Warszawa 1978.pl
dc.description.referencesZnosko A., ks., Kanony Kościoła prawosławnego, t. I, Hajnówka 2000.pl
dc.description.referencesŻywoty świętych. Księga druga. Październik, red. K. Leśniewski, Lublin 1997.pl
dc.description.referencesБиблиотека литературы Древней Руси, t. VI, red. Д.С. Лихачева, Л.А. Дмитриева, А.А. Алексеева, Н.В. Понырко, СанктПетербург 1999.pl
dc.description.referencesБоголюбская икона божией матери, http://www.pravenc.ru/text/149497.html (dostęp: 22.04.2020).pl
dc.description.referencesВасилий Блаженный, https://pravenc.ru/text/150789.html (dostęp: 16.01.2022).pl
dc.description.referencesДревнейшая редакция Сказания об иконе Владимирской Богоматери, w: Чудотворная икона Византии и Древней Руси, red. А.М. Лидов, Москва 1996, s. 476–509.pl
dc.description.referencesГригорий Палама св., Омилия XVIII, https://azbyka.ru/otechnik/Grigorij_Palama/homilia/18/ (dostęp: 1.03.2022).pl
dc.description.referencesЖитие святой великомученицы Екатерины, Roma 2010.pl
dc.description.referencesИз Степенной книги царского родословия, http://lib.pushkinskijdom.ru/Default.aspx?tabid=10114 (dostęp: 16.01.2022).pl
dc.description.referencesИконописный подлинник, издание С.Т. Большакова под редакцией А.И. Успенского, Москва 1998.pl
dc.description.referencesИконописный подлинник сводной редакции XVIII века, red. Г.Д. Филимонов, Москва 1874.pl
dc.description.referencesИоаким и Анна, https://www.pravenc.ru/text/Иоаким%20и%20Анна.html (dostęp: 11.11.2023).pl
dc.description.referencesКиккская Икона Божией Матери, http://www.pravenc.ru/text/1684600.html (dostęp: 17.04.2020).pl
dc.description.referencesМосковские соборы на еретиков XVI века в царствование Ивана Васильевича Грозного, Москва 1847.pl
dc.description.referencesНиколай Месарит, Декалог о реликвиях Страстей, хранящихся в церкви Богоматери Фаросской, [red. А.Ю. Никифорова], w: Реликвии в искусстве и культуре восточнохристианского мира, red. А.М. Лидов, Москва 2000, s. 127–131.pl
dc.description.referencesОписание Ростовского ставропигиального первоклассного СпасоЯковлевского Димитриева монастыря и приписного к нему Спасского, что на песках, СанктПетербу́рг 1849.pl
dc.description.referencesПамятники литературы Древней Руси, вып. 4. XIV – середина XV века, Москва 1981.pl
dc.description.referencesПамятники литературы Древней Руси, вып. 5, вторая половина XV века, Москва 1982.pl
dc.description.referencesПамятники литературы Древней Руси, вып. 6. конец XV – первая половина XVI века, Москва 1984.pl
dc.description.referencesПасхальный канон, творение Иоанна Дамаскина, Молитвослов, https://azbyka.ru/molitvoslov/pasxalnyjkanontvorenieioannadamaskina.html (dostęp: 3.11.2021).pl
dc.description.referencesПовесть о Петре и Февронии, Подготовка текста и исследование Р.П. Дмитриевой, Ленинград, 1979.pl
dc.description.referencesПолное собрание русских летописей, t. I, Лаврентьевская и Троицкая летописи, СанктПетербург 1846.pl
dc.description.referencesПолное собрание русских летописей, t. VII, Летопись по Воскресенскому списку, СанктПетербург 1856.pl
dc.description.referencesПолное собрание русских летописей, t. I, Москва 1997.pl
dc.description.referencesПолное собрание русских летописей, t. II, Москва 1998.pl
dc.description.referencesРоман Сладкопевец, прп., Пасхальный кондак, www.azbyka.ru/otechnik/Roman_Sladkopevets/pashalnajapesn (dostęp: 25.10.2021).pl
dc.description.referencesСв. Герман Константинопольский, Сказание о Церкви и рассмотрение таинств, https://azbyka.ru/otechnik/German_Konstantinopolskij/skaza‑ nie_o_tserkvi_i_rassmotrenie_tainstv/ (dostęp: 15.03.2022).pl
dc.description.referencesAdamiak E., Kobieta w Kościołach i wspólnotach chrześcijańskich. Próba syntezy teologicznej, „Poznańskie Studia Teologiczne” 2001, 11, s. 91–114.pl
dc.description.referencesAleksiejuk A., Rozważania o śmierci w ikonografii, http://www.ksiadzartur.pl/publikacje/2019/01/14/70rozwazaniaosmierciwikonografii/ (dostęp: 7.08.2023).pl
dc.description.referencesAnchimiuk J.J., Bóg i stworzenie w teologii prawosławnej, „Paedagogia Christiana” 2011, 2/28, s. 99–110.pl
dc.description.referencesAndrusiewicz A., Krwawa dekada. Polska interwencja w Rosji 1602–1612. Dyplomacja, samozwańcy, wojna, Warszawa 2013.pl
dc.description.referencesBaron A., Kobieta w świadectwach Kościoła starożytnego, w: Kobieta w Kościele. Materiały z sesji ekumenicznej zorganizowanej przez Międzywydziałowy Instytut Ekumenii i Dialogu Uniwersytetu Papieskiego im. Jana Pawła II w Krakowie oraz Oddział Krakowski Polskiej Rady Ekumenicznej, 18 listopada 2008 roku, red. Ł. Kamykowski, Z.J. Kijas, A.A. Napiórkowski, Kraków 2011, s. 9–53.pl
dc.description.referencesBasiński P., Lew kontra święty. Historia pewnej wrogości, Warszawa 2016.pl
dc.description.referencesBasiński P., Lew Tołstoj. Ucieczka z raju, Warszawa 2015.pl
dc.description.referencesBator Z., Od Theotokos do Niepokalanej: wizerunki z polskich sanktuariów maryjnych, „Salvatoris Mater” 2003, 5/1, s. 252–275.pl
dc.description.referencesBelting H., Obraz i kult. Historia obrazu przed epoką sztuki, Gdańsk 2010.pl
dc.description.referencesBenedyktowicz J., Opus musivum. Program ideowy mozaiek raweńskich w VI w. na przykładzie San Vitale, San Apolinare Nuovo i San Apolinare in Classe, „Konteksty” 2005, 4(271), s. 41–61.pl
dc.description.referencesBielawski M., Blask ikon, Kraków 2005.pl
dc.description.referencesBierdiajew N., Filozofia wolności, Białystok 1995.pl
dc.description.referencesBiskupski R., Ikony ze zbiorów Muzeum Historycznego w Sanoku, Warszawa 1991.pl
dc.description.referencesBiskupski R., Warsztat malarstwa ikonowego drugiej ćwierci XV wieku, „Materiały Muzeum Budownictwa Ludowego w Sanoku” 1971, 14, s. 35–53.pl
dc.description.referencesBrzozowska Z.A., Chadidża i jej czarnookie siostry. Obraz kobiet bliskowschodnich z epoki narodzin islamu w średniowiecznej literaturze kręgu bizantyńsko-słowiańskiego, Łódź 2021.pl
dc.description.referencesBrzozowska Z.A., Sofia upersonifikowana Mądrość Boża. Dzieje wyobrażeń w kręgu kultury bizantyjsko-słowiańskiej, Łódź 2015.pl
dc.description.referencesBułgakow S., Drabina Jakubowa, rzecz o aniołach, Warszawa 2005.pl
