Proszę używać tego identyfikatora do cytowań lub wstaw link do tej pozycji:
http://hdl.handle.net/11320/17423
Pełny rekord metadanych
Pole DC | Wartość | Język |
---|---|---|
dc.contributor.author | Zimnoch, Karol | - |
dc.date.accessioned | 2024-10-25T10:27:55Z | - |
dc.date.available | 2024-10-25T10:27:55Z | - |
dc.date.issued | 2023 | - |
dc.identifier.citation | Młoda Polska ezoteryczna. Studia, redakcja tomu: Marcin Bajko, Jarosław Ławski, Urszula M. Pilch, Białystok 2023, s. 335-361 | pl |
dc.identifier.isbn | 978-83-7657-498-1 | - |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11320/17423 | - |
dc.description.abstract | The article aims to analyze and interpret Stanisław Wyspiański’s The Curse [Klątwa] in terms of symbolism and mysticism in the work. The author focuses on three significant figures: God, the Apocalypse, and the Word, recalling the cultural, mythological, and religious contexts. The author demonstrates the great artistic awareness of Stanisław Wyspiański by presenting a broad spectrum of symbolic and cultural references that the writer included in his text. The element that connects the considerations is the experience of mysterium tremendum, which remains the primary form of experiencing the sacred by the drama’s characters. | pl |
dc.language.iso | pl | pl |
dc.publisher | Wydawnictwo Prymat | pl |
dc.relation.ispartofseries | Przełomy, Pogranicza;52 | - |
dc.subject | mysticism | pl |
dc.subject | symbolism | pl |
dc.subject | sacrum | pl |
dc.subject | Young Poland | pl |
dc.subject | Stanisław Wyspiański | pl |
dc.subject | God | pl |
dc.subject | apocalypse | pl |
dc.subject | word | pl |
dc.subject | beliefs | pl |
dc.subject | mythology | pl |
dc.title | Jakie słowo mówi Bóg? Mysterium tremendum w Klątwie Stanisława Wyspiańskiego | pl |
dc.title.alternative | What word does God say? Mysterium tremendum in Stanisław Wyspiański’s The Curse | pl |
dc.type | Book chapter | pl |
dc.rights.holder | ©Copyright by: Uniwersytet w Białymstoku, Białystok 2023 | pl |
dc.description.Biographicalnote | KAROL ZIMNOCH – absolwent filologii polskiej Uniwersytetu w Białymstoku. Autor artykułów naukowych dotyczących dramatów Juliusza Słowackiego oraz Cypriana Kamila Norwida, a także pracy licencjackiej o sacrum w Klątwie Stanisława Wyspiańskiego. Główne zainteresowania naukowe to: religioznawstwo i mitoznawstwo, dramat i teatr, sacrum, świętość i mistyka w literaturze. | pl |
dc.description.Affiliation | Uniwersytet w Białymstoku | pl |
dc.description.references | Wyspiański S., Klątwa, w: tegoż, Dzieła zebrane, red. L. Płoszewski, t. 2, Kraków 1958. | pl |
dc.description.references | Araszkiewicz F., „Klątwa” Stanisława Wyspiańskiego, „Roczniki Humanistyczne” 1950–1951, nr 2–3. | pl |
dc.description.references | Biblia w przekładzie księdza Jakuba Wujka z 1599 r., Warszawa 1999. | pl |
dc.description.references | Bourkane M., O rapsodach Stanisława Wyspiańskiego, Poznań 2014. | pl |
dc.description.references | Campbell J., Bohater o tysiącu twarzy, tłum. A. Jankowski, Kraków 2013. | pl |
dc.description.references | Czeczot K., Chłop i czarownica, w: Poza kanonem. Wyspiański, red. A. Adamiecka-Sitek, D. Kosiński, Warszawa 2018. | pl |
dc.description.references | Eliade M., Mit wiecznego powrotu, tłum. K. Kocjan, Warszawa 1998. | pl |
dc.description.references | Eliade M., Sacrum, mit, historia, tłum. A. Tatarkiewicz, Warszawa 1993. | pl |
dc.description.references | Estetyka czterech żywiołów, red. K. Wilkoszewska, Kraków 2002. | pl |
dc.description.references | Estreicher S., O rapsodach Wyspiańskiego, w: Wyspiański w oczach współczesnych, t. I, oprac. L Płoszewski, Kraków 1971. | pl |
dc.description.references | Frazer J. G., Złota gałąź. Studia z magii i religii, tłum. H. Krzeczkowski, Kraków 2017. | pl |
dc.description.references | Grubiński W., O „Klątwie” Wyspiańskiego, Warszawa 1911. | pl |
dc.description.references | Gutowski W., Religie – wiary – teksty. Pytania (nie tylko) do Młodej Polski, w: Religie i wierzenia w literaturze polskiego modernizmu, red. H. Ratuszna, Toruń 2009. | pl |
