Proszę używać tego identyfikatora do cytowań lub wstaw link do tej pozycji:
http://hdl.handle.net/11320/17613
Pełny rekord metadanych
Pole DC | Wartość | Język |
---|---|---|
dc.contributor.author | Frąckiewicz, Małgorzata | - |
dc.date.accessioned | 2024-11-21T09:41:45Z | - |
dc.date.available | 2024-11-21T09:41:45Z | - |
dc.date.issued | 2012 | - |
dc.identifier.citation | Z problematyki kształcenia językowego T. IV, pod red. Elżbiety Awramiuk, Białystok 2012, s. 257-270 | pl |
dc.identifier.isbn | 978-83-7431-334-6 | - |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11320/17613 | - |
dc.description | Zdigitalizowano i udostępniono w ramach projektu pn. Rozbudowa otwartych zasobów naukowych Repozytorium Uniwersytetu w Białymstoku – kontynuacja, dofinansowanego z programu „Społeczna odpowiedzialność nauki” Ministra Edukacji i Nauki na podstawie umowy BIBL/SP/0040/2023/01. | pl |
dc.description.abstract | Diagnozowane niedomagania współczesnej edukacji polonistycznej potwierdzają zaniedbania w kształceniu językowym, których przyczyny mają różne źródła. Tymczasem słowo coraz częściej jest wypierane przez obraz, zazwyczaj odbierany powierzchownie. Przed polonistą w nowoczesnej szkole stoi zadanie skutecznego kształcenia językowego, pojmowanego jako centrum i podstawa edukacji (wspieranego przez kształcenie literackie i kulturowe). Skuteczność to dziś efektywność i efektowność zajęć lekcyjnych, które są dynamiczne i uwzględniają indywidualne potrzeby edukacyjne ucznia, sytuacyjność i okazjonalność oraz integrację wewnątrzprzedmiotową w kształceniu językowym, a także wykorzystują sensoryczne preferencje uczniów i ich profil inteligencji do wzmacniania i motywowania. Kształcenie językowe winno opierać się na aktywnym stosunku ucznia do języka i świadomości, że język to coś osobistego, indywidualnego. | pl |
dc.language.iso | pl | pl |
dc.publisher | Wydawnictwo Uniwersytetu w Białymstoku | pl |
dc.subject | indywidualizacja | pl |
dc.subject | kompetencje językowe | pl |
dc.subject | kształcenie językowe | pl |
dc.subject | polisensoryczność poznania | pl |
dc.subject | umiejętności komunikacyjne | pl |
dc.subject | umiejętności polonistyczne | pl |
dc.subject | wielointeligencja | pl |
dc.title | Efektywne i efektowne kształcenie językowe w gimnazjum | pl |
dc.type | Book chapter | pl |
dc.rights.holder | © Copyright by Uniwersytet w Białymstoku, Białystok 2012 | pl |
dc.description.references | Bartmiński J. (2003), Miejsce wartości w językowym obrazie świata, w: Język w kręgu wartości, red. J. Bartmiński, Lublin: Wydawnictwo UMCS, s. 59-86. | pl |
dc.description.references | Bortnowski S. (2009), Czy metody aktywizujące upowszechniły się w praktyce szkolnej? (Raport z badań), "Język Polski w Gimnazjum': 2009/2010, 1,91-103. | pl |
dc.description.references | Dończyk-Hnat Z. (2011), Indywidualizacja a motywowanie ucznia do aktywności, "Język Polski w Gimnazjum", 2011/2012, l, 70-78. | pl |
dc.description.references | Gardner E. (2002), Inteligencje wielorakie. Teoria i praktyka, Poznań: Laurum. | pl |
dc.description.references | Goźlińska E. (1997), Słowniczek nowych terminów w praktyce szkolnej, Warszawa. | pl |
dc.description.references | Karwatowska M. (2010), Uczeń w świecie wartości, Lublin: Wydawnictwo UMCS. | pl |
dc.description.references | Krzyżyk D. (20 10), Umiejętności tekstotwórcze i językowe uczniów w pracach maturalnych z języka polskiego, w: Kształcenie językowe w dobie kultury masowej polisensorycznej, red. U. Kopeć, Z. Sibiga, Rzeszów: Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, s. 149-163. | pl |
dc.description.references | Langacker R. W (1988), A view of linguistic semantics, w: Topics in Cognitive Linguistics, red. B. Rudzka-Ostyn, Amsterdam/Filadelfia. | pl |
dc.description.references | Masłowscy D. i W (2005), Księga aforyzmów, Warszawa: Świat Książki. | pl |
dc.description.references | Nauczyciel między tradycją a współczesnością. Teoria i praktyka, red. E. L Laska (2007), Rzeszów: Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego. | pl |
dc.description.references | Niemierko B. (2008), Kształcenie szkolne. Podręcznik skutecznej dydaktyki, Warszawa: Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne. | pl |
dc.description.references | Piaścik B. (2011), Jak kształcić typy wielointeligencji na lekcjach języka polskiego, "Język Polski w Gimnazjum", 2011/2012, 1,46-50. | pl |
dc.description.references | Polański E., Bujak-Lechowicz J. (2008), Poprawność ortograficzna i interpunkcyjna a komputer, w: Współczesna polszczyzna, stan, perspektywy, zagrożenia, red. Z. CygaI-Krupa, Kraków: Księgarnia Akademicka, s. 107-116. | pl |
dc.description.references | Pomirska Z. (2010), Ludyczne aspekty polonistyki szkolnej, w: Kształcenie językowe w dobie kultury masowej polisensorycznej, red. U. Kopeć, Z. Sibiga, Rzeszów: Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, s. 61-69. | pl |
dc.description.references | Ślósarz A. (2010), "Wypasione ściqgi" jako "protezy umysłu" . Konceptualizacje nazw portali edukacyjnych w języku licealistów, w: Kształcenie językowe w dobie kultury masowej polisensorycznej, red. U. Kopeć, Z. Sibiga, Rzeszów: Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, s. 211-224. | pl |
dc.description.references | Taraszkiewicz A. M., Rose C. (2006), Atlas efektywnego uczenia (się), Warszawa: Transfer Learning. | pl |
dc.description.references | Wysoczański A. W (2005), Językowy obraz świata w porównaniach zleksykalizowanych na materiale wybranych języków, Wrocław: Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego. | pl |
dc.description.volume | 4 | pl |
dc.description.firstpage | 257 | pl |
dc.description.lastpage | 270 | pl |
dc.identifier.citation2 | Z problematyki kształcenia językowego T. IV, pod red. Elżbiety Awramiuk | pl |
Występuje w kolekcji(ach): | Książki / Rozdziały (WUwB) Książki/Rozdziały (WFil) |
Pliki w tej pozycji:
Plik | Opis | Rozmiar | Format | |
---|---|---|---|---|
M_Frackiewicz_Efektywne_i_efektowne_ksztalcenie_jezykowe.pdf | 589,67 kB | Adobe PDF | Otwórz |
Pozycja jest chroniona prawem autorskim (Copyright © Wszelkie prawa zastrzeżone)