dc.description.referencesBułgakow S., Ikona i kult ikony. Zarys dogmatyczny, Bydgoszcz 2002.pl
dc.description.referencesBułgakow S., Światło wieczności, Kęty 2010.pl
dc.description.referencesByzantium: Faith and Power (1261–1557), red. H.C. Evans, New York 2004.pl
dc.description.referencesCharkiewicz J., Ikony Matki Bożej typu „Hodegetria” w prawosławiu i ich obecność w polskich cerkwiach, „Rocznik Teologiczny” 2016, 2, s. 153–171.pl
dc.description.referencesCharkiewicz J., Kult świętych w prawosławiu, „Elpis” 2010, 12, s. 109–159.pl
dc.description.referencesCharkiewicz J., Święte niewiasty. Mały leksykon hagiograficzny, Hajnówka 2001.pl
dc.description.referencesCharkiewicz J., Tobą raduje się całe stworzenie. Ikony Bogurodzicy w prawosławiu, Warszawa 2014.pl
dc.description.referencesCharkiewicz J., Wybrane aspekty kultu Matki Bożej w prawosławiu, „Elpis” 2014, 16, s. 23–31.pl
dc.description.referencesCholewińska J., Antyczne archetypy bogiń niezależnych jako wzorce kobiet przedsiębiorczych w biznesie, „Przedsiębiorstwo we Współczesnej Gospodarce – teoria i praktyka” 2014, 4, s. 43–57.pl
dc.description.referencesChwastyk-Kowalczyk J., Sokołowska U., Ośrodek Badań Historii Kobiet w Białymstoku jako centrum badań nad dziejami kobiet, „Rocznik Historii Prasy Polskiej” 2020, 3, s. 191–196.pl
dc.description.referencesDąbrowska M., Łacinniczki nad Bosforem: małżeństwa bizantyńsko-łacińskie w cesarskiej rodzinie Paleologów (XIII–XV w.), Łódź 1996.pl
dc.description.referencesDąb-Kalinowska B., Ikony i obrazy, Warszawa 2000.pl
dc.description.referencesDąb-Kalinowska B., Między Bizancjum a Zachodem. Ikony rosyjskie XVII–XIX wieku, Warszawa 1990.pl
dc.description.referencesDegórski B., Święty Roman Melodos, Kontakion na święto „Spotkania Pana” – „Ofiarowania Jezusa w świątyni jerozolimskiej (Contacium in Hypapante Domini, CPG 7570; hymn 14), „Vox Patrum” 2018, 38(70), s. 639–657.pl
dc.description.referencesDimitrova E., The Church of St. George at Kurbinovo, w: Seven mediaeval churches in the republic of Macedonia, Skopje 2014, s. 46–62.pl
dc.description.referencesDobrzeniecki T., Święta Anna z Faras w Muzeum Narodowym w Warszawie. Symbolika gestu milczenia, „Rocznik Muzeum Narodowego w Warszawie” 1988, 22, s. 95–196.pl
dc.description.referencesEvdokimov P., Duch Święty i Matka Boża, w: Teksty o Matce Bożej. Prawosławie II, red. H. Paprocki, Niepokalanów 1991, s. 113–128.pl
dc.description.referencesEvdokimov P., Duch Święty w tradycji prawosławnej, Poznań 2012.pl
dc.description.referencesEvdokimov P., Kobieta i zbawienie świata, Poznań 1991.pl
dc.description.referencesEvdokimow P., Kult „Theotokos” – Matki Boga, w: Teksty o Matce Bożej. Prawosławie, cz. II, wybór, wstęp i oprac. ks. H. Paprocki, Niepokalanów 1991, s. 149–154.pl
dc.description.referencesEvdokimov P., Sakrament miłości. Tajemnica małżeństwa w świetle tradycji prawosławnej, Białystok 2007.pl
dc.description.referencesEvdokimov P., Sztuka ikony. Teologia piękna, Warszawa 1999.pl
dc.description.referencesEvdokimov P., Theotokos – Archetyp kobiecości, w: Teksty o Matce Bożej. Prawosławie I, red. H. Paprocki, Niepokalanów 1991, s. 161–173.pl
dc.description.referencesFassler M., The First Marian Feast in Constantinople and Jerusalem: Chant texts, Reading and Homiletic Literature, w: The Study of Medieval Chant. Paths and Bridges, East and West, red. P. Jeffery, Woodbridge 2000, s. 25–87.pl
dc.description.referencesFilarska B., Początki sztuki chrześcijańskiej, Lublin 1986.pl
dc.description.referencesFilipowicz-Osieczkowska C., Ze studiów nad szkołą polską malarstwa bizantyńskiego, Kraków 1936.pl
dc.description.referencesFlorenski P., Filar i podpora prawdy. Próba teodycei prawosławnej w dwunastu listach, Warszawa 2009.pl
dc.description.referencesFlorenski P., Ikonostas i inne szkice, Białystok 1997.pl
dc.description.referencesFłorowskij J., Matka Boża – Zawsze Dziewica, w: Teksty o Matce Bożej. Prawosławie I, red. H. Paprocki, Niepokalanów 1991, s. 174–188.pl
dc.description.referencesForest J., Modlitwa z ikonami, Bydgoszcz 1999.pl
dc.description.referencesForstner D., Świat symboliki chrześcijańskiej. Leksykon, Warszawa 2001.pl
dc.description.referencesGapska D., Św. Paraskiewa-Petka z Epiwatu – kilka uwag o serbizacji kultu, „Latopisy Akademii Supraskiej” 2019, 10, s. 145–155.pl
dc.description.referencesGlaeser Z., Mikołaja Bierdiajewa interpretacja genezy zła w świecie, w: Haurietis de fontibus: społecznoetyczne kwestie wczoraj i dziś: księga pamiątkowa dedykowana ks. doktorowi Piotrowi Kosmolowi, wykładowcy Wydziału Teologicznego Uniwersytetu Opolskiego, z okazji 40lecia pracy dydaktycznej, red. P. Morciniec, Opole 2005, s. 107–117.pl
dc.description.referencesIkona. Symbol i wyobrażenie, red. E. Bogusz, Warszawa 1984.pl
dc.description.referencesIwaszkiewicz-Wronikowska B., Najstarsza ikonografia maryjna – Madonna z Dzieciątkiem w rzymskim malarstwie katakumbowym, w: Maryja w tajemnicy Chrystusa, red. S.C. Napiórkowski, S. Longosz, Niepokalanów 1997, s. 134–164.pl
dc.description.referencesJanocha M., Ruskie i rosyjskie ikony Hodegetrii, „Salvatoris Mater” 2008, 10/1, s. 153–172.pl
dc.description.referencesJarema W., O pracowniach Galicji w XIV–XVI wieku, w: Sztuka diecezji przemyskiej. Materiały międzynarodowej konferencji naukowej 25–26 marca 1995 roku, red. J. Giemza, A. Stepan, Łańcut 1999.pl
dc.description.referencesJaskulska-Tomala K., Obraz kobiety w myśli Simone de Beauvoir i Paula Evdokimova, „Wrocławski Przegląd Teologiczny” 2014, 22/1, s. 205–224.pl
dc.description.referencesJastrzębowska E., Archetyp ewangelii Pseudo-Mateusza. Jego powstanie na przełomie IV i V stulecia w świetle ikonografii starochrześcijańskiej, „Studia Źródłoznawcze” 1981, 30, s. 151–157.pl
dc.description.referencesJaworska-Witkowska M., Nienasycenie i „niewygasła żywotność” archetypu Wielkiej Matki. Misterium „rodzącego łona” jako symbol uniwersalizmu tworzenia, „Rocznik Naukowy KPSW w Bydgoszczy. Transdyscyplinarne Studia o Kulturze (i) Edukacji” 2012–2013, 7–8, s. 91–106.pl
