REPOZYTORIUM UNIWERSYTETU
W BIAŁYMSTOKU
UwB

Proszę używać tego identyfikatora do cytowań lub wstaw link do tej pozycji: http://hdl.handle.net/11320/17613
Pełny rekord metadanych
Pole DCWartośćJęzyk
dc.contributor.authorFrąckiewicz, Małgorzata-
dc.date.accessioned2024-11-21T09:41:45Z-
dc.date.available2024-11-21T09:41:45Z-
dc.date.issued2012-
dc.identifier.citationZ problematyki kształcenia językowego T. IV, pod red. Elżbiety Awramiuk, Białystok 2012, s. 257-270pl
dc.identifier.isbn978-83-7431-334-6-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11320/17613-
dc.descriptionZdigitalizowano i udostępniono w ramach projektu pn. Rozbudowa otwartych zasobów naukowych Repozytorium Uniwersytetu w Białymstoku – kontynuacja, dofinansowanego z programu „Społeczna odpowiedzialność nauki” Ministra Edukacji i Nauki na podstawie umowy BIBL/SP/0040/2023/01.pl
dc.description.abstractDiagnozowane niedomagania współczesnej edukacji polonistycznej potwierdzają zaniedbania w kształceniu językowym, których przyczyny mają różne źródła. Tymczasem słowo coraz częściej jest wypierane przez obraz, zazwyczaj odbierany powierzchownie. Przed polonistą w nowoczesnej szkole stoi zadanie skutecznego kształcenia językowego, pojmowanego jako centrum i podstawa edukacji (wspieranego przez kształcenie literackie i kulturowe). Skuteczność to dziś efektywność i efektowność zajęć lekcyjnych, które są dynamiczne i uwzględniają indywidualne potrzeby edukacyjne ucznia, sytuacyjność i okazjonalność oraz integrację wewnątrzprzedmiotową w kształceniu językowym, a także wykorzystują sensoryczne preferencje uczniów i ich profil inteligencji do wzmacniania i motywowania. Kształcenie językowe winno opierać się na aktywnym stosunku ucznia do języka i świadomości, że język to coś osobistego, indywidualnego.pl
dc.language.isoplpl
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu w Białymstokupl
dc.subjectindywidualizacjapl
dc.subjectkompetencje językowepl
dc.subjectkształcenie językowepl
dc.subjectpolisensoryczność poznaniapl
dc.subjectumiejętności komunikacyjnepl
dc.subjectumiejętności polonistycznepl
dc.subjectwielointeligencjapl
dc.titleEfektywne i efektowne kształcenie językowe w gimnazjumpl
dc.typeBook chapterpl
dc.rights.holder© Copyright by Uniwersytet w Białymstoku, Białystok 2012pl
dc.description.referencesBartmiński J. (2003), Miejsce wartości w językowym obrazie świata, w: Język w kręgu wartości, red. J. Bartmiński, Lublin: Wydawnictwo UMCS, s. 59-86.pl
dc.description.referencesBortnowski S. (2009), Czy metody aktywizujące upowszechniły się w praktyce szkolnej? (Raport z badań), "Język Polski w Gimnazjum': 2009/2010, 1,91-103.pl
dc.description.referencesDończyk-Hnat Z. (2011), Indywidualizacja a motywowanie ucznia do aktywności, "Język Polski w Gimnazjum", 2011/2012, l, 70-78.pl
dc.description.referencesGardner E. (2002), Inteligencje wielorakie. Teoria i praktyka, Poznań: Laurum.pl
dc.description.referencesGoźlińska E. (1997), Słowniczek nowych terminów w praktyce szkolnej, Warszawa.pl
dc.description.referencesKarwatowska M. (2010), Uczeń w świecie wartości, Lublin: Wydawnictwo UMCS.pl
dc.description.referencesKrzyżyk D. (20 10), Umiejętności tekstotwórcze i językowe uczniów w pracach maturalnych z języka polskiego, w: Kształcenie językowe w dobie kultury masowej polisensorycznej, red. U. Kopeć, Z. Sibiga, Rzeszów: Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, s. 149-163.pl
dc.description.referencesLangacker R. W (1988), A view of linguistic semantics, w: Topics in Cognitive Linguistics, red. B. Rudzka-Ostyn, Amsterdam/Filadelfia.pl
dc.description.referencesMasłowscy D. i W (2005), Księga aforyzmów, Warszawa: Świat Książki.pl
dc.description.referencesNauczyciel między tradycją a współczesnością. Teoria i praktyka, red. E. L Laska (2007), Rzeszów: Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego.pl
dc.description.referencesNiemierko B. (2008), Kształcenie szkolne. Podręcznik skutecznej dydaktyki, Warszawa: Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne.pl
dc.description.referencesPiaścik B. (2011), Jak kształcić typy wielointeligencji na lekcjach języka polskiego, "Język Polski w Gimnazjum", 2011/2012, 1,46-50.pl
dc.description.referencesPolański E., Bujak-Lechowicz J. (2008), Poprawność ortograficzna i interpunkcyjna a komputer, w: Współczesna polszczyzna, stan, perspektywy, zagrożenia, red. Z. CygaI-Krupa, Kraków: Księgarnia Akademicka, s. 107-116.pl
dc.description.referencesPomirska Z. (2010), Ludyczne aspekty polonistyki szkolnej, w: Kształcenie językowe w dobie kultury masowej polisensorycznej, red. U. Kopeć, Z. Sibiga, Rzeszów: Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, s. 61-69.pl
dc.description.referencesŚlósarz A. (2010), "Wypasione ściqgi" jako "protezy umysłu" . Konceptualizacje nazw portali edukacyjnych w języku licealistów, w: Kształcenie językowe w dobie kultury masowej polisensorycznej, red. U. Kopeć, Z. Sibiga, Rzeszów: Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, s. 211-224.pl
dc.description.referencesTaraszkiewicz A. M., Rose C. (2006), Atlas efektywnego uczenia (się), Warszawa: Transfer Learning.pl
dc.description.referencesWysoczański A. W (2005), Językowy obraz świata w porównaniach zleksykalizowanych na materiale wybranych języków, Wrocław: Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego.pl
dc.description.volume4pl
dc.description.firstpage257pl
dc.description.lastpage270pl
dc.identifier.citation2Z problematyki kształcenia językowego T. IV, pod red. Elżbiety Awramiukpl
Występuje w kolekcji(ach):Książki / Rozdziały (WUwB)
Książki/Rozdziały (WFil)

Pliki w tej pozycji:
Plik Opis RozmiarFormat 
M_Frackiewicz_Efektywne_i_efektowne_ksztalcenie_jezykowe.pdf589,67 kBAdobe PDFOtwórz
Pokaż uproszczony widok rekordu Zobacz statystyki


Pozycja jest chroniona prawem autorskim (Copyright © Wszelkie prawa zastrzeżone)