dc.description.references | Hoesick F., Z notatek i wspomnień o Stanisławie Wyspiańskim, w: tegoż, Sienkiewicz i Wyspiański. Przyczynki i szkice, Warszawa 1918. | pl |
dc.description.references | Karczewski M., Jezioro siarki i ognia w księdze Apokalipsy św. Jana, „Biblica et Patristica Thoruniensia” 2012, t. 5. | pl |
dc.description.references | Kierkegaard S., Bojaźń i drżenie, oprac. i tłum. J. Iwaszkiewicz, Warszawa 1995. | pl |
dc.description.references | Kołaczkowski S., Wyspiański. Kasprowicz. Przeglądy, Warszawa 1968. | pl |
dc.description.references | Kopaliński W., Słownik symboli, Warszawa 1990. | pl |
dc.description.references | Kurkiewicz M., Strach przed życiem czy lęk przed śmiercią? Wizje końca świata w literaturze Młodej Polski i dwudziestolecia międzywojennego, w: tegoż, Symbole, narracje, eschatologie... Studia o literaturze przełomu XIX i XX wieku, Toruń 2007. | pl |
dc.description.references | Mickiewicz A., Literatura słowiańska. Kurs czwarty, tłum. L. Płoszewski, Warszawa 1998. | pl |
dc.description.references | Miodońska-Brookes E., Religijne aspekty dramatów Wyspiańskiego, w: tejże, »Mam ten dar bowiem: patrzę się inaczej«. Szkice o twórczości Stanisława Wyspiańskiego, Kraków 1997. | pl |
dc.description.references | Otto R., Świętość. Elementy racjonalne i irracjonalne w pojęciu bóstwa, tłum. B. Kupis, Wrocław 1993. | pl |
dc.description.references | Ozorowski E., abp, Apokaliptyka – moc i słabość ludzkiego języka, w: Apokalipsa. Symbolika – tradycja – egzegeza, t. 1, red. K. Korotkich, J. Ławski, Białystok 2006. | pl |
dc.description.references | Padół R., Filozofia religii polskiego modernizmu, Kraków 1982. | pl |
dc.description.references | Pigoń S., Stanisława Wyspiańskiego „Klątwa” jako dramat obrzędowy, w: tegoż, Studia literackie, Kraków 1951. | pl |
dc.description.references | Pismo Święte Starego i Nowego Testamentu, red. K. Dynarski, M. Przybył, tłum. Zespół Biblistów Polskich, Poznań 2003. | pl |
dc.description.references | Podraza-Kwiatkowska M., Młodopolskie doświadczenie transcendencji, w: Stulecie Młodej Polski, red. M. Podraza-Kwiatkowska, Kraków 1995. | pl |
dc.description.references | Podraza-Kwiatkowska M., Wolność i transcendencja. Studia i eseje o Młodej Polsce, Kraków 2001. | pl |
dc.description.references | Problematyka religijna w literaturze pozytywizmu i Młodej Polski, red. S. Fita, Lublin 1993. | pl |
dc.description.references | Putek J., Mroki średniowiecza, Kraków 1966. | pl |
dc.description.references | Sinko T., Antyk Wyspiańskiego, Warszawa 1922. | pl |
dc.description.references | Skwarczyńska S., Struktura dramatyczna „Klątwy” Wyspiańskiego, w: tejże, Wokół teatru i literatury (studia i szkice), Warszawa 1970. | pl |
dc.description.references | Szturc W., Wyspiański. Rytmy mowy, w: tegoż, Dotkliwe przestrzenie. Studia o rytmach śmierci, Kraków 2015. | pl |
dc.description.references | Taborski R., „Klątwa” i „Sędziowie” czyli o młodopolskim synkretyzmie artystycznym, „Przegląd Humanistyczny” 1969, nr 13/6. | pl |
dc.description.references | Tronina A., ks., Siedem pieczęci Apokalipsy, w: Apokalipsa. Symbolika – tradycja – egzegeza, t. 1, red. K. Korotkich, J. Ławski, Białystok 2006. | pl |
dc.description.references | Uspienski B., Krzyż i koło. Z historii symboliki chrześcijańskiej, tłum. B. Żyłko, Gdańsk 2010. | pl |
dc.description.firstpage | 335 | pl |
dc.description.lastpage | 361 | pl |
dc.identifier.citation2 | Młoda Polska ezoteryczna. Studia, redakcja tomu: Marcin Bajko, Jarosław Ławski, Urszula M. Pilch | pl |
dc.conference | Ogólnopolska Konferencja Naukowa „Młoda Polska ezoteryczna. Metamorfozy poetyki – idee – osobowości”, Białystok 17 maja 2022 | pl |
dc.identifier.orcid | 0000-0001-8960-1790 | - |
Występuje w kolekcji(ach): | Materiały konferencyjne (WFil) Ogólnopolska Konferencja Naukowa „Młoda Polska ezoteryczna. Metamorfozy poetyki – idee – osobowości”, 17 maja 2022 |
Pliki w tej pozycji:
Plik | Opis | Rozmiar | Format | |
---|---|---|---|---|
K_Zimnoch_Jakie_slowo_mowi_Bog.pdf | 206,14 kB | Adobe PDF | Otwórz |
Pozycja jest chroniona prawem autorskim (Copyright © Wszelkie prawa zastrzeżone)