dc.description.referencesJazykowa J., Świat ikony, Kraków 2009.pl
dc.description.referencesJevtic I., Narrative Mode in Late Byzantine Painting: Questions it Raises about Sacred Images, „Актуальные проблемы теории и истории искусства” 2013, 3, s. 195–200.pl
dc.description.referencesJoseph Wilpert 1857–1944. Archeolog chrześcijański. Życie i dzieło, red. J. Kopiec, J. Rostropowicz, Opole 2007.pl
dc.description.referencesJung C.G., Archetypy i nieświadomość zbiorowa, Warszawa 2016.pl
dc.description.referencesJung C.G., Psychologia a religia Zachodu i Wschodu, Warszawa 2009.pl
dc.description.referencesKalinowska J., Pierwotny program ikonograficzny mozaik w San Apollinare Nuovo w Rawennie, „Sprawozdania z Posiedzeń Komisji Naukowych P.A.N.” 1980, 24, 1.pl
dc.description.referencesKelly J.N.D., Początki doktryny chrześcijańskiej, Warszawa 1988.pl
dc.description.referencesKiejkowski P., Paula Evdokimova teologiczne intuicje wokół tematu pochodzenia Ducha Świętego, „Studia Gnesiensia” 2015, 29, s. 261–275.pl
dc.description.referencesKlinger J., Zarys prawosławnej mariologii, w: Teksty o Matce Bożej. Prawosławie I, red. H. Paprocki, Niepokalanów 1991, s. 124–160.pl
dc.description.referencesKłosińska J., Ikony (Muzeum Narodowe w Krakowie. Katalogi zbiorów, 1.1), Kraków 1973.pl
dc.description.referencesKobrzeniecka-Sikorska G., Cudowne ikony maryjne w Rosji i ośrodki ich kultu, w: Ikony. Przedstawienia maryjne z kolekcji Muzeum Narodowego w Warszawie (Katalog zbiorów), red. A. Sulikowska, Warszawa 2004, s. 14–23.pl
dc.description.referencesKobrzeniecka-Sikorska G., Kult i ikonografia świętej Katarzyny Aleksandryjskiej w Kościele wschodniochrześcijańskim, w: Święta Katarzyna Aleksandryjska w wierze, pobożności, teologii i sztuce – dawniej i dziś, red. J. Jezierski, K. Parzych Blakiewicz, P. Rabczyński, Olsztyn 2016, s. 139–152.pl
dc.description.referencesKochaniewicz B., Antyteza EwaMaryja w Adversus haereses św. Ireneusza z Lyonu. Perspektywa apologetyczna, „Poznańskie Studia Teologiczne” 2009, 23, s. 89–102.pl
dc.description.referencesKosiński R., Kilka uwag o specyfice badań nad historią kobiet w późnej starożytności i Bizancjum, „Czasopismo Naukowe Instytutu Studiów Kobiecych” 2020, 2, s. 9–25.pl
dc.description.referencesKouymjian D., The Melitene Group of Armenian Miniature Painting in the Eleventh Century, w: Armenian Kesaria&Kayseri and Cappadocia, Historic Armenian Cities and Provinces, red. R. Hovannisian, Costa Mesa 2013, s. 79–115.pl
dc.description.referencesKozłowski M., Węgier na tronie w Konstantynopolu, www.histmag.org/Wegier-na-tronie-w-Konstantynopolu-6847?id=6847 (dostęp: 30.06.2020).pl
dc.description.referencesKrasicki J., Eschaton i zło: Mikołaj Bierdiajew, „Studia Philosophica Wratislaviensia” 2008, 3, s. 69–88.pl
dc.description.referencesKroczak J., Pawła Florenskiego filozofia wszechjedności, Warszawa 2015.pl
dc.description.referencesKrug G., Myśli o ikonie, Białystok 1991.pl
dc.description.referencesKruk M.P., Gregory Tsamblak and the Cult of Saint Parasceva, w: Byzantium, new Peoples, New Powers: The Byzantino-Slav Contact Zone, from the Ninth to the Fifteenth Century. Dedicated to the Memory of Anna Rożycka Bryzek), red. M. Kaimakamova, M. Salamon, M. Smorąg-Różycka, Kraków 2007, s. 331–348.pl
dc.description.referencesKruk M.P., Motifs of the Rotunda in Scenes of the Deposition of Saints into the Tomb on Ruthenian Icons, „Series Byzantina” 2005, 3, s. 63–87.pl
dc.description.referencesKruk M.P., Święta Katarzyna Aleksandryjska i inni święci wschodni w kulcie i sztuce europejskiej u schyłku średniowiecza i na progu czasów nowożytnych, w: DerMeister und Katharina. Mistrz i Katarzyna. Hans von Kulmbach und seine Werkefur Krakau. Hans von Kulmbach i jego dzieła dla Krakowa, red. M.P. Kruk, A. Hola, M. Walczak, Kraków 2018, s. 167–192.pl
dc.description.referencesKruk M.P., Wywiórska N., Ikony z dawnej cerkwi pw. św. Demetriusza Męczennika w Czarnej koło Uścia Gorlickiego, „Folia Historiae Atrium. Seria Nowa, Komisja Historii Sztuki” 2021, 19, s. 5–30.pl
dc.description.referencesKuczyńska M., Obraz św. Paraskiewy-Petki Tymowskiej w hymnografii słowiańskiej (na materiale polskich odpisów służb ku jej czci), w: Materiały Międzynarodowej Konferencji Naukowej „Stosunki kulturowoliterackie polsko-wschodniosłowiańskie”, red. K. Prus, Rzeszów 1994, s. 141–144.pl
dc.description.referencesKuklo C., Badania nad historią kobiet w Polsce w XVI–XVIII wieku w latach 2011–2020. Niezmienna atrakcyjność, ale czy nowe pytania?, „Acta Universitatis Lodziensis. Folia Historica” 2020, 107, s. 13–57.pl
dc.description.referencesKupczak J., OP, Teologiczna semantyka płci, Kraków 2013.pl
dc.description.referencesKuźma A., Św. Ireneusz z Lyonu i jego argumentacja przeciw gnostykom, „Elpis” 2015, 17, s. 145–151.pl
dc.description.referencesLeonkiewicz Ł., Postrenesans rosyjski. Kierunki i perspektywy rozwoju współczesnej filozofii rosyjskiej na przykładzie koncepcji W. Bibichina i S. Chorużyja, Warszawa 2019.pl
dc.description.referencesLeszka M.B., Leszka M.J., Bazylisa. Świat bizantyńskich cesarzowych IV–XV wiek, Łódź 2017.pl
dc.description.referencesLeśniewski K., W poszukiwaniu nowych dróg ku jedności chrześcijan, „Roczniki Teologii Ekumenicznej” 2010, 2(57), s. 35–56.pl
dc.description.referencesLichaczow D.S., Poetyka literatury staroruskiej, Warszawa 1981.pl
dc.description.referencesŁatyszonek O., Polityczne aspekty przedstawienia średniowiecznych dziejów ziem białoruskich w historiografii Wielkiego Księstwa Litewskiego XV–XVI w., „Białoruskie Zeszyty Historyczne” 2006, 25, s. 5–44.pl
dc.description.referencesŁawreszuk M., Sakrament małżeństwa. Liturgiczna symbolika i znaczenie sakramentu małżeństwa w Kościele prawosławnym, Białystok 2014.pl
dc.description.referencesŁukaszuk T.D., Obraz święty – ikona w życiu, wierze i teologii Kościoła, Częstochowa 1993.pl
dc.description.referencesMatysiak B.W., Klasztor Świętej Katarzyny na Synaju jako sanktuarium i centrum kultury, w: Święta Katarzyna Aleksandryjska w wierze, pobożności, teologii i sztuce – dawniej i dziś, red. J. Jezierski, K. Parzych-Blakiewicz, P. Rabczyński, Olsztyn 2016, s. 55–66pl
dc.description.referencesMazurkiewicz R., Eschatologia Rusi Kijowskiej, w: Dzieło chrystianizacji Rusi Kijowskiej, red. R. Łużny, Lublin 1988, s. 51–93.pl
dc.description.referencesMazurkiewicz R., Deesis. Idea wstawiennictwa Bogurodzicy i św. Jana Chrzciciela w kulturze średniowiecznej, Kraków 1994, wyd. II, Kraków 2002.pl
dc.description.referencesMazzucco C., Kobieta a chrześcijaństwo w pierwszych trzech wiekach, „Salvatoris Matter” 2009, 11/2, s. 11–40.pl
dc.description.referencesMetzger B.M., The Early Versions of the New Testament, Oxford 1977.pl
dc.description.referencesMetzger B.M., Ehrman B.D., The text of the New Testament: its transmission, corruption, and restoration, New York–Oxford 2005.pl
dc.description.referencesMeyendorff J., Małżeństwo w prawosławiu. Liturgia, teologia, życie, Lublin 1995.pl
dc.description.referencesMeyendorff J., Święty Grzegorz Palamas i duchowość prawosławna, Lublin 2005.pl
dc.description.referencesMeyendorff J., Teologia bizantyjska, Warszawa 1984.pl
dc.description.referencesMichałowski K. Faras. Malowidła ścienne w zbiorach Muzeum Narodowego w Warszawie, inskrypcje opracował S. Jakobielski, Warszawa 1974.pl
dc.description.referencesMikołajczak A.W., Dymczyk R., Athos. Wzrok Świętej Góry, Poznań 2022.pl
dc.description.referencesMojżyn N., Reformy cerkiewne w Rosji w połowie XVII wieku w świetle procesów artystycznych i kulturowych, „Studia Teologiczne” 2009, 27, s. 339–351.pl
dc.description.referencesMojżyn N., Wschód czy Zachód, stare czy nowe: dylematy rosyjskiej kultury religijnej w drugiej połowie XVII stulecia, „Studia Theologica Varsaviensia” 2010, 48, s. 147–162.pl
dc.description.referencesMole W., Sztuka Słowian południowych, Wrocław 1962.pl
dc.description.referencesMrozek A., Chrześcijaństwo syryjskie w starożytności w kontekście powstawania Gemary babilońskiej, „Estetyka i Krytyka”, 2012, 3(27), s. 125–141.pl
dc.description.referencesNagel Z., Otchłań w ikonie. Analiza typu ikonograficznego Zstąpienie do piekieł, „Łódzkie Studia Teologiczne” 2019, 4, s. 185–198.pl
dc.description.referencesNaumow A., Domus divisa, Kraków 2002.pl
dc.description.referencesNaumow A., Wiara i historia. Z dziejów literatury cerkiewnosłowiańskiej na ziemiach polsko-litewskich, Kraków 1996.pl
dc.description.referencesNeumann E., Archetyp Wielkiej Matki. Wstęp kobiecości do fenomenologii, Warszawa 2008.pl
dc.description.referencesNikitin W., Ikona Matki Bożej Włodzimierskiej, w: Kult Maryjny w Kościele rzymskokatolickim w Polsce i Rosyjskim Kościele prawosławnym, Warszawa 1989, s. 101–112.pl
dc.description.referencesObolenski S., Sofiologia i mariologia Pawła Florenskiego, „Kronos” 2019, 3, s. 116–138.pl
dc.description.referencesOśrodek Badań Historii Kobiet, http://www.isk.bialystok.pl/obhk/index.html (dostęp: 16.06.2022).pl
dc.description.referencesPaczkowski M.C., Kult świętej Katarzyny Aleksandryjskiej na Synaju, w: Święta Katarzyna Aleksandryjska w wierze, pobożności, teologii i sztuce – dawniej i dziś, red. J. Jezierski, K. Parzych-Blakiewicz, P. Rabczyński, Olsztyn 2016, s. 67–84.pl
dc.description.referencesPajor K., Psychologia archetypów Junga, Warszawa 2004.pl
dc.description.referencesPaprocki H., Diakonisy (historia i współczesność), „Elpis” 2002, 4, s. 261–272.pl
dc.description.referencesPaprocki H., Eklezjalna typologia ikon maryjnych, w: Ikona maryjna w życiu Kościoła – Sympozjum Polskiego Towarzystwa Mariologicznego i Spotkanie Kustoszów Sanktuariów Polskich, Częstochowa 10–12 września 2014, red. D. Klauza, K. Stawecka, Częstochowa 2015, s. 27–32.pl
dc.description.referencesPaprocki H., Kilka uwag o roli kultu Bogurodzicy w Kościele prawosławnym, w: Teksty o Matce Bożej. Prawosławie I, red. H. Paprocki, Niepokalanów 1991, s. 8–15.pl
dc.description.referencesPaprocki H., Sakrament małżeństwa w Kościele prawosławnym, http://www.liturgia.cerkiew.pl/texty.php?id=112&id_n=81 (dostęp: 20.01.2021).pl
dc.description.referencesPartyka J.S., Najstarsze wizerunki Matki Bożej z rzymskich katakumb, „Salvatoris Mater” 2000, 2/1, s. 272–291.pl
dc.description.referencesPawłow A., Perrie M., Iwan Groźny. Car i tyran, Warszawa 2008.pl
dc.description.referencesPełczyński G., Lew Tołstoj jako myśliciel religijny, „Our Europe. Ethnopgraphy – Ethnology – Anthropology of Culture” 2016, 5, s. 23–30.pl
dc.description.referencesPietrow P., Reguły św. Bazylego Wielkiego, „Elpis” 2014, 16, s. 119–126.pl
dc.description.referencesPłóciennik M., Nadzieja Sensu/Sens Nadziei jako metanoia (z) pesymizmu. Introdukcja i zachęta do filozofii „bezbożnego poszukiwacza Boga” – Lwa N. Tołstoja, „FiloSofija” 2015, 31, s. 75–93.pl
dc.description.referencesPodhorecki L., Kulikowe Pole 1380, Warszawa 1986.pl
dc.description.referencesProkopiuk J., Martin Buber i C.G. Jung w sporze, „Przegląd Filozoficzny – Nowa Seria” 2015, 4(96), s. 383–392.pl
dc.description.referencesQuenot M., Ikona. Okno ku wieczności, Białystok 1997.pl
dc.description.referencesQuenot M., Zmartwychwstanie i Ikona, Białystok 2001.pl
dc.description.referencesRabinowicz M., Życie codzienne w ruskim i rosyjskim mieście feudalnym, Warszawa 1985.pl
dc.description.referencesRadojčić S., Staro Srpsko Slikarstvo, Beograd, 2010.pl
dc.description.referencesRomaniuk R., Dramat religijny Tołstoja, Warszawa 2004.pl
dc.description.referencesRunciman S., Teokracja bizantyjska, Warszawa 1982.pl
dc.description.referencesSchmemann A., Droga prawosławia w historii, Białystok 2001.pl
dc.description.referencesSiodłowska M., Królikowski P., Zmartwychwstanie w ikonografii. W kierunku interpretacji teologiczno-fundamentalnej, „Resovia Sacra” 2014, 21, s. 361–385.pl
dc.description.referencesSiudy T., Panagion i Panagia. Więź Maryi z Duchem Świętym według Pawła Evdokimova, w: Duch Święty a Maryja. Materiały z Sympozjum zorganizowanego przez Katedrę Mariologii KUL oraz Oddział PTT w Częstochowie (Częstochowa, 22–23 maja 1998 roku), red. S.C. Napiórkowski, T. Siudy, K. Kowalik, Częstochowa 1999.pl
dc.description.referencesSmereka W., Najstarsza legenda o Matce Bożej, „Ruch Biblijny i Liturgiczny” 1963, 5–6, s. 262–272.pl
dc.description.referencesSołouchin W., Spotkania z ikonami, Kraków 1975.pl
dc.description.referencesSosna G., ks., Święte miejsca i cudowne ikony, Białystok 2001.pl
dc.description.referencesŠpidlík T., Rupnik M.I., Mowa obrazów, Warszawa 2001.pl
dc.description.referencesSprutta J., Ikona maryjna typu Eleusa, „Salvatoris Mater” 2008, 10/1, s. 105–124.pl
dc.description.referencesSprutta J., Ikona Matki Bożej Oranty, „Salvatoris Mater” 2008, 10/1, s. 173–183.pl
dc.description.referencesSprutta J., Symbolika dłoni w ikonie. Studium teologiczno-ikonograficzne, „Poznańskie Studia Teologiczne” 2004, 17, s. 181–208.pl
dc.description.referencesStachowski R., Psychoteologia Carla Gustawa Junga, „Poznańskie Studia Teologiczne” 2003, 15, s. 211–234.pl
dc.description.referencesStarowieyski M., Dzieje Pawła i Tekli, „Ruch Biblijny i Liturgiczny” 1991, 44(4–6), s. 118–126.pl
dc.description.referencesStępniak-Minczewa W., Postać świętej Katarzyny Aleksandryjskiej u Słowian Południowych i Zachodnich, w: Studia z filologii słowiańskiej ofiarowane profesor Teresie Zofii Orłoś, red. H. Wróbel, Kraków 2000, s. 243–249.pl
dc.description.referencesStradomski J., Literacka, polityczna i cerkiewna działalność prawosławnego metropolity kijowskiego Grzegorza Cambłaka w świetle współczesnych mu źródeł, „Studia Relgiologica” 2008, 41, s. 167–182.pl
dc.description.referencesStradomski J., Prawosławna tradycja piśmiennicza jako składnik kultury literackiej Korony Polskiej i Wielkiego Księstwa Litewskiego (w kontekście systemu literatury cerkiewnosłowiańskiej), w: Rękopisy i teksty. Studia nad cerkiewnosłowiańską kulturą literacką Wielkiego Księstwa Litewskiego i Korony Polskiej do końca XVI wieku, „Krakowsko-Wileńskie Studia Slawistyczne” 2014, 10, s. 19–60.pl
dc.description.referencesStradomski J., Święta Paraskiewa (Petka) w literaturze, kulturze i duchowości Słowian południowych i wschodnich, w: Święci w kulturze i duchowości dawnej i współczesnej Europy, red. W. Stępniak-Minczewa, Z.J. Kijas, Kraków 1999, s. 83–94.pl
dc.description.referencesStradomski J., Twórczość hagiograficzna metropolity kijowskiego Grzegorza Cambłaka w kontekście południowosłowiańskiej literatury XIV–XV wieku, w: Chrześcijańskie dziedzictwo duchowe narodów słowiańskich. Wokół kultur śródziemnomorskich, II: Historia, język, kultura, red. Z. Abramowicz, J. Ławski, Białystok 2010, s. 105–115.pl
dc.description.referencesSulikowska-Gąska A., Ikona św. Paraskiewy Tyrnowskiej ze scenami z żywota z kolekcji Muzeum Narodowego w Warszawie, w: Szczelina światła. Ruskie malarstwo ikonowe, red. A. Gronek, Kraków 2009, s. 99–124.pl
dc.description.referencesSulikowska-Gąska A., Kult świętej Paraskiewy na Rusi, „Ikonotheka” 2008, 21, s. 165–181.pl
dc.description.referencesSulikowska-Gąska A., Spory o ikony na Rusi w XV i XVI w., Warszawa 2007.pl
dc.description.referencesSzyjewski A., Religia Słowian, Kraków 2003.pl
dc.description.referencesSzymusiak J.M., Grzegorz z Teolog – u źródeł chrześcijańskiej myśli IV wieku, Poznań 1965.pl
dc.description.referencesTatar T., Problem zła i piekła w religijnej filozofii Mikołaja Bierdiajewa, „Humaniora. Czasopismo Internetowe” 2017, 2(18), s. 29–46.pl
dc.description.referencesTodić B., Srpsko slikarstvo u doba kralja Milutina, Beograd 1998.pl
dc.description.referencesTofiluk J., Hezychazm i jego wpływ na rozwój duchowości, „Elpis” 2002, 6(19), 87–106.pl
dc.description.referencesTofiluk J., Sofiologiczne przesłanki poglądów teologicznych o. Sergiusza Bułgakowa, „Elpis” 2004, 6, s. 315–334.pl
dc.description.referencesTrubeckoj E., Kolorowa kontemplacja. Trzy szkice o ikonie ruskiej, Białystok 1998.pl
dc.description.referencesTsigkos W.A., Kształtowanie się terminu Theotokos w okresie Soborów Powszechnych i jego znaczenie chrystologiczno-teologiczne, „Elpis” 2001, 3/5, s. 9–32.pl
dc.description.referencesTurczyński A., Mały ikonostas Bogarodzicy Wszystkich Strapionych Radość, Poznań 2012.pl
dc.description.referencesTwardowska K., Cesarzowe bizantyjskie 2 poł. V w. Kobiety a władza, Kraków 2006.pl
dc.description.referencesUspienski B.A., Kult św. Mikołaja na Rusi, Lublin 1985.pl
dc.description.referencesUspienski L., Teologia ikony, Poznań 1993, wyd. 2, Warszawa 2009.pl
dc.description.referencesWalter Ch., Further notes of the Deesis, „Revue des Etudes Byzantines” 1970, 28, s. 161–187.pl
dc.description.referencesWalter Ch., The Portrait of Saint Parasceve, „Byzantinoslavica”, 1995, 56, [Studia byzantina ac slavica Vladimiro Vavřinek ad annum sexagesimum quintum dedicata], s. 753–757.pl
dc.description.referencesWalter Ch., The Portrait of Saint Paraskeve, London 2000.pl
dc.description.referencesWalter Ch., Two Notes on the Deësis, „Revue des Etudes Byzantines” 1968, 26, s. 311–336.pl
dc.description.referencesWeiss D., Art and Crusade in the Age of Sainte Louis, Cambridge 1998.pl
dc.description.referencesWinnicka K., Muzeum Historyczne w Sanoku. Zbiory Sztuki Cerkiewnej – nowa ekspozycja, nabytki, wydawnictwa, w: Sztuka cerkiewna Rzeczypospolitej i krajów sąsiednich. Materiały Dyskusyjne, red. D.M. Macios, M.A. Piecyk, M. Tsymbalista, Ostrava–Warszawa 2020, s. 165–180.pl
dc.description.referencesWipszycka E., Kościół w świecie późnego antyku, Warszawa 1994.pl
dc.description.referencesWitos B., Freski o tematyce maryjnej z katakumb św. Pryscylli jako zapis wczesnochrześcijańskiej pobożności, „Polonia Sacra” 2014, 4(37), s. 81–99.pl
dc.description.referencesWójcicka U., Echa prawosławnego kultu maryjnego w literaturze staroruskiej, w: Dzieło chrystianizacji Rusi Kijowskiej, red. R. Łużny, Lublin 1998, s. 95–115.pl
dc.description.referencesZaleski W., Święci na każdy dzień, Warszawa 1997.pl
dc.description.referencesZalewska E., Święta Tekla – ikonografia i miejsce świętej w historii Kościoła, „Latopisy Akademii Supraskiej” 2020, 11, s. 223–238.pl
dc.description.referencesZarras N., Inscriptions from the Church of St. George at Staro Nagoricino, „Δελτίον Χριστιανικής Αρχαιολογικής Εταιρείας” 2010, 31, s. 115–124.pl
dc.description.referencesZarras N., The Iconographical Cycle of the Eothina Gospel Pericopes in Churches from the Reign of King Milutin, „Zograf” 2006, 31, s. 95–112.pl
dc.description.referencesZarras N., The Passion Cycle in Staro Nagoričino, „Jahrbuch der Österreichischen Bizantynistik” 2010, 60, s. 181–213.pl
dc.description.referencesАбраменко Н.М., Святые князья Борис и Глеб как заступники русского войска в произведениях XVI‒XVII веков, w: Актуальные проблемы теории и истории искусства: сб. науч. статей, вып. 3, red. С.В. Мальцева, Е.Ю. Станюкович Денисова, СанктПетербург 2013.pl
dc.description.referencesАверки (Таушев), Четвероевангелие. Апостол. Руководство к изучению Священного Писания Нового Завета, Москва 2010.pl
dc.description.referencesАверьянов К.А., Когда произошла Куликовская битва?, „Труды Института российской истории” 2004, 4, s. 20–39.pl
dc.description.referencesАзбелев С.Н., География сражения на Куликовом поле, „Древняя Русь. Вопросы медиевистики” 2013, 4(54), s. 12–20.pl
dc.description.referencesАзбелев С.Н., К вопросу о месте и дате Куликовской битвы (историографические заметки), „Древняя Русь. Вопросы медиевистики” 2014, 3, s. 145–151.pl
dc.description.referencesАзбелев С.Н., Место сражения на Куликовом поле по летописным данным, „Древняя Русь. Вопросы медиевистики” 2016, 3(65), s. 17–29.pl
dc.description.referencesАзбелев С.Н., Численность и состав войск на Куликовом поле, „Древняя Русь. Вопросы медиевистики” 2015 4(62), s. 23–29.pl
dc.description.referencesАмелькин А.О., Селезнев Ю.В., Куликовская битва в свидетельствах современников и памяти потомков, Москва 2019.pl
dc.description.referencesБеляев Л.А., Чудотворная икона в сакральной топографии средневекового города: первый престол иконы Владимирской Богоматери в Москве, w: Чудотворная икона Византии и Древней Руси, red. А.М. Лидов, Москва 1996, s. 303–320.pl
dc.description.referencesБоголепов Д.П., Руководство к толковому чтению Четвероевангелия и книги Деяний Апостольских, Москва 1910.pl
dc.description.referencesБрюсова В.Г., О датировке древнейших фресок Софийского собора в Новгороде (XI – начала XII вв.), „Советская археология” 1968, 1, s. 103–104.pl
dc.description.referencesБрюсова В.Г., О технике стенописи Софии Новгородской, „Советская археология” 1974, 1, s. 191–203.pl
dc.description.referencesБрюсова В.Г., Фреска Вседержителя новгородской Софии и легенда о Спасовом образе, „Труды Отдела древнерусской литературы” 1966, 22, s. 57–64.pl
dc.description.referencesБусеваДавыдова И.Л., Богоматерь Седмиезерная, w: Чудотворная икона Византии и Древней Руси, red. А.М. Лидов, Москва 1996, s. 363–384.pl
dc.description.referencesВигоднік А., Карпюк Л., Ікони «Святої Параскеви П’ятниці» з колекції Музею волинської ікони, w: Минуле і сучасне Волині та Полісся. Народна культура і музеї. Науковий збірник. Випуск 44. Матеріали Четвертої Всеукраїнської науковоетнографічної конференції, присвяченої 80-річчю від дня народження Олекси Ошуркевича, 16–17 квітня 2013 року, м. Луцьк, упоряд. Є.І. Ковальчук, Л.А. МірошниченкоГусак, Луцьк 2013, s. 222–226.pl
dc.description.referencesВиденеева А.Е., К истории посвящений храмов Ростовского СпасоЯковлевского Димитриева монастыря, „Сообщения Ростовского Музея” 1991, 1, s. 74–119.pl
dc.description.referencesВладимирский В., Богоматерь, Предтеча, Евангелисты, апостолы и прочие святые в церковной живописи, w: О церковной живописи, СанктПетербург 1998, s. 195–225.pl
dc.description.referencesВоронин Н.Н., Из истории руссковизантийской церковной борьбы ХII в., „Византийский временник” 1965, t. XXVI, s. 190–218.pl
dc.description.referencesГаричева Е.А., Иконы и жития святых супругов, w: Икона в Русской словесности и культуре. Сборник статей, Москва 2012, s. 263–269.pl
dc.description.referencesГладкова О.В., О славянорусской агиографии. Очерки, Москва 2008.pl
dc.description.referencesГладкова О.В., Об особенностях списка «Повести от жития Петра и Февронии Муромских» ЕрмолаяЕразма, „Русская речь” 2017, 3, s. 73–77.pl
dc.description.referencesГладкова О.В., Тема монастыря в Повести от жития Петра и Февронии Муромских: символика и художественная реальность, w: Аксиологическое пространство русской словесности: традиции и перспективы изучения, Москва 2019, s. 212–218.pl
dc.description.referencesГолубинский Е.Е., История канонизации святых в Русской Церкви, Москва 1997.pl
dc.description.referencesГолубинский Е.Е., История Русской Церкви, t. I, cz. II, Москва 1904.pl
dc.description.referencesГолубинский Е.Е., История Русской Церкви, t. I, Первая половина тома, Москва 1997.pl
dc.description.referencesГолубинский Е.Е., История русской церкви, t. II. Первая половина тома, Москва 1900.pl
dc.description.referencesГорский А.А., К вопросу о составе русского войска на Куликовом поле, „Древняя Русь. Вопросы медиевистики” 2001, 6, s. 1–9.pl
dc.description.referencesГубарева О.В., Феодоровская и Владимирская иконы Божией Матери: сходство и различия, w: Икона в русской словесности и культуре. Сборник статей, red. В.В. Лепахин, Москва 2012, s. 297–305.pl
dc.description.referencesДанилова И.Е., Фрески Ферапонтова монастыря, Москва 1971.pl
dc.description.referencesДмитриева Р.П., Белоброва О.А., Петр и Феврония муромские в литературе и искусстве Древней Руси, „Труды Отдела древнерусской литературы” 1985, 38, s. 138–178.pl
dc.description.referencesЕвсеева Л.М., Шведова М.М., Афонские списки «Богоматери Портаитиссы» и проблема подобия в иконописи, w: Чудотворная икона Византии и Древней Руси, red. А.М. Лидов, Москва 1996, s. 336–362.pl
dc.description.referencesЕвхаристия с житиями Иоакима, Анны и Богоматери («Суздальский воздух») Пелена запрестольная, Христианство в искусстве, https://www.iconart.info/masterpiece.php?lng=ru&mst_id=5158 (dostęp: 11.11.2023).pl
dc.description.referencesЗабелин И.Е., Следы литературного труда Андрея Боголюбского, „Археологические известия и заметки” 1895, 2–3, s. 37–49.pl
dc.description.referencesИванова С.В., Иконография Воскресения: к вопросу о времени возникновения и древних памятниках, „Обсерватория культуры” 2018, 15, 1, s. 48–57.pl
dc.description.referencesИванова С.В., Иконография Пасхи, „Временник Зубовского института” 2009, 3, s. 7–21.pl
dc.description.referencesИконография, посвященная вмч. Екатерине, https://www.sedmitza.ru/text/881040.html (dostęp: 12.05.2022).pl
dc.description.referencesИконография посвященная женаммироносицам, www.sedmitza.ru/text/685435.html (dostęp: 30.03.2021).pl
dc.description.referencesИстория монастыря, http://zachatevmon.ru/?page_id=969 (dostęp: 11.11.2023).pl
dc.description.referencesКарташeв А.В., Вселенские соборы, Париж 1963.pl
dc.description.referencesКириллин В.М., Сказание о Тихвинской иконе Богоматери «Одигитрия». Литературная история памятника до XVII века. Его содержательная специфика в связи с культурой эпохи. Тексты, Москва 2007.pl
dc.description.referencesКлючевский В., Древнерусские жития святых как исторический источник, Москва 2003.pl
dc.description.referencesКовалев А.В., Военные кампании Андрея Боголюбского и их идеологическое оформление в летописании, „Studia Historica Europae Orientalis. Исследования по истории Восточной Европы” 2010, 3, s. 3043.pl
dc.description.referencesКондаков Н.П., Иконография Богоматери, t. I–II, Москва 1998.pl
dc.description.referencesКорнеева Н., Святые жены, http://halkidon2006.orthodoxy.ru/Icons_11/712_n_korneeva.htm (dostęp: 5.05.2022).pl
dc.description.referencesКорпелайнен Е.А., Семья и семейные ценности в православной иконе, w: Икона в русской словесности и культуре. Материалы XIII Международной научной конференции «Икона в русской словесности и культуре», состоявшейся в Доме Русского Зарубежья и Музее Русской Иконы, red. В.В. Лепахин, Москва 2017, s. 192–217.pl
dc.description.referencesКурукин И.В., Жизнь и труды Сильвестра, наставника царя Ивана Грозного, Москва 2015.pl
dc.description.referencesЛазарев В.Н., Фрески Софии Киевской, w: Византийское и древнерусское искусство, Москва 1978, s. 65–115.pl
dc.description.referencesЛазарев В.Н., О росписи Софии Новгородской, w: Византийское и древнерусское искусство, Москва 1978, s. 116–174.pl
dc.description.referencesЛидов А.М., Иеротопия. Пространственные иконы и образы парадигмы в византийской культуре, Москва 2009.pl
dc.description.referencesЛидов А.М., Церковь Богоматери Фаросской. Императорский храмреликварий как константинопольский Гроб Господень, w: Византийский мир: искусство Константинополя и национальные традиции, Москва 2005, s. 79–108.pl
dc.description.referencesЛитвина А.Ф., Успенский Ф.Б., Выбор имени у русских князей в X–XVI вв.: Династическая история сквозь призму антропонимики, Москва 2006.pl
dc.description.referencesЛифшиц Л.И., К реконструкции иконографической программы и литургического контекста росписи Софийского собора в Новгороде 1108 г., w: Восточнохристианский храм. Литургия и искусство, red. А.М. Лидов, СанктПетербург 1994, s. 154–171.pl
dc.description.referencesЛифшиц Л.И., Очерки истории живописи древнего Пскова: сер. XIII – нач. XV в., Москва 2004.pl
dc.description.referencesЛихачев Д.С., Поэтика древнерусской литературы, Москва 1979.pl
dc.description.referencesЛихачев Н.П., Историческое значение италогреческой иконописи, изображения Богоматери в произведениях италогреческих иконописцев и их влияние на композиции некоторых православных русских икон, Санкт Петербург 1911.pl
dc.description.referencesЛузин М., Толковое Евангелие в 3х книгах, Минск 2000.pl
dc.description.referencesМартынюк А.В., Правители Великого княжества Литовского в миниатюрах Лицевого летописного свода XVI века, www.kreml.ru/fi/c5m1/ i2932/09supremepowerthesis.pdf (dostęp: 7.12.2020).pl
dc.description.referencesМасленицын С.И., Муром, Москва 1971.pl
dc.description.referencesМельник А.Г., История интерьера Троицкого (Зачатьевского) собора Ростовского Яковлевского монастыря в XVIII – начале XX веков, „Сообщения Ростовского Музея” 2008, 17, s. 57–98.pl
dc.description.referencesМихаил (Грибановский), Над Евангелием, Москва 2001.pl
dc.description.referencesМихельсон Т.Н., Тема духовного пути в росписях собора Рождества Богоматери в Ферапонтовом монастыре, „Палеоросия. Древняя Русь: во времени, в личностях, в идеях” 2018, 1, s. 184–191.pl
dc.description.referencesМясоедов В., Фрагменты фресковой росписи Св. Софии Новгородской, „Записки Отделения русской и славянской археологии императорского Русского археологического общества” 1915, 10, s. 15–34.pl
dc.description.referencesНікітенко Н.М., Свята Софія Київська: новий погляд на її історію, архітектуру та розпис, „Logos. A Journal of Eastern Christian Studies” 1996, 37, s. 93–188.pl
dc.description.referencesПетров А.Е., Куликово поле в исторической памяти: формирование и эволюция представлений о месте Куликовской битвы 1380 г., „Древняя Русь. Вопросы медиевистики” 2003, 3, s. 2630.pl
dc.description.referencesПивоварова Н.В., Фрески церкви Спаса на Нередице в Новгороде: Иконографическая программа росписи, СанктПетербург 2002.pl
dc.description.referencesПлюханова М., Икона в xv в.: о происхождении колочскойсмоленскойказанской, „Лотмановский сборник” 2014, 4, s. 27–45.pl
dc.description.referencesПлюханова М., Сюжеты и символы Московского царства, СанктПетербург 1995.pl
dc.description.referencesПогребняк Н., Семейная жизнь в памятниках иконографии, http://www.mepar.ru/library/vedomosti/37/203/ (dostęp: 30.10.2020).pl
dc.description.referencesПодобедова О.И., Лицевая рукопись XVII столетия «Повести о Петре и Февронии”, „ТОДРЛ” 1957, t. XIII, s. 393–406.pl
dc.description.referencesПодобедова О.И., „Повесть о Петре и Февронии” как литературный источник житийных икон XVII века, „Труды Отдела древнерусской литературы” 1954, 10, s. 290–304.pl
dc.description.referencesПокровский Н.В., Евангелие в памятниках иконографии, Москва 2001.pl
dc.description.referencesПокровский Н.В., Очерки памятников христианского искусства, Санкт Петербург 1999.pl
dc.description.referencesПояс Пресвятой Богородицы, http://zachatevmon.ru/?cat=4613 (dostęp: 11.11.2023).pl
dc.description.referencesПравославная энциклопедия, t. XVIII, Москва 2008.pl
dc.description.referencesПуцко В.Г., Княжение Владимира Великого по миниатюрам Радзивиловской летописи, „Труды Отдела древнерусской литературы” 2004, 55, s 5973.pl
dc.description.referencesПятницкий Ю., Икона „Святая Екатерина” из собрания Государственного Эрмитажа „Палестинский сборник” 1993, 32(95), s. 49–56.pl
dc.description.referencesРосовецкий С.К., К вопросу о взаимосвязях Повести о Петре и Февронии и фольклора, w: Тезисы докладов XXI студстуденческой конференции Филология и история, Вильнюс 1968, s. 31–32.pl
dc.description.referencesРосовецкий С.К., К изучению фольклорных источников «Повести о Петре и Февронии», „Вопросы русской литературы” 1973, 1(21), s. 83–87.pl
dc.description.referencesРыбаков А.А., Вологодская икона. Центры художественной культуры земли Вологодской XIII–XVIII веков, Москва 1995, s. 83–88.pl
dc.description.referencesСарабьянов В.Д., Евангельское повествование в программе росписей Софии Киевской, w: Искусство христианского мира, t. X, Москва 2007, s. 201–217.pl
dc.description.referencesСарабьянов В.Д., Патрональные изображения в программе росписей Спасской церкви Евфросиньева монастыря в Полоцке, „ЗОГРАФ” 2013, 37, s. 99–102.pl
dc.description.referencesСарабьянов В.Д., Страстной цикл Софии Киевской и иконография страстей Господних в византийском искусстве IX–XI в., „Византийский Временник” 2010, 69(94), s. 279–298.pl
dc.description.referencesСеменова Е.С., Страстной цикл и явления Спасителя после Воскресения в росписях церкви Богородицы Левишки, w: Seminarium Bulkinianum. IV. К 80летию со дня рождения Валентина Александровича Булкина. Санкт Петербург 2017, s. 163–179.pl
dc.description.referencesСеменова Е.С., Страстной цикл росписей СпасоПреображенского собора Мирожского монастыря в Пскове. Иконография и содержание, „Искусство христианского мира” 2007, 10, s. 218–230.pl
dc.description.referencesСмирнова Э.С., Новгородская икона «Богоматерь Знамение»: некоторые вопросы богородичной иконографии XII в., „Древнерусское искусство. Балканы. Русь” 1995, 17, s. 288–310.pl
dc.description.referencesСэндлер Е., Генезис и богословие иконы, „Символ. Журнал христианской культуры” 1978, 18, s 13–54.pl
dc.description.referencesСойкин П.П., КорнилиевКомельский монастырь в Грязовецком уезде, w: Православные русские обители. Полное иллюстрированное описание православных русских монастырей в Российской Империи и на Афоне, СанктПетербург 1994, s. 79–82.pl
dc.description.referencesСпас-Нередицы, Церковь Спаса Преображения на Нередице. Церковь Спаса на Нередице, http://sobory.ru/article/index.html?object=01172 (dostęp: 11.11.2023).pl
dc.description.referencesСуслов В.В., Новгородский Софийский собор, w: Труды X Археологического съезда, t. III, Протоколы, Москва 1900, s. 71–73.pl
dc.description.referencesСухова О.А., Церковное венчание Петра и Февронии по редакциям жития и иконографии: к вопросу о редких изобразительных сюжетах в древнерусском искусстве, „Сообщения Муромского Музея 2012 (материалы отчетной конференции)”, s. 216–218.pl
dc.description.referencesТолкования на священное Писание, Четвероевангелие, https://azbyka.ru/otechnik/Efrem_Sirin/tolkovanijanachetveroevangelie/21 (dostęp: 26.10.2021).pl
dc.description.referencesТравчетов Н.П., Кого из муромских князей следует разуметь под именем «св. благоверного князя Петра, в иночестве Давида, муромского, w: Труды третьего областного историкоархеологического съезда, бывшего в г. Владимире 20–26 июня 1906 года, Владимир 1909, s. 1–17.pl
dc.description.referencesУваров А.С., Христианская символика, Москва 1908.pl
dc.description.referencesФедосеева М.В., Икона «Жены мироносицы у гроба Господня» из Корнилиево Комельского монастыря: к художественной интерпретации образа, „Ферапонтовский сборник” 2002, 6, s. 181–189.pl
dc.description.referencesФефелова Ю.Г., Повесть о Петре и Февронии в контексте традиционной обрядовой практики, w: Русская агиография. Исследования. Публикации. Полемика, t. I, red. С.А. Семячко, СанктПетербург 2005, s. 428–483.pl
dc.description.referencesФлоря Б.Н., Польсколитовская интервенция в России и русское общество, Москва 2005.pl
dc.description.referencesФомичев С.А., „Повесть о Петре и Февронии” ЕрмолаяЕразма и новая русская литература, „Труды Отдела древнерусской литературы” 2004, 56, s. 657–668.pl
dc.description.referencesЦаревская Т.Ю., Роспись ц. Феодора Стратилата на Ручью в Новгороде и ее место в искусстве Византии и Руси 2й пол. XIV в., Москва 2007.pl
dc.description.referencesЦерковь Зачатьевского монастыря, pleskov60.ru/cerkovzachatiyasviatoyanny.html (dostęp 20.01.2021).pl
dc.description.referencesЧерный В.Д., Куликовская битва: запечатленная память, Москва 2008.pl
dc.description.referencesШалина И.А., Богоматерь ЭфесскаяПолоцкаяКорсунскаяТоропецкая: исторические имена и архетип чудотворной иконы, w: Чудотворная икона Византии и Древней Руси, red. А.М. Лидов, Москва 1996, s. 200–251.pl
dc.description.referencesЩеголькова Е.Ю., Святая Фекла в программе росписи церкви Спаса на Нередице, „Древняя Русь. Вопросы медиевистики” 2018, 2(72), s. 142–158.pl
dc.description.referencesЩепкин В.Н., Памятник золотого шитья начала XV века, „Древности. Труды Императорского Московского археологического общества” 1894, 1, s. 35–68.pl
dc.description.referencesЩенникова Л.А., Чудотворная икона „Богоматерь Владимирская” как „Одигитрия евангелиста Луки”, w: Чудотворная икона Византии и Древней Руси, red. А.М. Лидов, Москва 1996, s. 252–302.pl
dc.description.referencesЭтингоф О.Е., К вопросу о датировке росписей СпасоПреображенского собора Мирожского монастыря в Пскове, „Древнерусское искусство. Русь и страны византийского мира. XII век” 2002, 22, s. 413–441.pl
dc.description.referencesБобров Ю.Г., Основы иконографии древнерусской живописи, Санкт Петербург 1995.pl
dc.description.referencesИконография Вознесения Господня в искусстве Византии и Древней Руси, http://www.pravoslavie.ru/jurnal/080604125852.htm (dostęp: 30.03.2021).pl
dc.identifier.orcid0000-0001-5535-2319-
Występuje w kolekcji(ach):Książki / Rozdziały (WUwB)
Książki/Rozdziały (WH)

Pliki w tej pozycji:
Plik Opis RozmiarFormat 
P_Chomik_Kobieta_w_ikonografii_prawoslawnej.pdf8,06 MBAdobe PDFOtwórz
Pokaż uproszczony widok rekordu Zobacz statystyki


Pozycja jest chroniona prawem autorskim (Copyright © Wszelkie prawa zastrzeżone)